Nox' Spellenzolder & Magic the Gathering?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bastiaan_Nox
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Nox' Spellenzolder

Re: Nox' Spellenzolder & Magic the Gathering?

Bericht door Bastiaan_Nox »

Flash schreef:Verwachten we natuurlijk wel direct een overzichtje van alle uitbreidingen die er zijn en alle keywords :D
Heb je een uurtje. :)

Labels:
ncer
Veenboer

Bericht door ncer »

Ik speel nu bijna 19 jaar Magic, ik moet het eerste bordspel nog vinden dat ik verkies boven een multiplayer potje Magic (een paar komen in de buurt). Kwa bordspellen heb ik er een stuk of 100, een eigen spellenclub en verschillende clubs in en om Amsterdam die ik regelmatig bezoek.

Magic hoeft niet heel duur te zijn, maar, de meeste mensen die er aan beginnen pakken de opbouw van een collectie niet handig aan, waardoor het wel al snel heel duur wordt (wat ook logisch is: je moet wat van de handel in de kaarten weten om het handig te doen). Bij een introductie op Magic zou het waarschijnlijk slim zijn te adviseren een bestaande verzameling over te nemen en daar eerst een beetje mee te proberen, liefst met mensen op ongeveer hetzelfde niveau. Met een paar duizend kaarten kun je genoeg lol hebben en zeker doorkrijgen of het wat voor je is. Een collectie van zeg 2000 kaarten is vaak wel te vinden voor 20-40 euro als je geduld hebt of wat meer als je voor de eerste de beste gaat. Wanneer je niet onvoorzichtig met de kaarten omgaat moet je er ook makkelijk weer ongeveer dezelfde prijs voor kunnen krijgen (laat je eventueel door iemand adviseren over of de prijs goed is). De eerder genoemde duel decks zijn de beste optie als je het in een winkel wil halen.

In mijn ervaring lijkt Magic voor beginners moeilijker dan het in de praktijk is. Wanneer je een aantal basis concepten door hebt kun je het meeste zonder hulp uitvogelen als je de kaarten maar heel goed leest, zeker als je andere spellen kent die een beetje geleend hebben van Magic (Fluxx of Smash Up bijvoorbeeld, de eerste versie van Fluxx is zelfs gefinancieerd door hun Magic collectie te verkopen). Complex wordt het vooral door de hoeveelheid kaarten en de daardoor mogelijke hoeveelheid interacties. Eigenlijk is er wel voor elke regel een kaart die de regel breekt (kaarten winnen in zo'n geval), maar in de praktijk zul je geen/weinig onduidelijke dingen tegenkomen.

Ik wil gerust iets reviewen als dat handig is.

Mocht iemand in de buurt van Amsterdam Magic willen leren dan wil ik daar zeker mee helpen.
Bastiaan_Nox
Maarschalk

@Ncer:
Bedankt voor je uitgebreide aanvulling.
Heel handing voor de nieuwe spelers.

Ik heb voor jullie een filmpje gemaakt om even te proeven aan Magic & een idee te krijgen hoe het spel gespeeld wordt.
http://www.bordspelmania.eu/videoreview ... 18614.html
ncer
Veenboer

Bericht door ncer »

Leuk gedaan!

Moest je nou een paar dozen op tafel zetten die al ongeveer 20 jaar niet in winkels te vinden zijn? :roll: :thumbup:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

ncer schreef: Moest je nou een paar dozen op tafel zetten die al ongeveer 20 jaar niet in winkels te vinden zijn? :roll: :thumbup:
Ik voel me ineens heel oud...... :shock:
ncer
Veenboer

Bericht door ncer »

Ik heb er ook een paar van ;). Maar toch goed als een spel zo lang je aandacht vast weet te houden?
Bastiaan_Nox
Maarschalk

ncer schreef:Leuk gedaan!

