Beste Coöperatieve Spel II

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Arkham Horror
4
2%
Defenders of the Realm
6
3%
Eldritch Horror
7
4%
Flash Point
11
6%
Freedom – The Underground Railroad
10
6%
The Game
5
3%
Ghost Stories
9
5%
Hanabi
15
9%
In de Ban van de Ring
1
1%
Legendary
9
5%
De Legenden van Andor
20
11%
Mage Knight
3
2%
Pandemie
30
17%
Pathfinder
8
5%
Robinson Crusoe
14
8%
Shadows over Camelot
6
3%
Space Alert
0
Geen stemmen
Het Verboden Eiland
5
3%
De Vergeten Stad
8
5%
Zombicide
4
2%

Totaal aantal stemmen: 175

BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Het vorige draadje is inmiddels al weer bijna vijf jaar oud; tijd voor een update!

Wat is het beste coöperatieve spel? En waarom?

Je mag drie mogelijkheden aanvinken. De poll mag maar 20 spellen groot zijn, maar veel zal ik niet missen. Een aantal spellen heb ik er uit gelaten wegens moeilijk verkrijgbaar. Een paar zijn wat beter verkrijgbaar, maar misten ook net de boot (Lord of the Rings LCG - meer solo dan coöp? D-Day Dice - minst goed verkrijgbaar van deze lijst?)

Oude draadje: http://www.bordspelmania.eu/bordspellen ... c5298.html
Afbeelding

Labels:
missiloon
Munchkin

Re: Beste Coöperatieve Spel II

Bericht door missiloon »

Arg ik ben soms zo lekker slim bezig, ik zag te laat dat je er drie mag kiezen en heb er daarom maar 1 aangeklikt. Dit is zeker niet meer te wijzigen?

Ik heb gekozen:

Eldritch horror: Het is een tof spel waar je qua verhaal helemaal ingezogen wordt. Meestal kloppen dingen thematisch ook nog wel wat je tegen komt. De regels zijn niet moeilijk en je kunt verschillende dingen doen waardoor je niet het gevoel hebt continu dezelfde actie te doen (zoals altijd mensen genezen, zand opruimen, water wegpompen of orcs verslaan).

Wat ik er nog bij had willen kiezen als ik eerst gelezen had ipv meteen 1 aangeklikt:

Pathfinder ACG:
Dit is voor mij een verslavend spel, ik vind het zo tof om samen met mijn beste vriend deze race tegen de klok aan te gaan waarbij je van alles per locatie tegen kan komen (ik haat barriers, mijn characters zijn daar altijd minder goed in). Ook zo tof dat je je character een soort van levelt tussen al die potjes om zo uiteindelijk het verhaal te halen. Enige nadel vind ik dat als je met iemand het spel speelt je het minder makkelijk met andere kan spelen, omdat je je eigen deck sowieso apart moet houden en je alle adventure decks moet verwijderen uit het spel als je weer met iemand aan het begin begint. Maar dit kan voor mij de pret niet drukken, mijn beste vriend en ik spelen dit erg graag en zijn net begonnen afgelopen zaterdag met "Wrath of the righteous" het verslavende gevoel is weer in alle hevigheid opgeladen..

Defenders of the realm:
Mijn laatste keus zou defenders of the realm zijn, ik vind dit net wat leuker dan pandemie omdat je meer kunt en omdat het thematischer aanvoelt. Het is leuk om tussen alle chaos ook nog te proberen je quest te voldoen om zo een voordeel te krijgen. Het is qua regels niet veel moeilijker dan pandemie maar zoveel groters en epischer aan dan pandemie.

