agricola familie of expert editie?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Rosa80
PIONier

agricola familie of expert editie?

Bericht door Rosa80 »

Hallo,

Sinds kort doe ik met mijn man weleens een spelletje 's avonds. Ik heb een paar spellen gekocht na hier het een en ander gelezen te hebben. Nu zou ik eigenlijk nog graag agricola willen hebben. Maar ik twijfel over welke versie. Is de familie editie niet snel makkelijk en saai? Een voordeel daarvan is wel dat we het binnenkort ook met onze oudste zoon zouden kunnen doen. Toch ben ik geneigd om gelijk de expert editie te kopen omdat dat voor mijn gevoel meer het echte spel is. Ik wil niet de 2 spelers editie omdat ik het ook alleen wil gaan spelen. Ik heb vaak wel zin in een spelletje maar mijn man vaak niet.

Labels:
MickyS
Garnaal

Re: agricola familie of expert editie?

Bericht door MickyS »

Als je het solo wilt spelen, dan zou ik zeker voor de Expert editie gaan.

Je kan ook proberen 'de originele' versie tweedehands te kopen. Die beidt de mogelijkheid om zowel de expert en de familie editie te spelen.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Ugur »

MickyS schreef: Je kan ook proberen 'de originele' versie tweedehands te kopen. Die beidt de mogelijkheid om zowel de expert en de familie editie te spelen.
Dit lijkt mij de beste tip, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Vind het nog steeds een opvallende keuze om het spel achteraf te splitsen in twee versies.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Rosa80
PIONier

Bericht door Rosa80 »

Ik heb gezocht naar tweedehands spellen maar er is geen aanbod in de buurt. Verkoopprijs + verzendkosten is dan niet veel goedkoper dan een nieuwe dus gaat mijn voorkeur dan uit naar een nieuw exemplaar.
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Geduld.....
of hier een topic openen op het forum met te koop gevraagd.

Lijkt me dat genoeg mensen de originele Agricola kwijt willen.......
Tevens is dat een spel wat regelmatig door niet veel spelers op marktplaats te koop word aangeboden.

(ik ben er namelijk niet zo enthousiast over en heb mijn versie al verkocht een tijdje terug)
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Afhankelijk van hoe snel je het wilt hebben kun je ook Marktplaats in de gaten gaan houden. Ik zie daar regelmatig zeer redelijk geprijsde (€ 15-20) exemplaren voorbij komen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Rosa80
PIONier

Bericht door Rosa80 »

De prijzen op marktplaats zijn nu het dubbele ongeveer. :) Wat ik me net ineens afvroeg, bij de oude versie kan je bepaalde elementen weglaten en dan heb je de familie versie toch? Dus kan dat dan ook nog steeds met de expert editie? Dat je dan wel de familie editie kan spelen? Als dat zo is dan zou ik sowieso voor de expert gaan, nu twijfel ik een beetje omdat het wel schijnbaar wel een lastig spel is en we weinig ervaring hebben met spellen.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

De oude versie kan je in de familieversie spelen (zonder ambachten en kleine investeringen) maar daarvoor draai je wel een aantal speelvelden om.
Ik weet niet of dat met de expert versie nog steeds kan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
ouwezeeman
Garnaal

Bericht door ouwezeeman »

De familie versie van Agricola is in veel opzichten verschillend van de familie variant uit de 1e editie!!

Het is dus een nieuw spel geënt op Agricola. Hij is niet te gemakkelijk maar ik vind wel dat de expert versie (is in weze een verbeterde versie van het origineel) meer variatie biedt door de kaarten.
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
de_Corneel
Meeple

Bericht door de_Corneel »

Je hebt ook nog Agricola voor 2. Die zit wat mij betreft tussen de familie-editie en de expert-versie in qua moeilijkheidsgraad.

Overigens al eens aan een spellenclub gedacht? Daar kan je spellen uittesten zonder ze onmiddellijk te moeten kopen. En zodoende kan je naderhand de spellen kopen die je écht bevallen. Bovendien kan je bij de spellenclub waar ik bij zit, als jaarlid (voor de reusachtige prijs van € 10,00), elke keer 2 spelletjes mee naar huis nemen tot de volgende spelavond.
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

Je kan de experteditie ook zonder de kaarten spelen. Ik ken de familieversie niet, dus kan niet oordelen of er nog andere verschillen zijn.
Afbeelding
slaapgraag
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: kwam, zag en speelde

Bericht door slaapgraag »

Heb gister de famillie-editie in mn eentje gespeeld, ook om kennis te maken met dit spel (zie mijn waardering).

Als eenpersoonsspel imho ongeschikt, dan zijn Vrijdag en Sylvion beter. Ik kan helaas nog niet vergelijken met het originele Agricola. Wie - nabij Nijmegen - daagt me uit? ;-)
Afbeelding
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

slaapgraag schreef: Heb gister de famillie-editie in mn eentje gespeeld, ook om kennis te maken met dit spel (zie mijn waardering https://www.bordspelmania.eu/spellen/de ... _2167.html). Als eenpersoonsspel imho ongeschikt, dan zijn Vrijdag en Sylvion beter. Ik kan helaas nog niet vergelijken met het originele Agricola. Wie - nabij Nijmegen - daagt me uit? ;-)
Ik wil best een potje Agricola tegen je spelen hoor Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Rosa,
je geeft enerzijds aan dat je vaak je man moet overtuigen om een spel te spelen en anderzijds dat jullie nog vrij onervaren zijn met experspellen.

Mijn advies, laat Agricola schieten en richt je pijlen op een ander spel. Je loopt de kans dat je man nooit meer een spel wil spelen na de frustrerende ervaring met Agricola , want het is mi een vrij listige efficiëntie puzzle qua mechanisme dat drijft op schaarste.
Hoewel ik de meeste spellen van Uwe Rosenberg wel (heel erg) kan waarderen, Agricola dus niet echt...
Als instap spel in mijn ogen ook veel minder geschikt. Ik zou zeggen kijk eens naar echte klassieke gateway games als bv , Stenen Tijdperk of Carcassonne e.d.
Dit soort spellen zal jullie zoon waarschijnlijk ook snel mee kunnen gaan spelen.

Succes en het aanbod van Slaapgraag sla ik beleefd af :wink:
Afbeelding
Zedaeni
Grote Dienaar

Bericht door Zedaeni »

Het agricola 2p spel heeft hetzelfde gevoel als agricola en is veel simpeler! Nogsteeds lekker diertjes verzamelen en hekjes bouwen, want dat is wat we leuk vinden toch?

Ik heb zelf de oude agricola en ik hou van het spel. Bij dit spel is er altijd verdeeldheid. De een vind het een stressvol spel en wil liever meer opties en vrijheid (ga dan voor bijv. caverna, ook geweldig) de ander vind het leuk om zichzelf uit te dagen en te kijken hoever hij komt. Dit geeft voldoening! Je kunt de kaarten ook weglaten om het makkelijker te maken. Het is eigenlijk familie editie en expert editie in 1.

Ik heb een tijd geleden zowel de familie editie als de expert editie gespeeld en ik vond eigenlijk de oude editie de beste. De familie editie is in mijn ogen wel een mooi instapspel zoals stenen tijdperk en niet veel moeilijker dan de 2p variant. De expert editie is wel wat lastiger en vergelijkbaar met het oude spel.