[Carcassonne] Rivier tegels

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ralph
Meeple

Bericht door Ralph »

Ik heb bij kennissen voor het eerst Carcassonne gespeeld.

Bij de uitleg zei men dat degene die de eerste rivier plaatst daar een meeple op kan zetten, nadat alle rivieren geplaatst zijn scoort de eerste persoon daardoor gelijk een aantal punten.

Het voelt nogal oneerlijk dat de eerste persoon 'gratis' punten krijgt aan het begin van het spel, omdat je immers eerst alle rivier tegels legt.

Dus mijn vraag is - Klopt deze regel?

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: [Carcassonne] Rivier tegels

Bericht door Pura Vida »

Ralph schreef: Ik heb bij kennissen voor het eerst Carcassonne gespeeld.

Bij de uitleg zei men dat degene die de eerste rivier plaatst daar een meeple op kan zetten, nadat alle rivieren geplaatst zijn scoort de eerste persoon daardoor gelijk een aantal punten.

Het voelt nogal oneerlijk dat de eerste persoon 'gratis' punten krijgt aan het begin van het spel, omdat je immers eerst alle rivier tegels legt.

Dus mijn vraag is - Klopt deze regel?
Ha Ralph,
Je bedoelt waarschijnlijk: degene die de eerste riviertegel plaatst, mag daar meteen een meeple op zetten. Dat klopt. Net zoals dat elke volgende speler een meeple op zijn eigen zojuist gelegde riviertegel kan zetten of leggen, mits de algemene regels voor plaatsing dat toelaten natuurlijk. Een weg die de rivier kruist, een klooster die erop staat, een stadsdeel... je mag er gewoon een eigen ridder, rover of kloosterling op zetten. Bij ons is wel ongeveer gebruikelijk dat de eerste die een tegel neerlegt (de bron), daar meteen een boer of een superboer op legt. Bijvoorbeeld. Maar het is zeker niet gezegd dat daarmee veel punten binnen komen, want de andere spelers zullen daar niet snel verder bouwen aan steden. Ik heb in al mijn potjes nog niet gemerkt dat die eerste plaatsingen van meeples tot onevenwichtigheid heeft geleidt. Het zet eerder de steden- en boerenstrijd extra ' aan', wat ikzelf wel leuk vind eigenlijk.
Helpt dit?
Afbeelding
Ralph
Meeple

Bericht door Ralph »

Pura Vida schreef:
Ralph schreef: .
Dankje Pura, volgens mij hebben mijn kennissen de regels fout.

Volgens hun is het stuk van waterval tot het meer een geheel, maar als ik het zo begrijp breekt een riviertegel met een weg dit 'riverenstuk' op waardoor degene van het eerste stuk zou scoren terwijl de volgende een nieuw 'rivierenstuk' kan beginnen (of de meeple op de weg kan plaatsen)
Laatst gewijzigd door Ralph op do 13 jan 2022, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bridget »

De riviertegels zijn inderdaad de eerste tegels die neergelegd gaan worden en daarna pas de overige tegels uit het spel.
Maar het plaatsen van meeples gaat ook direct voor iedereen van start. Zo kan een volgende speler alvast in de stad die grenst aan de rivier gaan staan en daar een grote stad en punten gaan scoren. Een ander kan meteen een klooster neerleggen en aangezien deze in het midden op tafel legt zijn hier 9 punten bijna gegarandeerd.
Een weiland waar al een boer van een tegenspeler ligt ga ik geen nieuwe steden beginnen, dat doe ik dan wel aan de andere kant van de rivier of weg.
De startspeler hoeft zeker niet de winnende speler te zijn in dit spel.

Edit: Inderdaad zodra er een weg is wordt het land onderbroken en kan een andere speler in een ander weiland gaan liggen naast de rivier.
Everybody has the right to play...
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Ralph schreef:
Pura Vida schreef:

Volgens hun is het stuk van waterval tot het meer een geheel, maar als ik het zo begrijp breekt een riviertegel met een weg dit 'riverenstuk' op waardoor degene van het eerste stuk zou scoren terwijl de volgende een nieuw 'rivierenstuk' kan beginnen (of de meeple op de weg kan plaatsen)
Bedoel je hiermee dat je kennissen ook een meeple op de rivier zelf zetten? Dat mag inderdaad niet.
Je mag de meeples alleen op de 'normale' onderdelen van de tegel zetten. Daardoor krijg je ook niet meteen de punten als de rivier klaar is omdat de wegen, steden etc nog lang niet klaar zijn. Op de brontegel mag alleen een boer in de weide worden geplaatst, verder niets. Of het stuk van de waterval tot het meer een geheel is, is dan niet relevant.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Amethyst141 schreef:
Ralph schreef:
Pura Vida schreef:

Bedoel je hiermee dat je kennissen ook een meeple op de rivier zelf zetten? Dat mag inderdaad niet.
Je mag de meeples alleen op de 'normale' onderdelen van de tegel zetten. Daardoor krijg je ook niet meteen de punten als de rivier klaar is omdat de wegen, steden etc nog lang niet klaar zijn. Op de brontegel mag alleen een boer in de weide worden geplaatst, verder niets. Of het stuk van de waterval tot het meer een geheel is, is dan niet relevant.
Op de rivier zelf plaatsen! Zo had ik het niet begrepen, maar idd dat is wat hij bedoeld natuurlijk :lol: en, nee, dat mag sws niet.
Everybody has the right to play...
Ralph
Meeple

Bericht door Ralph »

Bridget schreef:
Amethyst141 schreef:
Ralph schreef:
Pura Vida schreef:

Op de rivier zelf plaatsen! Zo had ik het niet begrepen, maar idd dat is wat hij bedoeld natuurlijk :lol: en, nee, dat mag sws niet.
Inderdaad, maar je plaatst dus wel al meeples wanneer je de riviertegels neerlegt? Dus als iemand dan een tegel met alleen rivier pakt is dat een tegenslag want daarmee kan je niet alvast een meeple neerleggen.

Volgens mij moet ik gewoon zelf even de regels lezen, normaal doe ik alle uitleg maar dit was een cadeau waarbij ze het aan mij wilde uitleggen. :P
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Op een tegel met alleen een rivier door het weiland, kan je alleen een boer naast de rivier leggen, (als er nog geen boer in dat weiland is).
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ralph schreef:
Bridget schreef:
Amethyst141 schreef:
Ralph schreef:
Pura Vida schreef:

Inderdaad, maar je plaatst dus wel al meeples wanneer je de riviertegels neerlegt? Dus als iemand dan een tegel met alleen rivier pakt is dat een tegenslag want daarmee kan je niet alvast een meeple neerleggen.

Volgens mij moet ik gewoon zelf even de regels lezen, normaal doe ik alle uitleg maar dit was een cadeau waarbij ze het aan mij wilde uitleggen. :P
Als ik je reactie lees heb ik de indruk dat je de riviertegels door de gewone tegels schud. Dat is niet de bedoeling.
Aan het begin van het spel begin je met de bron, legt dan eerst alle riviertegels en sluit af met het meer. Daarna gaat het spel verder met de andere tegels.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Als de rivier bevroren is, kun je er natuurlijk wel op gaan staan. :wave:
Ralph
Meeple

Bericht door Ralph »

Afbeelding

Dus zoals mijn kennissen het interpreteren:
Als je op de 2de tegel (na de bron) een meeple plaats scoor je 12 'rivierpunten'. Er mag immers niemand anders meer een meeple op het water plaatsen tot aan het meer.

Maar volgens mij klopt dit dus niet, er staat niets over punten scoren wat bij de andere stukken (erboven/boeren en eronder/abt) wel het geval is.

Dus voor de duidelijkheid nog een keer mijn vragen:
1. Riveren scoren geen punten? Klopt.
2. Je kan geen meeple plaatsen op 'alleen een rivierstuk', er moet een weg/stad op staan? Klopt (boeren etc. daargelaten)

Edit: ben er al uit met https://youtu.be/khbUGAd4h-4?t=78
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Ralph schreef: Dus voor de duidelijkheid nog een keer mijn vragen:
1. Riveren scoren geen punten? Klopt.
2. Je kan geen meeple plaatsen op 'alleen een rivierstuk', er moet een weg/stad op staan? Klopt (boeren etc. daargelaten)

Edit: ben er al uit met https://youtu.be/khbUGAd4h-4?t=78
Zoals in de eerder geplaatste antwoorden inderdaad al verduidelijkt werd door behulpzame forumgebruikers. Waarvoor dank!

'Boeren daargelaten'? Deze zijn een niet onbelangrijk deel van het spel.
Dus: Je kan géén meeple plaatsen op de rivier zelf: wél op de weg, in de stad, in het klooster of in de wei (dus op iedere riviertegel die je aanlegt). Waarbij je voor het plaatsen telkens rekening houdt met de betreffende plaatsingsregels.
Afbeelding