Q&A met Fabrice Vandenbogaerde, auteur van Warlock

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Flash
Wu Feng

Re: Q&A met Fabrice Vandenbogaerde, auteur van Warlock

Bericht door Flash »

22. Dit is het eerste spel dat van jouw hand op de markt verschijnt. Wat is je het meeste mee- en/of tegengevallen aan het ontwerpen en het laten uitgeven van een eigen spel?
23. Ben je veel uitgevers langs geweest met het oorspronkelijke ontwerp van het spel of was het bij Quined direct raak?

Labels:
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Fabrice »

Beste «Bionicman ». De felicitaties neem ik dankbaar in ontvangst. Ik hoop eveneens dat Warlock menig spelliefhebbers mag beroeren.

1) Hoe lang heeft de ontwikkeling gekost voor dit spel?

De verplaatsingen naar mijn werk doe ik met de fiets. Daardoor ben ik 1 uur per dag in gedachten verzonken. 10 jaar terug had ik vooral aandacht voor vrouw, kinderen, werk,…tussendoor fantaseerde ik er op los. De details bespaar ik u, maar alles wat de tijd hielp doden voldeed. Na verloop van tijd verdrongen gedachten aan spelconcepten steeds meer mijn fantaseren over …(zoals eerder vermeld, details bespaar ik u). Alle concepten vereeuwigde ik op papier. Een stukje agenda, een rekening of boete (mijn vrouw rijdt nogal hard met de auto), de politieke katern van de krant, …alles voldeed. Op die manier kwam “Het Aardsparadijs” tot stand, het eerste prototype waarop Warlock gebaseerd is. Dit concept stelde ik in 2008 aan Asmodée voor. Hun opmerkingen dienden als basis voor de eigenlijke ontwikkeling van Warlock. De ontwikkeling van Warlock nam dus 5 à 6 jaar in beslag.

2) Komen er uitbreidingen op dit spel?

Uitbreidingen zijn niet mijn ding. Ik vind dat ze het ontdekken van nieuwe spellen in de weg staan. Dit is de reden waarvoor ik zelf geen uitbreidingen meer aankoop. Een zoveelste variant of uitbreiding op Carcassonne, nog maar eens een extra map voor Ticket to Ride, een nieuwe Kolonisten van Catan,… het boeit me niet. Warlock met die gevestigde waarden vergelijken, is natuurlijk niet aan de orde, maar uitbreidingen – van mijn hand – komen er zeker niet. Dit neemt niet weg dat er misschien ooit varianten, bijvoorbeeld een variant voor 2 spelers of suggesties voor nieuwe krachten en eigenschappen, kunnen verschijnen. Maar dit dan gratis online en speelbaar met het bestaande spelmateriaal.

3) Wat zijn de sterke punten van Warlock en wat zijn volgens jou de mindere punten?

Ik ben van mening dat Warlock een uitdaging biedt voor spelers die op zoek zijn naar een kaartspel met diepgang. De combinatie van handmanagement, bieden, bouwen, interactie, plannen en de verschillende actiemogelijkheden zijn de troeven van dit spel. Deze mix zorgt er ook voor dat je, naarmate je Warlock leert kennen, steeds meer mogelijkheden en mechanismen ontdekt wat een boeiende ervaring zou moeten zijn.
Dit zorgt er eveneens voor dat Warlock een specifiek doelpubliek voor ogen houdt. Het is geen hapklare brok waarin gelegenheidsspelers hun tanden kunnen zetten. Je moet even doorbijten vooraleer je de ware smaak te pakken krijgt.
Verder kan ik akkoord gaan met de vraag naar grotere symbolen en samenvattingskaarten. Ik heb het belang daarvan waarschijnlijk wat onderschat omdat er intussen ‘Warlockbloed’ door mijn bloedvaten stroomt.

4) Ben je nog van zin om een nieuw spel te ontwikkelen?

