7 Wonders Score/Strategie

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: 7 Wonders Score/Strategie

Bericht door Suzan »

Wij spelen regelmatig met zijn 2en, en ja het speelt wat anders als met meer, maar we vinden juist die extra keuzes wel leuk.

Wat zal ik bij Dirk (neutrale stad) neerleggen, iets wat mijn tegenstander kan gebruiken, een grondstof die ik zelf graag wil kopen, of iets waarvoor hij veel bij mij moet kopen. Zal ik 'm military geven, dan wint ie van de tegenstander, maar niet van mij (risico is dat de tegenstander de volgende beurt dat ook doet en Dirk van allebei wint). Nouja allemaal van dat soort keuze dus :)

En de eerste keer is het even wennen met de kaartjes, maar na 1x spelen heb je dat wel door. Je hebt 3 stapeltjes. Twee speelstapels en 1 waar je steeds een kaartje van pakt. In 1 van de speelstapels komt een extra speciale kaart om aan te geven dat als je die stapel hebt, je ook een kaart voor Dirk neer moet leggen. Een speelbeurt is dus ongeveer: speler 1 pakt zijn stapel (met speciale kaart), pakt een kaart van de trekstapel en kiest een kaart voor hemzelf en voor Dirk. Speler twee kiest een kaart voor zichzelf. Na het bouwen wisselen de stapels, dus dan heeft speler 2 de stapel met speciale kaart, pakt een kaart van de trekstapel en kiest een kaart voor zichzelf en voor Dirk. Speler 1 kiest alleen een kaart voor zichzelf.

Toen ik de 2 speler variant las, leek het me ook niet leuk, vandaar dat we 7 wonders niet gelijk gekocht hebben. Maar na 1x met zijn tweeën gespeeld te hebben, was ik helemaal overtuigd.

Labels:
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

In 7 Wonders is het erg lastig om gedurende het spel overzichtelijk te hebben hoe andere spelers het qua punten doen en kan de winnaar aan het eind erg plotseling uit de hoed komen, er zijn echter wel veel aandachtspunten waardoor je jezelf in een betere positie kunt manoeuvreren.

Doe wat de anderen niet doen

Als alle andere spelers zich mengen in een verhitte militaire strijd, heeft het voor jou geen enkele zin je daarmee te bemoeien. Als je 5 Rode kaarten koopt en daarmee 18 punten hebt gehaald, doe je het gemiddeld niet slecht, met nog minder dan 4 punten per kaart, maar belangrijker nog: Je hebt andere kaarten niet gespeeld, waardoor je niet alle puntenkaarten kunt bouwen die langskomen.

Als andere spelers vol voor de Groene Kaarten gaan, moet jij dat niet doen, want die kaarten worden dan minder doorgegeven en daarom is het moeilijker voor jou om een mooie serie bij elkaar te krijgen. Ik probeer soms 3 verschillende groene kaarten te krijgen (10 punten), maar vaak niet meer.

Bouw je wonder op tijd

In het 3e tijdperk komen de beste kaarten voorbij, kaarten die direct 6 of meer punten op kunnen leveren. Het is daarom essentieel dat je je wonder voor het begin van het 3e tijdperk al afgebouwd hebt, zodat je alle mooie kaarten die langskomen gewoon kunt spelen.

Je moet proberen om kaarten onder je wonder te stoppen die je tegenstander zouden kunnen helpen. Groene en rode kaarten zijn hier erg geschikt voor. Als je bijvoorbeeld in het 1e tijdperk al een rode kaart hebt gespeeld en je krijgt er nog één, dan kun je overwegen deze onder je wonder te stoppen om te zorgen dat een tegenstander niet gelijk met je komt te staan. Of als je merkt dat je tegenstander nog één symbool nodig heeft voor een set van 3 verschillende.

Wees flexibel

In het 1e tijdperk is het vooral belangrijk om te zorgen dat je later flexibel bent een meerdere kaarten kunt spelen. Het is niet goed om een kaart weg te moeten leggen voor 3 munten. Let hiervoor goed op welke grondstoffen bij jezelf en je buren beschikbaar zijn. Kijk of je minstens alle verschillende dure stoffen kunt krijgen (Papier, Glas, Stof).

