Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van Yedo

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

VFeight
Jakkiebak!

Re: Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van

Bericht door VFeight »

Welkom op het forum, tof dat jullie de tijd nemen even wat vragen te beantwoorden

32) Jullie hebben ongetwijfeld hard geschaafd en geschuurd aan het spel de afgelopen jaren vooraleer het eindelijk klaar was voor de markt. Nu het al heel wat meer gespeeld is door een groter publiek dan in een vroeger stadium bij de playtestings, zijn er dingen aan YEDO qua ontwerp waarvan je zegt van "hm, dit of dat zouden we nu toch even anders doen "?

Ik heb het zelf al één keer gespeeld en vind het een knap spel hoewel ik niet altijd nijg naar dit genre spellen (theme heavy games). Goed werk jongens!!
Laatst gewijzigd door VFeight op zo 26 mei 2013, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Labels:
jopla
Veenboer

Bericht door jopla »

Mooi om te zien dat er nog Vlamingen in slagen om een spel te maken dat wordt opgepikt door internationale uitgevers! Hopelijk komt er ooit nog een Nederlandstalige versie!

33) jullie zijn familie van elkaar en daarom voor mij een evidente vraag: heb je het spel al eens op tafel gekregen tijdens een familiefeest? Ik heb een grote familie en bij mij heeft het lang geduurd om ze daar iets nieuws te doen spelen dat geen klassiek kaart- of bordspel was, laat staan een vrij zwaar spel...
Tinky68
Garnaal

Bericht door Tinky68 »

Tof dat jullie hier zijn & proficiat met het succes.
Ik denk toch dat je trots mag zijn als jouw spel de top 1000 haalt op BGG.

34. Hebben jullie in het begin gedacht dat Yedo zo goed/hoog zou scoren?
I am a sexy shoeless God of War!
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

27) Zijn er al plannen richting een Nederlandse uitgever ? Of is dit nog te vroeg om er iets over te vertellen ?Wij willen niks liever dan een nederalndstalige uitgever. Maar voorlopig houden ze allemaal de boot af. Ik denk dat Eggertspiele bijna met alle spelers op onze markt gesproken hebben,… maar voorlopig hapt niemand toe. Misschien als het verder groeit op BGG, ergens in lijstjes opduikt ( DSP) , … Wij zijn alvast hoopvol!

28) Al reakties gehad vanuit Japan ? Ik heb al contact gehad met 2 japanners op Boardgamegeek die yedo gespeeld hadden. Ze waren beiden enthousiast. Het meeste is ook vrij correct volgens hen.
Maar er was ook een kwart japanner ( zo stelde hij zichzelf voor :p), op essen die behoorlijk lastig deed. Y edo bestaat niet, de tekens kloppen niet, wat doet een kerk daar,… ;).
We hebben ook geporbeerd om de japanse ambassade in Brussel te contacteren via brief en mail. We hebben hen voorgesteld om persoonlijk een spel te overhandigen aan de ambasadeur…maar voorlopig geen gehoor gekregen ;)
En tot slot was er interesse voor een Japanse versie van het spel , maar voorlopig is er geen verder nieuws over…

29) Hoe gaan jullie het spel verder promoten dit jaar ?
Wel, mochten we veel tijd hebben zou ik liefst het land rond gaan om het spel te spelen in clubs en zo…maar jammer genoeg is de tijd erg beperkt. We moeten keuzes maken. We willen ook verder werken aan ons nieuw prototype, we hebben beiden een gezin, 2 jobs,…
Dus het live demo’en zal beperkt zijn. Maar als er zich gelegenheden voordoen, en we hebben tijd , zullen we wel proberen om nog eens hier en daar een demo te doen. En uiteraard blijf ik zeer actief op het net om het spel te ondersteunen.

