ascension

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Gregg
Garnaal

ascension

Bericht door Gregg »

Al heel veel gelezen over Ascension ... maar met welk spel start je nu het beste van die gehele reeks? Of als ik er slechts één koop, welke is dan het best?
Afbeelding

Labels:
GlennFitz
Sojaboon

Re: ascension

Bericht door GlennFitz »

Je kan het spel ook eerst testen via de App. Ik speel het spel op mijn gsm via de google playstore. Voor een klein prijsje kan je er de uitbreidingen achteraf bij kopen
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Gregg schreef:Al heel veel gelezen over Ascension ... maar met welk spel start je nu het beste van die gehele reeks? Of als ik er slechts één koop, welke is dan het best?
Star Realms :wink:
https://detafelplakt.com/
Waut
Regenmaker

Bericht door Waut »

Ik heb enkel de Apprentice Edition gespeeld. Aangenaam om te spelen en niet te duur (maar dan ook enkel maar genoeg materiaal om met 2 te spelen)
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

dominique schreef:
Gregg schreef:Al heel veel gelezen over Ascension ... maar met welk spel start je nu het beste van die gehele reeks? Of als ik er slechts één koop, welke is dan het best?
Star Realms :wink:
Star Realms heb ik al :wink:
Maar iets meer afwisseling mag wel eens zo nu en dan.
Afbeelding
tjompe
Garnaal

Bericht door tjompe »

Ik heb mij vorig jaar het basisspel Ascension: chronicle of the godslayer kunnen aanschaffen via het forum hier en was er meteen weg van. Van bij de eerste keer dat ik het speelde wist ik al dat er uitbreidingen zouden volgen in mijn kast. Twee weken geleden heb ik dan bij Adriaensen Immortal heroes gekocht. Dit is één van de uitbreidingen die je ook gewoon met twee spelers kan spelen (wat ik tot nu toe ook nog maar gedaan heb) en die maakt het spel nog beter. De toevoeging van de soul gems, de special events en de fanatics maken het een heel andere beleving. Ook solo ben ik verzot op dit spelletje wat mij al veel uren slaap heeft gekost de laatste weken.
Nog eens voor alle duidelijkheid, ik heb immortal heroes alleen nog maar met twee gespeeld, heb de kaarten dus nog nooit bij het basisspel gevoegd.
Tom Vasel heeft van elke Ascension wel een filmpje staan op bgg maar ook DriveThrurundown van Eekamouse is ook een aanrader. Die was testspeler voor Ascension.

Ps: mocht iemand nog uitbreidingen staan hebben die alleen maar stof vangen mag hij mij altijd een PM sturen, ik ga voor de hele zwik. :-)
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Chronicle of a Godslayer is het basisspel, daar zit niets "speciaals" in.
In Return of the Fallen komt er niet echt veel bij, tenzij dan "Fate" op sommige kaarten, speciale effecten die onmiddellijk gebeuren wanneer een kaart in de centre row komt.
Storm of Souls voegt dan iets meer toe: Events die ervoor zorgen dat een speciale faction iets (in mijn ogen minimaal of zelfs te verwaarlozen) sterker wordt en Trophy Monsters: hier leg je het monster als een construct voor je en kan je die discarden voor het effect, wanneer het je gunstig lijkt.
Souls of Vengeance: Hier worden soul gems geïntroduceerd. Een soul gem is een hero uit Chronicle of the Godslayer die je in die beurt onmiddellijk gebruikt. Deze soul gems zijn eigenlijk een extra randomizer. Je kan er niet echt pech mee hebben, maar je kan er wel heel veel geluk mee hebben dat je de sterkere soul gems in je beurt trekt.
In Rise of Vigil komen er energy shards bij. Deze "vervuilen" je deck niet, want als je ze speelt stijgt je energy level met 1 en trek je onmiddellijk een nieuwe kaart in de plaats. Een hoog energielevel maakt veel kaarten sterker, dus dat mag je zeker niet uit het oog verliezen.
In Dark Unleashed komen er dan nog Dark Energy Shards bij. Hier kan is een bepaald energielevel vereist om sommige kaarten te laten transformeren (hoger in overwinningspunten en sterkere eigenschappen).
Realms Unraveled heb ik nog nooit gespeeld, daar kan ik dus niets over zeggen. Een blik op de kaarten leert me dat het vooral op unite en multi-unite effecten speelt, allicht te vergelijken met de faction effects van Star Realms.

Belangrijk om weten is dat bepaalde toevoegingen blijven bestaan, ook in latere uitbreidingen: Fate en Trophy zijn er zo twee. Ook Unite effects komen er later bij en blijven bestaan. Soul gems en Events zijn dan weer tijdelijk.

Zelf speel ik Ascension, ongeacht de versie, het liefst me z'n tweetjes. Speel je soms met meer, dan moet je weten dat RotF, IH en DU 2-spelerspellen zijn, CotG, SoS en RoV zijn dan weer 4-spelerspellen. Je kan ze trouwens allemaal vlot combineren, al raad ik je dat ook weer af.
Ik vind RotF heel leuk spelen en ook heel eenvoudig. Ook SoS, vooral met trophy monsters en events, is aardig, terwijl IH met de soul gems toch net iets te veel willekeur is.
Als ik energy shards wil, dan verkies ik toch DU boven RoV. Vooral het transformeren van kaarten is hier een meerwaarde, maar het is wel een heel gedoe. Dat heb je in de app natuurlijk niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Hoe "eerder" (chronologisch dan) de versie, hoe eenvoudiger de regels. En dan kan je zelf wel bepalen wat je wil.
tjompe
Garnaal

Bericht door tjompe »

Filosoof schreef: Souls of Vengeance: Hier worden soul gems geïntroduceerd. Een soul gem is een hero uit Chronicle of the Godslayer die je in die beurt onmiddellijk gebruikt. Deze soul gems zijn eigenlijk een extra randomizer. Je kan er niet echt pech mee hebben, maar je kan er wel heel veel geluk mee hebben dat je de sterkere soul gems in je beurt trekt.
Prima uitleg, Filosoof, al denk ik dat je hier over Immortal heroes hebt.
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Klopt als een bus. Immortal heroes dus (IH wat verder in de tekst). Geen idee hoe ik aan die souls of vengeance kwam, zat duidelijk ergens anders met mijn gedachten).
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Ik raad je aan om voor de apprentice edition te gaan of een van de grote basis sets. De grotere sets hebben gewoon meer kaarten, dus zorgt voor meer variatie. Chronicle of a godslayer is mooi gebalanceerd, dus mooi om mee te beginnen. Persoonlijk vind ik Rise of Vigil erg cool. Door de energy shards worden kaarten super sterk, maar hierdoor is de balans wat minder. De latere sets hebben trouwens ook veel beter artwork, al zijner veel mensen die het lelijk vinden.

Ascension is super tof, je kan bijna geen miskoop doen. Iedere set heeft wel zijn charme.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Merci voor de tips!
Afbeelding
Skuijs
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: http://boardgamegeek

Bericht door Skuijs »

Hoi ik heb alle sets van ascension en vind het echt een gaaf spel helaas word het door mijn vrienden en familie niet echt mee gedaan dus ik ga ze verkopen.
Maar is zeker een aanrader !
Zeker mijn fav deck builder.