De toekomst van ChatGPT in de bordspellenwereld - deel 2

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

De toekomst van ChatGPT in de bordspellenwereld - deel 2

Bericht door Kire »

Lees eerst deel 1 om de context te begrijpen

Mijn opvolgingsvragen:

Wat staat er op de eventkaarten?

ChatGPT
De specifieke inhoud van de eventkaarten voor het bordspel "NetwerkBuilders: Het GSM Avontuur" kan variëren en is afhankelijk van het ontwerp en de balans van het spel. Hier zijn enkele voorbeelden van wat er op de eventkaarten zou kunnen staan:
1. Stroomstoring: Alle spelers verliezen inkomsten voor één beurt omdat er een stroomstoring is in het netwerk.
2. Nieuwe technologie: Alle spelers mogen een extra mobiele toren plaatsen zonder kosten.
3. Abonnee-aanwas: Trek een extra abonnee uit de abonneekaartenstapel zonder kosten.
4. Concurrentie: Kies een tegenstander. Deze speler moet een mobiele toren in een stad verwijderen.
5. Roamingkosten: Alle spelers moeten munten betalen als roamingkosten voor elke niet-verbonden mobiele toren.
6. Nieuwe contracten: Alle spelers mogen een extra abonnee trekken, maar betalen extra kosten voor elke nieuwe abonnee.
7. Promotiecampagne: Verdubbel de inkomsten voor één beurt omdat je een succesvolle promotiecampagne hebt uitgevoerd.
8. Technische problemen: Kies een tegenstander. Deze speler verliest inkomsten omdat er technische problemen zijn in zijn netwerk.
9. Overnamebod: Kies een stad op het bord. De speler met de meeste mobiele torens in die stad ontvangt een bonus aan inkomsten.
10. Uitbreidingskans: Alle spelers mogen een mobiele toren plaatsen tegen gereduceerde kosten in een stad naar keuze.

Dit zijn slechts voorbeelden en je kunt de eventkaarten aanpassen aan de specifieke spelregels en doelstellingen van je bordspel. Zorg ervoor dat de gebeurtenissen op de kaarten uitdagend en leuk zijn, en dat ze de strategie en interactie tussen spelers verrijken.

Mijn extra vraag:

Wat zijn de kosten van de verschillende acties?

ChatGPT

De kosten voor verschillende acties in het bordspel "NetwerkBuilders: Het GSM Avontuur" kunnen variëren afhankelijk van het ontwerp en de balans van het spel. Hier zijn enkele voorbeelden van mogelijke kosten voor acties in het spel:

1. Kosten voor het plaatsen van een mobiele toren: Elke stad op het spelbord kan verschillende kosten hebben om een mobiele toren te plaatsen, afhankelijk van de waarde van die stad in het spel. Bijvoorbeeld, een grote metropool kan duurder zijn om in te investeren dan een kleine stad.
2. Kosten voor het aantrekken van abonnees: Het aantrekken van abonnees kan ook variabele kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de stad waarin je probeert abonnees aan te trekken. Steden met meer potentieel voor abonnees kunnen hogere kosten hebben.
3. Kosten voor het genereren van inkomsten: Het kan kosten met zich meebrengen om inkomsten te genereren, zoals het onderhoud van mobiele torens. Dit kan variëren op basis van het aantal mobiele torens dat je hebt en hun locaties.
4. Kosten voor speciale acties: Eventuele speciale acties of bonusacties die spelers kunnen ondernemen, kunnen extra kosten met zich meebrengen, zoals het uitvoeren van een promotiecampagne of een overnamebod.

Het is belangrijk om de kosten zodanig te balanceren dat ze uitdagend zijn maar haalbaar, en dat spelers strategische keuzes moeten maken bij het beheren van hun middelen. Je kunt de kosten ook variabel maken door te werken met variabele kostenkaarten op het spelbord, waarbij elke stad zijn eigen kostenstructuur heeft.
Denk eraan dat de balans van het spel cruciaal is voor de speelervaring, dus het kan nuttig zijn om playtests uit te voeren om te zien hoe de kosten de gameplay beïnvloeden en of aanpassingen nodig zijn.

---------------
Is dit niet ongelooflijk? Hoe lang duurt het nog voor de ontwerpers overbodig zijn? Of zal dit nooit gebeuren? Dit lijkt me een interessant discussie topic, niet?

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: De toekomst van ChatGPT in de bordspellenwereld - deel 2

Bericht door Pura Vida »

Kire schreef: Is dit niet ongelooflijk? Hoe lang duurt het nog voor de ontwerpers overbodig zijn? Of zal dit nooit gebeuren? Dit lijkt me een interessant discussie topic, niet?
Het is inderdaad ongelooflijk. En een interessant topic dat gevaarlijk uit de hand kan lopen als ik zie wat er op BGG allemaal los gaat op AI gegenereerde zooi. Terraforming Mars Prelude 2 maakt bijvoorbeeld gebruik van AI voor de plaatjes. En dat hebben ze geweten, zeg maar. Ze gaan van goedkope stockfoto's naar AI plaatjes. Kunstenaars zijn overbodig voor de Fryx familie. Ik zou het wat dat betreft wel een puik idee vinden als met AI een spel wordt gemaakt dat de Fryxjes overbodig maakt. Terramaking Jupiter of whatever. Als ik jouw test zo zie, Erik, dan moet dat een keer lukken.
PS ikzelf ben ook volstrekt overbodig, want ik heb net chat GPT gevraagd om je vraag te beantwoorden.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Pura Vida schreef: PS ikzelf ben ook volstrekt overbodig, want ik heb net chat GPT gevraagd om je vraag te beantwoorden.
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Klinkt als een behoorlijk generiek spel.
Een spel ontwerpen is meer dan enkel creatieve regels bedenken. Er zitten veel game theory, wiskunde, psychologie, 'out of the box denken' en andere aspecten aan waar AI echt nog geen antwoord op heeft. Ik ben zelf zijdelings werkzaam in de reclame-industrie en daar maakt men zich echt nog geen zorgen over AI. Het zijn cute dingetjes die ze verzinnen en het kan een vertrekpunt zijn voor een creatieve doorontwikkeling, maar AI schiet nog echt heel veel tekort als het gaat om design.
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Martyn F »

