Q&A met Tycho van den Broek, auteur van "Het Perfecte Spel".

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Yangzhoui
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Spelauteur

Re: Q&A met Tycho van den Broek, auteur van "Het Perfecte Sp

Bericht door Yangzhoui »

39 zou je zien zitten, als je er de tijd voor had, om het spel te gaan demonstreren op beursen?
ja dit lijkt mij leuk om te doen als ik tijd en energie heb :3

40 ben je er niet enorm trots op wat je met Poorters voor elkaar hebt gekregen?
deze vraag krij ik vaker en inderdaat ik ben erg trots. Was in het begin ook wat onwerkelijk.

@robert
Ik moet ook toegeven dat ik niet wist dat dat bestaande elementen waren want de spellen waar het uit komt had ik nog nooit van gehoord laatstaan gespeeld. En even voor de duidelijkheid ik probeer niet 999 aan te wijzen als dader maar de elementen die genoemt werden aks bestaan zo als de rollen (die dus voor mij helemaal nieuw waren) niet door mij bedacht zijn maar ik was het er wel echt mee eens dat het een goede toevoeging is. Ik ben erg blij met het eindresultaat al zou ik het ook erg leuk vinden om mijn orginele idee als uitbrijdingzijnde of apart spel ook op de markt te zien.

Maar ik ga nu slapen dus morgen weer meer andwoorden :D.

Laatst gewijzigd door Yangzhoui op ma 22 apr 2013, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.

Labels:
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Yangzhoui schreef: @robert
Ik moet ook toegeven dat ik niet wist dat dat bestaande elementen waren want de spellen waar het uit komt had ik nog nooit van gehoord laatstaan gespeeld. En even voor de duidelijkheid ik probeer niet 999 aan te wijzen als dader maar de elementen die genoemt werden aks bestaan zo als de rollen (die dus voor mij helemaal nieuw waren) niet door mij bedacht zijn maar ik was het er wel echt mee eens dat het een goede toevoeging is. Ik ben erg blij met het eindresultaat al zou ik het ook erg leuk vinden om mijn orginele idee als uitbrijdingzijnde of apart spel ook op de markt te zien.
Ik snap ook dat je het niet zo bedoelde. Ik wijs ze dus wel aan als dader :wink: :lol: .
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

41. Wordt Poorters ook uitgegeven in het buitenland? Bijv. Duitsland. Zo, ja welke landen.

42. Wordt Poorters ook gepresenteerd op SPIEL? Zo, ja ben jij daar dan bij aanwezig.

43. Ben je al eens op SPIEL geweest? Zo ja, wat vond je ervan.
Afbeelding
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

41. Wordt Poorters ook uitgegeven in het buitenland? Bijv. Duitsland. Zo, ja welke landen.
Nu nog niet. Als het in nederland aanslaat dan heb je een grote kans dat dit wel gaat gebeuren.
(al ligt er wel een examplaar in frankrijk maar dat zijn vrienden van ons de resent naar frankrijk zijn verhuist :3)

42. Wordt Poorters ook gepresenteerd op SPIEL? Zo, ja ben jij daar dan bij aanwezig.
Srry maar dit weet ik niet :c. Zo als ik ook al eerder zei als ik tijd en energie heb lijkt me dit leuk om te doen.

43. Ben je al eens op SPIEL geweest? Zo ja, wat vond je ervan.
Nope. Door de reden die ik in vraag 35 had gegeven ;).
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.
Robertopellizini
Genius

44. Vind je het ook zo vervelend dat je telkens dezelfde vragen krijgt, omdat mensen niet checken of een vraag al gesteld is? :wink:

45. Ben je een fan van een bepaald spelsysteem (worker placement (Agricola), role selection (net als in Poorters), drafting (Magic / Dominion), enz.)

46. Heb je Poorters van Nieuwstad met alle speleraantallen gespeeld en zoja, wat denk je dat het beste is? (persoonlijk twijfel ik tussen 3 of 4).
Afbeelding
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

47. Vind je alle vragen van Robertopellizini ook zo vervelend? :wink:
Afbeelding
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

Haha die vragen x3.

44. Vind je het ook zo vervelend dat je telkens dezelfde vragen krijgt, omdat mensen niet checken of een vraag al gesteld is?
Is wat irri maar ik erger me er niet heel erg aan hoor :P

45. Ben je een fan van een bepaald spelsysteem (worker placement (Agricola), role selection (net als in Poorters), drafting (Magic / Dominion), enz.)
Niet echt een specifiek maar ik vind het het leuks als er veel interactie is en alles op elkaar effect heeft.

