eerste keer Spiel, hoe voorbereiden?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Vandevijverke
Matroos

eerste keer Spiel, hoe voorbereiden?

Bericht door Vandevijverke »

Hallo

Na eerder dit jaar gebeten te zijn door de spellenmicrobe, hebben mijn vriend en ik beslist dat we deze oktober voor de eerste maal naar Spiel zullen gaan :D :clap: 8)

Nu vroeg ik me af, hoe pak je dit het beste aan? We gaan de donderdag. Rijden op en af dus geen hotel nodig. Maar waar parkeer je? Moet je tickets reserveren? Hoe zorg je ervoor dat je niet van je sokken geblazen wordt en rommel koopt en de goede spellen laat liggen? ;) ....

Alvast bedankt
Julie

Labels:
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: eerste keer spil, hoe voorbereiden?

Bericht door Jorrit »

Parkeren wijst zichzelf. Als je aankomt in Essen staan er voldoende borden. En daar overleven? Sja, de eerste keer kwam ik met een 15 spellen thuis. Zat er zooi tussen? Viel reuze mee. Als je wat lijsten doorneemt zoals de spellengek top100, boardgamegeek top 100 etc. Kom je al een heel eind. Verder moet je het gewoon over je heen laten komen, de eerste keer is vrij indrukwekkend :wink:
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Vandevijverke schreef:Maar waar parkeer je?
Op de officiele parkeerplaatsen van de Messe. Zodra je de snelweg afrijdt, kom je al bordjes tegen die je daarheen leiden. De meeste zijn buiten het gebied van de "Umweltsticker", dus zo'n ding heb je ook niet nodig. Kost 5 of 6 euro per dag en degene die wat ver van het gebouw liggen hebben pendelbussen.
Moet je tickets reserveren?
Is normaal gesproken niet nodig, er zijn veel kassa's en de rijen zijn niet heel lang. En de deuren gaan echt niet voor 10 uur open. Dus als je zorgt dat je er om 9.45 bent, ga je in de rij staan en heb je om 9.55 een kaartje, precies op tijd om bij de opening naar binnen te stromen.
Hoe zorg je ervoor dat je niet van je sokken geblazen wordt en rommel koopt en de goede spellen laat liggen? ;) ....
Dit is de lastigste. Jezelf verbazen en af en toe wat rommel kopen hoort erbij wat mij betreft. Maar ja, toen ik voor het eerst naar Spiel ging stelde het internet nog niet zoveel voor en bestonden Boardgamegeek en Bordspelmania nog niet. En tussen de "ach, het kost weinig en het ziet er leuk uit"-aankopen zitten soms echte juweeltjes waar ik nu nog steeds blij mee ben.

Via deze site en Boardgamegeek kun je een idee krijgen van welke spellen er gepresenteerd gaan worden (het zullen er meer dan 800 zijn, dus je kunt nooit alles te weten komen).

Wat volgens mij de beste manier is om miskopen te voorkomen: Probeer een idee te krijgen van wat je zeker wilt kopen, waar je over twijfelt en wat je zeker laat liggen. Speel op Spiel alleen de spellen uit de tweede categorie om erachter te komen of je die wel of niet wilt. Bedenk van tevoren een budget waar je beslist niet overheen wilt gaan qua aankopen en hou je eraan.
Zal moeilijk zijn, maar op deze manier doe je de minste miskopen.

Wil je jezelf niet zoveel beperkingen opleggen? Hoeft ook niet. Ga er gewoon heen, kijk lekker rond, probeer eens een spelletje uit als er plek is en koop waar je zin in hebt. Dan heb je ook een geweldige dag. Zolang je je maar aan je budget houdt!

Nog een paar losse opmerkingen:
Ook veel iets oudere spellen worden verkocht op Spiel, en de prijzen zijn vaak laag. Een beetje zoeken naar goede aanbiedingen kan je collectie een flinke boost geven, maar wees ook hierbij selectief. Je kunt best voor 200 euro meer spellen kopen dan er in je auto passen, maar hoe ga je ze dan mee naar huis nemen?

De meeste verkoopstands hebben alleen maar Duitse versies.

Bij de meeste stands kun je NIET met je pinpas of creditcard betalen. Je moet dus contant geld bij je hebben. Bij de Oost-ingang van de Messe is welgeteld 1 geldautomaat, maar dit jaar wordt de Zuid-ingang gebruikt en ik heb geen idee hoe de situatie daar is. Van tevoren geld opnemen is dus een goed idee. (Als je dan precies je spellenbudget meeneemt en tussendoor niet naar de geldautomaat loopt, kun je je ook veel makkelijker aan je budget houden.)

