War of the Ring

Een forum vol chits, miniaturen en aanverwanten

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
RvdH83
Fabrieksmanager

Re: War of the Ring

Bericht door RvdH83 »

HanTheMan schreef:Minder Positief:

- Ik had erg veel moeite om de verschillende volken uit elkaar te houden
Is inderdaad niet het meest eenvoudige. De voetjes een andere kleur schilderen kan nog weleens helpen.
- Ik had erg veel moeite om de locaties en gebieden op de kaart te vinden en te onderscheiden (ik ben ook niet zo geschoold in de LOTR topografie)

dat laatste punt vond ik het meest vervelend omdat je graag bezig wilt zijn met het plannen van je strategie en nietzozeer met het uitelkaar houden van de verschillende volken en plaatsten.
Dit is een kwestie van vaker spelen. Op een gegeven moment weet je gewoon waar wat ligt.

Ik vond vooral de donkere lijnen die ondoordringbare gebergten voorstellen nogal lastig te zien (1e editie); en daarmee kies je soms een actie die niet helemaal handig is.
Afbeelding

Labels:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

HanTheMan schreef:
Minder Positief:

- Ik had erg veel moeite om de verschillende volken uit elkaar te houden
- Ik had erg veel moeite om de locaties en gebieden op de kaart te vinden en te onderscheiden (ik ben ook niet zo geschoold in de LOTR topografie)
Klopt helemaal. Ik kan alleen maar zeggen dat dit minder wordt naarmate je het spel meer speelt. Of het in de second edition beter is geworden durf ik niet te zeggen.
HanTheMan
Rooster Booster

Bericht door HanTheMan »

Meer spelen vind ik zeker niet vervelend ;)!
Die voetjes schilderen zit ik nu sterk aan te denken, als ik tijd heb zal ik me daar eens een avondje mee zoet houden.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Obelix schreef: wo 17 sep 2025, 18:21Ps: tot nader order is WotR wél een Phalanx-succes 😇
Ik ben geloof ik ook zo'n beetje de enige die dat niet vind, dat weet ik. War of the Ring is denk ik zelfs te bestempelen als hèt Phalanx succes, in termen van waardering, bgg ranking, verkochte exemplaren etc.
Wat ik er altijd over lees: populair thema wat op prachtige wijze in het spel verwerkt is, een epische ervaring in de combinatie tussen wargame en de tocht van de fellowship.

Ik was er natuurlijk ook niet op uit om hier over te mopperen; nee, ik was dolblij toen ik het via het forum op de kop had getikt en keek uit naar de vrijdagavond (ipv dinsdagavond, want lange speelduur) dat ik dit met mijn vaste medespeler zou gaan doen. Ik ben ook zeker groot fan van Lord of the Rings, de ander ook, dus daar geen problemen, om niet te zeggen: dat hielp al met 1 van de nadelen, namelijk het vinden van gebieden op de kaart. Als ervaren ME:CCG spelers hadden we hier geen probleem mee.

