Q&A met Patrick Zuidhof, medeauteur van UGO! en Bloqs

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Re: Q&A met Patrick Zuidhof, medeauteur van UGO! en Bloqs

Bericht door patrick-playthisone »

ravinck schreef:Hallo Patrick,

16 - Kan je wat vertellen over hoe het je verging op Spiel 2012?
17 - Kan je wat vertellen over je verwachtingen van Spiel 2013?
18 - Kan je iets vertellen over hoe het gaat om gezamenlijk een spel te ontwerpen? Merk je dat er rolverdelingen zijn?

Veel succes gewenst met je spellen!
16. Dat was heel wisselend. Omdat we voor het eerst daar stonden met niet echt een hardcore gamers spel "Bloqs" bedachten we iets zodat er in ieder geval goed werd gespeeld aan onze tafels. We kwamen met het idee "Happy Hour". Elke dag van 11:00-12:00 kunnen mensen aanschuiven, wel met maximale bezetting (4 spelers). Diegene die dan wint krijgt het spel mee. Doen we overigens dit jaar weer met UGO!. (ook op spellenspektakel). Op een of andere manier sloeg dit heel goed aan steeds meer mensen gingen het spelen. Ik denk dat rond de 1000 mensen het gespeeld hebben. We hadden er 400 verkocht en dat was niet gek. Maar de eerste dag hadden we er 2 verkocht. Wat je dan moet doen is blijven lachen anders slaat dat ook over op het publiek :P
17. Ik verwacht meer van 2013. UGO! is een perfecte mix van een spel dat zowel veelspelers als niet veelspelers spelen. Ik zie dat met spellen als 6 nimmt, Lost Cities en wizards.
Spellen die je als veelspeler waardeert maar ook graag uitlegt aan vrienden die niet zoveel spelen. Begrijp me goed ik plaats UGO! in deze categorie maar geef geen waardering dat ze net zo goed zijn als deze spellen. Dat laat ik over aan de spelers en reviewers.

18. Bij UGO! is dat heel natuurlijk gegaan. Ik heb het eigenlijk van Ronald Hoekstra overgenomen en ik gaf hem het vertrouwen en hij mij dat ik zijn spelidee grotendeels intact zou laten. Door tijdgebrek heb ik mijn idee doorgegeven aan Thomas. We speelden de demo van Thomas in Utrecht (spellendag) en het werkte. Ik zat alleen nog met de 1 en 2 kaarten waarmee je eigenlijk geen boeren kon winnen en daar bedacht ik weer wat op. Als je met elkaar samen aan een spel werkt is het belangrijk dat je vooral naar gezamenlijke doelen werkt en ruimte overlaat voor iemand ander zijn ideeën. Doelen kunnen zijn , thema, leeftijdsgroep, niveau, materialen (kosten). Dan wordt het allemaal een stuk zakelijker i.p.v. we zien wel wat het wordt , spui je ideeën maar.
Bijlagen
eventbanner_nl.jpg
Als ik toch bezig ben, een beetje reclame mag hoop ik :)
(158.32 KiB) 597 keer gedownload

Labels:
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Dierik schreef:Welkom hier Patrick!! Leuk dat je hier zo open al vragen beantwoord. Ik heb eigenlijk een vraag die iets minder met je nieuwe spel te maken heeft maar ik kan het niet laten hem hier te stellen.

19) Je bent al heel lang actief in de spellenwereld . Zo heb je van heel nabij de groei van 999 Games meegemaakt. Je hebt daar prachtige anekdotes over weet ik. Zou je er hier 1 met ons willen delen?

Oei gevaarlijk, gevaarlijk. 999 Games is de belichaming van Michael Bruinsma. En hij is het eigenlijk waardoor je zoveel verhalen kunt vertellen. Maar het is al zolang geleden dat het al verjaard is :oops: en Michael kan het wel hebben. Door Michael is Nederland wel aan het spellen geslagen, met onvermoeibare inzet heeft hij zijn nek uitgestoken om Kolonisten van Catan hierheen te halen en een serieuze spellenbeurs neer te zetten . Met successen als Magic en Pokemon heeft hij het 999 games imperium verder kunnen uitbouwen. Maar zoals allemaal zijn we ergens begonnen en ook Michael. Ik ben met Michael een paar keer naar Essen geweest om met hem bordspellen te verkopen en dat ging altijd op zijn Michaels :lol: :lol: .