Neem een paar flesjes water mee. Of je eten mee wilt nemen of ter plekke wilt kopen, moet je zelf weten. Het aanbod in het beurscomplex is redelijk gevarieerd, maar over het algemeen wel vet en uiteraard prijzig.
Avondeten zou ik op de terugweg doen bij een wegrestaurant of zo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Maar het belangrijkste: geniet er gewoon van, het is tenslotte een dagje uit. Ik wens jullie heel veel plezier.
ravinck
Party Animal

Re: eerste keer Spiel, hoe voorbereiden?

Bericht door ravinck »

Het tickets kopen kan je ruim voor openingstijd dus dat hoef je tevoren niet te doen.

Het 'gewoon over je heen laten komen' zou ik niet doen. Spiel kan overdonderen. We hebben het wel over meer dan 500 standhouders en 700 nieuwe uitgaven!
Aanschuiven voor een testspel vond ik altijd erg lastig omdat het erg druk kan zijn. Vrije tafels zie je nauwelijks dus zul je vaak moeten wachten als je ergens wilt aanschuiven.

Wat is je doel? Koopjesjacht? De nieuwste toppers? Iets bijzonders?

Mijn ervaring leert dat een wensenlijstje het je een stuk gemakkelijker maakt.

In 2011 ging ik naar mijn eerste Spiel en tevoren heb ik ook een op jouw lijkend bericht geschreven.

Op dit forum is ook meer te lezen over Spiel.
Afbeelding
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Tja, niet veel toe te voegen aan de anciens hun mededeling. Het wordt ook mijn eerste keer en wij hebben een ervaren gids mee dus dat helpt.

Om je het zoeken te besparen. Dit is de link naar de nieuwe spellen die zullen verschijnen. Ze wordt constant aangevuld. Voor de rest, maak als zovelen misschien je eigen geeklist voor Essen en kijk rond bij anderen. De mijne staatonderaan. Selecteer wat je wil onthouden en kuis je lijst op naarmate Essen dichterbij komt.

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/1 ... 13-preview

En 1 advies : Sparen!

Vraagje: is alles daar cash te betalen of kan het ook met een kaart?
Afbeelding
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

Veelal cash, vind dit zelf ook handig ivm wat ik bij me heb kan op en de rest niet ;-) Verder zijn er wel geldopname mogelijkheden als ik het mij goed heb. Maar voorkom natuurlijk verloren aankoop/speeltijd door niet in deze moeglijke rijen te komen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
wallofshame
Regenmaker

Bericht door wallofshame »

Wat ik vorig jaar voor de eerste maal gedaan heb, zijn de plannen van de verschillende zalen afgeprint en aangeduid waar welke uitgever zich bevond. Dit bespaart wat tijd als je een wishlist hebt en slechts één dag uittrekt. Op de site van spiel zijn ze vanaf een bepaald moment beschikbaar. Want geloof me: je gaat een mind blowing dagje tegemoet en inderdaad belangrijk om een budget vast te leggen.
Maar vooral héél véél plezier. :thumbup:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vooral dit subforum goed lezen: http://www.bordspelmania.eu/spiel/ :wink:
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Vandevijverke schreef:Hoe zorg je ervoor dat je niet van je sokken geblazen wordt en rommel koopt en de goede spellen laat liggen? ;) ....

Alvast bedankt
Julie
Vooral de 'De Tafel Plakt!' Spiel 2013 voorbeschouwingen lezen, en een week voor Spiel de 'De Tafel Plakt!' koopwijzer.
https://detafelplakt.com/
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik verzamel de komende maanden informatie over de nieuwe spellen. Vlak voor de beurs vind je daar honderden korte beschrijvingen, standnummers en links naar meer informatie.

http://bordspeler.nl/beurzen/spiel/spiel-2013/
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin

Bericht door Barad_the_dwarf »

Tja het hangt er natuurlijk van af welk soort spellen je graag speelt. Ben je een echte eurogamer dan ga je je harte kunnen ophalen. Zoek je soms meer ameritrash dan is het vaak wat lastiger, maar er is wel wat aanwezig.

Als ik naar Essen ga heb ik eigenlijk als stelregel: ik laat alle grote titels links liggen. Eerst en vooral ben ik een beetje van alles speler en ten tweede, al die grote namen kom je al snel genoeg tegen in de winkels. Ofwel online ofwel worden ze opgepikt en vertaald door 999 of White Goblin of ... Kijk daarom eerder naar de kleinere uitgevers en titels. Daar kan je soms zulke leuke dingen vinden.

Je zal overweldigd worden en zal waarschijnlijk wel enkele spelen meehebben die je nadien wat minder vind maar ook dat is deel van de Essen ervaring denk ik :)