Hoe beginnen aan Terraforming Mars voor 2 spelers?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Joel22
Stamhoofd

Hoe beginnen aan Terraforming Mars voor 2 spelers?

Bericht door Joel22 »

Ik wil al een tijd beginnen aan Terraforming Mars, alleen de speeltijd schrikt mij af.
Nu heb ik gehoord van prelude kun je deze direct toevoegen?
Zijn er nog andere manieren om het spel te versnellen?

Ik wil graag direct goed beginnen. Iemand die vaak terraforming mars met 2 speelt en mij een goede start setup tip kan geven?

bedankt! :D

ps. mocht iemand nog een Nederlandse versie hebben die ik kan overnemen houd ik mij aanbevolen.

Labels:
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Hoe beginnen aan Terraforming Mars voor 2 spelers?

Bericht door Lucky Jack »

Als de speeltijd van TM je afschrikt; heb je ook al gekeken naar het kleinere broertje Ares Expeditie?
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Lucky Jack schreef: Als de speeltijd van TM je afschrikt; heb je ook al gekeken naar het kleinere broertje Ares Expeditie?
Ja alleen ik raak daar niet helemaal van overtuigd. Het is ook geen wereldramp dat het lang duurt, maar als het sneller kan. Graag!

Als je mij kan overtuigen van Ares Expeditie hou ik mij aanbevolen hoor. Voor wat ik nu lees is Terraforming Mars een klassieker en is Ares een wat minder goede versie van Race for the Galaxy.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik vind ares expeditie nou niet per se sneller spelen dan TM bordspel. Het hangt nou eenmaal gewoon heel erg af met wie je speelt en hoe lang je nadenkt over je zetten.

Een potje TM met 2 met prelude doe ik 1,5-2 uur over. Ares heb ik alleen met 3 gespeeld en niet de meest snelle en dan zitten we ook aan die tijd. Dus tsja. Bovendien vind ik het bordspel vele malen leuker.
de eerste keer(keren) gaat het gewoon langer duren omdat je de kaarten nog moet leren kennen. Eens je die eenmaal kent en dus weet wat je kunt verwachten kun je ook sneller keuzes maken.

Tip: niet draften de eerste keer bij setup en ontvangen kaarten aan het eind van de ronde, wellicht de 3e keer pas. Je weet toch niet nog wat die kaaren allemaal doen en hoe het in elkaar vast grijpt.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

humske schreef: ik vind ares expeditie nou niet per se sneller spelen dan TM bordspel. Het hangt nou eenmaal gewoon heel erg af met wie je speelt en hoe lang je nadenkt over je zetten.

Een potje TM met 2 met prelude doe ik 1,5-2 uur over. Ares heb ik alleen met 3 gespeeld en niet de meest snelle en dan zitten we ook aan die tijd. Dus tsja. Bovendien vind ik het bordspel vele malen leuker.
de eerste keer(keren) gaat het gewoon langer duren omdat je de kaarten nog moet leren kennen. Eens je die eenmaal kent en dus weet wat je kunt verwachten kun je ook sneller keuzes maken.

Tip: niet draften de eerste keer bij setup en ontvangen kaarten aan het eind van de ronde, wellicht de 3e keer pas. Je weet toch niet nog wat die kaaren allemaal doen en hoe het in elkaar vast grijpt.
Hartelijk dank voor je reactie! Kun je prelude direct toevoegen? Of is het beter eerst het spel te leren kennen zonder?
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Wat humske schrijft.

Eerste keer TM speelde ik met 4, met meteen draften. Terwijl niemand het spel nog kende. Een drama van 4 uur. Maanden later TM met 2 gespeeld, zonder draften. Meteen 2x op een avond, tweede pot deden we in een uur. Toen beviel hij heel goed. Dus ik zou zeggen, Prelude niet nodig (heb ikzelf echter nog nooit gespeeld) en het basisspel spelen zonder draften.

Ares 1x gespeeld, met 4. Dat duurde vrijwel net zo lang als het bordspel. En daarin ervoer ik ondanks het actieselectiemechanisme (is dat een woord?) heel weinig interactie. En vroeg ik me telkens af waarom ik dat zou spelen als je ook het bordspel hebt.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef: Ik wil al een tijd beginnen aan Terraforming Mars, alleen de speeltijd schrikt mij af.
Nu heb ik gehoord van prelude kun je deze direct toevoegen?
Zijn er nog andere manieren om het spel te versnellen?