Moest je nou een paar dozen op tafel zetten die al ongeveer 20 jaar niet in winkels te vinden zijn? :roll: :thumbup:
Een beetje showen mag toch. ;)
ncer
Veenboer

Bericht door ncer »

Het is niet alsof je een volledige pimped out Vintage deck op tafel legt, maar het was misschien praktischer als er iets op tafel lag waar de geintresserde in de winkel naar kan zoeken. Verder kan ik het wel begrijpen hoor: ik heb zelf de neiging kaarten van hun eerste Engelse druk te willen spelen (met normale hoekjes, dus geen Alpha) en ik zou het zelf waarschijnlijk ook niet kunnen laten om een Elvish Archers ergens in het filmpje te stoppen als ik hem zou maken (die verzamel ik).
Bastiaan_Nox
Maarschalk

Ja, het was een lastige keuze. Vooral omdat ik de nieuwe series eigenlijk niet los speel.
Ik hoop dat ik in ieder geval het idee van Magic wat duidelijker heb kunnen maken. ;)
Glippu
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: PIZZA KNIFE . NL
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Glippu »

Wellicht een idee om meerdere series te maken, Consturcted, Sealed, Draft en EDH verder uitgediept, deckbuilding tips voor alle types enzovoorts.
Kan erg nuttig zijn voor de nieuwe spelers die zich willen onderdompelen in het spelletje van mister Garfield.

Dit kan dan al naar gelang met nieuwere, maar in dit geval dus ook met oudere kaarten.
podo
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: [img]https://www.bor
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door podo »

ncer schreef: Ik speel nu bijna 19 jaar Magic, ik moet het eerste bordspel nog vinden dat ik verkies boven een multiplayer potje Magic (een paar komen in de buurt). Kwa bordspellen heb ik er een stuk of 100, een eigen spellenclub en verschillende clubs in en om Amsterdam die ik regelmatig bezoek.

Magic hoeft niet heel duur te zijn, maar, de meeste mensen die er aan beginnen pakken de opbouw van een collectie niet handig aan, waardoor het wel al snel heel duur wordt (wat ook logisch is: je moet wat van de handel in de kaarten weten om het handig te doen). Bij een introductie op Magic zou het waarschijnlijk slim zijn te adviseren een bestaande verzameling over te nemen en daar eerst een beetje mee te proberen, liefst met mensen op ongeveer hetzelfde niveau. Met een paar duizend kaarten kun je genoeg lol hebben en zeker doorkrijgen of het wat voor je is. Een collectie van zeg 2000 kaarten is vaak wel te vinden voor 20-40 euro als je geduld hebt of wat meer als je voor de eerste de beste gaat. Wanneer je niet onvoorzichtig met de kaarten omgaat moet je er ook makkelijk weer ongeveer dezelfde prijs voor kunnen krijgen (laat je eventueel door iemand adviseren over of de prijs goed is). De eerder genoemde duel decks zijn de beste optie als je het in een winkel wil halen.

In mijn ervaring lijkt Magic voor beginners moeilijker dan het in de praktijk is. Wanneer je een aantal basis concepten door hebt kun je het meeste zonder hulp uitvogelen als je de kaarten maar heel goed leest, zeker als je andere spellen kent die een beetje geleend hebben van Magic (Fluxx of Smash Up bijvoorbeeld, de eerste versie van Fluxx is zelfs gefinancieerd door hun Magic collectie te verkopen). Complex wordt het vooral door de hoeveelheid kaarten en de daardoor mogelijke hoeveelheid interacties. Eigenlijk is er wel voor elke regel een kaart die de regel breekt (kaarten winnen in zo'n geval), maar in de praktijk zul je geen/weinig onduidelijke dingen tegenkomen.

Mocht iemand in de buurt van Amsterdam Magic willen leren dan wil ik daar zeker mee helpen.
ik heb ook verschillende jaren Magic gespeeld, maar een multiplayer heb ik nooit goed gevonden
Afbeelding
Bastiaan_Nox
Maarschalk

Multiplayer is leuker als je decks bouwt dmv een Cube & dan alleen last hebt van je directe buren. Maar het blijft chaotischer dan gewoon 1 op 1.
ncer
Veenboer

