Collectie verzekerd?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Wauter
Jakkiebak!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Collectie verzekerd?

Bericht door Wauter »

Toen ik gisteren "Thunder Alley" toevoegde aan mijn collectie bleef ik even stilstaan bij de totale waarde van mijn collectie.
Gezien er hier op het forum mensen zijn met een nog veel grotere collectie kwam ik op de volgende vraag: is het nuttig/aangewezen om de spellencollectie apart te verzekeren? Of kan dat bijvoorbeeld via de brandverzekering?
Kortom, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Of is het niet echt nodig?
Alvast bedankt voor de antwoorden :wink:

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Re: Collectie verzekerd?

Bericht door maxitaxi777 »

Ik heb het nooit uitgezocht, maar mijn ouders hebben weleens gevraagd of ze de inboedelverzekering moesten verhogen. Weet niet of het zo is dat spellen daar ook onder vallen, maar een andere verzekering die hier wel voor is, kan ik me nog niet zo 123 bedenken.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Tja, dat is een lastige.

Wij zijn ook zo eens bezig geweest met onze inboedelverzekering.
gewoon even een routinecheck. Liet ik me ontvallen dat ik +2000 CD's in de kast heb staan.
Hmm, dat werd toch wel aanzienlijk gevonden en dat kon niet meer onder de "gewone inboedel"vallen.
Dus moesten we het politiekeurmerk voor onze woning aanvragen.
Daarvoor moesten sloten vervangen worden en nog wat (prijzige) bouwkundige aanpassingen in huis worden uitgevoerd. Enkel de sloten hebben we gedaan en daarmee dus niet het keurmerk gekregen.
Als gevolg hiervan is mijn CD-collectie exliciet van de verzekering uitgesloten op de polis.

Ach, nu is toch alles via Spotify of zo, dus os die collectie ook minder waard (in fysieke vorm dan). Maar toch.......

Ik kan me voorstellen dat zoiets ook voor een uitgebreide spellencollectie kan gelden.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Gevalletje jammer maar helaas... want hoe bepaal je een (dag)waarde van een collectie of verzameling?
Everybody has the right to play...
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Probleem met verzekeren van dit soort zaken is dat je dag waarde krijgt.

Een sieraad of schilderij kun je laten taxeren en behouden hun waarde. Dit geldt niet voor bordspellen. Kijk maar jaar de prijzen waar spellen op dit forum voor worden verkocht.

Dat van die cd's vind ik vreemd dat ze daar zo moeilijk over doen. Cd's zijn niet diefstalgevoelig i.v.m hifi en kostbaarheden.

Stel dat je dat politiekeurmerk zou hebben krijg je toch maar 3 euro per cd als ze worden gestolen.

Ik zie een dief ook niet snel met 100 bordspellen lopen sjouwen. Teveel werk als je autosleutels kan jatten, sieraden of ipads en smartphones.

Waar zou een dief die spellen moeten verkopen om het om te zetten in geld ook?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef: Ik zie een dief ook niet snel met 100 bordspellen lopen sjouwen. Teveel werk als je autosleutels kan jatten, sieraden of ipads en smartphones.
Dat weet je natuurlijk nooit, er bestaan vast dieven die houden van een goed bordspel. Kom je thuis, zijn er een paar spellen uit je collectie gepikt en de rest staat er nog :P.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Gaat natuurlijk niet alleen over diefstal, maar ook over brand / waterschade / andere schade.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik heb hier wel een aantal keer met mijn verzekering over gesproken, en zou er binnen vallen. Daarom maak ik geregeld foto's van mijn collectie. Maar nu ik hierboven lees over de cd's moet ik misschien nogmaals expliciet vragen of daar grenzen aan zitten...
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Bij mijn verzekeringsmaatschappij (Univé) zeiden ze ook foto's maken. Tot €20.000 valt het onder de verzekering (al vermoed ik dat ze de hele inboedel bedoelen) en daarboven moet ik ze informeren en dan moet er een alarminstallatie komen en moet ik het 1x per 3 jaar laten taxeren. Ze weten alleen niet door wie ik het moet laten taxeren. Dus als iemand zich geroepen voelt :mrgreen:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dat is beetje het probleem met verzekeraars. Er werken helaas wegens bezuinigen veel mensen aan de telefoon die er weinig verstand van hebben.

Inboedel is verzekerd tot aan het verzekerde bedrag. Voor verzamelingen geldt inderdaad een maximering. Daarboven moet je het kunnen specificeren of eventueel aanvullende preventie maatregelen treffen zoals hang en sluitwerk of een alarm.

Alleen vallen standaard bordspellen niet onder deze verzamelingen.

De verzameling moet dan wel een zeldzaamheidswaarde hebben. Denk aan een postzegelverzameling of verzameling boeken 1e druk.

Je kunt je bordspellen laten taxeren. Zijn meerdere taxatiebureaus voor. Dan krijg je 5 jaar gegarandeerd die waarde bij schade van de meeste verzekeraars. Taxeren kost wel snel al 500 euro.

Zonder taxatie worden bordspellen afgeschreven. Tot aan 60% afschrijving bieden meeste verzekeraars nieuwwaarde. Daarna dagwaarde. Ik weet alleen niet wat de economische levensduur is van een bordspel.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Ik heb eerst 10 minuten moeten uitleggen wat nou gezelschapspellen/bordspellen/kaartspellen zijn :silent:
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Xildur schreef:Ik heb eerst 10 minuten moeten uitleggen wat nou gezelschapspellen/bordspellen/kaartspellen zijn :silent:
:lol: :lol: :lol:

Dat kan voor jou als goede demo-er toch geen probleem zijn Xander ?? :mrgreen:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

dirk schreef:
Xildur schreef:Ik heb eerst 10 minuten moeten uitleggen wat nou gezelschapspellen/bordspellen/kaartspellen zijn :silent:
:lol: :lol: :lol:

Dat kan voor jou als goede demo-er toch geen probleem zijn Xander ?? :mrgreen:
Bedankt voor het compliment! (I guess...)
Afbeelding
terjul
Burgemeester

Bericht door terjul »

Maar is het gelukt uiteindelijk om je collectie te verzekeren, Xander?
Afbeelding
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

Ik heb redelijk wat spellen, maar nog heel wat meer strips.

Bij mij hebben ze gewoon de inboedelverzekering wat verhoogd, en moest ik de speciale items vermelden. Zo kon ik bvb achteraf niet zeggen dat er een originele tekening van herge of zo gestolen is.

Ik zie niet in waarom dat bij cd's of spellen ook niet zou kunnen?