Spiel des Jahres 2016: nominaties

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter
Contacteer:

Spiel des Jahres 2016: nominaties

Bericht door Bordspeler.nl »

Afbeelding De Jury Spiel des Jahres heeft vanmorgen de genomineerde spellen bekendgemaakt, waaruit de drie Duitse Spiele des Jahres van 2016 worden gekozen. Het Spiel des Jahres is commercieel gezien de belangrijkste spellenprijs ter wereld. De jury reikt drie hoofdprijzen uit. Het beste familiespel wordt op maandag 18 juli 2016 in Berlijn uitgeroepen tot Spiel des Jahres. Het beste expertspel wordt op dezelfde dag en plaats verheven tot Kennerspiel des Jahres. Het beste kinderspel wordt op maandag 20 juni 2016 in Hamburg uitgeroepen tot Kinderspiel des Jahres.

De genomineerden voor het Spiel des Jahres 2016 zijn:
  • CODENAMES van Vlaada Chvátil, Czech Games Edition (White Goblin Games).
  • IMHOTEP van Phil Walker-Harding, Kosmos.
  • KARUBA van Rüdiger Dorn, Haba.
Op de Empfehlungsliste staan dit jaar de volgende aanbevolen familiespellen: Animals on Board, Die fiesen 7, Krazy Wordz, Qwinto en Spyfall.

De genomineerden voor het Kennerspiel des Jahres 2016 zijn:
  • (ISLE OF) SKYE van Alexander Pfister en Andreas Pelikan, Lookout Spiele (999 Games).
  • PANDEMIC LEGACY – SEASON 1 van Matt Leacock en Rob Daviau, Z-Man Games.
  • T.I.M.E STORIES van Manuel Rozoy, Space Cowboys.
Op de Empfehlungsliste worden dit jaar drie spellen aanbevolen: 7 Wonders: Duel, Blood Rage en Mombasa.

De genomineerden voor het Kinderspiel des Jahres 2016 zijn:
  • LEO MUSS ZUM FRISEUR van Leo Colovini, Abacusspiele.
  • MMM! van Reiner Knizia, Pegasus Spiele.
  • STONE AGE JUNIOR van Marco Teubner, Hans im Glück (999 Games).
Op de Empfehlungsliste staan de zeven aanbevolen kinderspellen die het net niet hebben gehaald: Burg Flatterstein, Burg Schlummerschatz, Die geheimnisvolle Drachenhöhle, Dschungelbande, Harry Hopper, Mein Schatz en Sag’s mir! Junior.

Op de website van de Spiel des Jahres jury vind je twee uitgebreide toelichtingen:
Mijn commentaar:
De internationale hypes van de huidige jaargang, Codenames, Pandemic Legacy en T.I.M.E. Stories zijn prominent aanwezig op de rode en de grijze lijst, aangevuld met drie traditionelere gezelschapsspellen. Voor de rode lijst gok ik op Codenames, al leg ik zelf liever een van de anderen op tafel. Op de grijze lijst is met Mombasa ook dit jaar een favoriet van de veelspelers gesneuveld omdat het spel te gecompliceerd is voor een Kennerspiel. Van het grijze trio zet ik mijn geld op Skye. Van de kinderspellen weet ik te weinig om mijn eigen voorkeur uit te spreken. Nederlandse winkeliers zijn goed te spreken over Stenen Tijdperk Junior, in Duitsland staat Leo er goed op.

Meer informatie:

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/05/23/spiel-d ... ominaties/

Labels:
palmira
Meeple

Re: Spiel des Jahres 2016: nominaties

Bericht door palmira »

Dan geven "de 9" van de Nederlandse Spellenprijs toch meer betekenis aan de term 'Kennerspiel' :)
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Mooie lijst met spellen. Mijn voorkeur gaat uit naar Codenames en Pandemic Legacy (kort gevolgd door Time Stories). Codenams kan het zeker halen bij de SdJ en voor de Kennerspiel gok op Isle of Skye wat geen slecht spel was, maar qua spel wat saai en inspiratieloos was.
Beate
Professor Pimpel

Bericht door Beate »

Stenen tijdperk junior slaat erg goed aan bij onze zoon (bijna 5).

Andere titels ken ik niet. Misschien eens kijken op amazon.de :mrgreen:
Beate
Professor Pimpel

Bericht door Beate »

Beate schreef:Stenen tijdperk junior slaat erg goed aan bij onze zoon (bijna 5).

Andere titels ken ik niet. Misschien eens kijken op amazon.de :mrgreen:
Andere 2 titels spraken me niet erg aan voor onze kinderen.
Spinderella, winnaar van 2015 echter wel. En laat nu net oudste over een maand jarig zijn :thumbup:
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Mooi lijstje dit jaar. Codenames mag van mij de Spiel des Jahres winnen. Iedereen met wie ik dit gespeeld heb, was zeer enthousiast over dit spel, ook niet-veelspelers. Voor de kennersprijs is mijn persoonlijke favoriet Pandemic Legacy maar denk ik persoonlijk dat Isle of Skye meer kans maakt om met de prijs weg te lopen. Bij de Kinderspiel, heb ik zowel Mmm! en Stone Age Junior en afgaande op de reacties van mijn 5-jarige zoon, gaat Stone Age Junior met de prijs lopen: een mooie combinatie van memory met langetermijnplanning in 15 minuten. Leo ken ik niet maar scoort wel hoog in Duitsland. Misschien eens kijken op amazon.de :)
Afbeelding
Beate
Professor Pimpel

Bericht door Beate »

murzim schreef: Bij de Kinderspiel, heb ik zowel Mmm! en Stone Age Junior en afgaande op de reacties van mijn 5-jarige zoon, gaat Stone Age Junior met de prijs lopen: een mooie combinatie van memory met langetermijnplanning in 15 minuten. Leo ken ik niet maar scoort wel hoog in Duitsland. Misschien eens kijken op amazon.de :)
Heb filmpje van Leo bekeken. Memory en racen.
Aangezien wij jakkiebah kippenkak hebben laat ik Leo lopen :D

De genomineerden voor het Spiel des Jahres 2016 zijn:

CODENAMES van Vlaada Chvátil, Czech Games Edition (White Goblin Games).

IMHOTEP van Phil Walker-Harding, Kosmos.

KARUBA van Rüdiger Dorn, Haba.
Karuba heeft mijn interesse aangewakkerd.
Puzzelen icm tegelleggen.
Dropstopper
Joker

Bericht door Dropstopper »

Van mij mag Isle of Skye winnen. TIME Stories en legacy heb ik nog niet gespeeld, maar ben sowieso niet zo van de coöperatieve spellen.
....Orléans Invasion is natuurlijk wel helemaal super!!
Beate
Professor Pimpel

Bericht door Beate »

Beate schreef:
murzim schreef: Bij de Kinderspiel, heb ik zowel Mmm! en Stone Age Junior en afgaande op de reacties van mijn 5-jarige zoon, gaat Stone Age Junior met de prijs lopen: een mooie combinatie van memory met langetermijnplanning in 15 minuten. Leo ken ik niet maar scoort wel hoog in Duitsland. Misschien eens kijken op amazon.de :)
Heb filmpje van Leo bekeken. Memory en racen.
Aangezien wij jakkiebah kippenkak hebben laat ik Leo lopen :D

Leo voor 6 euro kunnen kopen op de outlet sale van 999.
Voor die prijs kon ik m niet laten liggen :)
Plaats reactie