Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Jerome »

Gespeeld: 64
Nu in de collectie: 27
Uit de collectie verdwenen: 8

Leuke lijst en eigenlijk ook wel een mooie lijst. Sommige spellen vallen op (Puerto Rico nog steeds zo hoog, echt?) en andere staan precies waar je ze verwacht (Wingspan).
Ik heb mijn lijstje niet ingezonden, want ik had geen tijd om er eentje te maken (dat wilde ik doen met de online tool), maar waarschijnlijk hadden 15-17 spellen uit mijn Top 20 deze lijst wel gehaald.

PS: ik heb niet mee afgeteld maar heb gewacht tot het “Top 40” lijstje van Mazinho.

Labels:
Renehindriks
Grote Dienaar

Bericht door Renehindriks »

Totaal:
Gespeeld: 83
In bezit: 72 (die andere 11 van hierboven vond ik niet leuk)
Verder 6 die ik nog wel zou willen proberen, de overige 11 heb ik geen interesse in.

Ik had een top 10 gestuurd, staan er niet allemaal in. Ben verbaasd over het ontbreken van Root en er staat niks in van Red Raven, zoals Above and Below. Beide te specifiek/onbekend?
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Wat een beauty van een lijst weer dit jaar :clap:

Hier mijn statistieken:
Gespeeld: 88
In bezit: 25
In top 20: 8

Ik heb het laatste jaar relatief weinig nieuwe spellen gespeeld, maar voor dit jaar had dat duidelijk weinig invloed op het aantal gespeelde spellen. Het aantal spellen in bezit neemt ieder jaar af, dat is wel een interessante trend op zich.

Everdell op 8 is wel een verrassing zeg! Die moet ik toch echt maar eens gaan spelen! Verder zou ik Isle of Cats en de dwergen van Ndivellir wel graag eens willen spelen. Van de rest schat ik in dat het niet mijn ding zal zijn, dus die geloof ik
Wel.

Ik vind persoonlijk wel dat Suburbia een plek verdiend in deze lijst, die mis ik in de lijst dit jaar.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Traditioneel biedt Peter Hein ons de dag nadien een korte nabeschouwing:

Top-100 2021: de restjes
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wat een klap voor Vorsten van Florence zeg!
Is er wel eens eerder een spel dat vorig jaar nog in het linkerrijtje stond het jaar erop uit de lijst gegaan?
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Totaal (100-1):

Gespeeld: 74
In Bezit: 28
In Top 20: 12

10-1:

Gespeeld: 9 (- Everdell)
In Bezit: 4 (Orléans. Burgen von Burgund, Puerto Rico, Terraforming Mars)
In Top 20: 1 (Terraforming Mars)

Heren, is er nog ruimte op het balkon? De nummer 1 geeft mij al twee jaar achtereen vraagtekens. Ik heb het slechts 1 keer gespeeld en dat betekent dat mijn mening niet bepaald gebaseerd is op een goede 'sample size'. De emotie die bij mij nog altijd naar boven drijft als ik aan Wingspan denk is: 'mwoah' is wel lollig, wil ik best nog wel een keer spelen, maar ik ga er echt niet van rennen naar de spellenwinkel.

Het is echter niet het spel dat bij mij de meeste antipathie oproept. Dat is namelijk Dominion. Nee bedankt, saai. Als ik zin heb om kaarten te schudden trek ik wel een goedkoop stel speelkaarten uit de kast en ga doelloos zitten schudden. Zelfde effect, maar stukken goedkoper.

Verder kan ik alles wat ik ken uit de top 10 erg goed pruimen. Terraforming Mars is voor mij een spel dat volgend jaar net zo makkelijk weer op mijn nummer 1 positie kan komen. Iedere keer weer een geweldige ervaring en met de Big Box in aantocht zometeen ook een feest voor het oog. Heel af en toe duurt het net een ronde te lang, maar dat mag de pret niet drukken.

Puerto Rico begint denk ik stukje bij beetje zijn sentimentstemmen te verliezen. Ik verwacht dan ook niet dat dit spel ooit nog de weg omhoog zal vinden, wat niet wil zeggen dat het snel uit de lijst zal verdwijnen.