Precies. Ik denk dat een AI speelgevoel niet kan simuleren. En daar gaat het uiteindelijk wel om.
Martyn F
Board game designer
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Martyn F schreef: Precies. Ik denk dat een AI speelgevoel niet kan simuleren. En daar gaat het uiteindelijk wel om.
Nu nog niet. Maar als ik Altavista vergelijk als zoekmachine in de jaren 90 met Google nu kunnen er grote stappen gemaakt worden. Wellicht kan AI het over 20 jaar wel.
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Robertopellizini schreef: Klinkt als een behoorlijk generiek spel.
Een spel ontwerpen is meer dan enkel creatieve regels bedenken. Er zitten veel game theory, wiskunde, psychologie, 'out of the box denken' en andere aspecten aan waar AI echt nog geen antwoord op heeft. Ik ben zelf zijdelings werkzaam in de reclame-industrie en daar maakt men zich echt nog geen zorgen over AI. Het zijn cute dingetjes die ze verzinnen en het kan een vertrekpunt zijn voor een creatieve doorontwikkeling, maar AI schiet nog echt heel veel tekort als het gaat om design.
Niet helemaal hetzelfde maar exact 10 jaar geleden was er al eens een poging om het perfecte spel te maken op basis van stemmen van spelers: Poorters van Nieuwstad, De. Ik heb het spel nooit gespeeld maar afgaand op de ratings, heeft het geen bijzonder spel opgeleverd. Ik denk dat daar het verschil zit tussen een ‘generiek spel’ ontworpen door AI en een ‘uniek spel’ van een designer waar toch meer finesse in zit. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk. En hopelijk gaat het wel niet de kant op van Terraforming Mars…
Afbeelding
aethy
PIONier

Bericht door aethy »

Als je eens wist hoeveel pagina's met zulke spelconcepten spelontwerpers in hun schuif hebben liggen. Om van een idee tot een goed spel te komen, moet een ontwerper playtesten, playtesten en nog eens playtesten. En de feedback daaruit verwerken en opnieuw playtesten. Daar zit het grote werk. Het is zoals in de farma-industrie: AI kan helpen bepaalde werkzame oplossingen te vinden (bijv eiwitten) maar je moet er dan nog wel een medicijn mee maken en dat uittesten.

Op dit moment is AI vooral een goede hulp in de brainstorm fase. Het kan ook al goed helpen met artwork en regels schrijven. Het kan zelfs hele boeken schrijven en binnenkort zelfs films maken, maar aanvoelen wat mensen goed zullen vinden, kan het vooralsnog niet. Wie weet zal in de toekomst een AI het spel kunnen maken en spelen met andere AI's, op basis daarvan bijsturen, de illustraties genereren en alles naar de fabrikant opsturen, maar voorlopig is dat toekomstmuziek.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

murzim schreef:
Robertopellizini schreef: Klinkt als een behoorlijk generiek spel.
Niet helemaal hetzelfde maar exact 10 jaar geleden was er al eens een poging om het perfecte spel te maken op basis van stemmen van spelers: Poorters van Nieuwstad, De. Ik heb het spel nooit gespeeld maar afgaand op de ratings, heeft het geen bijzonder spel opgeleverd. Ik denk dat daar het verschil zit tussen een ‘generiek spel’ ontworpen door AI en een ‘uniek spel’ van een designer waar toch meer finesse in zit. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk. En hopelijk gaat het wel niet de kant op van Terraforming Mars…
Heb het spel ooit één keer gespeeld. Het was geen vervelende ervaring maar speelde gewoon ok. Niks bijzonders. Meer een bijeen geraapt groepje mechanismes.

Ik snap dat het perfecte spel niet bestaat.
Stel dat je de perfect persoon samenstelt en vragen stelt middels polls zoals:

Mooiste kleur ogen,
Beste kapsel
Mooiste neus selecteren uit 100 foto's etc

Dan ontstaat een gedrocht. Want alle onderdelen samen maken geen goed geheel.

Maar ik snap ook de individuele keuzes niet. Het thema, de artwork en de naam zouden door 4.000 spellen liefhebbers zijn samengesteld. De artwork is erg generiek, het thema duf en de naam spreekt ook niet aan. Dus de losse onderdelen individueel anders dan de mechanismes los snap ik het resultaat niet van.

Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in AI dan in mensen laten stemmen. AI kan objectief denk ik beter een samenhangend geheel bedenken dan 4.000 mensen die op allemaal losse vragen stellen. Uiteindelijk moet met deze feedback door één of meerdere personen nog een spel worden ontworpen. Je bent dan ook heel erg onderworpen aan het talent van deze persoon(en).

In de tijd dat dit spel uitkwam was Puerto Rico enorm populair. Dat zie je ook terug in de Poorters omdat het karakters kiezen mechanisme daar ook uitdrukkelijk in aanwezig is.
De tijdgeest en het succes van sommige spellen is dan enorm van invloed geweest op hoe dit spel eruit zag.
Plaats reactie