Winnaars Gouden Ludo 2021 bekend

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars Gouden Ludo 2021 bekend

Bericht door Bart »

Vanavond maakte de Forum-Federatie de winnaars van de Gouden Ludo 2021 bekend op FB. De Verdwenen Ruïnes van Arnak wint de Gouden Ludo in de categorie expertspellen. Bij de Gouden Ludo categorie familiespellen is Calico de winnaar. Beide spellen zijn uitgegeven door White Goblin Games.

De Gouden Ludo wordt jaarlijks toegekend aan de beste nieuwe Nederlandstalige spellen. Na een screening van de nieuw uitgegeven spellen tijdens de voorbije periode, nomineert de jury telkens drie spellen in de categorieën Familie en Expert. Zowel de aangesloten spelgroepen van de Forum-Federatie als de andere Vlaamse spellenclubs kunnen vervolgens hun stem uitbrengen.

Het was in beide categorieën een afgetekende overwinning. De verdwenen ruïnes van Arnak won in de categorie Expertspellen met 40,50% van de toegekende punten. Everdell en It’s a wonderfull world ontvingen respectievelijk 31,70% en 27,70% van de te verdelen punten.

In de categorie Familiespellen kreeg winnaar Calico 41% van de uitgebrachte punten. Lamaland en Ghost Adventure ontvingen respectievelijk 33% en 25,50% in hun categorie.

Onze felicitaties aan winnende en genomineerde uitgevers. Deze mooie spellen mogen vanaf vandaag een extra kwaliteitslabel dragen.

Gouden Ludo 2021 – Expertspellen
  • Winnaar:
    • De verdwenen Ruïnes van Arnak
      auteur: Elwen & Min
      uitgegeven door White Goblin Games

• Ander nominaties:
    • Everdell
      auteurs: James A. Wilson
    • It’s a wonderfull world
      auteur: Frédéric Guérard
      uitgegeven door Geronimo Games

Gouden Ludo 2021 – Familiespellen
  • Winnaar
    • Calico
      auteur: Kevin Russ

• Andere nominaties
    • Lamaland
      auteur: Phil Walker-Harding
      uitgegeven door 999 Games
    • Ghost Adventure
      auteur: Wlad Watine
      uitgegeven door Geronimo Games

Bijlagen
GHOST ADVENTURE.png
lama.jpg
(43.94 KiB) Nog niet gedownload
GLCalico.png
(141.34 KiB) Nog niet gedownload
Its.jpg
(57.83 KiB) Nog niet gedownload
Everdell.png
(200.46 KiB) Nog niet gedownload
GLArnak.png

Labels:
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: Winnaars Gouden Ludo 2021 bekend

Bericht door Piet »

Ik ben zeer benieuwd naar Ghost Adventure. Het spel ligt bij onze spellenvrienden klaar maar het werd nog niet gespeeld.
En waarschijnlijk moet ik het schaamrood op de wangen krijgen, maar ik speelde Everdell nog niet. :oops:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Beetje merkwaardig dat Calico wint. Ik vind dat maar een middelmatig spel en vind Cascadia dat White Goblin volgend jaar uitbrengt dat ook een 6 hoekig tegeltjes legspel is een stuk beter.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Beetje merkwaardig dat Calico wint. Ik vind dat maar een middelmatig spel en vind Cascadia dat White Goblin volgend jaar uitbrengt dat ook een 6 hoekig tegeltjes legspel is een stuk beter.
Misschien wint die dan volgend jaar:)
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef:
WTULTC schreef: Beetje merkwaardig dat Calico wint. Ik vind dat maar een middelmatig spel en vind Cascadia dat White Goblin volgend jaar uitbrengt dat ook een 6 hoekig tegeltjes legspel is een stuk beter.
Misschien wint die dan volgend jaar:)
Haha, dat schoot ook meteen door mijn hoofd. Ik heb Calico niet gespeeld, maar hoor ook wel gemengde verhalen; beetje te abstract misschien. De andere nominaties in deze categorie waren ook vooral minder bekend, heb ik het idee.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik heb zelf geen van de genomineerde familiespellen gespeeld, bij de expertspellen vind ik Arnak inderdaad beduidend beter dan de andere twee! :thumbup:
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Leuk nieuws en felicitaties voor de winnaars... ik vond de toelichtingen bij de spellenprijs in NL al wat matig (juryrapporten die vooral het spel beschrijven en niet wat dat spel nou voor moois heeft gedaan met de jury), maar bij de Gouden Ludo zie ik helemaal niets? Nieuws gemist, dacht ik, maar het is er helemaal niet? Blij dat we Bart hebben, denk ik dan, maar waarom staat de GL site nog op 2020?
Enfin. De familiespellen ken ik allemaal niet. Calico gaat op de lijst, hoewel Cascadia daar dus inderdaad ook al op staat... de expertspellen ken ik allemaal. Arnak zou dan niet mijn keuze zijn. Ik vind dat denk ik toch teveel een groot verzamel- en wisselspel en punten potpourri. Speelt wel relaxed weg, dat wel. Maar Everdell en Wonderful World vind ik denk ik toch iets leuker.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, ik zou Calico van je lijstje laten als je Cascadia al op je lijstje hebt staan. Beide in je collectie hebben voegt niet veel toe en Cascadia is duidelijk de betere van de twee vind ik. Mede omdat je daar geen bord gebruikt dat je beperkt in het leggen van je tegels.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

WTULTC schreef: @ Pura, ik zou Calico van je lijstje laten als je Cascadia al op je lijstje hebt staan. Beide in je collectie hebben voegt niet veel toe en Cascadia is duidelijk de betere van de twee vind ik. Mede omdat je daar geen bord gebruikt dat je beperkt in het leggen van je tegels.
En zo zie maar weer, smaken verschillen.
Ik hou namelijk erg van dit soort puzzelachtige spellen en vind ze dan ook verschillend genoeg om beiden in de collectie te hebben.
Juist het beperkende bord van Calico vind ik erg fijn.
Net als een kat die altijd in een iets te kleine doos gaat liggen. :)
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

rober schreef: En zo zie maar weer, smaken verschillen.
Ik hou namelijk erg van dit soort puzzelachtige spellen en vind ze dan ook verschillend genoeg om beiden in de collectie te hebben.
Juist het beperkende bord van Calico vind ik erg fijn.
Ik sluit me hierbij aan. Het hangt er inderdaad maar net van af wat je leuk vindt en ik vind dit type puzzelspellen ook altijd erg leuk.
Calico heb ik 1x gespeeld op Tabletopia en vond ik toch ook een leuke, maar Cascadia na 1x irl spelen evengoed. Ik vind trouwens dat ze ondanks het gemeenschappelijke puzzelelement toch ook wel verschillend genoeg spelen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Plaats reactie