Vraagje over Wingspan en de uitbreidingen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Vraagje over Wingspan en de uitbreidingen

Bericht door WTULTC »

Vandaag kwam er een bijzondere combi in het spel voor namelijk een kettingreactie van mij naar een andere speler en dan weer terug bij mij dmv een vogelactie te kiezen via mijn uilnachtzwaluw naar de heilige ijsvogel (andere speler) en roodkopgier (zelf). Allemaal triggeren ze een roofvogelactie, die als het ware op en neer ging. Dan had ze ook nog een ekster die als ik voor voedsel kies zij er ook een voedsel mag pakken. We moesten echt opletten wie wanneer een dobbelsteen uit het vogelhuisje mocht pakken. Aardig bijzonder dacht ik.
Pura ben je zoiets ook al in jou potjes tegen gekomen?

Daarnaast nog een vraag: als op een roze kaart staat pak een dobbelsteen (voedsel) uit het vogelhuisje mag je dan als er 1 soort of 1 dobbelsteen ligt ook het huisje verversen en daarna er eentje kiezen?

Een andere vraag: stel je kiest ervoor om de laatste dobbelsteen uit het huisje te pakken, dient dan gelijk alle dobbelstenen opnieuw te worden gegooid in het huisje? Ik kan mij voorstellen dat je dat namelijk niet wilt als je een actieroofkaart hebt waarbij je alle dobbelstenen buiten het huisje moet gooien.
Daarnaast geef je zo ook geen info weg aan de ander over welk voedsel er beschikbaar is.
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Vandaag kwam er een bijzondere combi in het spel voor namelijk een kettingreactie van mij naar een andere speler en dan weer terug bij mij dmv een vogelactie te kiezen via mijn uilnachtzwaluw naar de heilige ijsvogel (andere speler) en roodkopgier (zelf). Allemaal triggeren ze een roofvogelactie, die als het ware op en neer ging. Dan had ze ook nog een ekster die als ik voor voedsel kies zij er ook een voedsel mag pakken. We moesten echt opletten wie wanneer een dobbelsteen uit het vogelhuisje mocht pakken. Aardig bijzonder dacht ik.
Pura ben je zoiets ook al in jou potjes tegen gekomen?

Daarnaast nog een vraag: als op een roze kaart staat pak een dobbelsteen (voedsel) uit het vogelhuisje mag je dan als er 1 soort of 1 dobbelsteen ligt ook het huisje verversen en daarna er eentje kiezen?

Een andere vraag: stel je kiest ervoor om de laatste dobbelsteen uit het huisje te pakken, dient dan gelijk alle dobbelstenen opnieuw te worden gegooid in het huisje? Ik kan mij voorstellen dat je dat namelijk niet wilt als je een actieroofkaart hebt waarbij je alle dobbelstenen buiten het huisje moet gooien.
Daarnaast geef je zo ook geen info weg aan de ander over welk voedsel er beschikbaar is.
Volgens mij mag je je eigen roze eigenschap niet IN je eigen beurt activeren. Roze eigenschappen mag je activeren in de beurt van een ander (pagina 10 spelregels links onderaan). De roodkopgier doet dus niks in jouw beurt. Die kettingreactie vindt dus helaas niet plaats.

Je vragen: ja en ja. (Pagina 7 onderin) Als er nog één soort ligt mag je altijd opnieuw gooien. En als het huisje leeg is, werp je de stenen onmiddellijk opnieuw in het huisje. Jammer voor die dobbelrovers.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Thx Pura, maar dan klopt het toch eigenlijk niet want de heilige ijsvogel is een roze vogel met voor de tekst duidelijk een roofsymbool. Dat maakt het verwarrend, want als zijn roofactie lukt (op basis van een roofactie van een andere vogel kan deze lukken als er namelijk nog een bepaald voedsel aanwezig is in het vogelhuisje, het kan dus zo maar zijn dat zijn roofactie niet lukt). Lukt de roofactie dan zegt mijn roodkopgier toch echt dat een voedsel mag pakken.
Is ook een roofactie en ik kan mij dan wel voorstellen dat ik daarna een hele ronde moet wachten voordat ik mijn gier wel kan gebruiken.

Maar eigenlijk zeg je dus dat je jou eigen roze kaarten dmv een kettingreactie met andere spelers nooit in je eigen beurt kunt/mag activeren?

Wellicht moeten we dit maar eens aan Stonemaier zelf gaan voorleggen. Ik denk ook wel dat dit een erg zeldzame combinatie is, maar toch...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Maar eigenlijk zeg je dus dat je jou eigen roze kaarten dmv een kettingreactie met andere spelers nooit in je eigen beurt kunt/mag activeren?

Wellicht moeten we dit maar eens aan Stonemaier zelf gaan voorleggen. Ik denk ook wel dat dit een erg zeldzame combinatie is, maar toch...
Klopt inderdaad, je mag ze niet in je eigen beurt activeren. Check regelboekje pagina 10, dat is heel duidelijk over de roze eigenschappen: Een speler mag deze eigenschappen tijdens de beurt van een andere speler activeren.
Ik heb dus zelf niet de behoefte dat voor te leggen aan iemand eigenlijk :)
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Pura wederom een vraagje.
Als je vogel (A) hebt die zegt kopieer een bruine eigenschap van een vogel in deze rij en de vogel die je wilt kopiëren is de vogel (B) die zegt stop een kaart onder deze vogel weg, doe je dat leg dan ook een ei op deze vogel. Nu vroegen wij ons af op welke vogel dienen wij dan een kaart te stoppen en een ei te leggen A of B?
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

B
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

B klopt inderdaad. Maar niet als je naar de letterlijke regels in de vertaling van 999 kijkt, want daar staat dat je een bruine eigenschap mag "imiteren", wat betekent dat de spotvogel of de katvogel zelf dus die kaart en dat ei krijgen. Zij imiteren immers.

