Joel22 schreef:
@EEMBC goed idee om niet te draften

. Dat klinkt als een hele goede manier om eerst de kaarten te leren kennen.
@ Pura Vida bedankt voor alle tips. De tip om 1 van de 3 parameters omhoog te schuiven klinkt ook wel interessant. Dan heb ik verder niet direct prelude nodig.
Alle reacties hebben mij toch het meest overtuigd van het bordspel boven Ares

.Binnenkort een copy van een vriend lenen en als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het bevallen is.
Ps. @ Pura Vida leg je TFM nog vaak op tafel of is Ark Nova daarvoor in de plaats gekomen? Speelt Ark Nova uiteindelijk sneller dan TFM? Ik weet dat het andere spellen zijn en toch zie ik zowel liefhebbers van TFM als AN. Bij Ark Nova wacht ik wel graag op een 2e Nederlandse druk die wat spelfouten uit de regels haalt.
Prelude of marker omhoog: ik zou toch voor Prelude kiezen, maar ik wil je niet op kosten jagen.
Over TfM vs AN. Beide spellen komen geregeld op tafel hier. Respectievelijk 169 en 76 keer intussen. AN heden wat vaker omdat dat nog wat frisser speelt, maar ook TfM wordt in vlagen vaak gespeeld en zijn we nog lang niet zat. Bepaalde mechanismen lijken ook wel wat op elkaar en bij beide spellen is de administratie in het begin wat ingewikkeld en zijn de gebruikte symbolen enigszins overweldigend, maar ze spelen behoorlijk anders. AN is een race, TfM niet. TfM heeft veel interactie op en rond Mars, AN speelt zich af in je eigen dierentuin. En zo zijn er meer verschillen en nog enkele overeenkomsten te noemen. Wat ik maar zeggen wil is dat beide spellen wat ons betreft onwijs leuk en oneindig herspeelbaar zijn.
Spelersaantal: AN vind ik uitstekend solo en met zijn tweeën, met drie ook nog prima en met vier misschien iets te lang. TfM vind ik zeer matig solo, uitstekend met zijn tweeën en ronduit episch met 3 of meer (maar dan wél met Kolonies en Venus erbij en soms graag op een van de twee ándere borden).
Speeltijd ongeveer vergelijkbaar. Met zijn tweeën tussen 60 en 90 minuten. Met drie of vier wat langer, hoewel TfM bij ons in alle gevallen binnen anderhalf uur wel gespeeld is.
Vertaling: slim om te wachten op een herdruk van AN, ja. Hoewel dat foutje hier op het forum al wel beschreven is. Ik heb de eerste versie van TfM en die NL regels blinken ook niet uit, om het nog netjes te zeggen. Warrig taalgebruik én een aantal fouten. Ik noem er een paar:
"groene tegels leg je het beste naast een eigen tegel"... alsof je daar een keuze hebt. Die groene tegels MOETEN indien mogelijk naast een eigen tegel. Of: "neem x planten af..." wat lijkt op: steel ze. Maar je steelt ze niet, je vernietigt ze. Nog een laatste uit het hoofd: de regels rond het passen in de NL versie lijken te suggereren dat je niet door mag spelen als iedereen verder heeft gepast. Terwijl dat dus wél mag... enfin, het heeft óns speelplezier in elk geval niet aangetast, dag mag duidelijk zijn.
Edit: ik zag zojuist ook je vraag op BGG. Ik had die niet beter kunnen beantwoorden dan Ben Goulding. Plus: als wij met Venus spelen, dan vergaten wij te vaak die Venus fase (marker omhoog), dus we zijn daar maar mee gestopt.