30) Lijkt mij ook geweldig als Ipad app, daar al aan gedacht ?Daar hebben we zeker aan gedacht. Ik heb zelfs al een beetje info gewonnen bij app bedrijfjes. Maar dat is een kwestie van eggertspiele en die app partners. Als zij elkaar vinden, komt het er,…maar voorlopig is er nog geen zicht op enige deal.
Wat er wel in de pijplijn zit is een online versie op boardgamearena. Het staat nog niet aangekondigd, maar de afspraken zijn rond. Dus zodra ze programmeurs aan de slag krijgen met het spel, zal er een gratis online versie speelbaar zijn op boardgamearena!

EEMBC schreef:Ik heb met plezier de bovenstaande vragen en antwoorden gelezen. En voordat dit forum begon stond Yedo al op mijn wishlist, juist vanwege het thema en de verschillende mechanismen in het spel. En het mooie materiaal!(volgens de foto's)

Wat mij betreft zijn mijn vragen over het spel hierboven allemaal wel beantwoord. Verdere vragen rijzen wel met spelen er van. Dus heb ik geen vraag! (Da's dan weer een troost voor de mensen die nu snel een vraag gaan opsturen om mee te dingen naar het gratis exemplaar!) Ik wilde jullie alleen heel veel succes wensen met de verdere promotie van het spel, en eventueel volgende spellen. Veel goede ontwikkelaars hebben we tenslotte ook niet in de BeNe(Lux).

Overigens heb ik Edo wel al gespeeld en dat is geen concurrentie :yawn: (na twee spelletjes was wel duidelijk wat je moest doen om mee te dingen naar de overwinning...) En hoeveel spellen beginnen met een Y? (oh jee, toch een vraag... maar die is retorisch :) )

Nu nog even stemmen bij deutschespielepreis...
Bedankt voor de mooie complimenten ;).
Ik vind trouwens dat een stem op de deutsche spielepreis ook moet tellen als inzet voor de verloting ;). dat ruikt wel naar omkoping :twisted: , maar een beetje corruptie kan geen kwaad :lol:
@ Dierik: een stem voor Yedo telt dubbel voor de verloting :clap:

Bedankt voor de stem ;)
Da's dan weer een troost voor de mensen die nu snel een vraag gaan opsturen om mee te dingen naar het gratis exemplaarHaha, ik had het designer diary gevolgd en had dus ook niet echt vragen, maar naar aanleiding van de wedstrijd ga ik er toch ook wel één stellen hoor :D
Ziet er een prachtig spel uit waar ik mezelf al lang wat op aan het verlekkeren ben!

Mijn vraag:
31) Ik heb bij sommige spellen soms het idee dat er niet goed genoeg geplaytest werd. Nu las ik onlangs op BGG over 'blind playtesting' (een groep spelers voor de leeuwen gooien met enkel regels en zonder begeleiding) en vooral dát lijkt me - als ik naar sommige handleidingen kijk - iets wat soms echt te weinig gedaan wordt. Kunnen jullie wat meer vertellen over het proces van playtesting bij zo'n toch wel indrukwekkend spel bij een grote uitgeverij?
Bijv. Waren jullie er altijd zelf bij? Of zijn er ook playtests gedaan door mensen van de uitgeverij? Wordt er met veel verschillende groepen getest en hoe vind je die mensen? En hebben jullie weet van blinde playtests? En worden er naar aanleiding van playtests ook wijzigingen aangebracht waar je het als designer zelf niet helemaal mee eens bent?
Grtn
Wim

Yedo is echt zeer veel getest. We hebben het tientallen keren gespeeld met 2,3,4 en 5.
Uiteraard werd er in het begin vaak met 2 gespeeld. Maar na verloop van tijd , als alles goed vorm had, werden het vaak spelletjes met meer.
In het begin was het vooral met een harcore kern gamevrienden. dat is zeer dankbaar en leerrijk. Maar uiteraard is het ook belangrijk om het spel te spelen met mensen die weinig of zelfs bijna nooit spellen spelen.

Ik heb vaak mensen thuis uitgenodigd uit mijn straat. Sommigen met spellenkennis van carcassonne tot catan, en sommigen met helemaal geen spelervaring.
Het was heel interessant om te zien hoe snel een totale newbie het spel snapte of niet.

