Kaartenmaker/Wetenschapper El Dorado

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Jurjen
Uno

Bericht door Jurjen »

We hebben net voor het eerst het basisspel van El Dorado gespeeld. Hierbij kwamen we tot een combinatie met 2 kaartenmakers en een wetenschapper. Doordat de Wetenschapper de mogelijkheid geeft om steeds een kaart weg te gooien, bleef er een kleine stapel kaarten over met twee kaartenmakers (trek 2 extra kaarten), waardoor er een oneindige stroom van kaarten ontstond.

Zien wij iets over het hoofd? Hoe vaak kun je de kaartenmaker spelen? Zit hier ergens een limiet op?

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Kaartenmaker/Wetenschapper El Dorado

Bericht door roubosga »

De Wetenschapper moet na gebruik afgelegd worden. Is dus voor eenmalig gebruik.
Net als het Logboek; Groot Kapmes; Kompas en Propellervliegtuig.
Afbeelding
reherw
Sojaboon

Bericht door reherw »

roubosga schreef: De Wetenschapper moet na gebruik afgelegd worden. Is dus voor eenmalig gebruik.
Net als het Logboek; Groot Kapmes; Kompas en Propellervliegtuig.
Zojuist even op zoek naar regelvragen voor El Dorado. Toen kwam ik bovenstaande tegen. Geen idee of de vraagsteller dit toepast maar de wetenschapper moet zeker niet afgelegd worden na gebruik. Alleen de kaarten met een klein kruisje!
Akahige
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。

Bericht door Akahige »

Jurjen schreef: Zien wij iets over het hoofd? Hoe vaak kun je de kaartenmaker spelen? Zit hier ergens een limiet op?
Ja. In principe 3 keer. En ja.

Ik kom rijkelijk laat op dit feestje, maar omdat ik weet dat dit een van de meest gestelde vragen over El Dorado bij 999 Games Klantenservice is, ga ik hier toch op reageren.

De limiet op een eindeloze combo aan kaartenmakers is het zogeheten expeditietableau. Dit is de dunne kartonnen strook die elke speler tijdens het spel voor zich heeft liggen.

Als je tijdens je beurt een kaart speelt, wordt deze bij het expeditietableau neergelegd. Dit geldt voor kaarten waarmee je stappen zet, nieuwe kaarten koopt en speciale acties uitvoert. Dit geldt dus ook voor de kaartenmaker.

De gespeelde kaarten op het expeditietableau blijven tijdens je beurt hier liggen. Ze komen pas op de aflegstapel terecht als je je beurt beëindigt. Het is daarom niet mogelijk om kaarten tijdens je beurt oneindig te "recyclen" door met kaartenmakers in een kleine stapel kaarten voortdurend je aflegstapel terug te nemen.

Als je geluk hebt (lees: als je tegenspelers fokking dom zijn), kun je drie kaartenmakers kopen. Als je derde kaartenmaker gespeeld en wel op het expeditietableau ligt, is het echter wel klaar.

Uit mijn blote hoofd kun je deze specifieke spelregels lezen bovenaan bladzijde 8 van de handleiding.
Matthijz
Uno

Bericht door Matthijz »

Het leek mij wel passend dit onderwerp uit te breiden met een vraag waar wij mee zitten. Als je een wetenschapper speelt moet je direct een nieuwe kaart pakken. Betekent dit dat de wetenschapper ook direct afgelegd moet worden? Of mag je die kaart nog gebruiken om door puin te komen of voor 1/2 muntje inzetten? We kunnen dit niet in de speluitleg vinden.
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

De wetenschapper gaat naar de aflegstapel omdat je hem zojuist hebt gebruikt.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Bert B. schreef: De wetenschapper gaat naar de aflegstapel omdat je hem zojuist hebt gebruikt.
Dat denk ik dus niet.
Als je de Wetenschappper gebruikt als half muntje hoef je hem niet af te leggen.
Anders is hij een beetje duur.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Hij speelt de wetenschapper om een andere kaart van de trekstapel te nemen, dus legt hij de wetenschapper op de aflegstapel.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Bert B. schreef: Hij speelt de wetenschapper om een andere kaart van de trekstapel te nemen, dus legt hij de wetenschapper op de aflegstapel.
Nee, gespeelde kaarten blijven voor je liggen tot het einde van je beurt. Dat geldt voor alle kaarten, of je er nu mee loopt, er een actie mee uitvoert (zoals wetenschapper), of dat je hem gebruikt om een kaart te kopen. Pas aan het eind van je beurt leg je al je gespeelde kaarten op je aflegstapel.
Afbeelding
interceptor
Uitgever
Contacteer:

Bericht door interceptor »

Goh best veel onduidelijkheid over de spelregels.
999 games bied dit spel bizar goedkoop aan. Lijkt wel jaren 90 prijzen. Respect daarvoor en leuk voor de consument.

Ik moet het nog spelen ik heb de Ravensburger editie ergens liggen.

Good Old Knizia!!!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef:
Bert B. schreef: Hij speelt de wetenschapper om een andere kaart van de trekstapel te nemen, dus legt hij de wetenschapper op de aflegstapel.
Nee, gespeelde kaarten blijven voor je liggen tot het einde van je beurt. Dat geldt voor alle kaarten, of je er nu mee loopt, er een actie mee uitvoert (zoals wetenschapper), of dat je hem gebruikt om een kaart te kopen. Pas aan het eind van je beurt leg je al je gespeelde kaarten op je aflegstapel.
Je mag elke kaart maar één keer gebruiken, dus als je de wetenschapper gebruikt om 1 kaart te trekken en (eventueel) een kaart uit je hand te vernietigen, dan is deze kaart daarna geen half muntje meer waard voor een aankoop. Als je de wetenschapper niet gebruikt voor die ene kaart extra, dan kun je hem gebruiken voor een aankoop. Althans, zo lees ik de regel dat je elke kaart maar één keer mag gebruiken. Klopt dat niet en zo nee, waar staat dat?
PS de zwakste kaart wat ons betreft. Kopen hem nooit.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Oh, dat is grappig: bij ons is het meestal de kaart die het snelst is uitverkocht. Ideaal om je deck snel uit te dunnen en zo je sterke kaarten (bijna) iedere beurt te kunnen spelen.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik citeer de spelregels uit het spelregelboek: Hij mag elk van zijn handkaarten niet meer dan één keer gebruiken.
Hij speelt eerst de.kaarten die hij voor zijn beweging wil gebruiken. De rest kan hij dan gebruiken om 1 nieuwe kaart te kopen.

Hier is volgens mij niets onduidelijks aan. Als je deze volgorde aanhoudt blijkt vanzelf dat je een kaart niet voor 2 verschillende acties mag gebruiken.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: Oh, dat is grappig: bij ons is het meestal de kaart die het snelst is uitverkocht. Ideaal om je deck snel uit te dunnen en zo je sterke kaarten (bijna) iedere beurt te kunnen spelen.
Kruisende meta's. Altijd leuk. Ik gebruik daar soms die vakjes op het bord voor, als dat uitkomt. Eigenlijk vind ik alleen die groene 'eentjes' snel nutteloos trouwens. Maar ik ga volgende keer eens proberen die wetenschapper in te zetten. Kijken of ik dan sneller ben.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Het hangt inderdaad een beetje van het bord en de fiches af, maar als je snel je deck kunt trimmen helpt dat echt. Je start is wat trager dan de rest, maar met de eindsprint haal je ze dan meestal wel weer in.
Afbeelding
Plaats reactie