Bedankt voor de uitgebreide toelichtingen en argumentaties, en het delen van de meningen en ervaringen iedereen!
Ik kan er zeker en vast wat mee, en heb er al veel van opgestoken dat me nog niet eerder (zo) duidelijk was!
16 Feet Pauly schreef:Als Agricola [...] en is dan ook echt leuk alhoewel je dan wel meer op jezelf bezig bent aangezien er niet veel geblokt wordt. [...] Wat puerto Rico wel heeft t.o.v. Agricola is dat er een stuk meer overwogen interactie in zit.
Dat is eigenlijk wel goed om weten. Voor mij speelt het op zich zo geen grote rol, maar ik weet wel (van bv. bij Carcassonne, komen mijn spelpartners altijd parasiteren en als dat niet lukt wordt de hele handel wel geblokt

) dat ze het wel een plusplunt vinden dat er (veel) gesaboteerd kan worden en het niet een spel is van ieder op zich zo veel mogelijk puntjes behalen met z/h "projectje". Dat laatste vind ik toch ook wel belangrijk, dat er voldoende interactie in zit.
ditterio schreef:Ik zou persoonlijk eerder Stone Age aanraden dan Puerto Rico of Agricola.
Dat is ook een worker placement. Een stuk makkelijker maar toch voldoende tactiek mogelijk. Stone age speelt heel goed met 2 spelers en biedt veel meer uitdaging dan Carcassonne.
Bedankt voor de tip, ik ga me daar eens over inlezen, zo meteen.
Ik zie wel al (spellendatabase) dat de verdeling tactiek-geluk 5-5 is en het met teerlingen werkt. Op dat vlak vrees ik een beetje dat de geluksfactor mss wat te bepalend is, maar zo meteen eerst eens even verder informeren, want ik zie bij het diagonaal lezen onder de uitleg al in de reacties dat dat wel meevalt.
En sowieso is elk iets dat zo in de smaak valt als Carcassonne alvast zeker een aanwinst!
Flash schreef:Mijn eerste (en wellicht belangrijkste) advies zou zijn om beide spellen een of meerdere keren uit te proberen. Ik weet dat er speciaalzaken zijn waarbij dit geen enkel probleem is.
Bedankt voor de tip, dat is idd een interessante optie!
Dat maakt het spel iets anders dan met meerdere spelers omdat je meer kunt plannen en minder afhankelijk bent van wat anderen kiezen (en minder hoeft in te schatten wat anderen kiezen).
Dat pleit al wel in het voordeel van Puerto Rico in onze situatie/onze voorkeuren.
Het thema van het spel is dermate aanwezig dat je ook echt het gevoel hebt dat je een lap grond hebt met een simpele woning en dat je deze lap grond moet gaan verbouwen en bebouwen. Dat je hiervoor grondstoffen, vee en ambachten nodig hebt, is logisch.
Bij Puerto Rico heb ik dat thematisch iets minder, waardoor het materiaal daar iets meer als 'gewoon materiaal' aanvoelt in plaats van als schapen, hout en leem (zoals bij Agricola).
Dat is dan weer iets dat mij ietsje meer aanspreekt
Het is erg (en zegt niets over hoe goed, leuk, ... een spel is), maar het geeft (mij) toch wat visuele verduidelijking denk'k (concrete vormpjes tov bv. een vierkant blokje dat een schaap zou voorstellen ofzo). En ik vind het gewoon ook leuk
Maar nu ook niet in de mate dat het bepalend is.
cymric schreef:Laat ik eerst hier eens mee beginnen: waarom deze twee?
Deze vraag is niet zo gek als hij lijkt, want als ik lees dat jullie een jaar lang gecarcassonned hebben, is de stap naar deze twee titels een tikje opmerkelijk (want iets heel anders). Heb je ook aan andere titels gedacht?
Eigenlijk toeval, ik was bij m'n ouders thuis aan het vertellen over Carcassonne, en mijn broer vertelde over een heel goed spel dat hij bij met een paar vrienden had gespeeld: "Puerto Rico". Dat vond hij het beste spel dat hij al gespeeld had(was wel een tijd geleden, maar het was hem altijd bijgebleven). Met dan daar wat over op te zoeken, kwam ik ook uit op de titel "Agricola". Tja en lezen dat het zo'n topspelen, fantastische spelen, must haves,... zijn, dat werkt natuurlijk ook wel wat aanstekelijk
Maar 'k sta zeker ook open voor andere spelen, suggesties!
Daarnaast vindt m'n grootste spelpartner het vnl. leuk (hij is er eigenlijk een beetje door geobsedeerd

