Everdell (NL)[spelregel] Kaart vragen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Skynet
Sojaboon

Everdell (NL)[spelregel] Kaart vragen

Bericht door Skynet »

1ste vraag: bij het pakhuis is betreffende de tekst:
Er staan komma's betekenen deze een of of betekenen deze komma's een en?
Deze vraag omdat er aan het einde wel een of staat kiezelsteen of bessen.

2de vraag is betreffende het effect van een gebeurteniskaart "Afstuderen van studenten".
Wanneer kan je deze gebruiken?
1) ik neem aan zodra ik aan de voorwaarden voldoe neem ik deze kaart naast mijn stad.
2) ik pas het effect pas toe indien ik er een worker op zet.
Of
3) indien je aan de voorwaarden voldoet moet je er een worker op plaatsen en dan is het effect het gehele spel geldig (uiteraard aan het begin van een nieuw seizoen haal je de worker eraf), ofwel ik kan er 3 boswezens onder stoppen totdat er maximaal 3 liggen tot de winter?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Everdell (NL)[spelregel] Kaart vragen

Bericht door Pura Vida »

Skynet schreef: 1ste vraag: bij het pakhuis is betreffende de tekst:
Er staan komma's betekenen deze een of of betekenen deze komma's een en?
Deze vraag omdat er aan het einde wel een of staat kiezelsteen of bessen.

2de vraag is betreffende het effect van een gebeurteniskaart "Afstuderen van studenten".
Wanneer kan je deze gebruiken?
1) ik neem aan zodra ik aan de voorwaarden voldoe neem ik deze kaart naast mijn stad.
2) ik pas het effect pas toe indien ik er een worker op zet.
Of
3) indien je aan de voorwaarden voldoet moet je er een worker op plaatsen en dan is het effect het gehele spel geldig (uiteraard aan het begin van een nieuw seizoen haal je de worker eraf), ofwel ik kan er 3 boswezens onder stoppen totdat er maximaal 3 liggen tot de winter?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Ha,
Vraag 1: antwoord is 'of'. Komma's gevolgd door 'of' geven de komma's altijd de betekenis van 'of'. Anders had er komma, komma, 'en' gestaan.
Vraag 2: antwoord is dat je eerst moet voldoen aan de voorwaarden (leraar en universiteit in je stad), vervolgens plaats je een werker op de gebeurtenis en zet hem in je stad, vervolgens plaats je direct 1 of 2 of 3 boswezens onder de gebeurteniskaart (dat doe je dus meteen en niet later), en einde seizoen krijg je je werker terug en blijft de gebeurteniskaart naast je stad liggen met de boswezen(s) eronder. Aan het eind van het spel krijg je de punten, in dit geval dus 2, 4 of 6 punten.
Succes!
Afbeelding