Ik kwam volgens afspraak één dag voor Essen aan in Michael zijn flat, netjes sleutel opgehaald bij de buurvrouw. Hij was er nog niet en mobiel hadden we ook niet. Michael belde naar zijn eigen huis , ik nam op en hij vertelde dat hij er zo aankwam. Maar rond 00:30 ben ik maar gaan slapen op de bank. Wat uren later kwam Michael eindelijk binnen. Ik dacht dat ik me had verslapen maar het was 4:30. Ik me eerst nog verontschuldigen. Toen ik doorhad dat het nog 4:30 was vroeg ik Michael nog of we niet veel te vroeg vertrekken naar Essen. "Nee zei hij we moeten doorwerken, ik heb nog geen bus gehuurd en kijk jij maar in de flat welke spellen we gaan verkopen. " Het kwam erop neer dat Michael rond 7:00 met een bus kwam en we de spellen met een trap via balkon (1e etage, mooie flat Buitenveldert ;)) in de bus hevelden.
Vervolgens kwamen we daar aan om 10:30 en moesten we de stand nog deels in elkaar zetten en timmeren. Uiteraard had Michael geen gereedschap bij zich, die ik dan links en rechts te leen kreeg. De meesten hadden wel schik met die verückte Holländer.
Dan kwam ook nog de oprichter Friedhelm Merz (gestorven in 1996) even navraag doen bij Michael waarom hij zo laat was. Ik ondertussen vlijtig timmeren. Michael antwoordde "platte Reifen" (lekke band) en Friedhelm antwoordde "Ja dass sagst du jedes Jahr. (Ja dat zeg je elk jaar).
Hoe dan ook we hebben fantastisch verkocht, Michael is nog 2 keer op en neer gereden om Avalon Hill titels te halen. Zeer geliefd in Duitsland toen. Daarna nog vele avonturen beleefd, Michael die daar contact maakte met de vice-president van Wizards of the Coast (titels hebben die Amerikanen :)) en zo distributeur werd van Magic voor de Benelux. Ook daar heb ik anekdotes van maar ik wil het hierbij laten.
Laatst gewijzigd door patrick-playthisone op di 01 okt 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dit verhaal over Michael op Spiel is een en al herkenning. Prachtvent, geweldige gast en een chaoot van formaat. Een trio kwalificaties die ik ook zomaar zou kunnen uitstorten over een ludieke pompoenenkweker uit Den Haag.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

patrick-playthisone schreef:We testen onze spellen heel uitgebreid en vragen vooraf de hulp in van recensenten die een grote doelgroep aanspreken binnen de spelerswereld
20) Kun je meer vertellen over jullie testproces? Hoe lang test je 'intern' en naar hoeveel groepen gaat het voor blinde tests?

21) Zijn er nu al ideeen voor uitbreidingen aan UGO? Of is het daar het spel niet voor?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Geweldig verhaal Patrick! Bedankt daarvóór.

Vandaag de laatste dag om je vraag te stellen aan Patrick. Inzenden van je antwoord voor de prijsvraag kan nog tot zondagavond 23:59 uur.
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

22) Wat komt er zoal kijken bij het voorbereiden en inrichten van een stand op Spiel?

23) Waar is jullie nieuwe plek op Spiel 2013? Wie zijn de buren? Wat vind je van de plek?
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

24) Wat is er sinds de jaren '90 gebeurd met jouw allereerste spel Dragon Surprise?
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

25) Spellen uitgeven lijkt mij in omvang een nevenactiviteit. Wat zijn jouw andere professionele activiteiten? Verbind jij jouw andere werkzaamheden wel eens met het ontwikkelen/uitgeven van spellen?
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

26) Staan er nog spellen klaar om uit te geven? Welk spel zou je het liefst nog willen maken?
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

patrick-playthisone schreef:
Dierik schreef:Welkom hier Patrick!! Leuk dat je hier zo open al vragen beantwoord. Ik heb eigenlijk een vraag die iets minder met je nieuwe spel te maken heeft maar ik kan het niet laten hem hier te stellen.

19) Je bent al heel lang actief in de spellenwereld . Zo heb je van heel nabij de groei van 999 Games meegemaakt. Je hebt daar prachtige anekdotes over weet ik. Zou je er hier 1 met ons willen delen?

Oei gevaarlijk, gevaarlijk. 999 Games is de belichaming van Michael Bruinsma. En hij is het eigenlijk waardoor je zoveel verhalen kunt vertellen. Maar het is al zolang geleden dat het al verjaard is :oops: en Michael kan het wel hebben. Door Michael is Nederland wel aan het spellen geslagen, met onvermoeibare inzet heeft hij zijn nek uitgestoken om Kolonisten van Catan hierheen te halen en een serieuze spellenbeurs neer te zetten . Met successen als Magic en Pokemon heeft hij het 999 games imperium verder kunnen uitbouwen. Maar zoals allemaal zijn we ergens begonnen en ook Michael. Ik ben met Michael een paar keer naar Essen geweest om met hem bordspellen te verkopen en dat ging altijd op zijn Michaels :lol: :lol: .