) om een tactiek ergens in te zoeken (we hebben elkaar leren kennen via Travian en daar had hij ook een heel systeem voor uitgedokterd met welke opbouw, tactieken, aanpak, .. je het snelst vooruit kwam enz…). Met dat aspect alleen al amuseert hij zich volop mee.
En daarnaast liefst ook een zo laag mogelijke geluksfactor en een goed evenwicht.
Het is nu zeker niet het enige dat telt, maar het is ergens om hem meer open te doen staan voor "offline" (bord)spelen (dat niet alles op de computer beter/leuker is van spellen…) dat ik ook met iets overtuigends wil afkomen.
En ook zo kom ik bv. via lijsten lijsten (tactische spelen enz…) regelmatig terug op deze 2 uit.
Anderzijds heb ik me ook al afgevraagd of de sprong niet ineens wat groot is.
Suggesties voor tactische spelen die goed te doen zijn met 2 en die te plaatsen zijn tussen Carcassonne en Puerto Rico/Agricole in op verschillende vlakken zijn zeker ook welkom
Ik heb een tijdje terug de topics over spelen voor 2 ook al eens doorgenomen en eea opgezocht, maar veel van de titels (ahv beschrijvingen die me wel wat leken) zijn moeilijk verkrijgbaar (ik herinner me bv. Lost Cities). Nu maakt dat op zich niet uit, met wat zoeken zal het wel ergens te vinden zijn. Hive is een van de spelen die me ook bijgebleven is vanuit een eerder topic, en ik zeker ga aanschaffen. Maar het toeval wil nu dat m'n beste vriendin ook een spel wou bestellen via een webshop (= verzendkosten delen) en het daar nu net niet in voorraad is, en ik dus nu (met de komende verlengde weekends in aantocht) nog eerst even voor een ander spel ga gaan. Puerto Rico en Agricole zijn daar wel verkrijgbaar/op voorraad. Dat is nu geen argument, maar wel met oog op deductie voor spelen "nu", met oog op welke spel "deze" bestelling.
16 Feet Pauly schreef:Ga eerst naar een winkel / speldag van een vereniging en vraag of de spellen te spelen zijn. Ik weet niet waar je vandaan komt Sterretjes maar als ik je nickname moet geloven uit De Haag hahaha (sterretje )
Haha nee
(en voor de Vlamingen: ik heb ook geen 57 sterretjes op mijn gezicht laten tatoeëren

(mijn nickname dateert al van veel vroeger dan beide andere sterretjes).
Ik ben Antwerpen/Waasland
Robertopellizini schreef:Ik heb Puerto Rico en Agricola beide zo'n 5 keer gespeeld.
Beide zijn redelijk complexe spellen als je Carcassonne gewend bent. Toen ik Puerto Rico kocht een flink aantal jaar geleden had ik een vergelijkbare achtergrond (met name Kolonisten van Catan en Carcassonne gespeeld toen). Puerto Rico was toen echt pittige kost en het kostte me wel even om dat uit te vogelen. Ik heb het toen slechts 1x gespeeld en uiteindelijk was ik er eigenlijk nog niet klaar voor.
Ja, dat is wel iets waar ik ergens ook een beetje schrik voor heb.
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en concrete voorbeelden op dat vlak met beide spelen!
Robbin schreef:Ik heb ze zelf niet gespeeld dus ik kan je wat dat betreft niet veel zeggen
wat ik wel weet is dat Z-man Games een Agricola voor 2 spelers gaat uitbrengen
Meer info of
http://www.zmangames.com
Bedankt!

Het is denk'k hetzelfde als in de link van 16 Feet Pauly, maar zeker handig om weten, uitgeverij al te weten en wat over in te lezen om evtl. ook rekening mee te houden!
pleunie.william schreef:Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar waarom zou je de nr. 2 en 3 van de bgg-ranglijst niet allebei aanschaffen? [...]
Uiteindelijk is de kans best groot dat ze allebei in je collectie komen. Kan je ook eens afwisselen...
Ja, de kans is groot dat ze idd beide in de collectie komen

maar momenteel het maar even houden bij 1, niet enkel owv de kosten (is natuurlijk relatief, maar voor de moment ook wel wat andere prioriteiten op fin. vlak) maar ook om alvast met 1 te starten, en dat eerst even te doorgronden, er zijn ook nog andere spelen op komst (Hive)
Als iets al evengoed in de smaak valt als Carcassonne "offline" zal het iig al wel goed in de smaak vallen op dat vlak

)
En ik kan ze nu wel al kopen en opzij leggen, maar daartegen is er mss een (betere?) nieuwe editie van het betr. spel, feesteditie, flinke prijskorting, ...
Dus vandaar nu niet beide in een keer