Lorrein (doorgeefspel)

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Arthur
Spelauteur

Re: Lorrein (doorgeefspel)

Bericht door Arthur »

Even reageren op de eerste reacties:

Gooien met de kanskom:
Het beste is om de kom op tafel te zetten en je hand er recht boven te houden. Houd de onderkant van je hand ter hoogte van de rand van de kom. Laat daarna de kralen vallen. Als er een kraal uit valt moet je het Duitse volkslied zingen.

De rode kraal:
Op de website lorrein.nl besteden we aandacht aan de rode kraal. We merken dat mensen bij een eerste pot de effecten van de rode kraal nog niet helemaal in kunnen schatten. Meestal zetten zij alle grondstoffen gelijk om in kaarten. Als je dan rood gooit krijg je én geen opbrengst én je moet kaarten inleveren. Bij het tweede potje weet je beter en wacht je met het verwerken van grondstoffen naar kaarten tot het laatste moment. Grondstoffen mag je namelijk altijd behouden. Het effect van de rode kraal beperkt zich dan tot “geen opbrengst”.
Eventueel mag je spelen zonder rode kraal, maar introduceer dan een kaart limiet van bv 7 kaarten.

Let op 1 molen!
In het spel is maar 1 molen. Als Pietje de molen heeft en Jantje de molen bouwt, is Pietje de molen kwijt. De andere spelers zullen met de molenaar moeten onderhandelen over het verwerken van hun graan tot 3 meelkaarten.

2 persoons variant:
Met z’n twee ontstaat een meer strategisch spel in plaats van onderhandelen. Bij de start van het spel hebben beide spelers meestal één werkplaats. Door de derde werkplaats te bouwen maak je de andere speler van jou afhankelijk en krijg je meer macht. De andere speler kan echter de vierde werkplaats bouwen en zo de tegenspeler weer terug afhankelijk maken. Met z’n twee ga je niet onderhanden. Middels de heks is het echter toch mogelijk om je gewenste kaart te bemachtigen. Deze kan bijvoorbeeld een meelkaart omtoveren in een productkaart naar keuze. Als je met 2 personen speelt adviseren we om met afpakken/annexeren te spelen. Zo krijg je ook nog de mogelijkheid om een werkplaats of boerderij van de andere speler af te pakken.

Honger:
Heb je niet genoeg eten dan kun je ook bijvoorbeeld eerst een hertogdom bouwen en deze opofferen tijdens de etensfase. Bij honger leiden hoef je 0 eten te betalen. Naast meel kun je ook graan of een koe betalen als eten. Dan moet je de koe natuurlijk niet al verwerkt hebben tot Leer.

Wie gaat er winnen:
De korte opdracht bestaat altijd uit 4 werkplaatsen en is meestal een combi van 2+2 of 3+1. Als iemand een groen en een bruine werkplaats heeft is de kans groot dat bij nog een groene en bruine werkplaats moet.

Tip Kanskom beïnvloeden:
Volgens enkele regels in de handleiding mag je de samenstelling van de kralen in de kom veranderen. Een rijke molenaar kan proberen zoveel mogelijk eten uit de kom te halen. Andere spelers hebben bijvoorbeeld liever meer Lavendel.

Labels:
Arthur
Spelauteur

Bericht door Arthur »

Ben benieuwd naar jullie strategische overwegingen tijdens het spel.
Op welke tegel zet je de eerste boerderij en waarom wil je daar extra inkomsten van?
Wat werkt beter: Een speler blokkeren en je werkplaats sluiten of dealen?
Is het slim om alleen de werkplaatsen te bouwen op je opdrachtkaart?
Is een heks handig?

groet
Arthur
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Arthur schreef:Ben benieuwd naar jullie strategische overwegingen tijdens het spel.
Op welke tegel zet je de eerste boerderij en waarom wil je daar extra inkomsten van?
Het lijkt mij handig om een plaats te kiezen waarbij je grondstoffen krijgt die je nodig hebt om een werkplaats te bouwen die op je opdrachtkaart staat.
Arthur schreef:Wat werkt beter: Een speler blokkeren en je werkplaats sluiten of dealen?
Soms is blokkeren handig, zeker als je het idee hebt dat iemand bijna uit is. Toch is het in de meeste gevallen denk ik beter om te bouwen waar je er zelf wat aan hebt.
Arthur schreef:Is het slim om alleen de werkplaatsen te bouwen op je opdrachtkaart?
Het lijkt me wel de meest logische keuze, maar een molen is natuurlijk wel altijd zeer aantrekkelijk. Zeker als je de enige bent.
Arthur schreef:Is een heks handig?
Soms wel, maar je gaat hier met name voor als je er de grondstoffen voor gooit.
frky
Sojaboon

Bericht door frky »

Ik heb Lorrein inderdaad enige tijd gelden van Jorrit mogen ontvangen. Ik heb het redelijk snel al gespeeld met mijn dochter (14) en onlangs met nog twee andere dames (en voornoemde dochter, met zn 4-en dus ...).