Tijdens mijn fietsritjes naar het werk flitsen heel wat ideeën door mijn hoofd. Enkele daarvan heb ik intussen volledig uitgewerkt. Eén daarvan, Niemandsland, is mijn absolute favoriet. Het was mijn droom om dit in 2014 aan de man te brengen. Het prototype is door verschillende uitgeverijen beoordeeld. De reacties zijn positief, maar het thema en het concept blijken niet commercieel genoeg. Een spel ontwikkelen is één iets, een uitgever vinden is een ander paar mouwen.

bionicman schreef:Eerst en vooral proficiat met jouw eerste spel. Hopelijk wordt het een groot succes. Ik kijk er al naar uit om het Warlock eens te spelen!

Nu de vragen:

1) Hoe lang heeft de ontwikkeling gekost voor dit spel?
2) Komen er uitbreidingen op dit spel?
3) Wat zijn de sterke punten van Warlock en wat zijn volgens jou de mindere punten?
4) Ben je nog van zin om een nieuw spel te ontwikkelen?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

5) Hoe ben je tot dit thema gekomen, vind het spel top maar thema voelt wat vreemd.

De eerste prototypes hadden een heel andere setting. De spelers probeerden in het hiernamaals een paradijs te scheppen voor de zielen van de overledenen. Omdat die zich zo goed mogelijk thuis zouden voelen, creëerden de spelers een “aarde” in de hemel. Er werden kerken, kunstwerken, pretparken, fabrieken, parken, torens, cinema’s,…gebouwd. Dit thema genoot weinig enthousiasme van de verschillende testspelers. Op aangeven van Arno Quispel zocht ik naar een thema waarin de verschillende acties van de kaarten verklaard konden worden. Het ruilen of verplaatsen van gebouwen bleek daarbij het grootste struikelblok. Voor mijn twintigste spendeerde ik veel tijd aan de spelconsole. RPG’s vond ik iets magisch hebben. Fantasy behoorde in die tijd tot mijn leefwereld. Terugkeren naar mijn eerste liefde, bleek een logische stap. Ik zocht op internet verschillende rassen en hun eigenschappen op en verwerkte die in het spelconcept. Magiërs kunnen met hun magie steden transporteren of elke gedaante aannemen. Reuzen kunnen met hun kracht in een mum van tijd steden verbouwen (verplaatsen) en draken temmen. Mensen zijn sociaal en kunnen goed onderhandelen. Orcen zijn ontembaar en kweken als konijnen. Gnomen leven samen met verschillende wezens en Kabouters steken graag een handje toe. De puzzel leek in elkaar te vallen en luidde de geboorte van het definitieve thema in.
cab schreef:5) Hoe ben je tot dit thema gekomen, vind het spel top maar thema voelt wat vreemd.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

6) Hoe vind je het als recensent om zelf recensies te lezen over je eigen spel?

Echte recensies in verband met Warlock heb ik nog niet gelezen. Wel zoek ik elke avond reacties op in verband met Warlock. Die van Erwin Broens op bordspeler.nl vind ik hartverwarmend. Sommige reacties/scores op BGG voelen een stuk kouder aan. Een ‘2’ zonder uitleg vind ik wat flauw en soms stel ik mij bij sommige reacties vragen. Heeft die persoon Warlock wel goed gespeeld, hebben ze niets over het hoofd gezien, hebben ze het voldoende kans gegeven, enz…
Ik had tot voor de release van Warlock alleen positieve reacties ontvangen en hoewel ik wist dat er ongetwijfeld ook negatieve reacties zouden volgen, raakten de eerste minder goede reacties/scores me wel. Nu, ik ben er zeker van dat ik zelf ook recensies geschreven heb die hard aankomen. Omdat ik weet hoe dit aankomt, vraag ik me af of ik voortaan wat genuanceerder zal schrijven.
Ik besef dat het flauw is om elke negatieve reactie in vraag te stellen en probeer alle respons op te slorpen. Ik wil zoveel mogelijk leren uit dit project!

usurper schreef:6) Hoe vind je het als recensent om zelf recensies te lezen over je eigen spel?
Laatst gewijzigd door Fabrice op ma 18 nov 2013, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

7) Hoe vond je het om je spel uit te leggen aan de Spielbezoekers? Is dat anders dan voor “eigen” publiek, juist makkelijker of moeilijker?

Het meest nerveus was ik toen ik het spelconcept een eerste keer aan mijn vrouw voorlegde. Zij kent me intussen 17 jaar en is 100% recht door zee. Haar enthousiasme en steun betekende veel. Ik herinner me ook nog de uitleg bij Asmodée, daar had ik het ook moeilijk om mijn zenuwen te bedwingen. Door de positieve reacties groeide mijn zelfvertrouwen waardoor ik met plezier mijn prototype aan verschillende mensen voorstelde. Net voor ik richting Spiel trok, controleerde ik nog even de eerste reacties op BGG. Een 2 en een 5 dienden mijn zelfvertrouwen een mokerslag toe. Spiel zag ik plots niet echt meer zitten. Ik vermoed dat mijn eerste optreden daar nogal chaotisch en nerveus overkwam. Gelukkig kon ik vrij snel heel wat positieve reacties sprokkelen waardoor ik terug plezier vond in het uitleggen van mijn eigen creatie. Spiel vond ik heel leerrijk. Directe interactie met heel wat verschillende spelers is de beste manier om een spelconcept te evalueren maar makkelijk zou ik het niet durven noemen.

8) Hoe heb je je optreden voor BGGtv ervaren?

Dit is in elk geval niet een filmpje dat ik later trots als een gieter aan mijn kinderen zal tonen. Ik ben blij dat ik al getrouwd ben, dit filmpje zou een echte billenkletser op het avondfeest geweest zijn. Ik ben dankbaar dat ik kon rekenen op de hulp van een zeer sympathieke peer. Mocht ik dit ooit moeten overdoen, zou ik mij toch deftig willen voorbereiden. Trouwens, als jullie echt eens willen lachen, ik vermoed dat mijn optreden op Cliquenabend nog beter is.

rober schreef:Allereerst wil ik je feliciteren met je eerste spel.
Bovendien vond ik het heel tof om je twee dagen in de Quined stand op Spiel te mogen hebben. Dat gaf het geheel wel een speciaal tintje.
Dan nu mijn vragen;

7 ) Hoe vond je het om je spel uit te leggen aan de Spielbezoekers?
Is dat anders dan voor "eigen"publiek, juist makkelijker of moeilijker?

8 ) Hoe heb je je optreden voor BGGtv ervaren?
Laatst gewijzigd door Fabrice op ma 18 nov 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

9) Welke spellen waren inspiratie voor Warlock?

Ik vermoed dat ik mij niet echt door één of enkele spellen heb laten inspireren. Onbewust waarschijnlijk wel, dat kan niet anders. Tijdens mijn ontdekkingstocht in spellenland hoorde ik vaak de opmerking dat kaartspellen een te hoge geluksfactor hebben. Het spelconcept is ontstaan uit de zoektocht naar een kaartspel waarbij de geluksfactor minder doorslaggevend is. De kaarten meerdere functies geven, leek me een leuk idee en op dit fundament ben ik beginnen bouwen.

10) Misschien is het jammer dat Warlock niet voor twee geschikt zou zijn. Heb je ideeën voor een tweespelervariant?

Voorlopig slaag ik er niet in mij daarop te concentreren. Ik voorzie wat dat betreft problemen in verband met de veiling en de werking van de Orcs en Magiërs. Ik ben geen voorstander van een derde ‘dummy’ speler en extra regels zouden Warlock wat te complex maken, vermoed ik. Wat dat betreft sta ik open voor suggesties van andere spelers.

11) Op een hulpkaartje met de Nederlandse taal staat het symbool blauw-wit-rood in plaats van
rood-wit-blauw. Is dit een grapje of een vergissing?

Laat het ons bij een grappige vergissing houden.

ravinck schreef:9 - Welke spellen waren inspiratie voor Warlock?
10 - Misschien is het jammer dat Warlock niet voor twee geschikt zou zijn. Heb je ideeen voor een tweespelervariant?
11 - Op een hulpkaartje met de Nederlandse taal staat in het symbool blauw-wit-rood in plaats van rood-wit-blauw. Is dit een grapje of een vergissing?
Laatst gewijzigd door Fabrice op ma 18 nov 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

12) Met de eerste commentaren in het achterhoofd. Is er iets dat je aan Warlock zou veranderen nu je weet hoe het spel ontvangen is?

Ik kan me de uitleg aan Willy the Kid, een klein gevaarlijk uitziend boonachtig mannetje, niet echt herinneren. Maar ik ben blij dat je eerste kennismaking met Warlock je goed bevallen is.
Afgaand op de commentaren zijn er een paar zaken die ik wellicht anders zou aanpakken. Het spelconcept zelf niet, daar ben ik heel tevreden over. De afwerking en het design zijn, dat leidt ik uit de commentaren af, voor verbetering vatbaar. De symbolen, de gebruikte kleuren, de vertalingen, de samenvattingskaartjes zijn minder duidelijk dan ik heb ingeschat. Waarschijnlijk was ik te sterk vertrouwd met het spelconcept en ben ik niet taalvaardig genoeg om dat juist te kunnen inschatten. Ik herinner mij de vele discussies met Arno en de designers over de grootte van de symbolen en de kaarten. Mijn visie was daarvoor doorslaggevend. Ik wou absoluut geen grotere kaarten omdat alles op een gewone speltafel moet passen. De symbolen vond ik duidelijk genoeg en het gebruik van grotere symbolen zou te veel van de afbeelding verbergen. Ik merk dat bij een eerste kennismaking de spelers wat duidelijkheid missen. Grotere symbolen zouden een oplossing kunnen bieden.

Willy the Kid schreef:Laat me beginnen om te zeggen dat ik Warlock echt een goed spel vind (Heb niet voor niets het hoogste cijfer hier op BSM gegeven) en dat ik het erg leuk vond om het uit uw mond uitgelegd te krijgen in Essen.

12. Met de eerste commentaren in het achterhoofd. Is er iets dat je aan Warlock zou veranderen nu je weet hoe het spel ontvangen is?
Laatst gewijzigd door Fabrice op ma 18 nov 2013, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

13) Met welk ander spel kan je Warlock het best vergelijken?

Moeilijke vraag. Ik kan niet direct een spel opnoemen waarmee ik Warlock kan vergelijken. Andere spelers vergelijken het soms met Galaxy Trucker of Puerto Rico het kaartspel.
ditterio schreef:13 Met welk ander spel kan je Warlock het best vergelijken?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

14) Wat is - naast je eigen ontwerp natuurlijk - je favoriete spel?

Naast klassiekers zoals Caylus, Hoogspanning, Machiavelli, Java en Puerto Rico, zijn een aantal spellen mij in de loop der jaren altijd bijgebleven. Reef Encounter en Dobble vind ik wiskundig knap in elkaar steken. In het verhaal en het spelsysteem van Earth Reborn en Khronos kan ik me helemaal verliezen. Cartagena vind ik een prachtige combinatie van eenvoud en diepgang. Tegen een partijtje Bausack of Villa Paletti zeg ik nooit neen. Kahuna en Samurai staan ook op dit lijstje omdat ik ze nog nooit kon winnen. Tzaar, Gipf en Dvonn zijn mijn toppers in de abstracte wereld.
Er zijn veel spellen waarvan ik kan genieten, de overvloed aan nieuwe spellen (en daar doe ik nu dus ook aan mee) zorgt er voor dat ik daar de tijd niet voor vind. Op zich vind ik dat niet zo erg omdat ik nog altijd het meest geniet van het ontdekken van een nieuw spel. Een eerste keer de doos openen, de spelregels doornemen, het spel opzetten, ...pure magie!
humske schreef:Met plezier heb ik op zondag van spiel jouw spel gedemo'd. De regels waren even lastig, maar na een ronde spelen merkte ik hoe het in elkaar zat!
Ik ben benieuwd hoe het een heel spel speelt!

14
Wat is - naast je eigen ontwerp natuurlijk - je favoriete spel?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

Knappe man? Die heb ik niet opgemerkt hoor. Hoewel de bewegingen van mijn hoofd doen vermoeden dat ik een tafeltenniswedstrijd aan het volgen ben, heb ik alleen de vrouw opgemerkt! :mrgreen:

15) Welk spel van Essen (naast het jouwe uiteraard) heb je al gespeeld en vind je de beste van dit jaar?

Naast Warlock nog een goed spel? Neen, ik zou niet weten welk! Warlock is het spel van het jaar! Even wegdromen...zweven...zalig...en dan komt terug dat moment van besef...Warlock is hoogst waarschijnlijk alleen mijn nummer één? Jullie mogen dit gerust met klem ontkrachten!
Van mijn aankopen op Spiel heb ik Rococo, Ugo en Amercian Rails reeds gespeeld. Dit zijn stuk voor stuk goede spellen. Madeira heb ik intussen gelezen en getest (tegen mezelf weliswaar, omdat ik voorlopig geen vrienden vind. :cry:) en daar verwacht ik veel van. Ik vermoed dat Artifact en Raverunner me zullen ontgoochelen. Craftsmen en Asgard schat ik eerder middelmatig in. Van die laatste 4 heb ik enkel de spelregels al doorgenomen. Countdown Special Ops kan ik voorlopig nog niet inschatten en samen met de kinderen heb ik genoten van Der Verzauberte Turm.

16) Heb je je spel ook al in de klas getoond? zo ja, wat vonden ze ervan? (ik begreep dat je leraar was, mocht ik dit mis hebben dan mag je deze vraag negeren.;)

Op school is iedereen enthousiast. Dit heeft meer te maken met het streven naar punten van de leerlingen en de onvoorwaardelijke liefde van de collega's (voor Jan Kartasan, niet voor mij) dan met kennis vermoed ik.
16 Feet Pauly schreef:Haha nice!!? ik vond het ook beregezellig Fabrice goed dat je er was!! Al een beetje bekomen van de schrik?

15) Wie is toch die knappe man naast je op BGGtv ;) hahahah. Nee effe serieus:

Welk spel van Essen (naast het jouwe uiteraard) heb je al gespeeld en vind je de beste van dit jaar?

16) Heb je je spel ook al in de klas getoond? zo ja, wat vonden ze ervan? (ik begreep dat je leraar was, mocht ik dit mis hebben dan mag je deze vraag negeren.;) )
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

17) Hoe denk je dat Tom Vasel je spel zal ontvangen? En heb je overwogen om een Warlock die kant op te sturen?

Als Tom een beetje kennis van zaken heeft, kan hij niet anders dan enthousiast zijn natuurlijk. :lolno:
Neen, ik heb er geen idee van. Net zoals dat voor alle andere spelers geldt, hoop ik dat hij Warlock apprecieert. Wat mij betreft mag Arno vandaag nog een exemplaar op de bus doen. Ik ben even benieuwd als jullie.
ravinck schreef:17 - Hoe denk je dat Tom Vasel je spel zal ontvangen? En heb je overwogen om een Warlock die kant op te sturen?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

18) Hoe zou je iemand die het spel niet kent overtuigen om dit te spelen/kopen?
De beste manier om iemand van de kwaliteiten van Warlock te overtuigen is door samen aan tafel te zitten en Warlock te spelen. Ik zorg er dan voor dat er vlot gespeeld wordt en dat ik nu en dan uitleg geef bij de keuze van mijn acties. De spelers moeten er van overtuigd zijn dat ze het beste uit hun kaarten moeten halen en dat ze opbouwend en toekomstgericht moeten denken. Ik denk dat ik op die manier heel wat spelers kan overtuigen van de kwaliteiten van Warlock. In zijn prijsklasse is Warlock een topper.
vdbmalmsteen schreef:18) Hoe zou je iemand die het spel niet kent overtuigen om dit te spelen/kopen?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

19) Ik haak een beetje aan bij vraag 5 van Cab; ik weet dat dit spel ooit het Aards Paradijs als thema had. Waarom is daar vanaf geweken? Zoveel spellen over het Aards Paradijs zijn er immers niet (ik vond persoonlijk de insteek wel tof). En was dat jouw besluit, of het besluit van de uitgever?
Ik verwijs graag naar het antwoord op vraag 5. Als je honger nog niet gestild is, shoot again.

20) Had je zelf ook invloed op het artwork?

Ik heb het laatste prototype 'Citopia' samen met Jan Kartasan bij mij thuis gespeeld. Na deze kennismakingssessie heb ik hem verteld wat ik in de tekeningen wilde terugvinden en met welke technische aspecten hij rekening diende te houden. Zo wilde ik op de achtergrond een stad die steeds iets groter wordt naarmate de puntenwaarde van de stad stijgt en op de voorgrond een wezen. Ik heb Jan zelf aan Arno voorgesteld en heb daar nog geen minuut spijt van gehad. Ik vind dat hij zijn taak met 'verve' heeft volbracht.
Elk kaartje, elk bord, de tekening op de doos zijn één voor één prachtige schilderijtjes. Die werden ingescand en van de juiste symbolen voorzien. Ik merk dat veel spelers nogal kritisch zijn in verband met het artwork en dat had ik niet verwacht. Smaken, kleuren, geuren, ...je kent dat wel.

Bartjes! schreef:Nogmaals gefeliciteerd, Fabrice, met je eerste uitgave.

19) Ik haak een beetje aan bij vraag 5 van Cab; ik weet dat dit spel ooit het Aards Paradijs als thema had. Waarom is daar vanaf geweken? Zoveel spellen over het Aards Paradijs zijn er immers niet (ik vond persoonlijk de insteek wel tof). En was dat jouw besluit, of het besluit van de uitgever?

20) Had je zelf ook invloed op het artwork?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

21) Wanneer kreeg je de spelmicrobe te pakken? Hoe is het allemaal begonnen?
Mijn ouders zijn fervente kaarters. Aan hen leerde ik Manillen toen ik een jaar of 9 oud was. Mijn vader leerde me ook woordspelletjes zoals Rolwoord en Stapelwoord, via mijn oudste broer leerde ik Diplomacy en Risk kennen. Op mijn achttiende werd ik gebeten door de Magic microbe. Ik denk dat ik gerust van een verslaving kan spreken. Het gebeurde vaak dat wij thuis tot 4 à 5 uur in de nacht Magic speelden. Natuurlijk kochten wij steeds nieuwe kaarten. Ik herinner mij Stronghold, Urza's Saga, Urza's Legacy, Urza's Destany, Mercadian Masques, Nemesis, Prophecy, Invasian en Planeshift.

Intussen studeerde mijn vriendin in Gent. Ik bracht haar regelmatig een bezoek. Seks is leuk tijdverdrijf maar niet echt avondvullend. De Magic passie deelde ze niet met mij en filmpjes kijken verveelt vrij snel, op café gaan was nefast voor mijn prestaties achteraf in klas. Op een duilerige namiddag stapte ik de Lonley Mountain binnen. Daar kocht ik Machiavelli. Ik telde toen ongeveer 21 lentes. In een bevlieging ruilde ik daar ook mijn Magic kaarten voor een exemplaar van Stephensons Rocket en één van Afrika. Daar heb ik nu nog altijd spijt van. Machiavelli luidde wel de ontdekking van andere spellen zoals Samurai, Elfenland, El Grande en Java in. Ook mijn vriendin kon genieten van een avondje gezelschapsspellen en zo werd de bal aan het rollen gezet.
jazoe schreef:Hoi Fabrice,

21. Wanneer kreeg je de spelmicrobe te pakken? Hoe is het allemaal begonnen?
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

22 & 23
Het ontwerpen en (laten) uitgeven van een spel is een boeiende ontdekkingstocht. Mijn tocht kende ups en downs. Het is als onbekende gast ontzettend moeilijk om de aandacht van uitgevers te lokken. Iemand binnen het bedrijf kennen, is een groot voordeel. Zo ben ik via Bert De Smet 5 jaar terug bij Asmodeé binnen geraakt. Een eerste spannend moment dat al vlug op een sisser afliep omdat Bert bij Asmodée vertrok. Achteraf gezien is het goed dat het spel toen geen kans kreeg, want het was eigenlijk verre van af. Als ik merk wat er nog allemaal aan het eerste prototype is veranderd, ben ik echt blij dat ik ben blijven werken aan dit concept.
De voorbije 5 jaar heb ik 3 spelconcepten afgewerkt. Van elk van deze spellen maakte ik een PPT-voorstelling die ik naar verschillende uitgevers stuurde.
“In Flanders Fields” stuurde ik naar Alea, Winning Moves, Abacus, Eggert, Hans im Glück, Kosmos, Hurrican, Histogames, Quined, Asmodée, Eggert, Kosmos, Play this one en nog een Amerikaanse uitgeverij waarvan de naam mij ontsnapt.
Brugge stuurde ik alleen naar Pearl Games.
Citopia (het prototype van Warlock) werd naar Quined, Alea, Eggert, Hans im Glück en Kosmos gestuurd.
Heel wat bedrijven zoals Ravensburger , Days of Wonder, Wizards of the Coast , Fantasy Flight, e.a. zijn voor onbekende auteurs vrijwel niet bereikbaar of je moet tot 100€ betalen voor een evaluatie van een prototype.
Elke mail die ik op dit moment van een uitgever terug kreeg, deed mijn hart bonken in mijn keel. Algemeen heb ik weinig tot geen negatieve commentaren ontvangen, maar toch zagen weinig bedrijven brood in de concepten. Ofwel vanwege het aantal spelers, ofwel bleek het thema een groot struikelblok, ofwel paste het spel niet in de productielijn, ofwel hadden de uitgevers het te druk, ofwel stonden reeds heel wat andere spellen op de productielijn, enz…
Plots toonden zowel Alea als Hans im Glück als Quined interesse in Citopia. Intussen had ik Citopia ook aan Piet La(e)vens voorgesteld. Hij nam citopia op zijn beurt mee naar een BSM-spellenavond. Daar kon Quined overtuigd worden.
Daarop volgden enkele turbulente maanden waarin verschillende thema’s, designs, teksten de revue passeerden. Eind augustus zetten zowel Arno Quispel als Carta Mundi het licht op groen.
Ik ben er zeker van dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik minstens 1000 uur aan Warlock heb gewerkt.
Uitrekenen van puntenwaarden van kaarten, een goede mix zoeken van grondstoffen in functie van het aantal kaarten, prototypes ontwerpen (afbeeldingen zoeken en aanpassen, kaarten afdrukken, plastificeren en knippen), prototypes testen en aanpassen, spelregels schrijven en herschrijven, spelvoorbeelden maken en aanpassen, …
Op het moment dat ik dan een eerste keer Warlock in handen had, zaterdagochtend op Spiel, dacht ik: “Die 1000 uur, zijn het meer dan waard?

Flash schreef:22. Dit is het eerste spel dat van jouw hand op de markt verschijnt. Wat is je het meeste mee- en/of tegengevallen aan het ontwerpen en het laten uitgeven van een eigen spel?
23. Ben je veel uitgevers langs geweest met het oorspronkelijke ontwerp van het spel of was het bij Quined direct raak?