De blind testing is voor een stuk gebeurd door Eggertspiele. We hebben een proto met ons regelboekje gestuurd, en zij hebben het spel met die info getest. pas na ons bezoek aan hamburg hebben we het echt irl samen gespeeld.

Zij hebben ook nog veel gestest. Ze houden zelfs proto testweekends met mensen van andere firma's, reviewers, gamefreaks, bloggers,... Dus ze geen echt niet over 1 nacht ijs.

En uiteraard kwamen dan af en toe commentaren en kleine veranderingen. In het begin is dat even wennen. Je bent zo lang bezig met het spel , dat het in het begin niet simpel is om zomaar toe te geven aan meningen van anderen. Maar je leert het wel. Plus het feit dat zij ervaring hadden en wij nieuw zijn. ;)

De grootste wijziging was de geisha en samurai versie. Tijdens het testen van Eggertspiele waren er soms commentaren over de harde eventkaarten. WIj hadden dat nooit zo ervaren. maar omdat het commentaar bleef terug komen werd er ingegrepen. IN het begin was het aanpassen. Maar achteraf gezien was het een schitterende ingreep om meer mensen van het spel te laten genieten. Een beetje cusomizen van het spel volgens de klant ;).

Kortom, het was een heel leerrijk proces, en we hadden heel veel geluk dat we met hen mochten werken!

Tot slot blijft testen ook altijd een beetje tricky...zie ons EDO debacle. Het gaat allemaal om vertrouwen...maar als iemand aan de haal gaat met je mechaniek, naam, concept, heb je geen wapens....
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

32) Jullie hebben ongetwijfeld hard geschaafd en geschuurd aan het spel de afgelopen jaren vooraleer het eindelijk klaar was voor de markt. Nu het al heel wat meer gespeeld is door een groter publiek dan in een vroeger stadium bij de playtestings, zijn er dingen aan YEDO qua ontwerp waarvan je zegt van "hm, dit of dat zouden we nu toch even anders doen "?
Bedankt!
Wel er is één iets wat me meteen te binnen valt bij die vraag. Achteraf hadden we in de regels moeten zetten dat de eventkaarten bij het spel horen, MAAR als je een hekel hebt aan events, kan je ze uit het spel laten. Het spel werkt perfect zonder. Maar wij houden gewoon van de event ;).

Nu is het echt grappig. Sommige mensen raten yedo op BGG met een 2,3 of 4 omwille van de events. Legio commentaren zijn dan : “ ik haat events, “… “ de events zijn te hard en nemen de fun weg”, … enz…
Als je dan vraagt of ze het spel goed viden antwoorden verschillenden : ja, heel leuk, maar die events zijn niet mijn ding…dus een 3 

Als ik dan antwoord dat ze gerust de events achterwege kunnen laten voor hun game dan krijg ik het antwoord dat dat niet in de regels staat. Dat je eens spel moet spelen zoals het is ;) Dus kortom, als in de regels stond dat de events optioneel zijn, dan kregen we een 6 of 7 ;).

Nu goed, dat zijn uitzonderingen hoor ;). Maar het heeft wel onze ogen geopend. We hadden niet verwacht dat sommigen het spel helemaal zouden afserveren op zoiets.

Maar voor de rest, …eigenlijk , zelfs dat moet niet gewijzigd worden ;). De polemiek rond die events is eigenlijk nog zo slecht niet ;); You love it, or you hate it…het zorgt op zijn minst voor emoties ;).

