Kijk, dan lees ik dit en meteen denk ik: "Oh ja, shit, spijtig toch dat ik in september die limited Anniversary Edition van War of the Rings gemist heb." Vermoedelijk woekert het virus nog te hevig om mezelf af te vragen waar ik dat nog ga zetten of wanneer het op tafel zou komen.EEMBC/Bongo schreef: (bijv War of the Rings bijv.... lijkt me echt super de super... maar daar moet ik meer een spellenkamer voor hebben waar ik het spel 1 nacht kan laten staan)
Dilemma's van een boardgamer!
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- SigiScsi
- Fabrieksmanager
- Contacteer:
Re: Dillema's van een boardgamer!
Labels:
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik ben bang dat je, met 125 aankopen in de afgelopen 3 maanden, inderdaad een zeer ernstige vorm van het virus te pakken hebt en totaal ontoerekeningsvatbaar bentSigiScsi schreef:Kijk, dan lees ik dit en meteen denk ik: "Oh ja, shit, spijtig toch dat ik in september die limited Anniversary Edition van War of the Rings gemist heb." Vermoedelijk woekert het virus nog te hevig om mezelf af te vragen waar ik dat nog ga zetten of wanneer het op tafel zou komen.EEMBC/Bongo schreef: (bijv War of the Rings bijv.... lijkt me echt super de super... maar daar moet ik meer een spellenkamer voor hebben waar ik het spel 1 nacht kan laten staan)
- Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Contacteer:
Oh. die heb ik besteldSigiScsi schreef:Kijk, dan lees ik dit en meteen denk ik: "Oh ja, shit, spijtig toch dat ik in september die limited Anniversary Edition van War of the Rings gemist heb." Vermoedelijk woekert het virus nog te hevig om mezelf af te vragen waar ik dat nog ga zetten of wanneer het op tafel zou komen.EEMBC/Bongo schreef: (bijv War of the Rings bijv.... lijkt me echt super de super... maar daar moet ik meer een spellenkamer voor hebben waar ik het spel 1 nacht kan laten staan)
Laatste 10 gespeeld:

-
Loondijke
- Locomotief
Leuke reacties allemaal mensen! Mooi om te lezen dat ik niet de enige ben met dit "probleem"
.
Ik ga wel zorgen dat ik zo weinig mogelijk gelijke games in de collectie heb. Zo heb ik Smallworld binnen gehad, welke totaal anders is dan alle games die ik heb. Ik heb een zwak voor euro's die me gewoon "erg gaaf lijken om te spelen". Zo heb ik ondertussen, uit dezelfde 4p euro-categorie;
- Brugge
- Dungeon Petz
- Amerigo
- Fresco
- Stone Age
- Thrash 'n Roll
- Marco Polo
- Concordia (ook goed met 2, 3 of 5 personen)
- Castles of Burgundy (best met 2)
En dan nog voor het iets zwaardere werk Trickerion, Terra Mystica en als racevariatie nog Lewis & Clark. Dit zijn typisch van die spellen; ze lijken veel op elkaar, maar zijn verschillend genoeg om gaaf te zijn.
Maar ik kijk bij nieuwe aankopen wel goed naar mijn collectie met de vraag; wat voegt het toe? En dan baseer ik daar mijn aankoop op.
Wat wel een fijn gegeven is, dat 90% van de spellen erg waardevast zijn. Dus je kunt best een spel kopen voor € 40,- om uit te proberen. Is het niks? Dan kan je hem vaak voor € 30/35 door verkopen.
Uiteindelijk zijn het natuurlijk allemaal luxe problemen en mag ik niet klagen. Als ik in mijn collection op BGG kijk, heb ik sinds kerst 2015 toch wel 58 titels (Owned + Pre owned) gekocht en dan ben ik voor mezelf wel een beetje verplicht om hier wat kritischer naar de kijken
.
Ik ga wel zorgen dat ik zo weinig mogelijk gelijke games in de collectie heb. Zo heb ik Smallworld binnen gehad, welke totaal anders is dan alle games die ik heb. Ik heb een zwak voor euro's die me gewoon "erg gaaf lijken om te spelen". Zo heb ik ondertussen, uit dezelfde 4p euro-categorie;
- Brugge
- Dungeon Petz
- Amerigo
- Fresco
- Stone Age
- Thrash 'n Roll
- Marco Polo
- Concordia (ook goed met 2, 3 of 5 personen)
- Castles of Burgundy (best met 2)
En dan nog voor het iets zwaardere werk Trickerion, Terra Mystica en als racevariatie nog Lewis & Clark. Dit zijn typisch van die spellen; ze lijken veel op elkaar, maar zijn verschillend genoeg om gaaf te zijn.
Maar ik kijk bij nieuwe aankopen wel goed naar mijn collectie met de vraag; wat voegt het toe? En dan baseer ik daar mijn aankoop op.
Wat wel een fijn gegeven is, dat 90% van de spellen erg waardevast zijn. Dus je kunt best een spel kopen voor € 40,- om uit te proberen. Is het niks? Dan kan je hem vaak voor € 30/35 door verkopen.
Uiteindelijk zijn het natuurlijk allemaal luxe problemen en mag ik niet klagen. Als ik in mijn collection op BGG kijk, heb ik sinds kerst 2015 toch wel 58 titels (Owned + Pre owned) gekocht en dan ben ik voor mezelf wel een beetje verplicht om hier wat kritischer naar de kijken
-
T-J
- Matroos
Ik merk zelf ook dat ik behoorlijk wat spellen heb aangekocht sinds het bordspelvirus mij 3 jaar geleden te pakken heeft gehad, waarbij ik van tevoren niet goed heb bekeken of ze ook veel op tafel zullen komen. Ben nu pas begonnen om een deel van mijn collectie op te gaan ruimen.
Soms lastig om de inschatting te maken of een spel welke elementen heeft waar ik zelf enthousiast van wordt ook zal aanslaan bij degene met wie ik het spel ga spelen. Een spel als the resistance bijv vind ik zelf leuk, maar slaat elke x dood vanwege de onjuiste spelers aan de tafel. Spyfall lijkt me ook leuk, maar ga ik niet eens proberen om te kopen, omdat ik vermoed dat ook deze vanwege bovengenoemde reden niet zal aanslaan.
Ik ga me nu ook focussen op meer kwaliteitsspellen voor 2-spelers en/of spellen die voor het gehele publiek een succes zullen zijn.
Soms lastig om de inschatting te maken of een spel welke elementen heeft waar ik zelf enthousiast van wordt ook zal aanslaan bij degene met wie ik het spel ga spelen. Een spel als the resistance bijv vind ik zelf leuk, maar slaat elke x dood vanwege de onjuiste spelers aan de tafel. Spyfall lijkt me ook leuk, maar ga ik niet eens proberen om te kopen, omdat ik vermoed dat ook deze vanwege bovengenoemde reden niet zal aanslaan.
Ik ga me nu ook focussen op meer kwaliteitsspellen voor 2-spelers en/of spellen die voor het gehele publiek een succes zullen zijn.
-
El Piedro
- Rooster Booster
Bij mij helpt het om me niet te laten verleiden door kickstarters. Vaak word je er in het begin enorm door aangetrokken. Als mijn interesse zeer hoog blijft tot aan de officiële release, dan probeer ik het soms toch nog op de kop te tikken, of ik zoek iemand waar ik eens kan mee spelen. Tijd brengt dus raad
Enige nadeel is dat sommige spelen zeer snel uitverkocht zijn, en dat een nieuwe printrun niet snel wordt opgestart. (Verder klopt het ook dat - mocht iedereen denken zoals mij -kickstarters nooit een kans zouden krijgen)
Sowieso bekijk ik zo veel mogelijk filmpjes etc. van spelen die me interesseren, en vraag ik altijd wat mijn vriendin van het spel vindt. Zij tempert vaak het enthousiasme ook al een beetje
Spelen loslaten (verkopen) vind ik voorlopig nog moeilijk. Ik weet niet of dat komt doordat het niet leuk is om een vergissing toe te geven? Misschien zoek ik overal het positieve in en blijf ik kansen geven? Ik probeer alvast elke aankoop "de moeite" te maken. Daarmee bedoel ik dat ik voor grote spelen maximaal 5euro wil betalen per keer spelen (totale kostprijs / aantal keer spelen > 5). Dat bedrag zou ik ook namelijk ook snel betalen voor andere activiteiten (een avond op café kost al snel een stuk meer
)
De spelen waar ik toch afstand van heb kunnen nemen, heb ik cadeau gedaan aan medespelers die het wel leuk vonden (aangezien deze in de buurt bleven, hoefde ik deze toch niet volledig los te laten)
Nu... ik denk dat ik stilaan toch klaar ben om een eerste kleine verkoop te organiseren. Misschien ga ik daarna wel over op de regel: "1 spel in = 1 spel" uit de kast. We zien wel of dat ooit lukt.
Enige nadeel is dat sommige spelen zeer snel uitverkocht zijn, en dat een nieuwe printrun niet snel wordt opgestart. (Verder klopt het ook dat - mocht iedereen denken zoals mij -kickstarters nooit een kans zouden krijgen)
Sowieso bekijk ik zo veel mogelijk filmpjes etc. van spelen die me interesseren, en vraag ik altijd wat mijn vriendin van het spel vindt. Zij tempert vaak het enthousiasme ook al een beetje
Spelen loslaten (verkopen) vind ik voorlopig nog moeilijk. Ik weet niet of dat komt doordat het niet leuk is om een vergissing toe te geven? Misschien zoek ik overal het positieve in en blijf ik kansen geven? Ik probeer alvast elke aankoop "de moeite" te maken. Daarmee bedoel ik dat ik voor grote spelen maximaal 5euro wil betalen per keer spelen (totale kostprijs / aantal keer spelen > 5). Dat bedrag zou ik ook namelijk ook snel betalen voor andere activiteiten (een avond op café kost al snel een stuk meer
De spelen waar ik toch afstand van heb kunnen nemen, heb ik cadeau gedaan aan medespelers die het wel leuk vonden (aangezien deze in de buurt bleven, hoefde ik deze toch niet volledig los te laten)
Nu... ik denk dat ik stilaan toch klaar ben om een eerste kleine verkoop te organiseren. Misschien ga ik daarna wel over op de regel: "1 spel in = 1 spel" uit de kast. We zien wel of dat ooit lukt.
- ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Contacteer:
Tip voor koopverslaafden: Speel elk spel in je kast minstens 5 keer. Wanneer je alle spellen in je kast minimum 5 keer hebt gespeeld, koop je een nieuw spel. Dat speel je dat spel ook 5 keer en daarna koop je weer een nieuw spel enz. Volgens mij blijft het dan allemaal binnen de perken. Wanneer je er tegenop ziet om een spel 5 keer te spelen, is dat spel waarschijnlijk je ding niet, dus: verkopen!
Nog een tip voor koopverslaafden: Geen reviews meer bekijken. Hoe meer reviews je bekijkt, des te groter de kans dat je in de verleiding komt om opnieuw een spel te kopen.
Nog een tip voor koopverslaafden: Word kritischer! Je hoeft niet elk goed spel aan je collectie toe te voegen. Voeg enkel spellen toe aan je kast die je fantastisch vindt en waarvan je weet dat ze vaak op tafel zullen komen.
Nog een tip voor koopverslaafden: Geen reviews meer bekijken. Hoe meer reviews je bekijkt, des te groter de kans dat je in de verleiding komt om opnieuw een spel te kopen.
Nog een tip voor koopverslaafden: Word kritischer! Je hoeft niet elk goed spel aan je collectie toe te voegen. Voeg enkel spellen toe aan je kast die je fantastisch vindt en waarvan je weet dat ze vaak op tafel zullen komen.
- roubosga
- El Capitan
Kijk daar zit mijn probleem!aicirtap schreef: ... En vooral iets niet te spelen die ik op de speldag van de vorige keer al gespeeld heb. Op nieuwe spellen van Essen nu even daar gelaten![]()
Ik neem iets nieuws mee naar de spellenclub, maar als ik dat keer daarop voor mijn kast sta denk ik: die heb ik vorige keer al meegenomen, dus die willen ze toch niet meer spelen.
Maar of dat ook zo is? Ik zie ook zo nu en dan wel eens ergens een oudje op tafel liggen.
Op die manier wordt een nieuw aangeschaft spel maar 1 of 2 keer gespeeld en verder blijft het in de kast staan, terwijl ik het ontzettend graag weer eens zou willen spelen.
Misschien moet ik toch gewoon eens wat eerder gespeelde spellen meenemen.
- Edwin84
- Elfenkoning
Herkenbaar.
Vrienden geven wel aan dat ze liever spellen vaker spelen dan steeds nieuwer.
Na 1 keer spelen heb je een spel door en dan kan je er beter in worden en is het ervarongsniveau voor iedereen gelijker. Zorgt voor spannendere potjes.
Vrienden geven wel aan dat ze liever spellen vaker spelen dan steeds nieuwer.
Na 1 keer spelen heb je een spel door en dan kan je er beter in worden en is het ervarongsniveau voor iedereen gelijker. Zorgt voor spannendere potjes.