Ik wil graag direct goed beginnen. Iemand die vaak terraforming mars met 2 speelt en mij een goede start setup tip kan geven?

bedankt! :D

ps. mocht iemand nog een Nederlandse versie hebben die ik kan overnemen houd ik mij aanbevolen.
Ha Joel,
Wij spelen TM vooral met zijn tweeën. Met Prelude erbij doen we daar maximaal anderhalf uur over. Meestal rond een uur. Ik zou gewoon met de basis + Prelude beginnen. Prelude maakt het absoluut niet moeilijker, het zijn slechts toffe startkaarten die je een kickstart geven.
Met meer spelers dan twee is op den duur Kolonies en Venus heel leuk. De versnelling die met Venus wordt toegevoegd, zou je ook zonder Venus kunnen gebruiken: na elke generatie verhoogt de wereldregering (de startspeler) een van de drie parameters op Mars zonder de daarbij horende beloning (van 1 TN). Maar met Prelude begint TM behoorlijk soepel en wil je die extra versnelling waarschijnlijk helemaal niet.
Wat ook kan, is dat je drie corporaties uitdeelt i.p.v. twee, en zes Preludekaarten i.p.v. vier. Kies 1 corporatie en 3 preludes. Kickstart extended version. Werkt prima.

TM Ares is ook heel leuk en een stukje sneller inderdaad. Economie werkt hetzelfde, maar het kiezen van fasekaarten is dan weer heel anders. Ook mis ik persoonlijk bij Ares heel erg het thema en de interactie op het bord van TM. Ares is meer op jezelf en je eigen strategie, TM heeft een hoger strategisch gehalte en speel je daarmaast echt veel tactischer, dankzij die planeet voor je.

Tot slot over het draften. Daar is veel discussie over. Wij spelen altijd zonder. Even geprobeerd, maar wat een ellende vonden we dat. Dan komt namelijk alle AP die er mogelijk is, naar boven. Nee, liever gewoon kaarten trekken en gaan, werkt veel soepeler en leuker. Mijn mening dan hè.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

@EEMBC goed idee om niet te draften :). Dat klinkt als een hele goede manier om eerst de kaarten te leren kennen.

@ Pura Vida bedankt voor alle tips. De tip om 1 van de 3 parameters omhoog te schuiven klinkt ook wel interessant. Dan heb ik verder niet direct prelude nodig.

Alle reacties hebben mij toch het meest overtuigd van het bordspel boven Ares :).Binnenkort een copy van een vriend lenen en als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het bevallen is.

Ps. @ Pura Vida leg je TFM nog vaak op tafel of is Ark Nova daarvoor in de plaats gekomen? Speelt Ark Nova uiteindelijk sneller dan TFM? Ik weet dat het andere spellen zijn en toch zie ik zowel liefhebbers van TFM als AN. Bij Ark Nova wacht ik wel graag op een 2e Nederlandse druk die wat spelfouten uit de regels haalt. :D
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef: @EEMBC goed idee om niet te draften :). Dat klinkt als een hele goede manier om eerst de kaarten te leren kennen.

@ Pura Vida bedankt voor alle tips. De tip om 1 van de 3 parameters omhoog te schuiven klinkt ook wel interessant. Dan heb ik verder niet direct prelude nodig.

Alle reacties hebben mij toch het meest overtuigd van het bordspel boven Ares :).Binnenkort een copy van een vriend lenen en als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het bevallen is.

Ps. @ Pura Vida leg je TFM nog vaak op tafel of is Ark Nova daarvoor in de plaats gekomen? Speelt Ark Nova uiteindelijk sneller dan TFM? Ik weet dat het andere spellen zijn en toch zie ik zowel liefhebbers van TFM als AN. Bij Ark Nova wacht ik wel graag op een 2e Nederlandse druk die wat spelfouten uit de regels haalt. :D
Prelude of marker omhoog: ik zou toch voor Prelude kiezen, maar ik wil je niet op kosten jagen. :)

Over TfM vs AN. Beide spellen komen geregeld op tafel hier. Respectievelijk 169 en 76 keer intussen. AN heden wat vaker omdat dat nog wat frisser speelt, maar ook TfM wordt in vlagen vaak gespeeld en zijn we nog lang niet zat. Bepaalde mechanismen lijken ook wel wat op elkaar en bij beide spellen is de administratie in het begin wat ingewikkeld en zijn de gebruikte symbolen enigszins overweldigend, maar ze spelen behoorlijk anders. AN is een race, TfM niet. TfM heeft veel interactie op en rond Mars, AN speelt zich af in je eigen dierentuin. En zo zijn er meer verschillen en nog enkele overeenkomsten te noemen. Wat ik maar zeggen wil is dat beide spellen wat ons betreft onwijs leuk en oneindig herspeelbaar zijn.

Spelersaantal: AN vind ik uitstekend solo en met zijn tweeën, met drie ook nog prima en met vier misschien iets te lang. TfM vind ik zeer matig solo, uitstekend met zijn tweeën en ronduit episch met 3 of meer (maar dan wél met Kolonies en Venus erbij en soms graag op een van de twee ándere borden).

Speeltijd ongeveer vergelijkbaar. Met zijn tweeën tussen 60 en 90 minuten. Met drie of vier wat langer, hoewel TfM bij ons in alle gevallen binnen anderhalf uur wel gespeeld is.

