In de voetsporen van Marco Polo

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

eateasse
Condottiërre

In de voetsporen van Marco Polo

Bericht door eateasse »

Zijn er mensen die het spel al gespeeld hebben? Het interesseert mij om het te kopen, maar ik wil graag een aantal reviews en walkthroughs zien om zeker te zijn dat een spel mij gaat liggen. Momenteel staan er nog niet zo heel veel online, dus vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen.

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: In de voetsporen van marco polo

Bericht door maxitaxi777 »

Zeker, gespeeld met twee een weekje geleden! Ken je Bora Bora? Qua dobbelsteenmechanisme vind ik het daarop lijken.

Je dobbelt aan het begin van je beurt en gaat tijdens je beurt dobbelstenen op gewenste plekken leggen. Elke plek op het bord is gekoppeld aan een bepaalde actie. Hoog gooien geeft over het algemeen meer mogelijkheden, maar lager gooien zorgt er weer voor dat je (als er al iemand op een plek op het bord staat waar jij ook heen wil) goedkoper bij iemand kan gaan staan. Heel laag gooien is iets minder voordelig, maar daarvoor krijg je dan weer compensatie in geld en/of kamelen.

Verder zijn er extra acties te doen die je koopt met overtollige kamelen, zoals een tijdelijke dobbelsteen, ogen veranderen van je dobbelsteen, geld nemen. Het is dus een 'dobbelplacement'-spel, als ik de categorie zo kan noemen :P en daar valt Bora Bora wat mij betreft ook in dan, behalve dat Marco Polo iets toegankelijker is omdat Bora Bora echt barst van de opties en hier gaat het om een beperkt aantal opties.

Ten slotte deed het reisaspect (waar het bord grotendeels voor gebruikt wordt), me denken aan Neptun (een spel van Queen Games vorig jaar), weet niet of je die kent? Je wil bepaalde plaatsen bezoeken en overal krijg je een bonus; ofwel punten voor het einde van het spel, ofwel inkomsten aan het begin van elke beurt. De bedoeling is dan om in veel steden of 'tussensteden' (handelsposten heten die dacht ik) een huisje neer te zetten. Uiteindelijk ga je met alle goederen die je verzamelt door je inkomsten voor je beurt en je zetten tijdens je beurt opdrachten voltooien. Dat laatste is waar grotendeels de punten vandaan moeten komen.

Ik heb het niet gespeeld met meer dan twee spelers, maar ik vermoed dat het dan alleen maar leuker wordt. Nu stonden er een paar 'opvul'-dobbelstenen, waardoor bepaalde velden duurder of beperkter beschikbaar werden. Bij een spel met vier spelers is dat natuurlijk niet het geval, maar krijg je meer interactie.

Leuk spel als je het mij vraagt :).
Laatst gewijzigd door maxitaxi777 op wo 22 apr 2015, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Ik vind het een toppertje in spé!

Aan de uitleg hier boven kan ik niet meer toevoegen.
Het spel speelt vlot, heeft een leuk thema dat goed verweven zit in het spel en je kan het spel op meerdere manieren aanpakken. Hangt ook wat af van welk karakter je hebt. Het spel heeft ook meerdere moeilijkheidsgraden
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Dank Max voor de heldere uitleg. Deze stond al hoog op mijn verlanglijstje en zal blijkbaar nu nog wat stijgen :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Zelf al 3 keer gespeeld, 1 keer met 4 en 2 keer met 3 spelers. Ook al een paar keer mogen uitleggen.

Verrassend leuk spel, zoals al gezegd is, het is een diceplacement.
Met het reizen, speel ook extra actieplaatsen vrij, dus best belangrijk. Als je van worker-placement spellen houdt, ga je deze waarschijnlijk ook wel waarderen.
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Hier ben ik ook wel zeer benieuwd naar, heb ook laten vertellen dat het een leuk spel ... dat een topper gaat worden in 2015. Ik heb het nog niet tegen gekomen om het te kunnen spelen.