Azul hebben mijn niet bepaald spellenminnende ouders in bezit. Maar eens onder druk zetten die mensen, weet zeker dat ze het leuk vinden. Azul is in mijn ogen een spel dat zijn weg naar de mainstream kan vinden met een beetje mazzel.

Burgen von Burgund speel ik nog altijd met plezier, al vind ik Trajan het betere spel.

Orléans is alweer lang geleden dat ik het speelde. Heb in de tussentijd wel Altiplano gespeeld (en gekocht), maar die heeft heel snel zijn glans verloren en bleek uiteindelijk vrij matig. Misschien toch maar weer Orléans op tafel brengen.

7 wonders Duel is best leuk en speel ik ook wel met plezier, maar zoek toch liever de OG op.

En Ticket to Ride, in welke hoedanigheid dan ook, is hersenloos tijdverdrijf. Dit is echter ook wel eens leuk op zijn tijd. Lekker wegspelen terwijl het gesprek alle kanten op meandert is helemaal ok.

Dan de restjes: Geen enkel spel dat dit jaar uit de lijst is verdwenen heeft mijn lijst gehaald. Al zitten er hier wederom meerdere spellen tussen die ik met veel plezier speel.

Van mijn eigen lijst hebben 7 spellen de lijst niet gehaald. Nu hoor ik je denken: '12+7=20 klopt niet. Terug naar de basisschool met die Willy.' Je hebt helemaal gelijk. In mijn haast om een lijst samen te stellen heb ik het spel Cryptid twee keer in mijn lijst gezet. Ik vind dit spel ook echt heel erg leuk, maar ik neem aan dat Peter Hein streng is geweest :D. Daarnaast wisten Arkham Horror: The Card Game, Dobbel zo Clever, Galaxy Trucker, Beyond the Sun, Castles of Mad King Ludwig en Ora & Labora de top-100 niet te halen. Dit is natuurlijk een schande en kijk dan ook naar jullie allemaal persoonlijk hoe het mogelijk is dat deze toppers het niet gehaald hebben. Volgend jaar verwacht ik van jullie dat deze anomalie weer recht gestreken wordt.

Dank je wel Peter Hein voor je inspanningen ieder jaar. Iets wat ik volgens mij niet ergens terug heb zien komen is het aantal stemmers en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van eerdere edities van de lijst. Kun je daar misschien nog iets meer over vertellen?
Afbeelding
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Ik moest de top 100 van dit jaar ook nog afsluiten. Voor mij twee toppers bij de laastste 10. Orleans is al een paar jaar mijn absolute nr 1, helaas is het dit jaar een paar plaatsen gezakt, maar beschouw dit als een meesterwerk. Ook Burgundy staat er al wat jaartjes in en zit uitmuntend in elkaar, wat me de juiste uitdaging bied wat ik zoek in een spel.
Wingspan de winnaar, lag enigzins in de lijn der verwachtingen. Prima spel, maar voor mij persoonlijk komt het bij lange na niet in de buurt van de top 20.
Everdell is de enige die ik nog niet gespeeld heb van de top 10 en deze superstip klapper van 2021 wil ik graag ontdekken. De afspraak om deze snel op tafel te krijgen is al gemaakt.

Dan de restjes: Twee spellen van mijn lijst hebben dit jaar de top 100 verlaten. Met pijn in m'n hart geconstateerd dat Vorsten v Florence en Imperial 2030 in de vergetelheid raken. Jammer, maar wel het lot van de tand des tijds. Dit zijn voor mij twee parels die bij mij nooit de collectie zullen verlaten.

Twee persoonlijke toppers die de lijst niet gehaald hebben. Vikings 878, het ultieme dudes-on-a-map spel voor mij. Ik heb deze compleet inclusief uitbreidingen en playmat, wat het thema nog meer tot z'n recht laat komen. Root heeft ook de lijst niet gehaald. Denk dat als deze wat meer bekendheid zou vergaren, hij zeker een plekje zou veroveren in de top 100.

Peter Hein onwijs bedankt weer voor deze editie en wat deze lijst ook tot gevolg heeft is dat je inspiratie krijgt door de "Oh ja die!" momenten.
Kijk al weer uit naar de editie van volgen jaar!

