Dead of Winter: a crossroads game

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Dead of Winter: a crossroads game

Bericht door wennepen »

Oooh zo tof!! Mijn exemplaar is onderweg, kannie wachten :-)

Sent from my iPad using Tapatalk

Labels:
gertieter
Rooster Booster

Bericht door gertieter »

Mijn exemplaar is eindelijk toegekomen.
Ik weet dus al wat ik de komende avonden ga doen!

Hopelijk was het het lange wachten waard!
One who doesn't throw the dice can never expect to score a six.
Navjot Singh Sidhu
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Nah....had gepre-ordered in december!

Heb vrijdag een despatch email gekregen, maar de status van de tracking is sinds vrijdag 21:35 niet meer veranderd en staat nog steeds in "UK".
Begin het een beetje waardeloos te vinden... :silent:
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Ik heb mijn exemplaar zojuist in ontvangst mogen nemen!
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Ik ben er klaar voor!
image.jpg
(669.16 KiB) 396 keer gedownload
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Ook mijn exemplaar is vandaag bezorgd!

Sent from my iPhone using Tapatalk
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Idem hier! Wat meteen opviel was het reliëf op de doos. Erg fraai gedaan.

Morgen sleeven! :)
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Had hem gisteren ook binnen. Gelukkig heb ik het spel al gespeeld. Ik vind het echt een hele goeie (met max 4..)
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Wij gaan hem vanavond op tafel leggen. We zijn met 5. Ik ben heel benieuwd.
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

eateasse schreef:Wij gaan hem vanavond op tafel leggen. We zijn met 5. Ik ben heel benieuwd.
Gaat ons voor onze vakantie niet meer lukken dus ik houd me aanbevolen voor jouw ervaringen!
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Dussssssssssssss... Gisteren avond waren we met 5 en we hebben dead of winter op tafel gelegd. Eerst even de uitleg gedaan en meteen beginnen spelen. Main objective: 10 barricades in de colony + 1 barricade op elke locatie.

Voor de crisis hadden we Tool kaarten nodig gelijk aan het aantal non-exiled players. Er begon meteen overleg. Wie heeft Tools, wie kan wat leggen, ... Iedereen doet zijn beurt een aantal crossroads kaarten triggeren, wat een enorm goeie dynamiek in de groep geeft. Op een bepaald moment moesten we beslissen of we 10 nieuwe survivors aan het spel gingen toevoegen of niet. Aangezien mijn secret objective was dat er in totaal minimum 12 survivors op het bord moesten staan was heb ik voor gestemd. 2 Spelers heb ik kunnen overtuigen, dus dat was genoeg om een democratische meerderheid te hebben.

We doen verder, gaan op zoek achter item, eten , medicijnen, ... Iedereen heeft zijn ronde gedaan en we gaan naar de colony phase. Ik pak de crisis contributions, shuffle ze en we beginnen te tellen. En wat zien we... 4 tools en 1 food... We zitten met een Betrayer. vanaf dat moment is het spel helemaal opengetrokken en zijn de beschuldigingen en verdachtmakingen over de tafel gevlogen.
Omdat de crisis niet voorkomen was, kwamen er zombies bij en werd de colony al heel snel niet zo veilig meer.

Beschuldigen bleven ons rond de oren vliegen. En we dachten een plan uit om via eliminatie te weten te komen wie de betrayer was. Er waren 3 verdachten, maar het was nog te vroeg om een exile stemming te initiëren. We besloten van nog een ronde te wachten. Maar diezelfde ronde nog besloot de laatste speler toch een stemming te organiseren. Hij koos een verdachte en we moesten thumbs up of down doen. De speler op wie gestemd werd had mij 100% overtuigd dat zij de betrayer niet was, dus ik stem tegen. De 3 andere speler stemmen voor, dus... exile... En wat blijkt: ze was wel degelijk de betrayer. Ik was compleet van mijn melk omdat ze mij helemaal overtuigd had dat ze het niet was.

Goed dus van de betrayer waren we af. We gingen nu voor ons main objective. We probeerden krampachtig overal barricades op te zetten, maar we waren met te veel survivors en er kwamen daardoor te veel zombies bij. Dat heeft ons uiteindelijk het spel gekost toen we bij een movement naar de colony toe een beet kregen. We stonden nog op 2 morale. Door de beet -1 morale. Ik rol met de exposure die, terug iemand dood en morale stond op 0. We lose.