De laatste ronde

In het laatste tijdperk is het gewoon een kwestie van rekenen. Elk goudstuk is 1/3e punt waard. Vraag je ook af hoeveel risico je wil lopen. Ik had laatst een spel met 3 personen waarbij zowel ik als mijn rechterbuur militaire kaarten hadden. Ik dacht met een +3 kaart even die 5 punten te snoepen, maar de volgende beurt speelde hij er één, overtroefde mij en kostte mij niet alleen die 5 punten, waardoor ik er niks voor kreeg, maar ook de punten die ik met een andere kaart had kunnen bouwen. Au!

Conclusie

7 Wonders is een spel waarbij je goed op moet letten wat de anderen doen, hierdoor kun je je instellen op welke kaarten er zullen worden doorgegeven en deze het beste benutten. Vaak wordt de speelstijl enigszins bepaald door de borden, iemand met Babylon zal vaak minstens 2 groene kaarten willen hebben. Iemand met de Kolos van Rhodos bouwt vaak minstens één rode kaart. Let dus goed op en wees niet te gretig in het 1e en 2e tijdperk met de puntenkaarten, de échte punten komen pas in het 3e tijdperk.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Bedankt voor een redelijk uitvoerig strategie-artikel!
Ik heb de vrijheid genomen om naar mijn mening wat nuances aan te brengen en aan te geven in hoeverre ik het met alles eens ben.
Davio schreef:In 7 Wonders is het erg lastig om gedurende het spel overzichtelijk te hebben hoe andere spelers het qua punten doen en kan de winnaar aan het eind erg plotseling uit de hoed komen
Ben ik het niet helemaal mee eens. Alle informatie is in wezen open. Blauwe kaarten kun je optellen, groene kaarten kun je berekenen (zo ingewikkeld is dat niet), niveau's van wonders zijn simpel te tellen, punten qua legergrootte is eenvoudig bij te houden evenals het aantal munten, en de bonuskaarten (geel en paars) kun je ook berekenen.
Ik ben het met je eens dat het gehele rekensommetje niet eenvoudig is, maar als je wat ervaring in het spel hebt, dan weet je wel hoeveel groene kaarten je ongeveer nodig hebt voor een goede score, en kun je aan de hand van de legerfiches/blauwe/gele/paarse kaarten/wonderniveau een redelijke schatting maken (gele kaarten zijn volgens mij grofweg vaak maar 2-6 punten waard, paarse kaarten grofweg vaak 5-8). Als je een beetje weet wat een kaart doorgaans waard is, kun je relatief snel in de gaten houden wie het goed doet en wie aan de winnende hand is (tenzij het heel close is). Als ik het op Brettspielwelt.de speel, dan weet ik op het einde meestal wie er gewonnen heeft.
Davio schreef:, er zijn echter wel veel aandachtspunten waardoor je jezelf in een betere positie kunt manoeuvreren.

Als alle andere spelers zich mengen in een verhitte militaire strijd, heeft het voor jou geen enkele zin je daarmee te bemoeien. Als je 5 Rode kaarten koopt en daarmee 18 punten hebt gehaald, doe je het gemiddeld niet slecht, met nog minder dan 4 punten per kaart, maar belangrijker nog: Je hebt andere kaarten niet gespeeld, waardoor je niet alle puntenkaarten kunt bouwen die langskomen.

Als andere spelers vol voor de Groene Kaarten gaan, moet jij dat niet doen, want die kaarten worden dan minder doorgegeven en daarom is het moeilijker voor jou om een mooie serie bij elkaar te krijgen. Ik probeer soms 3 verschillende groene kaarten te krijgen (10 punten), maar vaak niet meer.
,

Deels mee eens. Qua leger is het inderdaad belangrijk dat je niet in een 'bid-war' terecht komt waarbij je allebei 5 of 6 kaarten erin gooit. Ook al win je alle gevechten, 6 kaarten voor 18 punten is toch niet heel best. Als je verliest is 5 kaarten voor 6 punten (9 aan de ene kant, -3 aan de andere) uiterst rampzalig.
Wat betreft de groene kaarten is dit echter afhankelijk van het aantal spelers. In potjes met bijv. 3 of 4 spelers kan er een probleem optreden wanneer 1 speler voor groen gaat en de rest niet. De 'groene' speler kan op zo'n manier er met de winst vandoor gaan wanneer z'n buren niet opletten. In 5-7 speler spellen komen er meerdere kopiëen van groene kaarten in het spel, waardoor meerdere spelers succesvol een groene strategie kunnen volgen.