Ik kwam volgens afspraak één dag voor Essen aan in Michael zijn flat, netjes sleutel opgehaald bij de buurvrouw. Hij was er nog niet en mobiel hadden we ook niet. Michael belde naar zijn eigen huis , ik nam op en hij vertelde dat hij er zo aankwam. Maar rond 00:30 ben ik maar gaan slapen op de bank. Wat uren later kwam Michael eindelijk binnen. Ik dacht dat ik me had verslapen maar het was 4:30. Ik me eerst nog verontschuldigen. Toen ik doorhad dat het nog 4:30 was vroeg ik Michael nog of we niet veel te vroeg vertrekken naar Essen. "Nee zei hij we moeten doorwerken, ik heb nog geen bus gehuurd en kijk jij maar in de flat welke spellen we gaan verkopen. " Het kwam erop neer dat Michael rond 7:00 met een bus kwam en we de spellen met een trap via balkon (1e etage, mooie flat Buitenveldert ;)) in de bus hevelden.
Vervolgens kwamen we daar aan om 10:30 en moesten we de stand nog deels in elkaar zetten en timmeren. Uiteraard had Michael geen gereedschap bij zich, die ik dan links en rechts te leen kreeg. De meesten hadden wel schik met die verückte Holländer.
Dan kwam ook nog de oprichter (Spiel Essen) Friedhelm Merz (gestorven in 1996) even navraag doen bij Michael waarom hij zo laat was. Ik ondertussen vlijtig timmeren. Michael antwoordde "platte Reifen" (lekke band) en Friedhelm antwoordde "Ja dass sagst du jedes Jahr. (Ja dat zeg je elk jaar).
Hoe dan ook we hebben fantastisch verkocht, Michael is nog 2 keer op en neer gereden om Avalon Hill titels te halen. Zeer geliefd in Duitsland toen. Daarna nog vele avonturen beleefd, Michael die daar contact maakte met de vice-president van Wizards of the Coast (titels hebben die Amerikanen :)) en zo distributeur werd van Magic voor de Benelux. Ook daar heb ik anekdotes van maar ik wil het hierbij laten.
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Wyckyd schreef:
patrick-playthisone schreef:We testen onze spellen heel uitgebreid en vragen vooraf de hulp in van recensenten die een grote doelgroep aanspreken binnen de spelerswereld
20) Kun je meer vertellen over jullie testproces? Hoe lang test je 'intern' en naar hoeveel groepen gaat het voor blinde tests?

Beste Wyckyd. Ik test net zolang tot het goed is. Alleen wat is goed? Voor mij is een test gelukt als mensen in het spel opgaan, Dat ze vergeten dat het een demo spel is (dat vaak niet echt uitblinkt in vormgeving ;)) Als mensen er naderhand over praten en zeggen (bij spellen met korte speelduur) zullen we nog een pot doen dan is het gelukt.
Ik luister heel goed wat mensen zeggen echter het is ook voor mij geen democratisch proces. Als je aan vier testspelers zou vragen wat mis je in dit spel, wat zou je anders doen. Geloof me dan krijg ik ook vier tegengestelde antwoorden als, het spel mag wat langer duren, het spel mag wat korter duren, het spel moet meer kaarten hebben , het spel moet minder kaarten hebben :).
In het algemeen maak ik vele demo-sets, hels karwei, stuk of zeven en die stuur ik op en dan hoor ik reacties. Als meerdere mensen met dezelfde opmerkingen maken dan trek ik me dit zeker aan. Maar het beste kun je het spel testen als je erbij bent, niet meedoen zodat je overzicht behoudt. Als mensen zich niet vervelen en enthousiast dan ben je voor 80% klaar ook al krijg je daarna een hoop opmerkingen.

21) Zijn er nu al ideeën voor uitbreidingen aan UGO? Of is het daar het spel niet voor?
Ja , UGO Lost Island (werk titel) gaat er komen. Is al bijna klaar , ik ben aan het kijken wat werkt en niet werkt.
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Erwin schreef:22) Wat komt er zoal kijken bij het voorbereiden en inrichten van een stand op Spiel?

Beste Erwin. Dat is vaak meer werk dan menigeen denkt. Zeker als starter moet je kenbaar maken dat je er staat zodat mensen je weten te vinden. Naast reserveren Hotel, beurs,logistiek om je spellen daar zien te krijgen, banners, website aanpassen (moet bij ons nog gebeuren) is er ook nog een persdag. De meeste consumenten weten dit niet maar dinsdag moet je stand al klaar zijn , dan ook nog een opstelling reserveren in de perszaal voor de woensdag.