Conlusie: Wauw! What a game. Ik ben volledig verliefd op dit spel. Het thema druipt er vanaf, je wordt gedwongen om gewetensloze beslissingen te nemen omdat je anders zelf niet kan overleven en eens dat duidelijk wordt dat je met een betrayer zit, oh jongens wat wordt het gaaf dan. Beste zombiespel dat ik tot nu toe gespeeld heb. Degenen die ik nog gespeeld heb zijn Zombies!!!, Zombicide en City of Horror. In dit spel zit zo veel variatie en gaat het echt om het overleven en het constante wantrouwen. In city of horror is het duidelijk, als je in de minderheid bent op een locatie ga je er aan, sowieso. Als er hier iemand dood gaat verliest de hele groep morale, dus je moet veel meer opletten wat je doet met je acties en beslissingen. Er zitten zoveel aspecten in waarmee je rekening moet houden. De Waste pile werkt ook onvoorstelbaar goed. En de helpless survivors kunnen de moeilijkheidsgraad zwaar omhoog krikken, so watch out with those. Kortom, fantastisch spel met de juiste mensen. 1 klein minpuntje: Als je met 5 ben kan de downtown lang worden. Dat wordt voor een deel opgelost door de crossroads cards omdat daarvoor vaak discussies nodig zijn waar iedereen aan kan deelnemen. Als je dan echter exiled wordt en je niet meer mag deelnemen aan stemmingen en je echt je eigen spel moet redden, wordt de downtown wel vrij groot. Ons heeft het niet gestoord, maar het is duidelijk aanwezig.
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

eateasse schreef: Iedereen doet zijn beurt een aantal crossroads kaarten triggeren, wat een enorm goeie dynamiek in de groep geeft. Op een bepaald moment moesten we beslissen of we 10 nieuwe survivors aan het spel gingen toevoegen of niet. Aangezien mijn secret objective was dat er in totaal minimum 12 survivors op het bord moesten staan was heb ik voor gestemd. 2 Spelers heb ik kunnen overtuigen, dus dat was genoeg om een democratische meerderheid te hebben.
Mooi verslag.

Toch een kleine nuance. Er wordt niet gestemd over de afloop van een Crossroads kaart. Het is de actieve speler, en hij alleen, die moet kiezen uit de beschikbare opties. Wat niet wegneemt dat je hem, al dan niet subtiel, kunt proberen te beïnvloeden natuurlijk.

Verder deel ik volledig je mening. 'Dead of Winter: a Crossroads Game' is dé nieuwe referentie in het zombie genre.

Later vandaag mijn uitgebreide eerste indrukken op 'De Tafel Plakt!'.
Laatst gewijzigd door dominique op do 28 aug 2014, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
https://detafelplakt.com/
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Dat klopt niet helemaal Dominique. Er zijn inderdaad kaarten waar het gewoon de actieve speler is die kiest wat er gebeurt, maar wij hebben gisteren 4 crossroads kaarten gehad waarbij de hele groep moest stemmen met een thumbs up en thumbs down. Bij de kaart om bijvoorbeeld 10 nieuwe survivors toe te voegen wordt door iedereen gestemd. De meerderheid krijgt gelijk.

Vanuit het regelboek:
During the game players may be given the option to
vote with a thumbs up or down, either because a player
initiated a vote to exile or because a crossroads card called
for a vote to be cast. Players may take time to deliberate
before casting their vote. Once players are ready to vote,
count down from 3, with every player simultaneously
casting his vote on 0.
Laatst gewijzigd door eateasse op do 28 aug 2014, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

eateasse schreef: Conlusie: Wauw! What a game. Ik ben volledig verliefd op dit spel. Het thema druipt er vanaf, je wordt gedwongen om gewetensloze beslissingen te nemen omdat je anders zelf niet kan overleven en eens dat duidelijk wordt dat je met een betrayer zit, oh jongens wat wordt het gaaf dan. Beste zombiespel dat ik tot nu toe gespeeld heb. Degenen die ik nog gespeeld heb zijn Zombies!!!, Zombicide en City of Horror.
Ik ben het met je eens ;). Het is een goed spel, maar mij lijkt het met 5 teveel downtime.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

eateasse schreef:Dat klopt niet helemaal Dominique. Er zijn inderdaad kaarten waar het gewoon de actieve speler is die kiest wat er gebeurt, maar wij hebben gisteren 4 crossroads kaarten gehad waarbij de hele groep moest stemmen met een thumbs up en thumbs down. Bij de kaart om bijvoorbeeld 10 nieuwe survivors toe te voegen wordt door iedereen gestemd. De meerderheid krijgt gelijk.
Inderdaad, wij hebben jammer genoeg niet het voorrecht gehad zo'n kaart tegen te komen. Dat had het nóg leuker gemaakt natuurlijk.
Ik heb net de Crossroads deck even gescand en bij een kleine 70 van de 80 kaarten mag alleen de actieve speler beslissen. Volgende keer wordt deze stapel alvast beter geschud!
https://detafelplakt.com/