Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Mr Jummy
Party Animal

Re: Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?

Bericht door Mr Jummy »

Ik heb de kickstarter versie en ik heb er 5 potjes op zitten. De vergelijking met wingspan, ares expedition zijn terecht. Tableau builder met een dikke stapel kaarten, ect ect. Het is een prima spel en het zit ook goed in elkaar. Hoe interessant je puzzel en hoe hoog je score is hangt een beetje af van welke kaarten je trekt. Weinig tot geen speler interactie, natuurthema. Het zal veel mensen aanspreken, ik heb het persoonlijk wel gezien na 5 potjes. Als solo niet boeiend genoeg naar mijn mening. Met vier te weinig interactie, met twee prima als dit type spel je aanspreekt.
Recent gespeeld:
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Mr Jummy schreef: Ik heb de kickstarter versie en ik heb er 5 potjes op zitten. De vergelijking met wingspan, ares expedition zijn terecht. Tableau builder met een dikke stapel kaarten, ect ect. Het is een prima spel en het zit ook goed in elkaar. Hoe interessant je puzzel en hoe hoog je score is hangt een beetje af van welke kaarten je trekt. Weinig tot geen speler interactie, natuurthema. Het zal veel mensen aanspreken, ik heb het persoonlijk wel gezien na 5 potjes. Als solo niet boeiend genoeg naar mijn mening. Met vier te weinig interactie, met twee prima als dit type spel je aanspreekt.
Dat leest als adequaat en kernachtig en die laatste zin is een mooi aanvullend antwoord op mijn vraag. Dankje!
Afbeelding
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

@Pura Vide:

Terzijde: sinds kort ben ik verslingerd aan Res Arcana (Tom Lehmann, oa RftG, 1846). Dat is ook een soort tableaubuilder maar je krijgt slechts 8 kaarten aan het begin van het spel en daar moet je het mee doen. Je verzamelt en converteert grondstoffen en schaft daarmee andere kaarten aan. Na een ronde of vier, vijf is het afgelopen als iemand 10 punten of meer uit z’n kaarten geperst heeft. Een subliem spel.
In de beperking toont zich de meester.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: @Pura Vide:

Terzijde: sinds kort ben ik verslingerd aan Res Arcana (Tom Lehmann, oa RftG, 1846). Dat is ook een soort tableaubuilder maar je krijgt slechts 8 kaarten aan het begin van het spel en daar moet je het mee doen. Je verzamelt en converteert grondstoffen en schaft daarmee andere kaarten aan. Na een ronde of vier, vijf is het afgelopen als iemand 10 punten of meer uit z’n kaarten geperst heeft. Een subliem spel.
Ook terzijde: mooie! Gelijke geesten, want Res Arcana staat op mijn lijst. Ik wacht op een MP aanbieding ergens. Laatst eindelijk Roll op de kop getikt op MP en dat was meteen een hit bij die gasten hier. Die Lehmann kan spellen maken hoor.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Pura Vida schreef: Die Lehmann kan spellen maken hoor.
QFT!
:thumbup:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef:
Jerome schreef: @Pura Vide:

Ook terzijde: mooie! Gelijke geesten, want Res Arcana staat op mijn lijst. Ik wacht op een MP aanbieding ergens. Laatst eindelijk Roll op de kop getikt op MP en dat was meteen een hit bij die gasten hier. Die Lehmann kan spellen maken hoor.
Eens. Vind het nog steeds jammer dat zijn schitterende ontwikkelingsspel Phoenicia zoveel last had van een matig regelboek. Die zou een mooie heruitgave verdienen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

+1 op Res Arcana. Een snelle tableaubouwer met veel interactie en diepgang, zeker met de draftregels. De uitbreiding Lux et Tenebrae maakt het nog leuker.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef: +1 op Res Arcana. Een snelle tableaubouwer met veel interactie en diepgang, zeker met de draftregels. De uitbreiding Lux et Tenebrae maakt het nog leuker.
Fijn om te horen dat de liefde voor Res Arcana gedeeld wordt door een paar gewaardeerde medeforummers. Draften wil ik pas na minstens tien ‘random’ potjes. De uitbreidingen zijn inmiddels onderweg maar ook die wil ik pas toevoegen als de basis er stevig in zit.
Lang geleden dat ik zo enthousiast was over een spel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Oké, duidelijk heren, Res Arcana stijgt nog een paar plekjes op mijn lijst, hoewel MP daar niet harder van gaat lopen, denk ik. In de tussentijd kunnen we geheel on topic wel vaststellen dat ook Maxime Tardif behoorlijk schatplichtig is aan de grote Meneer Lehmann. Hopelijk komt dat er uit, als Earth straks ook in het Nederlands uitkomt. Hoe zou het gaan heten? 'Aarde', hoop ik dan toch?
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Ik vind Res Arcana ook een heerlijk spel. Een keer het filmpje van Gamenight gekeken en was toen meteen enthousiast. Het spel al ontzettend vaak online gespeeld op BGA, helaas nog niet in het echt.

Heb wel een voorliefde voor spellen met Card Tableau building. Everdell, Wingspan, Brugge, Res Arcana, Terraforming Mars, It's a wonderful world en Imperial Settlers scoren hier allemaal hoog. Earth gaat hier denk ik ook hoog scoren.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Weet iemand wanneer Earth in het Nederland uitkomt?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Weet iemand wanneer Earth in het Nederland uitkomt?
Zoals hiervoor gemeld: najaar (vermoedelijk oktober).
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Denk dan overheen gelezen. Bedankt voor de info.