Overigens doe ik ook af en toe wat jij aanraadt, namelijk een kleine serie maken. Wat ik echter doe is liever 3 dezelfde, dan 3 anderen. True, het levert maar 9 punten op (1 minder), maar wanneer je een 4e van dezelfde krijgt, is dat wel plots 16 punten, terwijl een set + 1 kaart maar 13 punten is. Bovendien heb je een soort (ben even vergeten welke) waarvan je in de 3 fases gratis naar dezelfde soort kunt bouwen (2x gratis bouwen en dan dus 3 dezelfde)
Davio schreef:,
Bouw je wonder op tijd

In het 3e tijdperk komen de beste kaarten voorbij, kaarten die direct 6 of meer punten op kunnen leveren. Het is daarom essentieel dat je je wonder voor het begin van het 3e tijdperk al afgebouwd hebt, zodat je alle mooie kaarten die langskomen gewoon kunt spelen.

Je moet proberen om kaarten onder je wonder te stoppen die je tegenstander zouden kunnen helpen. Groene en rode kaarten zijn hier erg geschikt voor. Als je bijvoorbeeld in het 1e tijdperk al een rode kaart hebt gespeeld en je krijgt er nog één, dan kun je overwegen deze onder je wonder te stoppen om te zorgen dat een tegenstander niet gelijk met je komt te staan. Of als je merkt dat je tegenstander nog één symbool nodig heeft voor een set van 3 verschillende.
It depends... Als het je erg meezit en je veel grondstoffen hebt, dan is het inderdaad lucratief om zo snel mogelijk je wonder af te bouwen en in de 3e fase mooie kaarten te bouwen. Het komt echter maar al te vaak voor dat je een hand met kaarten krijgt in de 3e fase waarvan je er óf maar weinig kunt bouwen (doordat je bijv. een bepaald geproduceerd goed als glas niet hebt) of die je erg weinig punten opleveren. Dan is het fijn om nog een gaatje open te houden in je wonder, zodat je dan die (bij de A-kant in ieder geval en ook sommige B-kanten) 7 punten kunt oppakken. Nog erger is het als je belangrijkste concurrent links van je zit en groene kaarten zit te verzamelen en jij niet. Als je wonder dan uitgebouwd is heb je geen (zinvolle) mogelijkheid om die groene kaarten tegen te houden en moet je hulpeloos toezien hoe deze persoon alle groene kaarten krijgt. Natuurlijk had je in eedere fases kunnen voorkomen dat deze persoon groene kaarten kreeg, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand (draftrichting wisselt namelijk en in de 1e fase ben je daar vast nog niet mee bezig).

Bij de B-kanten van de wonders is het soms juist wel slim om deze snel uit te bouwen, soms is het juist slim te wachten.
Bij het Mausoleum van Halikarnassos (bouw een afgelegde kaart) is het juist slim om te wachten tot de 3e fase, zodat je de afgelegde kaarten van fase 1 en 2 kunt pakken. Het laatste niveau van je wonder wil je dan liefst als allerlaatste kaart uitspelen, zodat je direct daarna ook afgelegde kaarten van de 3e fase kunt pakken (afleggen in de 3e fase gaat vóór het pakken).

Dus soms is het slim om je wonder snel uit te bouwen, soms juist niet. Afhankelijk van wat je zelf doet/hebt, maar ook van wat je buren hebben/doen. Flexibiliteit (je volgende punt) is dus belangrijk!

Davio schreef: Wees flexibel

In het 1e tijdperk is het vooral belangrijk om te zorgen dat je later flexibel bent een meerdere kaarten kunt spelen. Het is niet goed om een kaart weg te moeten leggen voor 3 munten. Let hiervoor goed op welke grondstoffen bij jezelf en je buren beschikbaar zijn. Kijk of je minstens alle verschillende dure stoffen kunt krijgen (Papier, Glas, Stof).
Helemaal mee eens. Ik heb me vaak in de vingers gesneden doordat ik 1 geproduceerd goed niet kon krijgen. In fase 3 hebben alle kaarten minstens 1 van die grondstoffen nodig, dus het is belangrijk dat je er de beschikking over hebt.
Davio schreef: De laatste ronde