Wat we wel anders zullen doen de volgende keer is minder info geven aan verschillende firma ;). En ook duidelijker afspraken maken in verband met deadlines voor release. Maar al bij al was het een schitterend avontuur. En zelfs de schoonheidsfoutjes en pijntjes horen bij de ervaring ;)

33) jullie zijn familie van elkaar en daarom voor mij een evidente vraag: heb je het spel al eens op tafel gekregen tijdens een familiefeest? Ik heb een grote familie en bij mij heeft het lang geduurd om ze daar iets nieuws te doen spelen dat geen klassiek kaart- of bordspel was, laat staan een vrij zwaar spel...Eerlijk gezegd niet. Bij ons worden niet meteen spelletjes gespeeld op familiefeesten.
Maar mijn dichtere familie is wel aan het gamen geslagen. Mijn zussen en schoonbroer hebben allen het spel al gespeeld. Normaal zouden ze zo’n spel nooit spelen. Maar nu hebben ze toch het plezier ontdekt van iets complexere spellen. Mijn ene zus heeft zelfs al met plezier ons nieuw prototype komen testen.

Dus in die zin is het wel gelukt om sommigen aan het spelen te krijgen

Mijn moeder wil het ook graag eens spelen, maar de gelegenheid heeft zich nog niet voorgedaan ;).

He tis wel fijn om met je dichte familie te spelen. Maar als paytesting is het niet zo nuttig ;). Ze kijken met een te bevoororrdeelde blik ;). Maar het is wel goed voor je zelfvertrouwen !

Eigenlijk niet.
Ons oorspronkelijk doel was een spel maken dat we zelf graag spelen en proberen een uitgever te vinden. Zelfs dat leek ons eigenlijk al een beetje een belachelijke jongensdroom…maar ons motto, wie niet waagt niet wint haalde het van onze twijfel.

Eens we de uitgever gevonden hadden hoopten we uiteraard dat het spel het goed ging doen. Maar ons doel bleef vooral onze eigen doos in handen kunnen nemen, en een mooi plekje geven in huis ;) er kwam wel een tweede doelstelling bij: we hoopten dat het op zijn minst goed genoeg zou verkopen zodat eggertspiele er zijn broek niet aan scheurde. Want ze staken hun nek uit voor ons spel…voor die twee Belgische idiote neven die ook een spelletje hadden gemaakt,… maar we wilden niet verantwoordelijk zijn voor een financieel debacle voor hen ;).

Maar toen dat ook goed bleek te gaan was ons doel een 7 halen op BGG. Zelf nemen we 7 als leidraad voor een goed spel op boardgamegeek. Dus een 7 scoren zou een schitterend resultaat zijn.

Uiteraard stemden somige kenissen en vrienden ook wat in het begin… en na zo’n 30 ratings stonden we op 7.20. Daar waren we heel tevreden mee. Maar uitgaande van het feit dat er een aandeel bevriende ratings waren, gingen we er van uit dat we bij meer stemmen wel nog wat gingen zakken. Maar tot onze vreugde en verbazing bleven we meer en meer stijgen. Ondanks het feit dat het nu allemaal ratings waren van wildvreemde mesnen die het spel gewoon speelden zonder enige link met ons, eggertspiele, ….
En we gingen vlot over de 7,50… veel meer dan we zelf ooit verwacht hadden.

Als we dan eens verder rekenden , bleek dat de top 1000 binnen de mogelijkheden lag. Vooral als het gemiddelde behouden bleef, maar we meer ratings kregen. Dus geduld was het toverwoord. En wat we hoopten gebeurde…niet zo lang gelden hebben we de kaap van de top 1000 bereikt…. Nu durven we ons geen doelen meer stellen ;).

Vorige week stonden we nog op een spetterende 7.78. maar nu met een paar 3, 4 en 5en erbij, is de average gezakt naar 7,72. In het begin ging ik gepanikkeerd hebben bij die plotse val van 0.6 ;). Maar we zijn er al een beetje rustiger in geworden :p. Een verse 4 heeft een nefaste invloed…je hebt 20 8en nodig om dat goed te maken ;).

Maar we liggen er nu minder van wakker…we blijven ons voorhouden dat een 7 ons doel was, en dat alles hoger een extra is !!