23) Waar is jullie nieuwe plek op Spiel 2013? Wie zijn de buren? Wat vind je van de plek?
We zitten in Hall 3-q112. Nee ik weet wie onze buren zijn. Maar ik vind meestal iedereen aardig, dat heb je in de spellenwereld. Vredelievend volkje :lolno: We zitten in ieder geval tegenover het restaurant dus als we willen snacken, we hoeven niet ver te lopen. Omdat dit jaar voor het eerst alles is omgegooid vanwege de verbouwing ouder hallen is het voor iedereen wennen maar ik ben er blij mee. Biedt weer nieuwe kansen voor starters als ons. Ik denk dat het een betere plek is dan vorig jaar.
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Erwin schreef:24) Wat is er sinds de jaren '90 gebeurd met jouw allereerste spel Dragon Surprise?
Dag Erwin, tsja dat is een vergooide kans geweest. Beginnersfouten. Dit was nog een ouderwetse productie. Gewoon alles met hand maken een &*#$# karweitje. Plakken, snijmachine. Ik verkocht de eerste exemplaren op spellenspektakel (no 2 geloof ik). Omdat er toen weinig standhouders waren en ik Michael vaak hielp gaf hij mij een ruimte van 3 bij 15 m2. Was indrukwekkend voor die tijd. Het leuke is dat Ronald Hoekstra jaja als eerste een spel van mij kocht. En de cirkel is rond. Een Amerikaans bedrijf dat wargames maakte was buitengewoon geïnteresseerd in dit spel. Ze namen het mee, één van de eigenaren speelde dit met zijn dochter en de vonk was er. Ze boden een contract aan van 5.000 stuks maar dat is doodgebloed omdat ik en de compagnon toen wilden dat ze veel meer zouden drukken vanwege de grootte van het land. Stom maar ach.. Als Playthisone wat groter is zal ik het nog eens uitgeven en reviseren naar de 21e eeuw.
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

Erwin schreef:25) Spellen uitgeven lijkt mij in omvang een nevenactiviteit. Wat zijn jouw andere professionele activiteiten? Verbind jij jouw andere werkzaamheden wel eens met het ontwikkelen/uitgeven van spellen?
Ik ben mede-oprichter van een totaal dienstverlening van een open source leerplatform. Dat doen we vrij succesvol met een marktaandeel van 20% in het Nederlands onderwijs onder de naam www.webskoel.nl

En ja ik kon het niet laten om cursussen te verbinden met bordspellen als educatief materiaal. Blended e-learning noemen ze het. Zelf ben ik niet zo van die marketing termen ;).
Leerlingen leren aan de hand van spelregels (begrijpend lezen) meer over een bepaald onderwerp. Ik heb toen veel spellen gebruikt van Phallanx Games vanwege historische en ecomische inslag. Voor mensen die dit leuk vinden kunnen kijken www.webskoel.nl/moodle (inloggen niet nodig gast -account) . Even naar beneden scrollen om te kijken naar de bordspel-cursussen.
patrick-playthisone
Spelauteur
Contacteer:

bionicman schreef:26) Staan er nog spellen klaar om uit te geven? Welk spel zou je het liefst nog willen maken?
Beste bionicman
Er staan heel veel spellen klaar om uit te geven. We hebben naast Playthisone ook een ander label en dat is Playthisone Black. http://www.playthisone.com/black. Dat worden donkere (naam zegt het al) thematische spellen. De eerste zal zijn Ongoing Dead: NY . Playthisone Black is een experimenteel label , een durf label. Daar zijn we minder voorzichtig en durven qua thema meer te wagen.

Bij ons familylabel is gepland: een uitbreiding van Bloqs - Bloqs Maestro 2. Het spel kan dan zonder dobbelsteen gespeeld worden. En UGO - Lost Island. Ondertussen ben ik met een zeer groot project bezig , één van mijn eerste concepten. Dit doe ik samen met Thomas Jansen. Het concept zal twee werelden samenbrengen. Ik blijf cryptisch want alleen de naam van het concept geeft alles bloot. Dat soort spellen vind ik het leukste om uit te brengen, spellen die meer kunnen zijn dan een spel, een format, een innovatie in de spellenwereld. Je kunt daarbij denken aan Magic, die heeft het verzamelaspect in kaarten in de markt gezet, Games workshop die miniaturen op grote schaal in de markt hebben gezet.
Hopelijk maak ik de verwachting ook waar. Wat ik in mijn hoofd heb zitten en uitdenk hoeft de consument nog niet zo ervaren. Thomas Jansen heeft ondertussen al wat leuke mechanieken toegevoegd.

Dan om af te sluiten:
Heb voor de liefhebber wat tekeningen van het te komen spel Ongoing Dead: NY geplaatst. Zal niet iedereen waarderen :mrgreen: je moet ervan houden maar deze illustrator kan wel tekenen!
Bijlagen
3D_box500px-cut.jpg
En de box
Art : Bart Wiltenburg
(116.1 KiB) 468 keer gedownload
OD_banner_1024_004.jpg
(245.87 KiB) 147 keer gedownload
OD_banner_1024_002.jpg
(183.2 KiB) 147 keer gedownload
OD_banner_1024_001.jpg