Vertaling: slim om te wachten op een herdruk van AN, ja. Hoewel dat foutje hier op het forum al wel beschreven is. Ik heb de eerste versie van TfM en die NL regels blinken ook niet uit, om het nog netjes te zeggen. Warrig taalgebruik én een aantal fouten. Ik noem er een paar:
"groene tegels leg je het beste naast een eigen tegel"... alsof je daar een keuze hebt. Die groene tegels MOETEN indien mogelijk naast een eigen tegel. Of: "neem x planten af..." wat lijkt op: steel ze. Maar je steelt ze niet, je vernietigt ze. Nog een laatste uit het hoofd: de regels rond het passen in de NL versie lijken te suggereren dat je niet door mag spelen als iedereen verder heeft gepast. Terwijl dat dus wél mag... enfin, het heeft óns speelplezier in elk geval niet aangetast, dag mag duidelijk zijn.

Edit: ik zag zojuist ook je vraag op BGG. Ik had die niet beter kunnen beantwoorden dan Ben Goulding. Plus: als wij met Venus spelen, dan vergaten wij te vaak die Venus fase (marker omhoog), dus we zijn daar maar mee gestopt. :thumbup:
Afbeelding
GRDavies
Rooster Booster

Bericht door GRDavies »

Als er al sprake is van een probleem, maar TM (bordspel) schaalt niet met het aantal spelers, dus 2 spelers moeten evenveel doen als zeg 5 spelers en dus ben je meer beurten kwijt en dus meer tijd kwijt.

Je kan TM spelen - volgens de regels althans - of het basisspel of de corperate versie. Het verschil zit 'm in het aantal kaartjes én dat je al je inkomstentracks start op 1. De basiskaarten voornamelijk het doel hebben om te terraformen (als het goed is, is dat ook de eigenlijke bedoeling van het spel), waar de extra kaarten in de corperate versie je wel meer mogelijkheden geeft, maar tevens dus ook meer "afleiding" van het einddoel om Mars te terraformen en meer (negatieve) interactie met de medespelers.

Echter er zijn zoveel kaarten en dus kan er wel een mate luck of the draw spelen en daar is Prelude ideaal voor, het geeft je een boost en/of een mogelijke richting om voor te spelen. Prelude scheelt zo 1 of 2 rondes.

Echter als dat nog steeds te lang duurt, corperate + prelude, dan zou je natuurlijk ook kunnen tweaken door bijvoorbeeld niet alle inkomstensporen op 0 te beginnen, maar allemaal op 1 en aan jullie de keus om wel of niet alle kaarten te gebruiken.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Alle belangrijke tips zijn eerder al genoemd, dus deze post is alleen ter bevestiging en samenvatting:

- Niet draften. Dat kan met name bij beginnende spelers veel tijd schelen. Bij je eerste potje heb je toch nog geen idee hoe het precies gaat uitpakken, doe het gewoon met wat je krijgt. Dat kan met trage spelers echt een kwartier schelen.
- Gewoon de 'beginnersversie' doen: pak je geld en 10 kaarten, gewoon beginnen. Niet kiezen uit 2 companies. Scheelt ook de nodige minuten.
- Prelude kan werken, maar dat zou ik zelf niet voor je 1e potje doen, want het is handig om te weten HOE je een strategie kunt volgen, en in je eerste potje kan ik me nog voorstellen dat je van strategie wilt wisselen als blijkt dat je onhandig begonnen bent. Als je een serieuze veelspeler bent kun je evt wel meteen met Prelude spelen, waarbij het wel handig is om echt te letten wat je voordeeltje is.
- Voor een echt sneller (leer)potje kun je alle tellers (evt behalve inkomenbonus) al op 1 zetten, zodat je sneller op gang komt.

Terraforming Mars kan echt een stuk vlotter gespeeld worden dan de 4 uur die soms genoemd wordt. Naar mijn idee duurt het alleen 4 uur als er 1 of meer spelers ontzettend aan het mutsen zijn over welk kaartje ze deze ronden nou willen spelen. Terraforming Mars is typisch zo'n spel waarbij je wel 10 dingen per beurt zou willen doen, maar dat je maar geld/mogelijkheiden hebt voor 2. Hoe vlotter je in staat bent om keuze's te maken, hoe sneller het speelt.

Je moet het in ieder geval niet spelen met mensen die pas echt gaan nadenken als ze aan de beurt zijn, want dan kan het zo maar 4 uur duren, en dan vind ik er in ieder geval weinig meer aan. Je kunt wel degelijk vooruit plannen in dit spel.

Omdat smaken verschillen, mijn persoonlijke tip: NIET het Ares Project kaartspel als alternatief overwegen. De flow is naar mijn idee wezenlijk anders, veel meer multiplayer solitaire en wat mij betreft gestript van al het speelplezier dat ik bij het bordspel wel heb, en dat zonder dat het heel veel korter duurt.
Plaats reactie