Bedankt voor een redelijk uitvoerig strategie-artikel!
Ik heb de vrijheid genomen om naar mijn mening wat nuances aan te brengen en aan te geven in hoeverre ik het met alles eens ben.
Davio schreef:In 7 Wonders is het erg lastig om gedurende het spel overzichtelijk te hebben hoe andere spelers het qua punten doen en kan de winnaar aan het eind erg plotseling uit de hoed komen
Ben ik het niet helemaal mee eens. Alle informatie is in wezen open. Blauwe kaarten kun je optellen, groene kaarten kun je berekenen (zo ingewikkeld is dat niet), niveau's van wonders zijn simpel te tellen, punten qua legergrootte is eenvoudig bij te houden evenals het aantal munten, en de bonuskaarten (geel en paars) kun je ook berekenen.
Ik ben het met je eens dat het gehele rekensommetje niet eenvoudig is, maar als je wat ervaring in het spel hebt, dan weet je wel hoeveel groene kaarten je ongeveer nodig hebt voor een goede score, en kun je aan de hand van de legerfiches/blauwe/gele/paarse kaarten/wonderniveau een redelijke schatting maken (gele kaarten zijn volgens mij grofweg vaak maar 2-6 punten waard, paarse kaarten grofweg vaak 5-8). Als je een beetje weet wat een kaart doorgaans waard is, kun je relatief snel in de gaten houden wie het goed doet en wie aan de winnende hand is (tenzij het heel close is). Als ik het op Brettspielwelt.de speel, dan weet ik op het einde meestal wie er gewonnen heeft.
Davio schreef:, er zijn echter wel veel aandachtspunten waardoor je jezelf in een betere positie kunt manoeuvreren.
Doe wat de anderen niet doen
Als alle andere spelers zich mengen in een verhitte militaire strijd, heeft het voor jou geen enkele zin je daarmee te bemoeien. Als je 5 Rode kaarten koopt en daarmee 18 punten hebt gehaald, doe je het gemiddeld niet slecht, met nog minder dan 4 punten per kaart, maar belangrijker nog: Je hebt andere kaarten niet gespeeld, waardoor je niet alle puntenkaarten kunt bouwen die langskomen.
Als andere spelers vol voor de Groene Kaarten gaan, moet jij dat niet doen, want die kaarten worden dan minder doorgegeven en daarom is het moeilijker voor jou om een mooie serie bij elkaar te krijgen. Ik probeer soms 3 verschillende groene kaarten te krijgen (10 punten), maar vaak niet meer.
,
Deels mee eens. Qua leger is het inderdaad belangrijk dat je niet in een 'bid-war' terecht komt waarbij je allebei 5 of 6 kaarten erin gooit. Ook al win je alle gevechten, 6 kaarten voor 18 punten is toch niet heel best. Als je verliest is 5 kaarten voor 6 punten (9 aan de ene kant, -3 aan de andere) uiterst rampzalig.
Wat betreft de groene kaarten is dit echter afhankelijk van het aantal spelers. In potjes met bijv. 3 of 4 spelers kan er een probleem optreden wanneer 1 speler voor groen gaat en de rest niet. De 'groene' speler kan op zo'n manier er met de winst vandoor gaan wanneer z'n buren niet opletten. In 5-7 speler spellen komen er meerdere kopiëen van groene kaarten in het spel, waardoor meerdere spelers succesvol een groene strategie kunnen volgen.
Overigens doe ik ook af en toe wat jij aanraadt, namelijk een kleine serie maken. Wat ik echter doe is liever 3 dezelfde, dan 3 anderen. True, het levert maar 9 punten op (1 minder), maar wanneer je een 4e van dezelfde krijgt, is dat wel plots 16 punten, terwijl een set + 1 kaart maar 13 punten is. Bovendien heb je een soort (ben even vergeten welke) waarvan je in de 3 fases gratis naar dezelfde soort kunt bouwen (2x gratis bouwen en dan dus 3 dezelfde)
Davio schreef:,
Bouw je wonder op tijd
In het 3e tijdperk komen de beste kaarten voorbij, kaarten die direct 6 of meer punten op kunnen leveren. Het is daarom essentieel dat je je wonder voor het begin van het 3e tijdperk al afgebouwd hebt, zodat je alle mooie kaarten die langskomen gewoon kunt spelen.
Je moet proberen om kaarten onder je wonder te stoppen die je tegenstander zouden kunnen helpen. Groene en rode kaarten zijn hier erg geschikt voor. Als je bijvoorbeeld in het 1e tijdperk al een rode kaart hebt gespeeld en je krijgt er nog één, dan kun je overwegen deze onder je wonder te stoppen om te zorgen dat een tegenstander niet gelijk met je komt te staan. Of als je merkt dat je tegenstander nog één symbool nodig heeft voor een set van 3 verschillende.