In het laatste tijdperk is het gewoon een kwestie van rekenen. Elk goudstuk is 1/3e punt waard. Vraag je ook af hoeveel risico je wil lopen. Ik had laatst een spel met 3 personen waarbij zowel ik als mijn rechterbuur militaire kaarten hadden. Ik dacht met een +3 kaart even die 5 punten te snoepen, maar de volgende beurt speelde hij er één, overtroefde mij en kostte mij niet alleen die 5 punten, waardoor ik er niks voor kreeg, maar ook de punten die ik met een andere kaart had kunnen bouwen. Au!
Hierbij zou ik dan opnieuw benadrukken dat de draftrichting van enorm belang is.
Wanneer je een leger opbouwt, moet je opletten tegen wie. Als je dit doet tegen je linkerbuurman, dan kun je in de laatste fase ervoor zorgen dat hij rode kaarten niet meer krijgt, hij krijgt immers telkens de hand na jou. Als er 2 rode kaarten in zitten dan is dit jammer, maar dan krijg jij er in ieder geval ook 1. Op deze manier is het moeilijk voor je linkerbuurman om van jou te winnen en wil hij dus liefst in fase 2 al een voorsprong op je hebben genomen, zodat jij er niet meer aan begint in fase 3.

Wanneer je rechterbuurman een even groot leger heeft is het omgekeerd. Het is dan zoals je zegt erg risicovol om een legerkaart uit te spelen, omdat je geen idee hebt of hij er ook een heeft. Bovendien kan hij er dan vaak voor zorgen dat jij er geen meer krijgt. Ik zou dus in fase 3 ook bijna nooit een legerkaart spelen als mijn rechterbuurman een even groot leger heeft (misschien enkel in de allerlaatste beurt, als verrassing).
Davio schreef: Conclusie

7 Wonders is een spel waarbij je goed op moet letten wat de anderen doen, hierdoor kun je je instellen op welke kaarten er zullen worden doorgegeven en deze het beste benutten. Vaak wordt de speelstijl enigszins bepaald door de borden, iemand met Babylon zal vaak minstens 2 groene kaarten willen hebben. Iemand met de Kolos van Rhodos bouwt vaak minstens één rode kaart. Let dus goed op en wees niet te gretig in het 1e en 2e tijdperk met de puntenkaarten, de échte punten komen pas in het 3e tijdperk.
Maar let wel op de logische bouwvolgorde. Ik ben even de naam van de kaarten kwijt, maar er is een blauwe volgorde die ik vaak wel probeer te krijgen die begint met 2 (fase 1), dan 3 (fase 2) en dan 7 (fase 3).
Afbeelding
Davio

Bericht door Davio »

Robertopellizini schreef:Bedankt voor een redelijk uitvoerig strategie-artikel!
Ik heb de vrijheid genomen om naar mijn mening wat nuances aan te brengen en aan te geven in hoeverre ik het met alles eens ben.
Davio schreef:In 7 Wonders is het erg lastig om gedurende het spel overzichtelijk te hebben hoe andere spelers het qua punten doen en kan de winnaar aan het eind erg plotseling uit de hoed komen
Ben ik het niet helemaal mee eens. Alle informatie is in wezen open. Blauwe kaarten kun je optellen, groene kaarten kun je berekenen (zo ingewikkeld is dat niet), niveau's van wonders zijn simpel te tellen, punten qua legergrootte is eenvoudig bij te houden evenals het aantal munten, en de bonuskaarten (geel en paars) kun je ook berekenen.
Ik ben het met je eens dat het gehele rekensommetje niet eenvoudig is, maar als je wat ervaring in het spel hebt, dan weet je wel hoeveel groene kaarten je ongeveer nodig hebt voor een goede score, en kun je aan de hand van de legerfiches/blauwe/gele/paarse kaarten/wonderniveau een redelijke schatting maken (gele kaarten zijn volgens mij grofweg vaak maar 2-6 punten waard, paarse kaarten grofweg vaak 5-8). Als je een beetje weet wat een kaart doorgaans waard is, kun je relatief snel in de gaten houden wie het goed doet en wie aan de winnende hand is (tenzij het heel close is). Als ik het op Brettspielwelt.de speel, dan weet ik op het einde meestal wie er gewonnen heeft.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er geen puntenspoor is waar je makkelijk aan kunt zien wie er voor of achter staat (al is dat met eindafrekeningen in Euro games ook niet altijd even vanzelfsprekend). Op BSW is het inderdaad wat lastiger te zien. Het inherente chaotische element van 7W maakt het ook lastig om alles van iedereen te blijven tellen, zeker met meer dan 3 spelers. In het begin worden kaarten wel eens netjes één voor één gespeeld, maar later wil niemand meer wachten en zsm een kaart neerleggen, waardoor het hele spel wat lastiger te overzien is, maar dit ligt net zozeer aan je eigen spelersgroep als aan het spel.
Robertopellizini schreef:
Davio schreef:, er zijn echter wel veel aandachtspunten waardoor je jezelf in een betere positie kunt manoeuvreren.