Maar dus al je ratings zijn zeer welkom. ( de 7,8,9 en 10 zeer welkom…de 3,4,5 en zessen ook, maar al iets minder, de 1 en 2 worden niet aanvaard :p. Haha …uiteraard wordt elke rating aanvaard…ook een 1 en 2 , maar ik kan niet ontkennen dat die ene twee die daar staat echt een mes door het hart is ;).

Let op, ik wil geen rating beinvloeden hoor. Maar ik had zelf niet door dat lage scores acht pijn kunnen doen ;). Maar eens je aan deze kant staat, besef je pas dat ratings wel persoonlijk kunnen aankomen. Ik vind het altijd fijn da tmensen uitleg geven bij lage ratings. We zijn niks met een 2 en geen commentaar..;daar leren we niks bij.

Maar soit, ik ben aan het afwijken ;)

Mijn vrouw zal blij zijn als deze week over is..;ze kan de tv niet horen door al het getik :p
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

35. Wat is de beste, makkelijkste manier om een spel te ontwikkelen. Kies je eerst een thema en bouw je daarrond een spel. Of ontwikkel je eerst wat regels en ... en verzin je daarbij een thema? Hoe is dit trouwens bij yedo in zijn werk gegaan?
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

35. Wat is de beste, makkelijkste manier om een spel te ontwikkelen. Kies je eerst een thema en bouw je daarrond een spel. Of ontwikkel je eerst wat regels en ... en verzin je daarbij een thema? Hoe is dit trouwens bij yedo in zijn werk gegaan?

Wat de beste manier is weet ik niet.
Bij yedo ging het vanzelf. Het concept en het thema vloeiden mooi samen. Er was niet echt een tijdsverschil tussen beiden.

Ik denk wel dat in ons geval het thema het spel wel voortstuwt. Ons volgend spel waar we mee bezig zijn is wel zo voor een stuk. Het is eigenlijk kruisbestuiving... Bijv... We zouden geaag iets met bieden hebben, ... Hoe passen we dat in.
Maar even goed komt de aanzet van het thema... We begaan eigenlijk criminele feiten ( moord,...) dus moet er een wachtersysteem in.

Maar ieder heeft zo zijn manier. Ik heb uit goeie bron vernomen dat bijv rainer knizia echt wiskundig werkt. Hij maakt op papier wat aantejeningen ivm met mecaniek en structuur. En de yitgever kan er dan een thema op plakken.

Soit, ik denk dat beide methodes werken... Wij houden van thema s invullen... Dus dien we het gecombineerd.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

36. Zijn er al verdere of meer ideeën voor Yedo voor een evt uitbreiding van het spel?
Spelhamels_Beerse
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: Spellenclub
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Spelhamels_Beerse »

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
The wasp schreef:Tot slot blijft testen ook altijd een beetje tricky...zie ons EDO debacle. Het gaat allemaal om vertrouwen...maar als iemand aan de haal gaat met je mechaniek, naam, concept, heb je geen wapens....
Ik neem aan dat de playtesters toch wel een contract moeten ondertekenen ofzo, niet? Een document waarin expliciet vermeld staat dat de typische kenmerken van het spel (naam, graphics, thema?, samenhang van mechanismen enz) door de playtesters niet mogen gedeeld worden en zeker niet mogen opduiken in een spel van een firma waar ze affiniteit mee hebben ofzo?
Want anders wordt het inderdaad wel wat tricky...
Elke 3de vrijdag van de maand: spelavond in Taverne Den Anker in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

37. Wat raden jullie mensen aan die hun werk willen vinden in de spellenwereld? (Altijd mijn standaardvraag :D )

38. Wie van jullie wint altijd?
Afbeelding
Maarten&Gaatske
Stamhoofd

Bericht door Maarten&Gaatske »

Eerst een opmerking, en die is, dat vrienden en ik het spel gingen spelen op Zuiderspel, en dat wij tijdens de uitleg het gevoel al hadden om dit spel aan te schaffen, wat wij dus ook gedaan hebben. Hoewel de demonstrateur duidelijk was, was het spel natuurlijk de hoofdreden.

