Video maken

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Re: Video maken

Bericht door kosterix »

jahoor staan online.
Gebruik ook gewoon de kamerlamp.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.

Labels:
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

kosterix schreef: jahoor staan online.
Gebruik ook gewoon de kamerlamp.
Met de YouTube knop kan je je filmpjes hier ook plaatsen. Je vroeg toch om feedback?
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Hi Jerome nee dat wist ik niet!
Ok als ruil voor de praktische tips de link hieronder.
Eerste poging [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=aDRHX7ILJrI[/youtube]

[edit: plakken faalt, straks poging, met pc]

(ha! gelukt! alles voor de v= wegmaken dus)

Nogmaals het is extreem niche en waarschijnlijk niets voor bsm bezoekers.
Over dat like en subscribe dat vind ik zo zeurderig overkomen en als mensen het stom vinden gaan ze heel snel iets anders kijken.

Ik vind het erg vermakelijk om te doen. Bovendien kan ik naar hartelust babbelen over bordspelletjes zonder dat de Omgeving daar last van heeft, zo van daar gaan we weer ;-)

Gaandeweg geleerd om alles te benoemen en hardop de overwegingen uit te spreken. Triviaal voor anderen maar voor mij is alles nieuw, en dus vet! Kan het iedereen aanraden!
Laatst gewijzigd door kosterix op za 18 jan 2020, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Om een filmpje te plakken heb je alleen het YouTube-ID nodig, die vind je achter de “watch?v=“, in dit geval dus aDRHX7ILJrI.

...en dan ga ik ‘m nu bekijken, ben benieuwd ;)

Een paar minuten later:
Omdat het spel The Veil me niks zegt en buiten mijn interesseveld ligt, heb ik snel door de video heen gescrold. Een paar puntjes opbouwende kritiek die ik je wil meegeven:
1. De kadrering is een beetje vreemd, omdat je onderin het beeld langs de tafel af kijkt naar je benen. Dat is rommelig, strakker is het om de tafelrand als ondergrens van je kader aan te houden. Aan de bovenkant van het kader ligt nog een rol plakband of zo, ook iets dat weg kan. Bijkomend voordeel van een engere kadrering is dat het speelveld groter in beeld komt.
2. Je laat veel schema’s en veel tekst zien maar die is onleesbaar (ik kijk trouwens fullscreen op een iPad mini). Probeer eens om de kaste waarover je iets vertelt, dichter bij de camera te houden. Je hebt de camera op autofocus staan dus als je je hand achter de kaart houdt wordt het beeld binnen een seconde scherp, mits er voldoende licht is.
3. Er is te weinig licht. Het beeld is geel, dat ligt aan een verkeerd ingestelde witbalans maar ook aan het tekort aan licht. Voor video opnamen heb je zoveel licht nodig dat het enigszins onaangenaam voelt in de werkelijke wereld, maar op beeld komt het dan in ieder geval goed over.
4. Je introductie is ...ehm... geen introductie. Je valt binnen met een doos vol kaarten en mompelt iets over de uitvoering ervan. Misschien heb ik een inleidende aflevering gemist, maar een woord van welkom en korte samenvatting van wat we kunnen verwachten is wel handig.
5. Je bent slecht te verstaan. Ik vermoed dat je niet in, maar langs de microfoon spreekt. Er zijn al knoopmicrofoons voor twee tientjes te koop. Dat zal de kwaliteit van het geluid ten goede komen.

Tot zover. Ik vind het wel gaaf dat je tijd en moeite steekt om jouw niche in de spotlight te zetten. Succes met het vervolg!
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Goede punten, en goed onderbouwd ook, dank je.
De eerste is te slecht voor woorden. Uitgangspunt was wel dat mensen gericht nieuwsgierig waren naar meer informatie over The Veil, en anders vind je de video ook van z’n leven niet. De video is feitelijk geboren uit irritatie.

Aflevering 13 van gisteravond is beter. Ik ga geen witte lichtbakken aanschaffen precies om wat je zegt, zo licht dat het niet leuk meer is.
Richtmicrofoon is wel een idee maar heb je dan niet heel veel geklooi met het samenvoegen van de audio/video kanalen?

Wel zorgwekkend dat ik blijkbaar niet te verstaan ben.. Dat schiet het doel voorbij. Moet zeggen dat ik altijd met subtitels kijk, niet zo op gelet. Zal het meenemen.

Bedankt voor de feedback Jerome!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

kosterix schreef: Goede punten, en goed onderbouwd ook, dank je.
(...)
Richtmicrofoon is wel een idee maar heb je dan niet heel veel geklooi met het samenvoegen van de audio/video kanalen?
(...)
Bedankt voor de feedback Jerome!
Graag gedaan. Ik heb er voor geleerd, ooit, dus het kostte weinig moeite.

De knoopmicrofoon prik je, als het goed is, rechtstreeks in op je camera. Daarmee sluit je de cameramicrofoon buiten maar je hebt geen gedoe met synchroniseren. Ik ging er in mijn feedback van uit dat je alles zo simpel mogelijk wil houden dus ben niet begonnen over tweede camera, greenscreen, andere lastige dingen die montage achteraf vergen.