Lisa en ik hebben het spel op een zaterdag een stuk of 4 à 5 keer gespeeld. Lisa vond het best een leuk spel. Mij kon het minder bekoren. Ik vond het redelijk statisch. Wat Jorrit al opmerkte was bij ons ook van toepassing. Lisa "gooide" een aantal keren een rode kraal met een gele kraal. Achter elkaar. Dat is niet bevorderlijk voor de voortgang / ontwikkeling van je koninkrijk. Dus ik moest haar af en toe wat meel lenen, anders was ze al lang van het bord geweest. Misschien dat de varianten soelaas hadden geboden, maar daar hebben we niet mee gespeeld.

Lisa en ik hebben ook op verschillende manieren met de kanskom geschud. Toch kwam het nog meer dan regelmatig voor dat er geen kralen in de kuiltjes zaten, dus er net naast of er overheen hingen, dat is niet bevorderlijk voor het spel, zeker niet als er een rode net wel net niet in het gaatje zit.

Het spel met vier personen ging al een stuk beter. Er kwam wat meer onderhandelingstechniek bij kijken en het was niet meer zo statisch. Wmb is het met meerdere spelers leuker dan met 2 spelers.

Wat mij betreft geen topper, maar Lisa vond het dus wel leuk. Misschien meer iets voor de beginnende speler?

Mocht je het uit willen proberen, laat het me even weten dan moeten we even kijken hoe we het spel bij jou krijgen. Ik woon in Steenwijk (tussen Zwolle en Heerenveen ...).

Het idee van een doorgeefspel vind ik wel zeer leuk.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

frky schreef:Mocht je het uit willen proberen, laat het me even weten dan moeten we even kijken hoe we het spel bij jou krijgen. Ik woon in Steenwijk (tussen Zwolle en Heerenveen ...).
Misschien een idee om hem naar Aras (woont ook in Steenwijk over te doen) of anders regelen dat het spel bij Spelvereniging Blauw in Zwolle komt. Via Misth of NielsZW is dat vast te regelen. 8)
frky
Sojaboon

Bericht door frky »

THX Dierik!

Aras heeft geen belangstelling. Dus ik ga die andere ingang van je proberen, andere belangstellenden kunnen natuurlijk ook reageren!

Henderikus
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Dierik schreef:
frky schreef:Mocht je het uit willen proberen, laat het me even weten dan moeten we even kijken hoe we het spel bij jou krijgen. Ik woon in Steenwijk (tussen Zwolle en Heerenveen ...).
Misschien een idee om hem naar Aras (woont ook in Steenwijk over te doen) of anders regelen dat het spel bij Spelvereniging Blauw in Zwolle komt. Via Misth of NielsZW is dat vast te regelen. 8)

Ja sorry, na de verhalen van Jorrrit en Hendrikus wil ik bedanken voor het spel. 8)
Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Dierik schreef:
Arthur is al meermalen op onze spellenavond geweest en heb het spel zelf gehad en inmiddels al weer geruild in een math-trade en zag dat die persoon het spel ook al weer kwijt wil, volgens mij.

Het is niet mijn spel vanwege het handelen en de randomness van de kaarten en de kralen.
frky
Sojaboon

Bericht door frky »

Ik heb net een e-mail van Els ontvangen.
Zij is wel geïnteresseerd.

Wordt vervolgd ....
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

frky schreef:Ik heb net een e-mail van Els ontvangen.

Wordt vervolgd ....
Ik zie Els wel even op het EK Bordspellen tijdens Essen dus kan wel als doorgeefluik fungeren mocht dat nodig zijn.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik ben morgen en za ochtend in zwolle dus we zijn in overleg of er dan overdracht kan plaatsvinden :).
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
frky
Sojaboon

Bericht door frky »

Misth schreef:

Wordt vervolgd ....
Ik zie Els wel even op het EK Bordspellen tijdens Essen dus kan wel als doorgeefluik fungeren mocht dat nodig zijn.
Ah Essen. Daar ga ik ook heen. Volgens mij zag ik Els daar vorig jaar ook? Als zij tenminste Carcassonne speelde daaro ....
humske

Bericht door humske »

frky schreef:
Misth schreef:

Wordt vervolgd ....
Ah Essen. Daar ga ik ook heen. Volgens mij zag ik Els daar vorig jaar ook? Als zij tenminste Carcassonne speelde daaro ....
ja, ik speelde carcassonne op zondag en het ging wel aardig ;)

Afbeelding
frky
Sojaboon

Bericht door frky »

8)
Klopt vorig jaar was ik er op zondag. En hoorde later dat het wel aardig liep ....
humske

Bericht door humske »

frky schreef:8)
Klopt vorig jaar was ik er op zondag. En hoorde later dat het wel aardig liep ....
:D

ik neem m zaterdag van je over!

Afbeelding