Ik zie een thema in mijn favoriete coops, er worden beslissingen gemaakt op basis van dobbelsteenworpen... ik weet niet of dat is wat ik echt zo leuk vind of omdat ze thematischer sterker aanvoelen (zelfs ondanks de dobbelsteenworp). Maar eigenlijk zijn er gewoon zoveel leuke coops, ik speel namelijk ook graag: Legendary, vergeten stad, pandemie, underground rail road, sentinels of the multiverse)
Laatst gewijzigd door missiloon op di 25 aug 2015, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
stefaan
Caballero
Contacteer:

Bericht door stefaan »

Goed idee die update:
Ik heb gekozen voor
-Hanabi: Meest innovatieve en veruit meest gespeeld door mij, misschien wel het enige spel dat het alphaplayersyndroom oplost zonder traitor.
-Robinson: Fantastisch hoe dit altijd een verhaal oplevert (vaak een tragisch verhaal).
-Zombicide: Misschien wel het beste hack and slash coöp spel. Toegankelijk, spannend en gevarieerd. Legend of Drizzt komt voor mij in deze subcategorie dicht.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

missiloon schreef:Arg ik ben soms zo lekker slim bezig, ik zag te laat dat je er drie mag kiezen en heb er daarom maar 1 aangeklikt. Dit is zeker niet meer te wijzigen?
Nu wel.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

BaSL schreef:
missiloon schreef:Arg ik ben soms zo lekker slim bezig, ik zag te laat dat je er drie mag kiezen en heb er daarom maar 1 aangeklikt. Dit is zeker niet meer te wijzigen?
Nu wel.
Dankjewel! nu dus op alle 3 mijn favoriete gestemd!
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Hmm.. Mijn persoonlijk favoriete coops staan hier niet tussen :P.

Van wat hier staat:
Mage Knight
Robinson Crusoe
Defenders of the Realm

Al vind ik MK niet echt een coop.. ofzo? Ik weet niet, ik vind dat meer een adventure game ofzo.

Wat hier niet staat:
Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding Game
Warhammer Quest
Xenoshyft
Myth (denk ik)
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Mijn stemmen zijn gegaan naar:

Pandemie - toegankelijk en toch uitdagend genoeg voor families en "casual gamers", en doet mij gewoon meer dan de concurrenten in die niche (Flash Point, Verboden Island etc.)

Pathfinder ACG - vanwege het briljante mechanisme waarbij de kaarten in je deck tegelijk je life points zijn

Shadows over Camelot - geen pure coop, want met traitor-mechanisme, maar ik heb hele goede herinneringen aan dit spel, vele nagels afgebeten hierbij
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Uit het lijstje heb ik deze spellen reeds gespeeld:Defenders of the Realm, Flash Point, The Game, Ghost Stories, Hanabi, Legendary, De Legenden van Andor, Pandemie, Robinson Crusoe, Het Verboden Eiland, De Vergeten Stad en Zombicide.

Mijn top 3:

1 Defenders of the realm
2 Ghost stories
3 Pandemie

Iedereen die fan is van pandemie, zou defenders of the realm eens moeten proberen. Het is heel vergelijkbaar maar defenders of the realm heeft een mooi fantasy thema en is veel uitdagender en leuker doordat er veel meer mogelijkheden zijn.

Pandemie blijft natuurlijk ook een heel goed spel. Vandaar een derde plaats bij mij.

Op 2 heb ik ghost stories omdat dit spel zo eenvoudig en tezelfdertijd zo moeilijk is. Eenvoudig qua regels maar heel moeilijk om te winnen. Het speelt supervlot en het artwork is heel mooi.

Legendary vind ik niet echt in het rijtje thuishoren. Je moet samenwerken om de villains te verslaan maar uiteindelijk wint de speler met de meeste punten. Puur als coop is legendary niet speciaal, het is vooral de race naar de punten wat het competitief en leuk maakt. Doordat iedereen veel punten wil scoren, moet je soms egoistisch denken bij het kopen van kaarten maar tezelfdertijd moet je ook zien dat je hierdoor niet allemaal kopje onder gaat. Als je enkel speelt in functie v/h team is legendary (zeker de basisversie zonder uitbreiding) niet echt uitdagend.
Laatst gewijzigd door ditterio op di 25 aug 2015, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
kaiji
Locomotief

Bericht door kaiji »

Mijn stemmen zijn gegaan naar:

- Eldritch Horror
- zombicide
- Robinson Crusoe

Helaas stonden mijn favorieten er niet bij n.l.