,

Deels mee eens. Qua leger is het inderdaad belangrijk dat je niet in een 'bid-war' terecht komt waarbij je allebei 5 of 6 kaarten erin gooit. Ook al win je alle gevechten, 6 kaarten voor 18 punten is toch niet heel best. Als je verliest is 5 kaarten voor 6 punten (9 aan de ene kant, -3 aan de andere) uiterst rampzalig.
Wat betreft de groene kaarten is dit echter afhankelijk van het aantal spelers. In potjes met bijv. 3 of 4 spelers kan er een probleem optreden wanneer 1 speler voor groen gaat en de rest niet. De 'groene' speler kan op zo'n manier er met de winst vandoor gaan wanneer z'n buren niet opletten. In 5-7 speler spellen komen er meerdere kopiëen van groene kaarten in het spel, waardoor meerdere spelers succesvol een groene strategie kunnen volgen.

Overigens doe ik ook af en toe wat jij aanraadt, namelijk een kleine serie maken. Wat ik echter doe is liever 3 dezelfde, dan 3 anderen. True, het levert maar 9 punten op (1 minder), maar wanneer je een 4e van dezelfde krijgt, is dat wel plots 16 punten, terwijl een set + 1 kaart maar 13 punten is. Bovendien heb je een soort (ben even vergeten welke) waarvan je in de 3 fases gratis naar dezelfde soort kunt bouwen (2x gratis bouwen en dan dus 3 dezelfde)
Het is ook zo dat groene kaarten je vaak een andere kaart gratis laten spelen, dit is wel iets om op te letten, maar je kunt er niet altijd vanuit gaan dat die kaart voor jou beschikbaar is, ik zou er dus niet teveel op gokken.
Davio schreef:,
Bouw je wonder op tijd

It depends... Als het je erg meezit en je veel grondstoffen hebt, dan is het inderdaad lucratief om zo snel mogelijk je wonder af te bouwen en in de 3e fase mooie kaarten te bouwen. Het komt echter maar al te vaak voor dat je een hand met kaarten krijgt in de 3e fase waarvan je er óf maar weinig kunt bouwen (doordat je bijv. een bepaald geproduceerd goed als glas niet hebt) of die je erg weinig punten opleveren. Dan is het fijn om nog een gaatje open te houden in je wonder, zodat je dan die (bij de A-kant in ieder geval en ook sommige B-kanten) 7 punten kunt oppakken. Nog erger is het als je belangrijkste concurrent links van je zit en groene kaarten zit te verzamelen en jij niet. Als je wonder dan uitgebouwd is heb je geen (zinvolle) mogelijkheid om die groene kaarten tegen te houden en moet je hulpeloos toezien hoe deze persoon alle groene kaarten krijgt. Natuurlijk had je in eedere fases kunnen voorkomen dat deze persoon groene kaarten kreeg, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand (draftrichting wisselt namelijk en in de 1e fase ben je daar vast nog niet mee bezig).

Bij de B-kanten van de wonders is het soms juist wel slim om deze snel uit te bouwen, soms is het juist slim te wachten.
Bij het Mausoleum van Halikarnassos (bouw een afgelegde kaart) is het juist slim om te wachten tot de 3e fase, zodat je de afgelegde kaarten van fase 1 en 2 kunt pakken. Het laatste niveau van je wonder wil je dan liefst als allerlaatste kaart uitspelen, zodat je direct daarna ook afgelegde kaarten van de 3e fase kunt pakken (afleggen in de 3e fase gaat vóór het pakken).

Dus soms is het slim om je wonder snel uit te bouwen, soms juist niet. Afhankelijk van wat je zelf doet/hebt, maar ook van wat je buren hebben/doen. Flexibiliteit (je volgende punt) is dus belangrijk!
Idealiter wil je elke beurt in fase 3 een kaart kunnen spelen, al deze kaarten zijn toch gemiddeld 5+ punten en het zal niet vaak voorkomen dat er niets voor je bijzit. Het is daarom belangrijk om alle 'manufactured goods' beschikbaar te hebben. Het kan natuurlijk gebeuren dat het niet beschikbaar is en je geen kaart kunt bouwen of dat er geen goede kaart tussenzit, dan kun je inderdaad beter iets anders doen.