It depends... Als het je erg meezit en je veel grondstoffen hebt, dan is het inderdaad lucratief om zo snel mogelijk je wonder af te bouwen en in de 3e fase mooie kaarten te bouwen. Het komt echter maar al te vaak voor dat je een hand met kaarten krijgt in de 3e fase waarvan je er óf maar weinig kunt bouwen (doordat je bijv. een bepaald geproduceerd goed als glas niet hebt) of die je erg weinig punten opleveren. Dan is het fijn om nog een gaatje open te houden in je wonder, zodat je dan die (bij de A-kant in ieder geval en ook sommige B-kanten) 7 punten kunt oppakken. Nog erger is het als je belangrijkste concurrent links van je zit en groene kaarten zit te verzamelen en jij niet. Als je wonder dan uitgebouwd is heb je geen (zinvolle) mogelijkheid om die groene kaarten tegen te houden en moet je hulpeloos toezien hoe deze persoon alle groene kaarten krijgt. Natuurlijk had je in eedere fases kunnen voorkomen dat deze persoon groene kaarten kreeg, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand (draftrichting wisselt namelijk en in de 1e fase ben je daar vast nog niet mee bezig).
Bij de B-kanten van de wonders is het soms juist wel slim om deze snel uit te bouwen, soms is het juist slim te wachten.
Bij het Mausoleum van Halikarnassos (bouw een afgelegde kaart) is het juist slim om te wachten tot de 3e fase, zodat je de afgelegde kaarten van fase 1 en 2 kunt pakken. Het laatste niveau van je wonder wil je dan liefst als allerlaatste kaart uitspelen, zodat je direct daarna ook afgelegde kaarten van de 3e fase kunt pakken (afleggen in de 3e fase gaat vóór het pakken).
Dus soms is het slim om je wonder snel uit te bouwen, soms juist niet. Afhankelijk van wat je zelf doet/hebt, maar ook van wat je buren hebben/doen. Flexibiliteit (je volgende punt) is dus belangrijk!
Davio schreef:
Wees flexibel
In het 1e tijdperk is het vooral belangrijk om te zorgen dat je later flexibel bent een meerdere kaarten kunt spelen. Het is niet goed om een kaart weg te moeten leggen voor 3 munten. Let hiervoor goed op welke grondstoffen bij jezelf en je buren beschikbaar zijn. Kijk of je minstens alle verschillende dure stoffen kunt krijgen (Papier, Glas, Stof).
Helemaal mee eens. Ik heb me vaak in de vingers gesneden doordat ik 1 geproduceerd goed niet kon krijgen. In fase 3 hebben alle kaarten minstens 1 van die grondstoffen nodig, dus het is belangrijk dat je er de beschikking over hebt.
Davio schreef:
De laatste ronde
In het laatste tijdperk is het gewoon een kwestie van rekenen. Elk goudstuk is 1/3e punt waard. Vraag je ook af hoeveel risico je wil lopen. Ik had laatst een spel met 3 personen waarbij zowel ik als mijn rechterbuur militaire kaarten hadden. Ik dacht met een +3 kaart even die 5 punten te snoepen, maar de volgende beurt speelde hij er één, overtroefde mij en kostte mij niet alleen die 5 punten, waardoor ik er niks voor kreeg, maar ook de punten die ik met een andere kaart had kunnen bouwen. Au!
Hierbij zou ik dan opnieuw benadrukken dat de draftrichting van enorm belang is.
Wanneer je een leger opbouwt, moet je opletten tegen wie. Als je dit doet tegen je linkerbuurman, dan kun je in de laatste fase ervoor zorgen dat hij rode kaarten niet meer krijgt, hij krijgt immers telkens de hand na jou. Als er 2 rode kaarten in zitten dan is dit jammer, maar dan krijg jij er in ieder geval ook 1. Op deze manier is het moeilijk voor je linkerbuurman om van jou te winnen en wil hij dus liefst in fase 2 al een voorsprong op je hebben genomen, zodat jij er niet meer aan begint in fase 3.
Wanneer je rechterbuurman een even groot leger heeft is het omgekeerd. Het is dan zoals je zegt erg risicovol om een legerkaart uit te spelen, omdat je geen idee hebt of hij er ook een heeft. Bovendien kan hij er dan vaak voor zorgen dat jij er geen meer krijgt. Ik zou dus in fase 3 ook bijna nooit een legerkaart spelen als mijn rechterbuurman een even groot leger heeft (misschien enkel in de allerlaatste beurt, als verrassing).
Davio schreef:
Conclusie
7 Wonders is een spel waarbij je goed op moet letten wat de anderen doen, hierdoor kun je je instellen op welke kaarten er zullen worden doorgegeven en deze het beste benutten. Vaak wordt de speelstijl enigszins bepaald door de borden, iemand met Babylon zal vaak minstens 2 groene kaarten willen hebben. Iemand met de Kolos van Rhodos bouwt vaak minstens één rode kaart. Let dus goed op en wees niet te gretig in het 1e en 2e tijdperk met de puntenkaarten, de échte punten komen pas in het 3e tijdperk.
Maar let wel op de logische bouwvolgorde. Ik ben even de naam van de kaarten kwijt, maar er is een blauwe volgorde die ik vaak wel probeer te krijgen die begint met 2 (fase 1), dan 3 (fase 2) en dan 7 (fase 3).