Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Speelgoed van het Jaar (NL) maakte deze week de winnaars, genomineerd door de vakjury, bekend. Deze vakjury heeft de voorbije maanden heel wat speelgoed, spellen en puzzels getest. In twaalf verschillende categorieën nomineerde de jury telkens drie winnaars. Het publiek krijgt nu de kans om per categorie voor de publieksprijs te stemmen. Dat kan tot 25 oktober. Tijdens het Nationale Speelgoed Gala op 2 november worden dan de winnaars van de publieksprijzen bekend gemaakt.
Voor de eerste keer krijgen gezelschapsspellen, naast de traditionele leeftijdscategorieën voor speelgoed, ook drie specifieke categorieën: kinderspel, familiespel en kennerspel. Uiteraard kunnen we deze erkenning alleen maar toejuichen.
Wij vermelden hier enkel de genomineerde spellen door de vakjury.
De volledige lijst met speelgoed en puzzels kan je terugvinden op de website van Speelgoed van het jaar.
Paleo en Micromacro mogen van mij winnen in elke categorie waar ze meedoen. Om dat kracht bij te zetten heb ik er alvast op gestemd.
Over de andere categorieën heb ik geen mening.
Ik blijf het gezien het volgende artikel in het deelnemersregelement een dubieuze prijs vinden.
Neemt niet weg dat ik wel blij ben dat veel bordspeluitgevers er dat voor over hebben.
7. Aan deelname aan de verkiezing zijn geen kosten verbonden. De leverancier van een winnend artikel verplicht zich tot betaling van € 5.499 excl. BTW voor het eerste artikel dat wint van deze leverancier. De bijdragen voor een eventueel tweede en derde winnend artikel van 1 leverancier, bedragen resp. € 3.999 en € 3.499. Wint hetzelfde artikel meerdere malen, bedraagt de bijdrage eenmalig € 5.499. De Verkiezing Speelgoed van het Jaar gebruikt deze bijdragen voor de organisatie van de verkiezing en de promotie van de winnaars. De factuur voor de kosten van het winnen zal binnen een week na de bekendmaking worden verzonden en moet binnen twee weken na verzending zijn voldaan aan de SGN. Naast de vergoeding moeten evt. kosten worden gemaakt voor het kopen van stickers met het logo “Winnaar”. Nadere bijzonderheden zullen worden verstrekt in de bijeenkomst in de week van 6 juli 2021.
WTULTC schreef:
Ik blijf het gezien het volgende artikel in het deelnemersregelement een dubieuze prijs vinden.
Neemt niet weg dat ik wel blij ben dat veel bordspeluitgevers er dat voor over hebben.
7. Aan deelname aan de verkiezing zijn geen kosten verbonden. De leverancier van een winnend artikel verplicht zich tot betaling van € 5.499 excl. BTW voor het eerste artikel dat wint van deze leverancier. De bijdragen voor een eventueel tweede en derde winnend artikel van 1 leverancier, bedragen resp. € 3.999 en € 3.499. Wint hetzelfde artikel meerdere malen, bedraagt de bijdrage eenmalig € 5.499. De Verkiezing Speelgoed van het Jaar gebruikt deze bijdragen voor de organisatie van de verkiezing en de promotie van de winnaars. De factuur voor de kosten van het winnen zal binnen een week na de bekendmaking worden verzonden en moet binnen twee weken na verzending zijn voldaan aan de SGN. Naast de vergoeding moeten evt. kosten worden gemaakt voor het kopen van stickers met het logo “Winnaar”. Nadere bijzonderheden zullen worden verstrekt in de bijeenkomst in de week van 6 juli 2021.
Dat is al jaren een gegeven en iets waar iedere uitgever zelf over moet beslissen. Ik ben zelf aangenaam verrast dat er vanaf dit jaar ook aparte prijzen zijn voor spellen. Als op deze manier spellen in het algemeen meer zichtbaarheid krijgen kunnen we dat alleen maar toejuichen. Als potentiële kopers in een speelgoedwinkel of supermarkt sneller een van de winnaars met het logo van 'Speelgoed van het jaar' kopen is dat waarschijnlijk al een vooruitgang, niet alleen voor de winnende uitgevers, maar voor de betere spellen in het algemeen.
Ach
Als ik moest kiezen tussen NSP en SvhJ als veelspeler dan wist ik het wel. Als marketing- en communicatieprofessional besef ik wat SvhJ winst (en vooral het winnaarslogo) voor een titel doet in online en offline retail voor de massamarkt. Die business case zou wel eens positief kunnen uitpakken. Zou mooi zijn als “de consument” op termijn het NSP-logo gaat herkennen en waarderen zoals het SvhJ logo nu. NSP zet flinke stappen.
Wie zou volgens jullie de Kim Kötter van NSP moeten zijn?
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Bart schreef:
Dat is al jaren een gegeven en iets waar iedere uitgever zelf over moet beslissen. Ik ben zelf aangenaam verrast dat er vanaf dit jaar ook aparte prijzen zijn voor spellen. Als op deze manier spellen in het algemeen meer zichtbaarheid krijgen kunnen we dat alleen maar toejuichen. Als potentiële kopers in een speelgoedwinkel of supermarkt sneller een van de winnaars met het logo van 'Speelgoed van het jaar' kopen is dat waarschijnlijk al een vooruitgang, niet alleen voor de winnende uitgevers, maar voor de betere spellen in het algemeen.
Ik heb ook geen moeite met de vergoeding, aangezien deze pas na de beslissing van de jury wordt gevraagd en nodig is voor organisatie en promotie.
In 2011 hadden ze een afzonderlijke spellenverkiezing aangekondigd, die in 2012 werd omgekat naar een aparte categorie voor spellen, maar dit duurde niet lang. We zullen zien hoe lang ze het deze keer volhouden.
Ik loop zelf niet warm voor de aanpassingen. De hoeveelheid winnaars is lachwekkend en nietszeggend tegelijk. Een prijs waarbij men niet wil kiezen. Een massa=kassa prijs.
@Bart in de categorie familiespel heb je de winnaar van de categorie puzzels opgenomen. Dit moet zijn het nieuwe spel Escape Your House.
Escape Your House is overigens een opmerkelijke winnaar. Dit spel ligt pas vanaf eind september in de winkel. Wat een aanfluiting dat ze een niet verkrijgbaar spel laten winnen. Maar ja, zoiets kan gebeuren wanneer je de verkiezing laat organiseren onder de hoede van een van de mensen achter Identity Games.
Erwin schreef:
@Bart in de categorie familiespel heb je de winnaar van de categorie puzzels opgenomen. Dit moet zijn het nieuwe spel Escape Your House.
Escape Your House is overigens een opmerkelijke winnaar. Dit spel ligt pas vanaf eind september in de winkel. Wat een aanfluiting dat ze een niet verkrijgbaar spel laten winnen. Maar ja, zoiets kan gebeuren wanneer je de verkiezing laat organiseren onder de hoede van een van de mensen achter Identity Games.