Maar helaas... deze avond staat met gemak in de top 5 meest teleurstellende en frustrerende spellenavonden ooit, als het al niet nr. 1 is. Een kleine greep:
  • De esthetische problemen: grenzen slecht zichtbaar, kaarten slecht leesbaar, onderscheid tussen Free Peoples miniatures lastig (verven is een oplossing, maar geen antwoord op de kritiek dat het zo in de doos zit), onderscheid tussen sommige soorten plaatsen lastig te zien, omvallende nazgul
  • Sluit enigszins aan op het bovenstaande, maar het spel stimuleert niet bepaald om het hele bord te gebruiken. Het noordoosten, maar met name het grootste deel van het westen/de kust (dus Cardolan, Lebennin etc.) zijn gebieden waar niet zo veel te doen is, spelinhoudelijk. Logisch, want het spel volgt de verhaallijn van de boeken, en dan gebeurt daar ook niet veel. Maar dit is wel een spel, en nu heb je dus dat je rond Minas Tirith grote aantallen units in een minuskuul gebiedje moet zien te proppen en met fiches moet werken, terwijl je elders het bord alleen als dobbelveld aan het gebruiken bent. Hier krijgt het spel van mij een extra minpunt omdat MECCG laat zien hoe je wel de hele kaart kunt gebruiken, maar er zijn vast wel andere voorbeelden.
  • Mijn medespeler en Sauron speler, gooide vooral heel veel versterkingen, waardoor al zijn legers wel op het bord stonden, maar hij kon er weinig mee doen. Dat kan gebeuren natuurlijk, maar ook: het kan gebeuren, als je begrijp wat ik bedoel. Hier komt mijn cynische uitspraak vandaan: "Risk met nog een extra D6 modifier die bepaalt wat je in je beurt kunt doen"
  • Als free people speler kreeg ik al vrij snel de indruk dat mijn beste aanpak was: vestingen verdedigen en zo veel mogelijk inzetten op het One Ring spoor. Omdat de militaire aanpak zo veel beperkingen heeft, zoals ervoor zorgen dat de diverse facties in oorlog zijn en dat gesneuvelde eenheden niet terugkomen. Dit gaf mij minder het beloofde gevoel van een dynamisch spel.
  • Met name de combat voelde vrij vlak aan. De meeste combat was dus sieges, waar voor de aanvaller alleen een 6 raak is. Beurten gingen voorbij waar geen of weinig zessen gegooid werden die een leeg gevoel achter lieten. Rinse & repeat de volgende beurt, dan maar weer. De kaartjes vond ik hier niet genoeg bij helpen
  • Dit kan een foute herinnering zijn (het is inmiddels een flinke tijd terug) maar volgens mij komen sommige karakters (Gandalf, Witch King) met een kaartje in het spel, en geven ze een extra actie dobbelsteen. Ik dacht wel, zo'n extra dobbelsteen maakt zo veel uit dat het wel een enorm verschil is of je zo'n kaartje snel trekt of juist niet.
  • Maar, de "crowning turd in the waterpipe", om een Blackadder citaat te gebruiken, was het einde. Ik was als free peoples speler bij Mount Doom en moest de Ring lozen. Er was een stapeltje van 11 tegeltjes, maar ik kon geen keuzes meer maken om het voor mij beter te maken, dus het enige wat ik kon doen was de trekking en hopen op het beste. Ik won, uit wat we later zagen dat een 4/11 kans was. En dat was het. Na alle frustratie, naar de uren met dobbelen met hopen op de juiste acties of wel/geen zessen om door de vestingen heen te breken, allerhande kaartjes, hing het hele spel op die 4/11 trekking. We keken elkaar aan en ik wist meteen dat deze linea recta naar de verkoopstapel zou gaan.
Ik weet: niet elk spel gooit de Sauron speler zo veel versterkingen (maar het gebeurde bij ons wel). Ik lees vaak, en niet alleen hier: als je het spel vaker speelt en je de kaartjes beter leert kennen wordt het ook veel interessanter. Vooral dat laatste ga ik graag op in, want ja, ik heb dat bij sommige spellen ook wel min of meer gedaan. Alleen, als een spel zo lang duurt en de ervaring zo deprimerend was (kan het niet anders noemen) dan wil ik helemaal niet nog een aantal keer daar doorheen gaan in de hoop dat het uiteindelijk beter wordt. Dan accepteer ik gewoon dat het kennelijk niet voor mij (ons) is en loos ik mijn exemplaar. Grappig genoeg meldde de koper nog dat hij alleen de miniaturen elders voor wilde gebruiken en het spel niet ging spelen, dat vond ik dan wel een toepasselijke bestemming.