Dit is dan ook geen wet van Meden en Perzen, meer een general guideline. En zoals bij elke regel zijn er genoeg uitzonderingen, zoals hier terecht wordt aangegeven. Het helpt echter als je flexibel bent en dus niet teveel unieke kansen moet laten gaan, omdat je je er niet op hebt voorbereid.
Davio schreef: Wees flexibel

Helemaal mee eens. Ik heb me vaak in de vingers gesneden doordat ik 1 geproduceerd goed niet kon krijgen. In fase 3 hebben alle kaarten minstens 1 van die grondstoffen nodig, dus het is belangrijk dat je er de beschikking over hebt.
Niets toe te voegen, alleen dat je je niet moet laten verleiden door vroege blauwe kaarten.
Davio schreef: De laatste ronde

Hierbij zou ik dan opnieuw benadrukken dat de draftrichting van enorm belang is.
Wanneer je een leger opbouwt, moet je opletten tegen wie. Als je dit doet tegen je linkerbuurman, dan kun je in de laatste fase ervoor zorgen dat hij rode kaarten niet meer krijgt, hij krijgt immers telkens de hand na jou. Als er 2 rode kaarten in zitten dan is dit jammer, maar dan krijg jij er in ieder geval ook 1. Op deze manier is het moeilijk voor je linkerbuurman om van jou te winnen en wil hij dus liefst in fase 2 al een voorsprong op je hebben genomen, zodat jij er niet meer aan begint in fase 3.

Wanneer je rechterbuurman een even groot leger heeft is het omgekeerd. Het is dan zoals je zegt erg risicovol om een legerkaart uit te spelen, omdat je geen idee hebt of hij er ook een heeft. Bovendien kan hij er dan vaak voor zorgen dat jij er geen meer krijgt. Ik zou dus in fase 3 ook bijna nooit een legerkaart spelen als mijn rechterbuurman een even groot leger heeft (misschien enkel in de allerlaatste beurt, als verrassing).
Nuttige toevoeging, denk er ook aan hoeveel punten je tegenstander kunt krijgen, als jij de groene kaart hebt die hij precies nodig heeft om van 16 -> 25 punten te gaan (alleen met Babylon if I'm correct) of je moet zelf kiezen of je een kaart van 2 punten wil spelen, bedenk dan goed wat de correcte zet is. Het dwarsbomen van tegenstanders is natuurlijk belangrijker met minder spelers.
Davio schreef: Conclusie

Maar let wel op de logische bouwvolgorde. Ik ben even de naam van de kaarten kwijt, maar er is een blauwe volgorde die ik vaak wel probeer te krijgen die begint met 2 (fase 1), dan 3 (fase 2) en dan 7 (fase 3).
Bedankt voor je toevoegingen, ik heb er zelf nog één: Het aantal spelers kan het spel danig beïnvloeden. Als je het met 3 spelers doet, zul je vaker dezelfde kaarten terugkrijgen. Hierdoor kun je voor jezelf een 1-2tje opzetten door er enigszins op te vertrouwen dat kaarten die je later nodig hebt en je tegenstanders niet kunnen bouwen, weer bij je terugkomen. Ook kun je tegenstanders makkelijker dwarsbomen. Met meer spelers (5+) is het belangrijker om gewoon je eigen puntentotaal zo hoog mogelijk te krijgen al moet je natuurlijk geen kans voorbij laten gaan om zowel jezelf te helpen als een tegenstander te naaien.

Nog wat specifieke tips:

- Ik hou ervan om in fase 1 één rode kaart te spelen; het gebeurt vaak dat anderen geen rode kaart spelen en zich niet druk maken om de -1 punt. Dat ene punt zal je ook niet gelijk enorm helpen. Echter, als een tegenstander in fase 2 besluit om zich met het militaire aspect te bemoeien en een kaart met 2 symbolen te bouwen, hoef je alleen maar hetzelfde te doen om hem weer met 1 te overtreffen. Vooral met de Kolos van Rhodos kan één rode kaart uit fase 1 vaak genoeg zijn om 18 punten op te leveren.

- Speel veel en heb plezier, daar zijn bordspellen immers voor bedoeld! Je wordt vanzelf beter al blijft geluk altijd bestaan.
Davio

Bericht door Davio »

Ik wil nog wel even toevoegen dat je in fase 3 met gildes waarvan de score afhangt van je linker- en rechterbuurman ook goed op moet letten wat er eventueel nog gebouwd wordt door die buren.

