Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een nieuw spel waarbij je moet samenwerken.
Nu twijfel ik tussen deze 2 spellen. Welke vinden jullie het leukst? Kun je de spellen eventueel ook spelen met 2 spelers? En bij het spel Legenden van Andor zit daar veel materiaal bij met Nederlandse tekst? In dat geval moet ik hem namelijk kopen in het Engels aangezien mijn man Frans is. Maar die versie is wel wat duurder zag ik.
Op mijn verlanglijstje staan trouwens ook nog mysterium en the big book of madness. Zijn deze speelbaar met 2 personen? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Legenden van Andor of Robinson Crusoe
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Bloemetje88
- Joker
- Ilse23
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Legenden van Andor of Robinson Crusoe
Hoi Bloemetje,
Ik vond Andor erg leuk maar je zal idd de Engelse variant moeten aanschaffen owv de tekst.
Andor heeft een heerlijk puzzelgevoel maar toch gaat het avontuur niet verloren.
Robinson Crusoe viel hier minder in de smaak, we raakten moeizaam door de regels en hadden geregeld vragen die we niet goed konden terugvinden in het regelboekje. Dit zou bij de 2nd edition sterk verbeterd zijn. Toch opteer ik voor Andor aangezien het een iets vergeeflijker spel is.
Mysterium is beter met meer spelers en raad ik persoonlijk met 2 absoluut niet aan, je verliest de interactie die het spel net leuk maakt.
Big Book of Madness heb ik zelf nooit gespeeld, dus daarover heb ik dan ook geen mening
Succes met de keuzes!
Ik vond Andor erg leuk maar je zal idd de Engelse variant moeten aanschaffen owv de tekst.
Andor heeft een heerlijk puzzelgevoel maar toch gaat het avontuur niet verloren.
Robinson Crusoe viel hier minder in de smaak, we raakten moeizaam door de regels en hadden geregeld vragen die we niet goed konden terugvinden in het regelboekje. Dit zou bij de 2nd edition sterk verbeterd zijn. Toch opteer ik voor Andor aangezien het een iets vergeeflijker spel is.
Mysterium is beter met meer spelers en raad ik persoonlijk met 2 absoluut niet aan, je verliest de interactie die het spel net leuk maakt.
Big Book of Madness heb ik zelf nooit gespeeld, dus daarover heb ik dan ook geen mening
Succes met de keuzes!

- Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Andor kon mij niet bekoren, voelde meer aan als een puzzel dan een spel. Robinson vind ik een zeer leuk spel, maar de regels zijn inderdaad een crime, zowel qua complexiteit als qua regelboek.
Voor Mysterium sluit ik me aan bij Ilse: niet doen met 2! Big Book of Madness zou wel prima moeten werken met 2 spelers.
Verder nog twee persoonlijke favorieten van mij die ook goed zijn met 2 spelers:
Defenders of the Realm (kort door de bocht: Pandemie++, en met een fantasy thema)
Marvel Legendary (deckbuilder, niet 100% co-operatief maar je moet wel samen de schurk verslaan)
Voor Mysterium sluit ik me aan bij Ilse: niet doen met 2! Big Book of Madness zou wel prima moeten werken met 2 spelers.
Verder nog twee persoonlijke favorieten van mij die ook goed zijn met 2 spelers:
Defenders of the Realm (kort door de bocht: Pandemie++, en met een fantasy thema)
Marvel Legendary (deckbuilder, niet 100% co-operatief maar je moet wel samen de schurk verslaan)
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
- Edwin84
- Elfenkoning
Robinson is om te spelen niet zo'n moeilijk spel betreft regels.
Alleen de opzet en afhandeling van getrokken kaarten en fishes etc. Is lastig.
Als je dit als spelletjes onder de knie hebt is het goed te spelen met onervaren spelers.
Alleen de opzet en afhandeling van getrokken kaarten en fishes etc. Is lastig.
Als je dit als spelletjes onder de knie hebt is het goed te spelen met onervaren spelers.
-
Kevin
- Hazelnoot Ridder
Mysterium is zoals eerder gezegd niet aan te raden met 2.
Andor speelt prima met 2.
The big book of Madness speelt ook prima met 2, al vind ik 'm nóg beter met meer. Dan heb je meer opties..
Robinson crusoe ligt hier klaar om een van de weken te spelen maar volgens BGG ook prima met 2.
Heb je geen spellenclub in de buurt waar je ze eerst kan testen? Of een van de spellenbeurzen in 't vooruitzicht?
Andor speelt prima met 2.
The big book of Madness speelt ook prima met 2, al vind ik 'm nóg beter met meer. Dan heb je meer opties..
Robinson crusoe ligt hier klaar om een van de weken te spelen maar volgens BGG ook prima met 2.
Heb je geen spellenclub in de buurt waar je ze eerst kan testen? Of een van de spellenbeurzen in 't vooruitzicht?
-
montagne14
- Jakkiebak!
Legenden van Andor spelen wij ook met twee en voelt inderdaad meer als een puzzel met fantasy thema. Deze zal je zeker in het Engels moeten kopen.
Robinson Crusoe spelen wij ook met twee (de nieuwe versie). Ik heb de how to play video gekeken welke op de doos stond vermeld en in de regelboek de extra regels voor twee spelers doorgenomen en kon gelijk aan de slag. Omdat dit vaak als negatief wordt benoemd viel mij dit erg mee.
Van de twee gaat mijn voorkeur uit naar Robinson Crusoe.
Mysterium spelen wij ook wel eens met twee, is wel leuk, maar je mist zeker wat interactie. Met te veel spelers vind ik hem weer te chaotisch, dus ik zou zeggen dat deze het beste uit de verf komt met 4-5 spelers. Voor een twee speler spel zou ik dus eerder iets anders aanschaffen, aangezien er zoveel beters is voor twee.
Robinson Crusoe spelen wij ook met twee (de nieuwe versie). Ik heb de how to play video gekeken welke op de doos stond vermeld en in de regelboek de extra regels voor twee spelers doorgenomen en kon gelijk aan de slag. Omdat dit vaak als negatief wordt benoemd viel mij dit erg mee.
Van de twee gaat mijn voorkeur uit naar Robinson Crusoe.
Mysterium spelen wij ook wel eens met twee, is wel leuk, maar je mist zeker wat interactie. Met te veel spelers vind ik hem weer te chaotisch, dus ik zou zeggen dat deze het beste uit de verf komt met 4-5 spelers. Voor een twee speler spel zou ik dus eerder iets anders aanschaffen, aangezien er zoveel beters is voor twee.
-
Bloemetje88
- Joker
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb besloten om nu voor Andor te gaan aangezien dat spel wat minder ingewikkeld lijkt. Wel jammer dat ik hem dan in het Engels moet kopen want ik zie dat de uitbreidingen vooral in het Nederlands en niet in het Engels beschikbaar zijn. Van pandemie hebben we de Nederlandse versie en heb ik de kaartjes vertaald. Dat werkt goed. Zou dat bij dit spel ook een optie zijn of is er daarvoor echt teveel tekst? Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp!
-
Kevin
- Hazelnoot Ridder
Je speelt elke keer een legende, dus je kan de basislegendes in het Engels spelen en de uitbreidingen in het Nederlands. Dat is geen enkel probleem.
Tip: kijk ook eens op Boardgamegeek. Daar staan nog legendes gemaakt door fans en andere spelers. Heb ze zelf nog niet getest.
Tip: kijk ook eens op Boardgamegeek. Daar staan nog legendes gemaakt door fans en andere spelers. Heb ze zelf nog niet getest.