Reageer uiteraard gerust, vooral om anderen die het spel overwegen de andere kant te laten zien (voor zover dat niet al in dit topic staat), want zoals gezegd, ik zie ook wel dat duizenden spelers hier kennelijk enorm veel plezier aan beleven en ik de uitzondering ben. Voor mij is het wel een gepasseerd station (er zijn genoeg andere spellen), ik schrijf er vooral zo'n verhaal over omdat de ervaring zò prut was, ook in termen van verwachting tov daadwerkelijke beleving, dat houdt mij inderdaad wel bezig.
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Lord Leuber schreef: do 18 sep 2025, 11:42
  • De esthetische problemen: grenzen slecht zichtbaar, kaarten slecht leesbaar, onderscheid tussen Free Peoples miniatures lastig (verven is een oplossing, maar geen antwoord op de kritiek dat het zo in de doos zit), onderscheid tussen sommige soorten plaatsen lastig te zien, omvallende nazgul
Ik heb inderdaad alles zelf geschilderd, heb een grotere speelmat, gebruik 3D-bergen om de grenzen duidelijker te maken (ooit een potje gehad dat beslecht werd door een grens die een van de spelers niet had opgemerkt...), heb geschilderde miniaturen van de belangrijkste vestingen, grotere speelkaarten, etc... Alles om de beleving nog intenser te maken. En die omvallende Nazgul: heel wat spelers zijn jaloers op zij die deze (soms omvallende maar o zo geweldig knappe miniaturen) Nazgul uit de eerste editie bezitten... Maar ik snap je frustratie: een spel zou volledig moeten zijn als je de doos opent, zeker in die prijscategorie.
  • Sluit enigszins aan op het bovenstaande, maar het spel stimuleert niet bepaald om het hele bord te gebruiken. Het noordoosten, maar met name het grootste deel van het westen/de kust (dus Cardolan, Lebennin etc.) zijn gebieden waar niet zo veel te doen is, spelinhoudelijk. Logisch, want het spel volgt de verhaallijn van de boeken, en dan gebeurt daar ook niet veel. Maar dit is wel een spel, en nu heb je dus dat je rond Minas Tirith grote aantallen units in een minuskuul gebiedje moet zien te proppen en met fiches moet werken, terwijl je elders het bord alleen als dobbelveld aan het gebruiken bent. Hier krijgt het spel van mij een extra minpunt omdat MECCG laat zien hoe je wel de hele kaart kunt gebruiken, maar er zijn vast wel andere voorbeelden.
Na veel spelen probeer je automatisch nieuwe strategieën uit en gebruik je veel meer dan de gebieden uit de boeken. Maar in sommige potjes blijven bepaalde landen inderdaad onbenut. Ik zie het meer als een positief iets: je hebt elke keer zelf de keuze welke (militair-strategische) weg je dit potje wil volgen. Dit geldt zowel voor de Lichte als de Duistere speler.
  • Mijn medespeler en Sauron speler, gooide vooral heel veel versterkingen, waardoor al zijn legers wel op het bord stonden, maar hij kon er weinig mee doen. Dat kan gebeuren natuurlijk, maar ook: het kan gebeuren, als je begrijp wat ik bedoel. Hier komt mijn cynische uitspraak vandaan: "Risk met nog een extra D6 modifier die bepaalt wat je in je beurt kunt doen"
  • Als free people speler kreeg ik al vrij snel de indruk dat mijn beste aanpak was: vestingen verdedigen en zo veel mogelijk inzetten op het One Ring spoor. Omdat de militaire aanpak zo veel beperkingen heeft, zoals ervoor zorgen dat de diverse facties in oorlog zijn en dat gesneuvelde eenheden niet terugkomen. Dit gaf mij minder het beloofde gevoel van een dynamisch spel.
  • Met name de combat voelde vrij vlak aan. De meeste combat was dus sieges, waar voor de aanvaller alleen een 6 raak is. Beurten gingen voorbij waar geen of weinig zessen gegooid werden die een leeg gevoel achter lieten. Rinse & repeat de volgende beurt, dan maar weer. De kaartjes vond ik hier niet genoeg bij helpen
Dobbelstenen blijven een dingetje in dit spel, maar bovenstaande is wel iets te kort door de bocht. De talrijke kaarten kunnen weldegelijk een verschil maken in de strategische- én tactische keuzes die je moet maken. Als Duistere speler zou ik blij zijn met alle eenheden op het bord en ik zou meer dan weten wat te doen :twisted: En tijd kopen met het doorstaan van belegeringen voor de Ringdragers is thematisch correct. De Duistere speler kan (mits goed plannen) die gevechtsrondes rekken via het opofferen van elite-eenheden en zo sneller een einde maken aan het voortbestaan van de vesting (en de aanwezige bondgenoten). Het is fijn om de ring uiteindelijk te kunnen vernietigen, maar dé kroon op het werk van de Vrije Lieden is natuurlijk een felbevochten militaire overwinning.
  • Dit kan een foute herinnering zijn (het is inmiddels een flinke tijd terug) maar volgens mij komen sommige karakters (Gandalf, Witch King) met een kaartje in het spel, en geven ze een extra actie dobbelsteen. Ik dacht wel, zo'n extra dobbelsteen maakt zo veel uit dat het wel een enorm verschil is of je zo'n kaartje snel trekt of juist niet.
Dat heb je inderdaad verkeerd onthouden. Je kan die karakters - mits het vervullen van de voorwaarden - altijd in het spel brengen. Die kaarten zijn steeds in je bezit en dien je niet te trekken. Als Lichte speler scheelt het inderdaad een slok op de borrel om die 2 extra dobbelstenen van Aragorn en Gandalf De Witte in je bezit te hebben.
  • Maar, de "crowning turd in the waterpipe", om een Blackadder citaat te gebruiken, was het einde. Ik was als free peoples speler bij Mount Doom en moest de Ring lozen. Er was een stapeltje van 11 tegeltjes, maar ik kon geen keuzes meer maken om het voor mij beter te maken, dus het enige wat ik kon doen was de trekking en hopen op het beste. Ik won, uit wat we later zagen dat een 4/11 kans was. En dat was het. Na alle frustratie, naar de uren met dobbelen met hopen op de juiste acties of wel/geen zessen om door de vestingen heen te breken, allerhande kaartjes, hing het hele spel op die 4/11 trekking. We keken elkaar aan en ik wist meteen dat deze linea recta naar de verkoopstapel zou gaan.
Oh heerlijk, Edmund :lol:
Tijdens je reis naar Mordor kan je wél iets doen aan de tegels die je zal trekken tijdens je laatste tocht op de Doemberg. Maar je moet uiteraard kiezen: ga ik voor het flesje van Galadriel (dat ik misschien nooit zal kunnen gebruiken) of opteer ik voor de sterke gevechtsoptie op de kaart (die ik nu écht kan gebruiken om me te verdedigen tegen die horde orks in Moria of Rohan)...
Lord Leuber schreef: do 18 sep 2025, 11:42 Ik weet: niet elk spel gooit de Sauron speler zo veel versterkingen (maar het gebeurde bij ons wel). Ik lees vaak, en niet alleen hier: als je het spel vaker speelt en je de kaartjes beter leert kennen wordt het ook veel interessanter. Vooral dat laatste ga ik graag op in, want ja, ik heb dat bij sommige spellen ook wel min of meer gedaan. Alleen, als een spel zo lang duurt en de ervaring zo deprimerend was (kan het niet anders noemen) dan wil ik helemaal niet nog een aantal keer daar doorheen gaan in de hoop dat het uiteindelijk beter wordt. Dan accepteer ik gewoon dat het kennelijk niet voor mij (ons) is en loos ik mijn exemplaar. Grappig genoeg meldde de koper nog dat hij alleen de miniaturen elders voor wilde gebruiken en het spel niet ging spelen, dat vond ik dan wel een toepasselijke bestemming.
Ik vind dat een streng oordeel na 1 potje, maar alle respect voor je visie. Mij is het vooral te doen om de beleving. Ik zie dit hooguit als een zéér lichte wargame. Als ik echt een wargame wil spelen, dan leg ik USE, CCE, DDOB of EAA op tafel. Maar samen met de dochter(s) een viertal uur verdwijnen in Midden-Aarde en sommige scènes uit de boeken kunnen naspelen, verbeteren of volledig op zijn kop zetten, is onbetaalbaar. Bij ons komt het een vijf tot tien keer per jaar op tafel en nooit voelt het aan als verloren tijd, integendeel.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Dank voor de uitgebreide reactie!
Ten eerste uiteraard, dat van die karakters (dobbelstenen) dmv de kaartjes, ik ben meteen overtuigd dat ik dat dan fout onthouden heb, geen discussie. Die klacht (van mij) was onterecht. :wink:

Verder snap ik op zich, zoals gezegd, dat je meer dingen kunt proberen met meer potjes, die ik nog steeds niet ga doen gezien de belabberde eerste indruk. Wat ik met die tegeltjes bedoelde was: op dat punt in het spel kon ik er niks meer aan doen. De optie was, de trekking pakken of wachten tot Sauron er meer slechte tegels aan toe zou voegen. En ik vind het nog steeds een beetje een waardeloze uitkomst dat het hele spel uiteindelijk een 100% win or lose uitkomst is op basis van die ene trekking. Het is ongetwijfeld persoonlijk, maar ik verlies dan kennelijk toch liever met 273 tegen 281 punten omdat ik misschien net een laatste resource card draw tekort kwam om aan die ene overwinningsconditie te voldoen. Of zo.
"Risk met een extra D6 modifier" was natuurlijk ook bewust kort door de bocht. Ik zag ook wel dat er meer inzat dan dat, maar het trok mij (en de medespeler) lang niet genoeg aan om dat uit te gaan zoeken. Overigens misschien goed om aan te geven dat we dit bij meer "wargames" gemerkt hebben, dwz dat we de afhankelijkheid van dobbelstenen als storend ervaren. Awakening the Bear staat bij de medespeler ook al weer een tijdje ongespeeld in de kast, omdat we vonden dat het te veel verschil maakt of je bv 8 of 9 gooit.