Bericht door ncer »

podo schreef:
ncer schreef: Ik speel nu bijna 19 jaar Magic, ik moet het eerste bordspel nog vinden dat ik verkies boven een multiplayer potje Magic (een paar komen in de buurt). Kwa bordspellen heb ik er een stuk of 100, een eigen spellenclub en verschillende clubs in en om Amsterdam die ik regelmatig bezoek.

ik heb ook verschillende jaren Magic gespeeld, maar een multiplayer heb ik nooit goed gevonden
De meningen verschillen sterk daarover. Er zijn verschillende type spelers en speelstijlen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld dat jij meer ingesteld bent op zo veel mogelijk potjes in zo kort mogelijke tijd spelen (daar is niks mis mee en dat je multiplayer niks vind kan ook andere redenen hebben). Zelf ben ik heel duidelijk een Johnny zoals dat in Magic kringen wel genoemd wordt: iemand die vreemde strategieen probeert te laten werken (combo's bv, maar niet alleen maar), ik vind de diplomatiek die meer spelers aan het potje toevoegen geweldig en ik speel sowieso liever spelletjes met meer spelers (hoe meer zielen, hoe meer vreugd). Voor mij is multiplayer de ideale manier van spelen want dan kan ik alle dingen doen die ik leuk vind, maar ik kan een 1 op 1 potje op zich ook wel waarderen (alleen is er dan een kans dat iemand een leuker spel voorstelt).

Multiplayer kan heel chaotisch overkomen, maar, er zijn patronen in hoe mensen spelen en hoe je de diplomatie in je voordeel kunt gebruiken. Je kunt je deck ook voorbereiden op het multiplayer spelen om jezelf een nog betere kans te geven. Je ziet dat de betere spelers (veel) vaker potjes winnen dan je zou verwachten.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van draften (Cube) of een range (alleen je directe buren), maar ook daarbij ieder zijn ding :). Gelukkig zijn er een hele hoop manieren waarop je Magic kunt spelen!
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Voor de ervaren Magic spelers onder ons.

Over anderhalve week ga ik voor het eerst in zo'n 18 jaar weer eens een avondje Magic spelen. Jazeker, toen ik voor het laatst mijn mana tapte om creatures te summonen, betaalde ik nog met guldens, was het hebben van een mobiele telefoon nog best uitzonderlijk en hadden we nog een koningin. Ook had ik nog wat meer haar en veel minder gewicht :-)

Om precies te zijn ga ik 'sealed deck' spelen met Eldritch Moon en Shadows over Innistrad. Nu heb ik al het één en ander kunnen vinden over het fenomeen sealed deck, maar ik zou ook graag van tevoren een beetje weten welke (voor mij nog) onbekende keywords/abilies er tegenwoordig gebruikt worden. Het zal vermoedelijk niet alleen maar First Strike en Trample zijn :-)

Waar kan ik een handig overzichtje daarvan vinden?
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Google op "prerelease primer" en de naam van de set. Want op de offiele site van wizards of the coast worden artikelen geplaatst over de prerelease en de nieuwe mechanics van die set, ook wat uitleg hoe je het best een deck kan bouwen: http://magic.wizards.com/en/articles/ar ... 2016-07-11

Op http://mtgsalvation.gamepedia.com/Main_Page kan je alles vinden over magic, regeltjes, keywords etc.
Flash schreef: Voor de ervaren Magic spelers onder ons.

Over anderhalve week ga ik voor het eerst in zo'n 18 jaar weer eens een avondje Magic spelen. Jazeker, toen ik voor het laatst mijn mana tapte om creatures te summonen, betaalde ik nog met guldens, was het hebben van een mobiele telefoon nog best uitzonderlijk en hadden we nog een koningin. Ook had ik nog wat meer haar en veel minder gewicht :-)

Om precies te zijn ga ik 'sealed deck' spelen met Eldritch Moon en Shadows over Innistrad. Nu heb ik al het één en ander kunnen vinden over het fenomeen sealed deck, maar ik zou ook graag van tevoren een beetje weten welke (voor mij nog) onbekende keywords/abilies er tegenwoordig gebruikt worden. Het zal vermoedelijk niet alleen maar First Strike en Trample zijn :-)

Waar kan ik een handig overzichtje daarvan vinden?
Afbeelding