Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Edwin84 schreef:
Een spel zoals Terraforming Mars is van zichzelf al heel uitgebreid. Zouden jullie iemand die Terraforming Mars koopt en voor het eerst speelt ook deze uitbreiding aanraden? Of pas na heel veel keer spelen?
Met je verhaaltje ben ik het eens en ik twijfel daar inderdaad ook aan, echter om deze specifieke vraag te beantwoorden: ja.
Het is de enige uitbreiding van TM die ik uiteindelijk gekocht heb en dat is vooral om de reden dat het een stuk van de traagheid en optieloosheid die je aan het begin van het spel meestal ervaart weghaalt. En dat maakt het voor mij, voor dit spel, zeker een heel belangrijke uitbreiding.
De vraag echter die je ook stelt gaat over het essentieel zijn van een uitbreiding... ik gok dat weinig uitbreidingen essentieel zijn. Dat insinueert immers dat het spel zonder de uitbreiding gewoonweg niet leuk of gewoon 'stuk' is. Het spel werkt niet en de uitbreiding is dus essentieel om er een werkend en leuk spel van te maken.
Als dat de vraag achter deze poll's was... haal ze dan allemaal maar weg
Een spel met een essentiële uitbreiding hoeft niet stuk te zijn. Neem Rattus als voorbeeld:
Het basisspel zit zeer goed in elkaar. Maar kent te weinig variatie. Dus het ontwerp is goed, het speelt leuk en gebalanceerd. De Piep Piper geeft per rol 3 alternatieven. Het voegt geen enkele nieuwe regel toe. Wat mij betreft had dit in de basis al moeten zitten en daarom essentieel.
Bij andere voorbeelden is een spel op zichzelf een heel erg leuk spel dat minimaal een 7 scoort. Hier neem ik 7 Wonders duel als voorbeeld. Het spel scoort dan niet hoger omdat het een korter spel is en snel doorgrond. Je speelt dan al snel meer potjes dan een lang spel. Zeker met 2 speel je vaak met dezelfde tegenstander. Het spel gaat dan vaak op autopiloot na verloop van tijd. Dan is zo een uitbreiding als Pantheon wat mij betreft redelijk essentieel. Het zorgt ook voor meer balans. Maar als standalone spel is 7 Wonders duel geen flop.
Dat heb ik bij Brugge het Zwin.
De kanaalactie is in het basisspel echt een mindere actie. Met de uitbreiding wordt deze ivm de bootjes actie wel degelijk een stuk sterker en interessanter.
Van alle uitbreidingen die ik tot nu heb gespeeld vind ik deze daarom ook wel het meest essentieel. Ook al komt Brugge niet zo vaak op tafel, maar dat verandert niet mijn mening dat deze uitbreiding essentieel is.
en dat heb ik dus ook met prelude. de keren dat iemand er over dacht terraforming mars te kopen heb ik erbij gezegd dat ze dan ook gelijk prelude moeten aanschaffen, zonder speelt het spel toch echt een stuk minder. het kan wel, maar met is gewoon een zoveel prettigere speelervaring.
humske schreef:
en dat heb ik dus ook met prelude. de keren dat iemand er over dacht terraforming mars te kopen heb ik erbij gezegd dat ze dan ook gelijk prelude moeten aanschaffen, zonder speelt het spel toch echt een stuk minder. het kan wel, maar met is gewoon een zoveel prettigere speelervaring.
Ha, Tuscany is de winnaar.
Proficiat? Eigenlijk zegt deze uitslag ook wel dat Viticulture incompleet is zonder Tuscany.
Ook felicitaties aan Terraforming Mars en Catan. En vooral aan alle stemmers want het is goed om te zien dat er enige animo was voor deze poll.