Gaat toch wel kriebelen omdat oktober nog ver is dan maar de Engelse versie te halen.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik ben fan van dit spel. De kritische noten herken ik wel, maar die bederven mijn spelplezier niet. Ik heb Earth afgelopen maand voor het eerst gespeeld en heb er een stukje over geschreven op spellengek.nl. Ik zal hier de conclusie delen, dan hoeven jullie niet door te klikken:

Eart combineert handig een aantal elementen die we uit andere spellen kennen: er komen elementen terug uit Puerto Rico, Race for the Galaxy, Terraforming Mars en Wingspan. Dit levert een misschien niet bijster origineel maar wel heel leuk spel op dat er ook nog eens waanzinnig mooi uit ziet met alle kaarten vol met foto’s van al het moois dat er groeit en bloeit op onze planeet. Ik ben fan! Na elk potje dat ik gedaan heb, wil ik meteen nog een keer. Doordat er heel veel verschillende doelen en heel veel verschillende kaarten zijn, is elk potje anders. En had ik al gezegd dat he spel er prachtig uit ziet? Ik word echt vrolijk van de aanblik van dit spel op tafel met alle mooie kleurrijke kaarten. Zijn er dan helemaal geen kritische noten te kraken? Natuurlijk wel, het hangt alleen van je voorkeuren af of je je er aan stoort of niet. Je jaagt zoals gezegd in dit spel verschillende doelen na door het bouwen en bebouwen van kaarten. Er zijn zes doelen (en soms nog meer omdat je ook kaarten kan bouwen die nog op en bepaalde manier punten opleveren) en voor al die doelen moet je bepaalde dingen bijhouden (hoeveel paddenstoelen heb ik al gebouwd, hoeveel kaarten heb ik die een even aantal punten waard zijn, heeft in die rij nou wel elke kaart een andere eigenschap, etc.). Iedere kaart die je bouwt kan ook nog eens verschillende doelen beïnvloeden. En dat maakt dat AP-spelers veel om over na te denken hebben en misschien wel helemaal vast lopen met alle keuzes en opties. Ik heb daar zelf niet zo’n last van omdat ik het spel wat luchtiger benader. Natuurlijk probeer ik de beste move te doen, maar ik reken niet alles door maar doe een educated guess wat het beste is gelet op de doelen die ik na streef, waarbij ik misschien voor één of twee opties even ga rekenen wat het beste is, maar zeker niet voor allemaal. Verder houd ik het voor mezelf overzichtelijk door niet alle doelen in één keer te proberen te halen maar focus ik me op één of enkele en verleg ik me focus als ik die gehaald heb.

Lees hier het hele maandoverzicht, waaronder ook een korte beschrijving van Earth: https://www.spellengek.nl/maandoverzich ... 23-dagmar/
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dagmar schreef: Ik ben fan van dit spel. De kritische noten herken ik wel, maar die bederven mijn spelplezier niet. Ik heb Earth afgelopen maand voor het eerst gespeeld en heb er een stukje over geschreven op spellengek.nl. Ik zal hier de conclusie delen, dan hoeven jullie niet door te klikken:

Eart combineert handig een aantal elementen die we uit andere spellen kennen: er komen elementen terug uit Puerto Rico, Race for the Galaxy, Terraforming Mars en Wingspan. Dit levert een misschien niet bijster origineel maar wel heel leuk spel op dat er ook nog eens waanzinnig mooi uit ziet met alle kaarten vol met foto’s van al het moois dat er groeit en bloeit op onze planeet. Ik ben fan! Na elk potje dat ik gedaan heb, wil ik meteen nog een keer. Doordat er heel veel verschillende doelen en heel veel verschillende kaarten zijn, is elk potje anders. En had ik al gezegd dat he spel er prachtig uit ziet? Ik word echt vrolijk van de aanblik van dit spel op tafel met alle mooie kleurrijke kaarten. Zijn er dan helemaal geen kritische noten te kraken? Natuurlijk wel, het hangt alleen van je voorkeuren af of je je er aan stoort of niet. Je jaagt zoals gezegd in dit spel verschillende doelen na door het bouwen en bebouwen van kaarten. Er zijn zes doelen (en soms nog meer omdat je ook kaarten kan bouwen die nog op en bepaalde manier punten opleveren) en voor al die doelen moet je bepaalde dingen bijhouden (hoeveel paddenstoelen heb ik al gebouwd, hoeveel kaarten heb ik die een even aantal punten waard zijn, heeft in die rij nou wel elke kaart een andere eigenschap, etc.). Iedere kaart die je bouwt kan ook nog eens verschillende doelen beïnvloeden. En dat maakt dat AP-spelers veel om over na te denken hebben en misschien wel helemaal vast lopen met alle keuzes en opties. Ik heb daar zelf niet zo’n last van omdat ik het spel wat luchtiger benader. Natuurlijk probeer ik de beste move te doen, maar ik reken niet alles door maar doe een educated guess wat het beste is gelet op de doelen die ik na streef, waarbij ik misschien voor één of twee opties even ga rekenen wat het beste is, maar zeker niet voor allemaal. Verder houd ik het voor mezelf overzichtelijk door niet alle doelen in één keer te proberen te halen maar focus ik me op één of enkele en verleg ik me focus als ik die gehaald heb.

Lees hier het hele maandoverzicht, waaronder ook een korte beschrijving van Earth: https://www.spellengek.nl/maandoverzich ... 23-dagmar/
Niet dat ik nog een zetje nodig had, maar je leuke stukje helpt Earth definitief op mijn lijst. Ik wacht wel rustig op oktober. Kom maar op, Geronimo.
Afbeelding