39. Tijdens het bijschaven Yedo, in de ontwikkeling, zijn er ideetjes gesneuveld, die op zich weer een basis zijn voor een nieuw spel/spellen?
Ik haat spellen.
Necrolupus
Spelauteur

Bericht door Necrolupus »

deel 3 :lol:

27) Zijn er al plannen richting een Nederlandse uitgever ? Of is dit nog te vroeg om er iets over te vertellen ?
Ik denk dat dit nog te vroeg is. Meestal wacht 999 totdat een spel echt een groot succes is en neemt het dan over. We hopen ooit, doch het is een grille markt.

28) Al reakties gehad vanuit Japan ?
Neen, we hebben een brief geschreven naar de ambassade van Japan, tot op heden geen enkel antwoord. spijtig.

29) Hoe gaan jullie het spel verder promoten dit jaar ?
Dat is vooral eggertspiel die dit regelt en Thomas op alle sites die hij maar kan vinden.

30) Lijkt mij ook geweldig als Ipad app, daar al aan gedacht ?
Ja, maar duur. Er zou een pc versie komen hoogstwaarschijnlijk op een gekende spellensite.

31) Ik heb bij sommige spellen soms het idee dat er niet goed genoeg geplaytest werd.
Wij zelf hebben het natuurlijk heel vaak gespeeld met diverse vrienden, gamers/non gamers. Dan hebben we het ook een paar keer gespeeld met de crew van Eggertspiel. Voor de rest was dit niet in onze handen. Blind testing vind ik wel goed, doch ik leer liever zlef een spel van iemand dit het al kent, tune doe je dan wel met de rulebook op een kille avond. :lolno:

Ja, ik zou een keerzijde aan de annexen hebben gemaakt, zijn ze vernietigd, dan draai je ze om, niet bruikbaar, je moet betalen voor de herstelling, dan opnieuw bruikbaar. Sommige zaken die de publisher heeft ingevoerd viond ik goed tov ons origineel en ben ik blij mee. Zoveel is er niet veranderd, waar we heel dankbaar voor zijn.

33) jullie zijn familie van elkaar en daarom voor mij een evidente vraag: heb je het spel al eens op tafel gekregen tijdens een familiefeest? Ik heb een grote familie en bij mij heeft het lang geduurd om ze daar iets nieuws te doen spelen dat geen klassiek kaart- of bordspel was, laat staan een vrij zwaar spel...
Neen, gamen is met vrienden op Gamedays

Hopen. Ik ging blij zijn toen mocht Yedo 7 of meer ging scoren. Nu hopen we natuurllijk op een nog grotere score, maar we zijn super tevreden met het resultaat en de score tot nu toe.

36. Zijn er al verdere of meer ideeën voor Yedo voor een evt uitbreiding van het spel?
werd al behandeld

7. Wat raden jullie mensen aan die hun werk willen vinden in de spellenwereld? (Altijd mijn standaardvraag )
Open een winkel, het is de snelste manier. voor de rest zou het bij god niet weten. Met 1 spel ga je zeker je boterham er niet mee verdienen.

Me, moi, I, ikke ... belange niet altijd. zo wint Thomas nu het vaakst ons nieuw prototype .... daarom weet ik dat we het nog heel vaak moeten testen. :D

39. Tijdens het bijschaven Yedo, in de ontwikkeling, zijn er ideetjes gesneuveld, die op zich weer een basis zijn voor een nieuw spel/spellen?
Niet bij Yedo, wel tijdens ons volgend project. Maar een goede raad, begin niet aan 3/4 projecten. Ideeën noteren ja, maar werk aan 1 iets en doe het goed.

Wolf
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Dacht die vraag al ergens vroeger beantwoord te hebben ;).
Maar goed, doordat we dubbel antwoorden is het een beetje een chaos ook om te volgen denk ik ;).