Als je het gilde kan kiezen met voor elke blauwe kaart links en rechts een punt en er liggen er al 6 in totaal, dan kan er best één bijkomen, waardoor deze kaart meer waard wordt dan je nu zou rekenen.

Als de verdeling zo is:
Links: 4 blauwe kaarten
Rechts: 2

En jij hebt in je hand: Een blauwe kaart van 7 punten die je linkerbuurman ook kan bouwen (misschien wel gratis) en het gilde voor de blauwe kaarten, en je kunt ze beide bouwen, dan kun je overwegen om het gilde te bouwen. Ik zeg elke keer bouwen, maar dan bedoel ik natuurlijk spelen of betalen, hoe je wilt.

Maar het gilde is nu slechts 6 punten waard en de blauwe kaart 7, dus voor direct resultaat zou je normaliter de blauwe kaart bouwen. Echter moet je je afvragen of het bouwen van het gilde op de lange termijn niet meer oplevert...

Dit zul je je vooral in het begin van de 3e fase af moeten vragen, omdat de kans dan groot is dat sommigen nog een serie af willen maken (geldt ook voor de groene kaarten en het gilde daarvan, let daar ook op). Ook blijven er aan het eind van fase 3 vaak de minder goede blauwe kaarten over die als eindsprint nog gebouwd zullen worden.

Een ander voorbeeld is het gilde waarbij je een punt krijgt voor elk militair minpunt bij de buren, let erop wie er waarschijnlijk nog een minpunt incasseert aan het eind van het spel. Als jij al 3 ronden de baas bent over je buren, dan is hij sowieso 6 punten waard, maar verliezen je buren ook constant van hun buren, dan is hij 12 punten waard!

Je zult in 7 Wonders met een groep spelers met dezelfde ervaring zelden met veel verschil winnen of verliezen, je sprokkelt allemaal altijd wel wat bij elkaar, daarom is het belangrijk dat je elk voordeeltje pakt wat er langs komt fietsen.

7 Wonders is echt een spel waarbij je scherp moet blijven en goed moet rekenen en vooruit moet denken.

Als we er alles over gezegd en geschreven hebben, moet je je wel blijven beseffen dat het niets meer is dan een "Meaty Filler", een tussenspel met enige inhoud dus. Het heeft niet de omvang van een spel als Caylus (typische Euro game) en pretendeert dat ook niet te hebben. Je kunt gewoon even tussendoor voor de lol 3 potjes spelen en het is elke keer een beetje anders.

Ik heb zelf de uitbreiding Leaders besteld, maar nog niet binnen en dus nog niet gespeeld. Als ik er wat mee geëxperimenteerd heb, zal ik er wellicht nog op terugkomen.
Robertopellizini
Genius

Ik heb 1x met leaders gespeeld een paar weken terug.
Het spel wordt daardoor nog iets strategischer. Het spel begint met een draftfase waarin leaders worden gedraft totdat ieder er 4 heeft. Aan het begin van iedere fase kun je dan 1 leader uitspelen (je houdt er 1 over). Deze leader heeft een koste van een aantal muntjes (je begint het spel met 6 muntjes ipv 3), dus je moet na elke ronde goed in de gaten houden dat je nog wel je leaders kunt betalen.
De leaders zijn onderling sterk verschillend. Sommige geven je bouwkortingen, sommige geven je extra punten voor groene kaarten, sommige zijn gewoonweg een bepaald aantal punten waard, enz. enz.

De extra lading die wordt toegevoegd kan leiden tot een tunnelvisie. Je probeert je leader cards optimaal te gebruiken en daardoor kun je in de val lopen jezelf al vast te leggen aan het begin van het spel. Als je strategie (bijv. veel rode kaarten) dan niet werkt, omdat andere mensen een dergelijke strategie volgen, dan kunnen je leader cards juist tegen je werken. Dus gek genoeg lijkt de extra toevoeging van strategie tot een grotere mate van geluk te leiden (dat je de juiste leaderkaarten krijgt die bij elkaar passen, en/of dat anderen niet de strategie gebruiken die bij jouw leaderkaarten hoort).