46. Heb je Poorters van Nieuwstad met alle speleraantallen gespeeld en zoja, wat denk je dat het beste is? (persoonlijk twijfel ik tussen 3 of 4).
Ik vind het zelf het leukst met 4 personen. En ja ik heb het met alle aantallen gespeeld :3. Maar vind je het uberhaubt een leuk spel als je het een 4 geeft o.O

47. Vind je alle vragen van Robertopellizini ook zo vervelend?
Haha ik zulk soort vragen wel grappig xD. Niet heel nuttig maar het is een vraag dus ik zal antwoorden :P
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

48. Tycho vind je het ook knap dat Robert wel ruim 40 vragen kan onthouden, wat nu wel is geweest?

Nu terug naar de serieuze vragen:

49. Wat is je favoriete spelauteur? (ik hoop dat die nog niet eerder is gesteld..)
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Hoi Tycho

50. Als je een percentage moest toekennen aan de inbreng van je zelf en van derde hoeveel is er dan nog eigen inbreng overeind gebleven?
Robertopellizini
Genius

Alle 40 vragen onthouden is uiteraard flauwekul. Echter, even snel checken of iets al niet exact hetzelfde gesteld is dat niet (en echt niet zoveel werk), en dat vind ik wel zo netjes naar een spelauteur toe die er tijd voor vrijmaakt onze vragen te beantwoorden. Maar goed, daar zal jij het vast niet mee eens zijn en liever het werk overlaten aan de spelauteur.

Reactie op Tycho:
Klopt dat ik het spel een 4 geef, dat heeft met veel factoren te maken. Er zitten wel degelijk aardige elementen in, maar er zijn teveel issues qua regels, vormgeving, onevenwichtige kaarten, enz. dat ik de huidige vorm een 4 geef, conform de omschrijving van BGG: Not so good, it doesn't get me but could be talked into it on occasion.

Ik vermoed dat het spel té snel is geproduceerd en dat met een aantal extra (blinde) testfases het een stuk beter had kunnen worden. Dat is erg jammer. Het spel heeft de potentie om misschien een 7 voor mij te zijn, maar zoals ik zei is dat het in de huidige vorm niet.

In mijn review ga ik er dieper op in, die post ik een dezer dagen op Boardgamegeek.
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

51 Hallo Tycho, is er een vraag die nog niet gesteld is? 8)
Afbeelding
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

48. Tycho vind je het ook knap dat Robert wel ruim 40 vragen kan onthouden, wat nu wel is geweest?
Ik denk dat je het andwoord al van hem zelf hebt gehad :P

49. Wat is je favoriete spelauteur? (ik hoop dat die nog niet eerder is gesteld..)
heb niet echt een favoriet. maar moet toegeven mij ook nooit zo in verdiept.

50. Als je een percentage moest toekennen aan de inbreng van je zelf en van derde hoeveel is er dan nog eigen inbreng overeind gebleven?
is een moeilijke. 999 games heeft veel nieuwe dingen toegevoegt maar daar heb ik ook weer mijn mening over gegeven en die zijn dan weer net wat aangepast dus een presies percentage is moelijk ik denk dan 50 a 60% want er komen grote elementen van 999 gamen maar wel met mijn mening megerekend. soms jammer dat er veel is angepast maar het moest aan alle eisen voldoen. Bij een volgend spel zo als ik ook eerder vermelde lijkt me het handig te weten wat men leuk vind maar dan zou ik wel gewoon het zelf maken.

51 Hallo Tycho, is er een vraag die nog niet gesteld is?
oh vast wel al zou ik niet zo kunne benoemen welke :P
dolkonijn
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: speelvogel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dolkonijn »

52. Wat geniet je voorkeur: een spel ontwerpen of een spel spelen?
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

52. Wat geniet je voorkeur: een spel ontwerpen of een spel spelen?
Das een moelijke. Spel maken is erg leuk maar kost erg veel tijd. En daarom moelijk te vergelijkem met een spel spelen wat in verhouding heel erg weinig tijd. Als ik moest kiezen zou ik voor het maken gaan maar das met de hak over de sloot
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Tycho, ik wil je hierbij nog even ontzettend bedanken voor je medewerking aan deze Q&A en hopelijk zien we je hier nog regelmatig terug. :D