- shadows of Brimstone
- Death of Winther
- Xcom
- Betrayal at House on the Hill
- Mice & Mystics
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Ik heb gestemd op:

Freedom - The Underground Railroad
Vooral vanwege het historisch thema en het spelsysteem. Ik heb enkel nog de kickstarter-versie gespeeld en die ziet er top uit. Samenwerking is vereist om het spel te winnen, zoals bij elke coöp, maar bij Freedom moet je wel héél zuinig met je acties omgaan. Opmerkelijk is dat de slavenblokjes blanco zijn. Mijn gevoel zegt dat ze gezien het thema beter zwart waren geweest.

De Legenden van Andor
De grote herspeelbaarheid en het spelplezier zorgen ervoor dat De Legenden van Andor al zo vaak op tafel heeft gelegen. Het materiaal ziet er prachtig uit en in combinatie met Het Sterrenschild lijken de mogelijkheden eindeloos. Andor rules!

Shadows over Camelot
Prachtige vormgeving en met een iets grotere groep speelbaar. Strijden op meerdere fronten tegelijk zorgt voor een saamhorigheidsgevoel... ...maar misschien zit er wel een verrader in ons midden!
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Ik heb gekozen voor Pandemie en Legendary....enounters (aline) wel te verstaan.

Beide toppers!
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

pleunie.william schreef:Ik heb gestemd op:

De Legenden van Andor
De grote herspeelbaarheid en het spelplezier zorgen ervoor dat De Legenden van Andor al zo vaak op tafel heeft gelegen. Het materiaal ziet er prachtig uit en in combinatie met Het Sterrenschild lijken de mogelijkheden eindeloos. Andor rules!
Dat verbaasde me niet, met het enthousiasme dat jij hier altijd over spreekt !! :lol:
Je hebt zelfs mij benieuwd gemaakt naar een coöp want deze wil ik echt wel eens spelen (en ik speel bijna nooit coöp)
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

dirk schreef:
pleunie.william schreef:Ik heb gestemd op:

De Legenden van Andor
Dat verbaasde me niet, met het enthousiasme dat jij hier altijd over spreekt !! :lol:
Je hebt zelfs mij benieuwd gemaakt naar een coöp want deze wil ik echt wel eens spelen (en ik speel bijna nooit coöp)
Dat kunnen we wel eens regelen Dirk, ik kan het meenemen als we elkaar de volgende keer zien.

En ook ik had niet anders verwacht bij william, het verbaasd mij nog dat freedom iets hoger staat, maar ook dat is een erg goeie :)
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

Ik heb gestemd op:
Eldritch Horror
Pathfinder ACG
Shadows over Camelot

De rode draad door mijn stemmen is toch wel thema. Ik heb Eldritch gekozen als horror spel en boven AH gekozen omdat Eldritch toegankelijker is dan AH.
Pathfinder ACG vind ik erg leuk omdat alle spelers hun karakter echt kunnen pimpen gaandeweg. Wat ik er ook tof aan vind, is het feit dat de scenario's prima afzonderlijk te spelen zijn, maar je toch erg benieuwd blijft naar het vervolg in het adventure (path).

Shadows over Camelot heb ik gekozen vanwege het Arthurian thema en het feit dat er een verrader in kan zitten. Dat aspect vind ik altijd superleuk in spellen. Dat maakt het, als er een verrader in zit, misschien meer een semi coop maar toch...
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Lastige keuze, want veel spellen heb ik hier toch wel van gespeeld. Ik houd meer van de kortere spellen, maar heb ook Eldrith Horror, Pathfinder en Legende van Andor gespeeld. Met name die eerste 2 vond ik te langdradig. Ik ben merk ik zelf meer van de coöperatieve spellen die niet langer dan een uurtje duren. Daarom ga ik voor de volgende spellen:

Pandemie Hoeft denk ik geen verdere uitleg. De nieuwe versie ziet er nog mooier uit met de doorzichtige cubes.

De Vergeten Stad Omdat het mechanisme iets anders is dan Het Verboden Eiland, dat wat meer weg heeft van Pandemie gaat mijn voorkeur hier naar uit. Alleen de naam hebben ze verkeerd vertaald, maar verder is het een spannend spel want waar zullen de onderdelen naar boven komen.

Flashpoint Door de verschillende uitbreidingen blijft het een uitdaging om tijdig de mensen uit de brandende woningen, (duik)boten etc. te halen.
Afbeelding
Plaats reactie