Echter hoef je niet verplicht je leaderkaarten te spelen. Je kunt ze ook altijd afleggen en 3 muntjes nemen. Zodoende kun je in ieder geval 3 punten meer krijgen dan in het gewone spel, maar dat zal meestal niet genoeg zijn.

Ik vind de leaders wel iets leuks toevoegen, maar mijn grootste probleem is dat de speeltijd een stuk langer wordt. 7 wonders was juist ideaal kort.
Al met al speel ik het denk ik iets liever zonder de leaders.
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Davio schreef: Idealiter wil je elke beurt in fase 3 een kaart kunnen spelen, al deze kaarten zijn toch gemiddeld 5+ punten en het zal niet vaak voorkomen dat er niets voor je bijzit.
Ik speel het spel meestal met 4 of 5 mensen en het komt vaak voor dat er dan naar het einde toe vaak kaarten voorbij komen die je niet meer wil. Als je een 'gewone' strategie volgt waarin je een beetje wat van alles doet, dan zijn kaarten die je niet wil:
- groene kaarten
- rode kaarten (vaak wil de helft geen rode kaarten meer op het eind omdat er dan toch te weinig mee te behalen valt. het gevecht is vaak al gestreden)
- gele kaarten (die leveren vaak niet veel bonus op).
- paarse kaarten die je te weinig punten opleveren (als je buren iets anders hebben gedaan).

Blauwe kaarten zijn altijd fijn, maar er zijn echt wel genoeg kaarten die je minder dan 5 punten opleveren.

Nog 2 dingen waar je rekening mee moet houden:
- Als je in fase 2 je wonder al hebt afgebouwd, dan heb je minder ruimte gehad om rode en met name bruine/grijze kaarten te spelen. Deze laatste zijn enkel in fase 1 en 2 beschikbaar. Je speelt 12 kaarten in de eerste 2 fases. Je wonder is gem. 3 niveaus. Dan heb je dus 9 kaarten voor minstens 3 bruine kaarten en 1 a 2 grijze kaarten (3 als je buren niks er aan doen). Dan heb je dus nog 3-5 kaarten over voor rood (bijv. 2), blauw en groen. Hier is op zich niks mis mee, maar dan zet je al je kaarten in op de 3e fase waarin je dus big points moet scoren met elke kaart.
- Een level van je wonder open houden in de 3e fase levert niet alleen jou zelf punten op, maar kan zoals ik zei ook je tegenstander van punten afhouden. Stel dat in een 4-player game jij 3 grijze kaarten hebt en je overbuurman ook. Dan is de paarse kaart die 2 punten geeft per grijze kaart bij je buren goud waard. Als jij die krijgt en ruimte hebt in je wonder kun jij daar punten mee scoren en die punten weghalen bij je buurman. Daarmee win je ten opzichte van die persoon relatief een boel punten mee.

In 7 wonders heb je veel verschillende strategieën:
- Groene kaarten, zoveel mogelijk (riskant)
- Veel blauwe kaarten (met logische bouwvolgorde). Liefst gecombineerd met een effectief klein leger (met 1 of 2 legerkaarten dat bijv. aan 1 kant alles wint (= 6 punten))
- Veel grondstoffen (bruin en grijs) bouwen, zodat je in de laatste fase(s) alles kan bouwen.
- Een groot leger als basis (moet je wel van beide buren winnen en niet teveel kaarten investeren) en dan verder een beetje van alles
- Een hoop bruine en gele kaarten (en bijpassende paarse kaarten; Ik zag iemand dit laatst succesvol voltooien. De gele kaarten zorgden voor veel muntjes en bonuspunten op het eind (geld en punten op basis van bruine kaarten en gele kaarten).

Uiteraard kan je wonder helpen de ene of andere strategie succesvoller uit te voeren. Echter, flexibiliteit blijft belangrijk en je moet niet klakkeloos je wonder afbouwen en doen waar het wonder goed in is. Bij babylon bijv. bouw ik meestal niet het 3e niveau af (waarin je een gratis groen symbool krijgt).
Afbeelding
Davio

Bericht door Davio »

De derde fase van je wonder kost ook meestal moeilijk te halen grondstoffen (vaak 4 dezelfde), bijvoorbeeld 4 steen.

Als je maar één steen hebt en één van je buren heeft één steen, dan moet je je afvragen of het zinvol is om de bruine kaart met 2 stenen te bouwen enkel en alleen om die punten binnen te halen.

Misschien kun je dan beter een kaart spelen waardoor je in de 3e fase meer keus hebt.
Plaats reactie