Jaja, graag gedaan. Iemand een beetje helpen voelt altijd goed en levert kosmisch karma op.
:thumbup:
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Jerome schreef: Iemand een beetje helpen voelt altijd goed en levert kosmisch karma op.
:thumbup:
haha ooit deed ik ook een tijdje of ik geloofde in karma, werkte voor geen meter ;-)

Grappig ik zie dat [url] dingetje zoals deze https://youtu.be/bXyTzYjdUq0
(soms kom je korte-url-versies van youTube links tegen..)
ook werkt door alleen het laatste flupsje in te hangen.
Weer wat geleerd!

Vraagje: is het niet wat, ehm, impertinent, om een video te plaatsen op dit forum? Kan me voorstellen dat dat ergernis oplevert..
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Welk gratis programma adviseren jullie voor wat eenvoudig knipwerk? Ik heb geen imovie. Geen Apple. Op gewone pc dus graag.
Everybody has the right to play...
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Windows Movie Maker?
Bestaat dat nog? Een Google later weet ik dat het niet meer ondersteund wordt. Jammer, het was altijd prima voor simpel knip en plakwerk.

Ik kwam deze website tegen met wat alternatieven. Ik ken alleen DaVinci Resolve, dat is een erg goed programma maar misschien iets te technisch voor het simpele werk.
https://filmora.wondershare.com/video-e ... -test.html?

En anders koop je gewoon tóch een Mac :wink:
Mile83
Rooster Booster

Bericht door Mile83 »

VideoPad is wel simpel. De gratis versie is hier te downloaden: https://www.nchsoftware.com/videopad/vpsetup.exe (Alleen te gebruiken voor niet commerciele projecten.)
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik heb 2 filmpjes gemaakt, maar wel met een 10 jaar oude camera. Wat vinden jullie ervan?
Eerste commentaar zal wel de beeldkwaliteit zijn... en verder?

A Fistful of Meeples:

Castello Methoni:
Everybody has the right to play...
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Ik zou bij het eerste filmpje persoonlijk iets meer inzoomen, vind zelf duidelijkheid iets belangrijker dan volledigheid, maar eigenlijk helemaal prima wmb.
Hoge informatie dichtheid, hou ik wel van. Je begint meteen, dat is ook fijn dan zit je er lekker in.
Ga je nog reviews doen wat je van beide games vindt, als in wat is vet wat kan beter etc?

In elk geval waardevol want ik had nog nooit van beide games gehoord!
Mile83
Rooster Booster

Bericht door Mile83 »

Terug naar jou Kosterix. Ik had nog niet gereageerd.

Goed bezig in ieder geval! Ik heb niet heel veel toe te voegen naast wat Jerome heeft verteld. Ik zou ook voor meer licht en een intro gaan. Maar het hoeft natuurlijk niet. Mijn ervaring is dat mensen de video toch wel bekijken als ze geïnteresseerd zijn. Is de video trouwens 3:4? Ik zou voor breedbeeld gaan (mocht die optie aanwezig zijn in je camera).

Ik vind het mooi dat je de camera als POV hebt gezet. Dat kijkt wel prettig. Ik doe dat zelf alleen niet omdat ik dan met mijn armen om de camera heen moet spelen en dat vind ik niet heel handig. Ook knal ik vaak met mijn armen tegen de camera / standaard dan. (Heb jij dat niet?) Dus ik kies zelf voor de 'over de schouder' shot voor mijn videos.
Kosterix: Nogmaals het is extreem niche en waarschijnlijk niets voor bsm bezoekers.
Waarom niet? Het gaat over een bordspel toch?
Kosterix: is het niet wat, ehm, impertinent, om een video te plaatsen op dit forum?
Gewoon spammen die videos! :mrgreen:
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Dank voor je feedback. Ja heb hetzelfde maar ik wil pov omdat dat ehm gezellig is. Ik ga voorlopig nog niet investeren (Mike zou op 1 staan, licht later). Heb de video’s van de maker zelf nog bekeken- nou die zijn nog slechter en dat in 1080.

Tijd is wel een probleem.
Het is een geweldige actie geweest, heb nu allerlei ideeën over onderwerpen en perspectieven die ik tot voorheen niet had!

The Veil is een geweldig spel overigens. Magistraal. Maar gezien het feit dat er in NL maar 2 backers van waren extreem niche, blijkbaar iets wat niet aan bsm besteed is. Niets mis mee, ik geniet ook van een potje Taveernes, Concordia, Puerto Rico of Funkenschlag, maar The Veil is echt iets anders. Denk dat ik met 50 video’s net de oppervlakte ervan zie.

Ik zal zsm weer eentje spammen;-)
Mile83
Rooster Booster

Bericht door Mile83 »

He Kosterix!

Ik was een beetje aan het surfen naar green screens kwam ik dit tegen:

Afbeelding

De Elgato Multi Mount. Dat is een stang die je aan je bureau kunt bevestigen. Onder andere bruikbaar voor een mooi bovenaanzicht met je camera. Ik weet alleen niet of de verstelbare boven stang meegeleverd wordt. Anyways, hier is de URL: https://www.bol.com/nl/p/elgato-multi-m ... oductImage

Helaas nog geen reviews maar het ziet er wel veelbelovend uit.

Edit: Na wat surfen heb ik ontdekt dat de Elgato Multi Mount zonder bovenstang geleverd wordt. Deze heet de Elgato Flex Arm en moet je er nog los bijkopen.
Laatst gewijzigd door Mile83 op za 01 feb 2020, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.