We hebben extra missie’s en nog wat kleine zaken. Maar voorlopig is er geen sprake van een uitbreiding

Spelhamels_Beerse schreef:Bedankt voor de uitgebreide reactie!
The wasp schreef:Tot slot blijft testen ook altijd een beetje tricky...zie ons EDO debacle. Het gaat allemaal om vertrouwen...maar als iemand aan de haal gaat met je mechaniek, naam, concept, heb je geen wapens....
Ik neem aan dat de playtesters toch wel een contract moeten ondertekenen ofzo, niet? Een document waarin expliciet vermeld staat dat de typische kenmerken van het spel (naam, graphics, thema?, samenhang van mechanismen enz) door de playtesters niet mogen gedeeld worden en zeker niet mogen opduiken in een spel van een firma waar ze affiniteit mee hebben ofzo?
Want anders wordt het inderdaad wel wat tricky...
Neen, we hebben geen zo'n contracten. Het is ook bijna niet afdwingbaar. Een kleine wijziging is genoeg om geen inbreuk te zijn. We moeten een beetje voorzichtig zijn en vertrouwen op de serieus van testspelers.
Maar we hebben inderdaad wel geleerd om niet te veel info door te sturen naar geinteresseerde firma's.

37. Wat raden jullie mensen aan die hun werk willen vinden in de spellenwereld? (Altijd mijn standaardvraag )

We komen nog maar zelf pas piepen. Maar er zijn wel enkele nuttige zaken om te weten.
Doe het niet voor het geld. Want voorlopig heeft het ons vooral geld en veel tijd gekost. Maar we krijgen er veel plezier en voldoening voor in de plaats.

Zorg dat je zelf 100% tevreden bent over wat je afgeeft. Dan nog is het niet goed genoeg ;)

Luister naar kritiek. Niet terugvechten , maar kijken of je er iets mee kan doen. Zowel goed ten opzichte van diegene die kritiek levert als interessant voor volgende projecten.

En ga er gewoon voor...live the dream. Het is schitterend om te zien dat er nu iemand is die een spel zal uitbrengen in de nabije toekomst die vorig jaar naar mij een bericht stuurde: " proficiat Thomas en Wolf...ik vind het super voor jullie maar ben ook stinkend jaloers ;). Na wat heen en terug mailen heeft hij de koe opnieuw bij de horens gevat...met resultaat! Meer mag ik er niet over zeggen ;)... Kortom: in de gaten te houden: een nieuw spel van een belgische ontwerper...vermoedelijk volgende Essen !!!

Vroeger Wolf altijd! Maar ik begin bij te benen ;). Ons nieuw prototype mligt me blijkbaar goed, want ik heb al een paar keer kunnen winnen !

Met Yedo niet meteen... maar na Yedo zijn er al vele ideeën gesneuveld. Zlefs al complete prototypes. Ik denk dat we zo'n 10 ideeën liggen hebben die echt interessant zijn om een spel van te maken. We hebben lang aan eentje gewerkt, maar dan uiteindelijk toch afgeserveerd, ...
Nu zitten we weer in een verder stadium met een porto...goed speelbaar en vermoedelijk wordt het wel wat. Maar het is inderdaad belangrijk om kritisch te zijn voor jezelf...durf zaken weg te gooien ;).

Maar er zijn ideeën genoeg om nog 20 jaar proto's te maken...vooral omdat we altijd enige tijd over eentje doen :p.
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

40. Afgelopen weekend met 5 Yedo voor het eerste keer gespeeld. Onze eerste event kaart was die van de 'earthquake' en hiermee werd een (gekocht) gebouw vernietigd van een speler en een extra worker van een andere speler. Dit is natuurlijk voor 2 van de 5 een behoorlijk nadeel geweest. Geld is al redelijk schaars in het spel en je verliest gelijk 60-70% van je startgeld en je investering voor het rest van het spel. Zou het niet goed zijn om de eerste ronde geen event kaart te spelen. Zodat iedereen de voorbereiding kan treffen?
Laatst gewijzigd door Hijacker op di 28 mei 2013, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

41 Hebben jullie een favoriete kleur om mee te spelen?

42 Vinden jullie families Yedo ook leuk?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding