Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

interceptor
Uitgever

Re: Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Bericht door interceptor »

Mijn collectie bestaat uit 486 spellen en 46 uitbreidingen.
Zolang ik het nog kwijt kan, maar dat wordt steeds lastiger.

Als een spel mij niet bevalt gaat het wel gelijk de verkoop in. Dat is wel wat ik tegenwoordig doe.
Afbeelding

Labels:
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Mijn collectie bestaat de laatste jaren uit ca. 210 spellen (dat waren er bijna 500. Uitbreidingen houd ik niet bij, maar dat zijn er niet veel.). Dat aantal is wat ik ongeveer aankan. Ik streef ernaar elk spel elk jaar te spelen. Dat lukt zo wel.
Ik blijf wel kopen en dan gaat er ook weer wat weg, inmiddels ook spellen die ik wel goed vind. Ongespeelde spellen heb ik alleen vlak na aanschaf (maximaal een week of 2, iets langer na Essen :D ), daarna gaan ze ongespeeld weg, dan heb ik blijkbaar niet genoeg interesse...
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ik zie het meer als richtlijnen dan als criteria, dan kan ik er wat soepeler mee omgaan :wink:

Rondom de 100 basisspellen vind ik mooi, daar zit ik momenteel iets overheen. Daarnaast moet het passen in of op de kasten die er nu staan. Die zijn helaas niet zo praktisch als de gemiddelde Ikea kast, maar nog handgemaakt door mijn opa. Dus die zullen gezien de emotionele waarde ook zeker niet vervangen worden.

Qua spellen wegdoen doe ik momenteel nog alleen de spellen weg die ik minder leuk vind. Maar er zal ongetwijfeld een tijd komen dat er ook leuke spellen weggaan omdat ze simpelweg niet op tafel komen.
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Ik heb op dit moment ongeveer 125 spellen die ik met volwassenen zou spelen en een stuk of 40 spellen die ik vooral met de kinderen speel en dan nog zo'n 30 uitbreidingen.

Ik vind dit wel een mooi aantal. Ik heb nu al een aantal spellen in de verkoop staan en daar zullen er dit jaar nog wel wat bij komen. De kinderen worden steeds ouder en daardoor zullen de spellen aan de onderkant van de leeftijdscategorie steeds meer verdwijnen en plaatsmaken voor spellen die meer bij hun leeftijd passen.

Ik ben wel steeds actiever bezig om mijn collectie 'op maat' te maken. Spellen die ik niet meer speel gaan er gewoon uit (op de spellen na die ik bewaar om met mijn zoontje te spelen) en ik probeer een goede balans te vinden in de rest van mijn spellen. Zo ergens tussen de 125 en 150 (volwassenspellen) vind ik persoonlijk meer dan genoeg. Dat komt natuurlijk ook omdat ik via Roll The Dice altijd spellen kan lenen. Ik probeer dan vaak ook spellen aan te schaffen die ik leuk vind (natuurlijk) en die niet bij RTD in de collectie zitten.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mijn collectie heeft momenteel 130 basisspellen en 28 uitbreidingen. Een groot deel van de basisspellen zijn kleinere spellen en nemen niet heel veel ruimte in beslag. Echter ik wil het aantal spellen niet boven de 150 uit laten komen. Eigenlijk is het nu al te veel, maar ik neem alleen afscheid van spellen die ik echt niet goed vind of waarvoor een betere vervanger wordt gevonden zoals Bang! The Dice Game voor het kaartspel Bang! (die heeft inmiddels de collectie verlaten).

Daarnaast kijk ik ook heel erg naar de diversiteit van de collectie. Thema's en spelmechanismes. Een spel dat bijv. een nieuw spelmechanisme heeft dat ik nog niet in mijn collectie heb en ik leuk vind maakt eerder kans in de collectie te komen dan een spel met spelmechanismes waarvan ik al een vergelijkbaar spel in de collectie heb staan. Dat zou dan een beetje aanvoelen als een dubbel spel.
Afbeelding
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Ik heb volgens bgg 195 spellen, maar hier zitten ook promo's en wat oude spellen uit mijn jeugd tussen. Netto 150 schat ik, 40 uitbreidingen. Mijn grens is mijn kast, expedit 5x5. De kast is nu vol, dus ik heb nu een algemene koopstop sinds september. Ik koop misschien nog wel een paar uitbreidingen de komende tijd, maar die prop ik altijd in de originele doos.

Ik verkoop spellen als ik er op uit gekeken ben of als ik ze al heel lang niet meer heb gespeeld. Ik ben absoluut geen verzamelaar, dus er zijn maar weinig spellen die ik nooit weg zal doen. Als het echt zou moeten zou ik wel terug kunnen naar 50. Maar goed waarom zou ik? Ze staan niet in de weg en ik heb het geld ook niet nodig.

Ik koop spellen op basis van reviews online of hier op het forum. Spellen die ik koop heb ik vrijwel nooit eerst gespeeld. Ik zoek nu met name spellen die mij een nieuwe ervaring bieden of iets origineels hebben. De zoveelste worker placement kan mij bijvoorbeeld al bijna niet meer boeien.

Grappig blijft het wel als mensen voor het eerst over de vloer komen. De mega spellen kast in de woonkamer maakt altijd wel indruk. Raar genoeg vind ik dat ik helemaal niet zo veel spellen heb, maar daar zal wel een heel goede psychologische verklaring voor zijn....
Recent gespeeld:
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Leuk draadje :) zoals bij velen is ook bij mij de kast een belangrijk criterium. Als de spellen daar niet meer inpassen moet er iets weg, van die regel ga ik ook niet afwijken. Ik heb er nu, inclusief uitbreidingen, ongeveer 210. Voor ik tot aanschaf van een spel overga lees ik eerst heel veel reviews, of probeer het uit, bijvoorbeeld op het SpSp. Maar als ik voor een klein prijsje op een rommelmarkt iets tegenkom wat helemaal onbekend is en er interessant uitziet, ga ik er blind voor, om die vervolgens net zo makkelijk weer te verkopen of weg te geven. Sommige spellen vind ik lastig om weg te doen ook al speel ik ze niet of nauwelijks. Bijvoorbeeld zo'n serie als Tikal/Java/Mexica, voor mijn gevoel is dat zo'n drieling die je niet van elkaar moet scheiden (ik weet het: sentimenteel gezwam...) Ik ga 1 keer per jaar naar een spellenbeurs en dan ga ik los wat aankopen betreft maar verder koop ik niet zo heel vaak iets nieuws, ik vind het een uitdaging om op bijv. Marktplaats of via dit forum een spel van mijn verlanglijstje voor een leuk prijsje op de kop te tikken. De ander is blij dat die er vanaf is , en ik blij omdat ik dan nog wat centjes over houd voor iets ander leuks. Ik ben nu wel zo ver dat een nieuw spel qua spelsyteem duidelijk moet afwijken van de spellen die ik al heb, (dus niet weer poppetjes inzetten voor graan etc.) dat houdt voor mij de uitdaging om naar iets nieuws te zoeken ook leuker.
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Ik heb nu 138 spellen en 25 uitbreidingen (waarvan sommige samen in de doos met het basisspel). Ik heb nog geen echte criteria voor de grootte van mijn collectie. De kast begint ondertussen wel een beetje vol te worden, maar ik heb nog een aantal andere plekjes waar nog wel wat spellen passen. Ik wil niet mijn hele huis vol spellen, dus eens zal er een einde moeten komen of moet ik spellen gaan verkopen. Dit jaar probeer ik wel bewuster spellen te gaan kopen. Zullen de spellen die ik koop wel voldoende op tafel komen? Niet altijd speel ik een spel eerst voordat ik het koop. Ik kan inmiddels vrij goed inschatten wat er zal bevallen en wat niet en dan niet alleen voor mezelf, maar welke medespelers zullen dit spel kunnen waarderen.
Voor mij is het kopen van nieuwe spellen een deel van de hobby. Natuurlijk gaat het om het spelen. Maar het is toch ook geweldig om zo'n mooie nieuwe doos in handen te hebben, alle onderdelen eruit te halen, het spel te ontdekken........dus zolang het financieel en ruimte technisch kan blijf ik lekker nog even kopen :wink:
Afbeelding
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

suzanne24 schreef:Maar het is toch ook geweldig om zo'n mooie nieuwe doos in handen te hebben, alle onderdelen eruit te halen, het spel te ontdekken........
En die heerlijke geur van een nieuw spel, hmmm! :D
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

pleunie.william schreef:
suzanne24 schreef:Maar het is toch ook geweldig om zo'n mooie nieuwe doos in handen te hebben, alle onderdelen eruit te halen, het spel te ontdekken........
Jaaaaa, nu komen de echte fetisjisten naar boven. Ik doe mee. :D
Of een hele avond lekker op de bank stansramen uitdrukken. Bijna het ultieme geluk.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
pleunie.william
Grote Dalmuti

rober schreef:
pleunie.william schreef:
Of een hele avond lekker op de bank stansramen uitdrukken. Bijna het ultieme geluk.
Wij begrijpen elkaar!
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Hahahahhaa geweldig dit!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

pleunie.william schreef:
rober schreef:
pleunie.william schreef:
Wij begrijpen elkaar!
Ik ook.
Aquasphere spande de kroon, een heerlijke houtgeur.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

FELLDDDDD!!
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
pleunie.william
Grote Dalmuti

Ruud2009 schreef:
FELLDDDDD!!
Ik geloof niet dat de auteur iets met de geur van het spelmateriaal te maken heeft, behalve bij Sensalot misschien.
Afbeelding