Hopelijk krijg ik daar snel de kans toe.
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Ik heb gisteren mijn eerste 4-speler spel gespeeld en mijn ervaring vind je in het Gisteren gespeeld topic bij het spellencafé.
Laatst gewijzigd door Bart op di 28 apr 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Nog iets bijkomend: In mijn exemplaar ontbreken de 12 meeples (3 in elke kleur). Ik heb een mail gestuurd naar 999games. Hopelijk komt het snel in orde.
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Normaal is 999 wel snel in het reageren als er iets ontbreekt
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

lordyazos schreef:Normaal is 999 wel snel in het reageren als er iets ontbreekt
Inderdaad, bij mij ontbreken 6 van de 9 gele handelsposten. Ik heb van het weekend gemaild en had vanmorgen al een reactie dat ze snel mijn kant op komen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Gisteren voor het eerst gespeeld. Ik vond het wel leuk, maar geen topper. Er zit vrijwel niets origineels in het spel, het zijn allemaal (kleine variaties op) bekende mechanismen uit andere spellen. Wel goed in elkaar geschoven, maar hierdoor springt de vonk bij mij niet over.
Verder lijken de karakterkaarten met speciale eigenschappen niet allemaal even sterk - al kan het natuurlijk zijn dat de kracht van sommige karakters pas duidelijk wordt als je het spel wat beter kent. Dit helpt de instap in het spel echter niet.
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Mac-S schreef:Gisteren voor het eerst gespeeld. Ik vond het wel leuk, maar geen topper. Er zit vrijwel niets origineels in het spel, het zijn allemaal (kleine variaties op) bekende mechanismen uit andere spellen. Wel goed in elkaar geschoven, maar hierdoor springt de vonk bij mij niet over.
Verder lijken de karakterkaarten met speciale eigenschappen niet allemaal even sterk - al kan het natuurlijk zijn dat de kracht van sommige karakters pas duidelijk wordt als je het spel wat beter kent. Dit helpt de instap in het spel echter niet.
Er zit een startopstelling bij voor de eerste keer spelen, daarin staan ook goed afgestemde karakters voor de beginnende speler.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Mac-S schreef:Gisteren voor het eerst gespeeld. Ik vond het wel leuk, maar geen topper. Er zit vrijwel niets origineels in het spel, het zijn allemaal (kleine variaties op) bekende mechanismen uit andere spellen. Wel goed in elkaar geschoven, maar hierdoor springt de vonk bij mij niet over.
Hier sluit ik me bij aan. Het is een degelijke werkverschaffer, maar biedt vrijwel niets nieuws. Beetje timen, geldmanagement, puntenoptimalizatie enz. Ik vond het leuk genoeg om eens te doen, niet leuk genoeg om zelf te willen hebben.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik vind de verschillende speelstijlen van de karakters verfrissend nieuw. In combinatie met de grote variatie in stadsacties zorgt dit voor een rijke variatie in speelsituaties en een hoge herspeelwaarde.

Enige valkuil: optimaliseren is belangrijk. Met trage rekenmeesters en kommawippers kan de speelduur tegenvallen.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Erwin schreef:Ik vind de verschillende speelstijlen van de karakters verfrissend nieuw. In combinatie met de grote variatie in stadsacties zorgt dit voor een rijke variatie in speelsituaties en een hoge herspeelwaarde.

Enige valkuil: optimaliseren is belangrijk. Met trage rekenmeesters en kommawippers kan de speelduur tegenvallen.
Ik heb net mijn eerste twee spellen achter de rug. Wij waren slechts met zen tweeën en speelden met de karakters aangeraden in de regelboek. Ik ondervond toch wel dat Rashid ad-Din Sinan zwaar overpowered was (die moet niet dobbelen en mag zijn dobbelgetallen zelf kiezen). Ik vermoed wel als je met zen vieren speelt dat ie meer uitgebalanceerd is aangezien je dan ook telkens de kost moet betalen als er al iemand staat, maar nu met zen tweeën had ik (bijna) elke keer wel een plaats waar ik gratis kon gaan staan en dus altijd de best mogelijke actie aangezien ik mijn getal zelf mocht kiezen. Ruim gewonnen maar niet leuk om te doen.
Direct daarna een tweede play gedaan met andere karakters en die beviel al direct veel meer. Ditmaal had ik Kubilai Khan waardoor ik al direct in Bejing mocht starten om te reizen én 10 punten omdat mijn eerste handelspost daar al stond. Speelde (gelukkig) héél wat beter. Ditmaal verloren maar met een veel kleiner verschil waardoor er altijd spanning bleef.
Dus als je met zen tweeën speelt raad ik dat eerste karakter toch zeer sterk af.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!