Totaal
Gespeeld: 77
In bezit: 42
In Top 20: 14

10-1
Gespeeld: 9 (alles behalve Everdell)
In bezit: (Orleans, Wingspan, Azul, Puerto Rico, 7W-duel)
In Top 20: 2 (Orleans en Burgundy)
20-11
Gespeeld: 10
In bezit: 5 (El Grande, Carcassonne, Concordia, Stenen Tijdperk, Splendor)
In Top 20: 4 ( Scythe, El Grande, Concordia, Stenen Tijdperk)

30-21
Gespeeld: 10
In bezit: 6 (Crew, El Dorado, Clever, Istanbul, Raiders, Raja's)
In Top 20: 2 (Raiders en Raja's)

40-31
Gespeeld: 9 ( allemaal behalve It's a Wonderful World)
In bezit: 7 ( Gaia P, Marco Polo, Flamme Rouge, Taveernen, Architecten, Catan, TTR)
In Top 20: 3 (Architects, Flamme Rouge en Marco Polo)

50-41
Gespeeld: 9 (allemaal behalve Gloomhaven)
In bezit: 6 (Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Cl. of Caledonia, 7Wonders)
In Top 20: 1 - Clans of Caledonia

60-51
Gespeeld: 4 (Takenoko, Memoir, Tikal, Dixit)
In bezit: 1 (Dixit)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Machiavelli, Codenames, Race ft Galaxy, Lost Cities, welcome to, Sagrada)
In bezit: 2 ( Machiavelli, Lost Cities)

80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo 2, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Het Dorp, Imperial Settlers)
In Top 20: 1 (Het Dorp)

90-81
Gespeeld: 5 (Taipan, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In bezit: 3 (Tai Pan, Through the Ages, Kingdom Builder)

100-91
Gespeeld: 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Bloodrage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavelir, Caylus, Machi Koro,)
In bezit: 3 (St. Petersburg, Bloodrage, Caylus)
In Top 20: 1 (Bloodrage)
Afbeelding
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Totaal:
Gespeeld: 60
In bezit: 11
Interesse: 5

10-1:
Gespeeld: 6 (Orléans, Burgen von Burgund, Puero Rico, Azul, Terraforming Mars, Wingspan)
In bezit: 1 (Orléans)
Interesse: (-)

20-11:
Gespeeld: 8 (Scythe, Pandemic, Great Western Trail, El Grande, Carcassonne, Terra Mystica, Concordia, Splendor)
In bezit: 2 (Pandemic, El Grande)
Interesse: 2 (Agricola, Stenen Tijdperk)

30-21:
Gespeeld: 8 (De Crew, El Dorado, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Rovers vd Noorzee, Raja's vd Ganges, Viticulture )
In bezit: 1 (Raja's van de Ganges)
Interesse: (-)

40-31:
Gespeeld: 9 (It's a Wonderful World, Gaia Project, Marco Polo, Pandemic S1, Flamme Rouge, Architecten, Catan, Hoogspanning, Ticket To Ride)
In bezit: 2 (Gaia Project, Hoogspanning)
Interesse: 0 (-)

50-41:
Gespeeld: 8 (Brass Birmingham, Lords of Waterdeep, Odin, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Clans of Caledonia, 7 Wonders )
In bezit: 2 (Odin, Clans of Caledonia)

60-51:
Gespeeld: 5 (Grand Austria Hotel, Codenames, Sagrada, Clank!, Brugge)
In bezit: 0 (-)
Interesse: 1 (Race for the Galaxy)

70-61:
Gespeeld: 4 (Memoir, Tikal, Teotihuacan, Underwater Cities )
In bezit: 2 (Teotihuacan, Underwater Cities)
Interesse: 1 (Tapestry)

80-71:
Gespeeld: 4 (Take 5, Century, Marco Polo II, Imperial Settlers)
In bezit: 1 (Take 5)

90-81:
Gespeeld: 4 (Regenwormen, Spirit Island, Roll for the Galaxy, Barrage)

100-91:
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg (BGA), Andor, Blood Rage, Caylus)
Interesse: 1 (Nidavellir)
Afbeelding
Afbeelding