Enrico schreef:Om te beginnen alvast bedankt voor de antwoorden op de eerder gestelde vragen (ik denk ook mede namens de andere forumgebruikers). Leuk om te lezen hoe een spellenauteur de introductie van zijn eerste spel ervaart. Je antwoorden hebben bij mij nog wat meer vragen opgeroepen:
Hoi Enrico,
Dat is leuk om te horen.
Enrico schreef:21. In eerdere vragen gaf je aan dat het ongeveer 10 maanden geduurd heeft tot Era of Inventions af was. Hoe intensief ben je in deze periode met het spelontwerp bezig geweest? Was het bijna dadelijks werk of heeft het ook een tijdje stilgelegen om inspiratie op te doen?
Als ik een idee op papier heb uitgewerkt begin ik al vrij snel met ontwerpen en knutselen. Bord en kaartjes ontwerpen, uitprinten, knippen en op karton plakken. Ik pak dan mijn snoepdozen erbij, dat zijn 2 grote plastic boxen gevuld met houten spelonderdelen er in. En dan testen. Het hangt helemaal van de hoeveelheid werk af hoelang ik ergens mee bezig ben. Maar ik ben al gauw een week zoet met het bovengenoemde. Het is heel intensief werk en het is onmogelijk om in één keer een ontwerp perfect te krijgen. Vaak wijzigen er een hoop dingen of ben je genoodzaakt je ontwerp om wat voor een reden dan ook aan te passen. Het is vanuit kostenbesparing aan materialen bijna een kunst om qua tijd en inzet efficiënt te werk te gaan. Het komt regelmatig voor dat ik na mijn werk in de avonduren een week lang met iets ben bezig geweest en na 2 rondjes spelen al tot de conclusie ben gekomen dat het niet werkt en toch anders moet. Aan de ene kant is dat balen voor al het werk dat je er dan in hebt gestopt. Maar dat hoort nu eenmaal bij de ontwerpfase. Je zult dingen in elkaar moeten zetten om vooruitgang te kunnen boeken, al is het alleen al om er achter te komen dat het idee dat je al die tijd in gedachten had niet werkt. Ik heb geleerd dat ik mijn creativiteit enigzins kan sturen, maar niet kan afdwingen. Vandaar dat het inlassen van een pauze door het een week opzij te leggen vaak het beste werkt. Ik ga er dan weer mee verder als ik er aan toe ben. Een goed spel maken heeft nu eenmaal zijn ontwerp en ontwikkelingstijd nodig. En zo is het ook bij Era of Inventions gegaan. Daar heb ik in die 10 maanden ongeveer 12 borden en 500 kaartjes en bergen fiches van gemaakt. Het is een kwestie van doen en doorzetten.
Enrico schreef:22. Een vervolg op de vorige vraag: Hoe lang heeft het geduurd tot je met het testen begon en hoe vaak heb je het spel (ongeveer) moeten testen?
Niet lang, want één ding weet je zeker, en dat is dat je in de beginfase na elke testronde weer aan de bak moet. Zelf heb ik het tussen de nieuwe ontwerpen door het thuis in mijn eentje rond de 50 keer gespeeld en met anderen daarna zo'n 20 keer. Ik ga pas testen met anderen als het al redelijk goed in elkaar zit. Ik wil andermans spelavond ook niet verpesten door met knullige ontwerpen aan te komen.
Enrico schreef:23. Zelf heb ik ook een paar spelideeën proberen uit te werken. De laatste schakel ontbreekt echter telkens: in de basis loopt het wel, maar “de vonk” heb ik er nog niet aan toe kunnen voegen. Heb jij dit gevoel ook gehad bij Era of Inventions? Als dat zo is: hoe heb je dit opgelost?
Ja, dat herken ik helemaal. En daarom liggen er al jaren halve spellen bij mij op de plank. Omdat ik ergens met een spel permanent ben vastgelopen of dat het het gewoon niet is.
Ik denk dat observeren, luisteren, incasseren en vragen stellen aan de mensen die jouw spel spelen een van de allerbelangrijkste dingen zijn om tijdens een testavond je spel te verbeteren. Als mensen je spel afkraken of na één ronde spelen al met adviezen aankomen dan juist moet je naar hun mening vragen. Waarom vind je dat? Wat denk je dat er anders moet? Heb je zelf nog goede suggesties? Als je dat doet en je ego en trots opzij kunt zetten door niet meteen in de verdediging te schieten, of te beargumtenteren waarom je iets zo hebt gedaan. Dat werkt in je voordeel omdat je spelers uitnodigd met je mee te denken!
Enrico schreef:24. Ga je je eerder gemaakte ontwerpen nog eens tegen het licht houden nu blijkt dat het wel degelijk mogelijk is dat je spellen uitgebracht kunnen worden?
Wie weet, als mensen het leuk genoeg vinden om te spelen en er een uitgever is die interesse heeft. Dan zal ik die kans zeker niet laten liggen.
Enrico schreef:25. Ga je op Spiel je eigen spel nog uitleggen aan beursbezoekers?
Ja, ik ben alle 4 de dagen aan het demoen bij de Quined stand in hal 5 stand 41 op Spiel. Ik hoop dat ik dan zelf nog wat tijd over hou voor mijn eigen watch, play en buylist...
Ik hoor misschien nu wel officieel bij de spellenontwerpers, Maar ik blijf natuurlijk een liefhebber!
Groetjes,
Anthony