Gisteren heb ik voor het eerst het spel El Dorado gespeeld. Wat mij nog niet duidelijk is en ik ook niet in de handleiding terug kan vinden is of de startspeler rouleert.
Bedankt voor het meedenken!
El Dorado - startspeler
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
reherw
- Sojaboon
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: El Dorado
Er wordt een willekeurige startspeler aangewezen. Daarna blijf de beurtvolgorde de rest van het spel gewoon met de klok mee. Aan het eind van het spel is het pas belangrijk te weten wie de startspeler was omdat de ronde wordt afgemaakt nadat 1 speler El Dorado heeft bereikt. (De startspeler komt dan dus sowieso niet meer aan de beurt ) Er kunnen dus meerdere spelers El Dorado bereiken in de laatste ronde en dan is degene met de meeste punten op de verzamelde grensstukken winnaar.
-
reherw
- Sojaboon
Helder. Bedankt voor de reactie.
- pinokio1993
- Veenboer
Bij ons is het telkens heel spannend, we zijn namelijk altijd in dezelfde beurt uit (we spelen met twee spelers) en het is ook telkens zo dat de startspeler wint (intussen tiental spelletjes).
Startspeler zijn lijkt me dus een immens voordeel. Ervaren anderen dit ook zo?
Startspeler zijn lijkt me dus een immens voordeel. Ervaren anderen dit ook zo?

- Bert B.
- Professor Pimpel
Wij spelen ook meestal met twee. Vaak komen we ongeveer tegelijkertijd aan bij het eindpunt, maar dat is niet vreemd als je het spel goed kent. Soms zit er nog een flink verschil tussen en zou de verliezer meer dan een beurt nodig hebben om het eindpunt te bereiken. Het is bij ons zeker niet zo dat de startspeler (bijna) altijd wint.
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wij spelen ook bijna altijd met twee. Het is vaak een nek aan nek race, en we hebben dan het gevoel achter adem te zijn aan het einde van de race. Maar ook bij ons wint de startspeler lang niet altijd.