Dus, mocht iemand dit lezen die WotR overweegt, lees vooral ook de post van Obelix (en eerdere lovende berichetn) om de afweging te maken.
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Niet dat ik je zal kunnen overtuigen om toch nog een potje te spelen 😏, maar ook de Duistere speler kan geen tegels meer toevoegen wanneer Sam, Frodo en Gollem Mordor zijn binnen gegaan. Dus ook daar zit de Duistere met hetzelfde dilemma: gebruik ik in tempore non suspecto deze kaart om die venijnige jachttegel toe te voegen die ik misschien nooit zal trekken of verpletter ik toch Mina’s Tirith met deze geweldige maar eenmalige gevechtsbonus…
skank
Sojaboon

Bericht door skank »

Deze titel staat ook al lang op mn verlanglijstje...
Heb hem wel nog nooit gespeeld.

Maar enorm lotr fan hier, de variant met het boek heb ik wel al gespeeld, maar dat beviel wat minder.
Ohja Lotr duel heb ik wel, en die is erg leuk ook !
Soit ontopic...

Ik kan deze 2de hands kopen maar is de first edition.
Doen of toch voor second edition kijken?
animal82
Jakkiebak!

Bericht door animal82 »

Ik heb een paar jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk heb ik toen beslist dat de eerste editie, zeker aan een lagere prijs, voor mij interessanter was dan de volle pot te betalen voor de tweede editie.

Volgens mij kan je de eerste editie rond de €30 vinden, terwijl je voor de tweede editie al snel richting €90 gaat. Dan is de afweging voor mij snel gemaakt.

Ik las wel dat de recente uitbreidingen minder compatibel zijn met de eerste versie. Mara zelf hoef ik die niet. Dit spel komt een 4-tal keer per jaar op tafel en heeft meer voor mij meer dan genoeg uitdaging en variatie om geen uitbreidingen nodig te hebben.
skank
Sojaboon

Bericht door skank »

animal82 schreef: wo 18 mar 2026, 13:38 Ik heb een paar jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk heb ik toen beslist dat de eerste editie, zeker aan een lagere prijs, voor mij interessanter was dan de volle pot te betalen voor de tweede editie.

Volgens mij kan je de eerste editie rond de €30 vinden, terwijl je voor de tweede editie al snel richting €90 gaat. Dan is de afweging voor mij snel gemaakt.

Ik las wel dat de recente uitbreidingen minder compatibel zijn met de eerste versie. Mara zelf hoef ik die niet. Dit spel komt een 4-tal keer per jaar op tafel en heeft meer voor mij meer dan genoeg uitdaging en variatie om geen uitbreidingen nodig te hebben.
Mmm dat klopt wel. Alleen lees ik dat de mechanics en regels bij de eerste editie minder zijn.
Scoort ook beduidend lager op bgg
Vandaar de twijfel. Uitbreidingen hoef ik ook niet
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

skank schreef: wo 18 mar 2026, 15:30
animal82 schreef: wo 18 mar 2026, 13:38 Ik heb een paar jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk heb ik toen beslist dat de eerste editie, zeker aan een lagere prijs, voor mij interessanter was dan de volle pot te betalen voor de tweede editie.

Mmm dat klopt wel. Alleen lees ik dat de mechanics en regels bij de eerste editie minder zijn.
Scoort ook beduidend lager op bgg
Vandaar de twijfel. Uitbreidingen hoef ik ook niet
Je kan met de eerste editie spelen met de regels van de tweede (doe ik al sinds het uitkomen met de tweede editie). Je gaat dan wel wat kaarten moeten aanpassen. Maar mijn twee centjes => kies voor de tweede editie, zelfs als je geen uitbreidingen wil.
Plaats reactie