Hoe werd je interesse voor spellen gewekt?
Mijn interesse werd gewekt toen een vriendin me kennis liet maken met Machiavelli. Ik was twintiger en kende op dat moment vooral enkele spellen uit m'n kindertijd zoals Spookslot, Wie is Het?, een Kwestie van Weten of Onderuit. Thuis speelden we niet echt veel spellen, de passie ontstond dus pas in mijn twintiger jaren.
Wat zijn jouw golden oldies? Zijn er die je nog actief speelt?
Machiavelli heb ik nog steeds in huis. Weliswaar de nieuwste versie. Dat spelen we wel niet zo frequent meer. Wat we nog wel vaak spelen en ik nog steeds een hele leuke vind is Carcassonne. Sterk in zijn eenvoud en met wat uitbreidingen erbij wordt het alsmaar strategischer.
Jouw eigen creatie, Kuldhara, komt uit bij Jolly Dutch. Hoe Jolly ben je zelf in je spelvoorkeur: hou je het graag vrolijk en vriendelijk of mag de competitie wat scherper?
Ik hou wel van competitie. Voor mij is winnen toch belangrijker dan deelnemen
Een debat over kippen en eieren: wat was er eerst, je thema of je spelmechanisme?
Kuldhara is gestart met de mechanics. Ik wilde een spel ontwikkelen dat hier thuis vaak op tafel zou komen. Typisch zijn dat al wat stevigere hersenkrakende engine builders en puzzelspellen. Initieel was het abstract en heette het Clusters. Daarna werd een thema uitgewerkt en heette het Space Gems. Tot ik het perfecte thema vond voor het spel: de legende van Kuldhara.
Hoe verliep de verdere ontwikkeling van Kuldhara?
Kan je van alle fases genieten, of zijn er zaken waar je even doorheen moet?
Ik denk dat elke spelontwerper zich hierin kan vinden: de ontwikkeling verliep in fases over meerdere jaren. Ik had ideeën en noteerde ze in een notieboekje. Ik playtestte eerst zelf en itereerde erover tot ik tevreden was. Als de ideeën samen een goed spel vormden, liet ik het playtesten. Met de feedback die daar uit kwam ging ik aan de slag. En dan duurde het vaak een tijd eer ik een gestroomlijnde oplossing vond. Om dan opnieuw ideeën te noteren en van daaruit opnieuw door al deze stappen te gaan.
Ik hou enorm van het creatieve proces. Maar het gebeurde zeker dat ik geen ideeën meer had en wilde stoppen. Om dan een tijdje later een Eureka moment te hebben. Mijn tip is: gewoon doorzetten. Maar als je dan een spel hebt waar heel veel goede feedback op komt, wil je natuurlijk de volgende stap zetten: een uitgever vinden. En dat proces was best lastig. Ik heb heel wat gepitcht op Spiel, door de Covid lockdown noodgedwongen gemaild met uitgevers en zowel sell sheets als video ptiches doorgestuurd. Dat was wel een periode waar ik me echt doorheen heb moeten sleuren. Op een bepaald moment had ik er geen zin meer in en heb ik me gewoon gefocust op zoveel mogelijk visibiliteit creëren. Op beurzen gaan staan met m'n prototype, langs gaan bij spellenclubs, in spellencafés. Tot ik op Zuiderspel '23 in contact kwam met Jolly Dutch. Er kwamen enkele medewerkers van Jolly Dutch spelen, die waren enthousiast, en zo ging de bal aan het rollen.