Maar de FAQ van SM geeft uitsluitsel de andere kant op:
When a bird says that I can “repeat” another bird’s ability in the same habitat, how does that work?

You can choose any other “when activated” bird in that habitat and perform its power. The bird can be to the left or to the right of the “repeat” bird. The “repeat” bird does not copy the power for itself, but allows another bird to activate twice this turn.
Eerlijk gezegd? Wij spelen het met de NL regels omdat we dat thematisch veel beter vinden. Als je één keer een spotvogel hebt horen zingen, dan vind je dat ook.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

We liepen er namelijk tegen aan dat vogel B vol zou lopen met eieren en dus hebben we de kaarten onder en eieren dus op vogel A gelegd. Mocht dit nog een keer voor gaan komen dan spelen we dat het allemaal bij vogel B terecht komt.

We hadden trouwens zonder nectar hoge scores 114 tegen 111. We hadden beide 19 voedsel op vogels en ik had 61 punten van de vogels. We hadden we de eerste ronde geen ronde doel, dus 3 rondes een actie meer.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Bij mij staat er op de kaart: herhaal een bruine eigenschap van een andere vogel in deze leefomgeving.
Dat lijkt me toch redelijk duidelijk.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je hebt twee smaken. Op de een staat duidelijk herhaal, die kaart geeft geen problemen.

Het is inderdaad de kaart die imiteert die voor problemen kan zorgen.

Je hebt ook vogels waarbij je een bruine eigenschap van een tegenstander van hetzelfde leefgebied kopieert. Daarbij moet je dus wel rekening houden dat jouw vogel bijv wel de eieren kwijt kunt als je een vogel kopieert die eieren legt.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Pura Vida schreef: do 04 mar 2021, 15:22 Hahaha, hallo allemaal, uw Wingspan expert hier met zijn alle twijfel wegnemende antwoord: je reset het vogelhuisje en gooit dus ALLE dobbelstenen. In de NL regels staat letterlijk: gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje. Dat kan misschien een béétje verwarrend zijn, maar nee toch niet, want "alle" betekent gewoon alle vijf. Anders had er moeten staan: gooi alle dobbelstenen UIT het vogelhuisje :lol:
In het Engels wordt het nog duidelijker. Daar staat: reset the birdfeeder. Dat kan maar op één manier. Voilà.
En zo zijn we, tijdens een potje Wingspan afgelopen weekend, verder geholpen door ons geliefde forum.
Dankjewel Pura Vida!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bert_ schreef: ma 13 jan 2025, 15:10
Pura Vida schreef: do 04 mar 2021, 15:22 Hahaha, hallo allemaal, uw Wingspan expert hier met zijn alle twijfel wegnemende antwoord: je reset het vogelhuisje en gooit dus ALLE dobbelstenen. In de NL regels staat letterlijk: gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje. Dat kan misschien een béétje verwarrend zijn, maar nee toch niet, want "alle" betekent gewoon alle vijf. Anders had er moeten staan: gooi alle dobbelstenen UIT het vogelhuisje :lol:
In het Engels wordt het nog duidelijker. Daar staat: reset the birdfeeder. Dat kan maar op één manier. Voilà.
En zo zijn we, tijdens een potje Wingspan afgelopen weekend, verder geholpen door ons geliefde forum.
Dankjewel Pura Vida!
:thumbup: :)
Afbeelding
Frietepanneke
Uno

Bericht door Frietepanneke »

Nog een vraagje over de dobbelstenen (wij hadden daar een meningsverschil over):
Wanneer je 3x voedsel mag pakken en er liggen nog 2 dobbelstenen met verschillend voedsel, mag je dan na 1 dobbelsteen te hebben gepakt (er ligt er dan dus nog 1) weer opnieuw gooien, of moet je toch die laatste ook nog pakken voordat je voor je laatste voedselfiche de dobbelstenen opnieuw gooit?
Een persoon was van mening dat je eerst moet pakken wat er ligt, omdat het bij 1 en dezelfde beurt hoort. Een ander was van mening dat dit niet hoeft, en dat je te allen tijde mag gooien wanneer er nog maar 1 (soort) ligt.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Ik heb de spelregels even niet bij de hand, maar volgens mij staat er heel specifiek vermeld dat op elk moment waarop je voedsel mag pakken en er ligt nog maar 1 soort voedsel je opnieuw mag werpen. Ik interpreteer dit dus als:

- opnieuw werpen tijdens je beurt
- opnieuw werpen als je kaarten hebt die je toestaan voedsel te pakken
- opnieuw werpen als je kaarten hebt die je toestaan voedsel te pakken tijdens de beurt van een medespeler

Er wordt wel enkel opnieuw geworpen als er ook daadwerkelijk voedsel gepakt moet worden. Als er nog maar 1 voedsel soort ligt, maar niemand pakt voedsel dan blijven die dobbelstenen net zolang liggen totdat iemand wel voedsel mag pakken.
Afbeelding
Plaats reactie