Winnaars Spiel des Jahres 2025

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars Spiel des Jahres 2025

Bericht door Bart »

Vanavond werden in Berlijn de winnaars Spiel des Jahres 2025 bekendgemaakt. De jury kende de prijzen toe in drie categorieën: Spiel des Jahres, Kinderspiel des Jahres en Kennerspiel des Jahres.

SdJ2025.jpg

Winnaar Spiel des Jahres 2025:

Bomb Busters
  • uitgever: Pegasus Spiele (Nl 999 Games)
  • spelauteur: Hisashi Hayashi
  • spelers: 2 tot 5
  • leeftijd: +10 jaar
  • spelduur: 30 minuten
"In 'Bomb Busters' groeien we met de taken mee. Stap voor stap leren we het ABC van het bommen ruimen. Met behulp van logica en een beetje interactie leiden we de juiste getallenparen af. De speciale Comic-look geeft het dreigende onderwerp de nodige luchtigheid. Dit verbindt ons als team en later kunnen we ons wagen aan uiteenlopende missies die onze eerdere denkwijzen overhoop gooien."

De andere genomineerden waren
  • Flip 7 van Eric Olsen, uitgegeven door Kosmos / The Op Games / Nl: 999 Games
  • Krakel Orakel van 7 Bazis, uitgegeven door Topp

Winnaar Kinderspiel des Jahres 2025

Topp die Torte
  • uitgever: Smidt Spiele
  • spelauteur: Wolfgang Warsch
  • spelers: 2 tot 6
  • leeftijd: +6 jaar
  • spelduur: 20 minuten
"De letterlijk gelaagde schattingsopdracht in 'Topp die Torte!’ betovert spelers bij de eerste aanblik van de glinsterende suikerklontjes. De opdracht is verfrissend spannend en is gecombineerd met een slim scoremechanisme dat niet alleen thematisch coherent is, maar ook een tactische laag aan het spel toevoegt. Visueel aantrekkelijk, met een perfecte dosis geluk en een echt suikerzoet thema. Wat een lekkernij!", aldus de jury voor het kinderspel van het jaar.

Ook genomineerd:
  • Cascadia Junior van Fertessa Allyse en Randy Flynn, uitgegeven door Kosmos / AEG / Flatout Games / Nl: White Goblin Games
  • Die Mäusebande van Christophe Lauras, uitgegeven door Game Factory.

Kennerspiel des Jahres 2025

Endeavor: Die Tiefsee
  • uitgever: Frosted Games / Board Game Circus / Nl: DSV Games - Endeavor: Diepzee
  • spelauteurs: Carl de Visser en Jarratt Gray
  • spelers: 1 tot 4
  • leeftijd: +10 jaar
  • spelduur: 60 tot 120 minuten
Andere genomineerden:
  • Faraway van Johannes Goupy en Corentin Lebrat, uitgegeven door Kosmos / Nl: White Goblin Games
  • Neuland door Charles Chevallier en Laurent Escoffier, uitgegeven door Game Factory / Nl: 999 Games - Vlooot

Voor de aanbevelingslijst in deze drie categorieën, zie nieuwsbericht over de nominaties Spiel des Jahres 2025.

Website Spiel des Jahres

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Winnaars Spiel des Jahres 2025

Bericht door WTULTC »

Nu volgt natuurlijk de eeuwige discussie of een spel wel in de juiste categorie valt, want Faraway (daarachter ontbreekt de Nederlandse uitgever zie ik) zie ik toch echt als een familiespel en zou bij mij toch in klasse van Flip 7 en Bomb Busters zijn gevallen ipv Kennerspel.

Volgens mij zijn ze al een tijdje gestopt met de expertspellen bij Spiel das Jahres of niet?
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

WTULTC schreef: ma 14 jul 2025, 09:54 (...) Faraway (daarachter ontbreekt de Nederlandse uitgever zie ik) (...)
Gezien ik gisteren nog snel een bericht wilde plaatsen had ik enkel bij de winnaars de uitgever van de Nederlandse editie vermeld. Ondertussen heb ik dit ook aangevuld voor de genomineerde spellen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: ma 14 jul 2025, 09:54 Nu volgt natuurlijk de eeuwige discussie of een spel wel in de juiste categorie valt, want Faraway (daarachter ontbreekt de Nederlandse uitgever zie ik) zie ik toch echt als een familiespel en zou bij mij toch in klasse van Flip 7 en Bomb Busters zijn gevallen ipv Kennerspel.

Volgens mij zijn ze al een tijdje gestopt met de expertspellen bij Spiel das Jahres of niet?
Spiel des Jahres deed en doet niets met expertspellen (een sporadische Sonderpreis daargelaten). Voor mij logisch, experts hebben geen spellenprijs nodig.

Faraway is in mijn optiek wel degelijk een kennerspel, maar dan van het lichte soort. Prima ingedeeld, had van mij ook mogen winnen (al ben ik tevreden met Endeavor).
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Erwin schreef:
WTULTC schreef: ma 14 jul 2025, 09:54 Nu volgt natuurlijk de eeuwige discussie of een spel wel in de juiste categorie valt, want Faraway (daarachter ontbreekt de Nederlandse uitgever zie ik) zie ik toch echt als een familiespel en zou bij mij toch in klasse van Flip 7 en Bomb Busters zijn gevallen ipv Kennerspel.

Spiel des Jahres deed en doet niets met expertspellen (een sporadische Sonderpreis daargelaten). Voor mij logisch, experts hebben geen spellenprijs nodig.

Faraway is in mijn optiek wel degelijk een kennerspel, maar dan van het lichte soort. Prima ingedeeld, had van mij ook mogen winnen (al ben ik tevreden met Endeavor).
Echt? Je speelt 8 kaarten set collection en dan achteruit scoren. Wat is daar Kenners spel aan?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Of een spel Kenners is, kan me niet roesten eigenlijk, maar waar ik wèl benieuwd naar ben is Endeavor: deep sea. Iemand die het al voldoende heeft gespeeld voor een oordeel?
Afbeelding
DomusCasa
Website beheerder

Bericht door DomusCasa »

Pura Vida schreef: ma 14 jul 2025, 22:57 Of een spel Kenners is, kan me niet roesten eigenlijk, maar waar ik wèl benieuwd naar ben is Endeavor: deep sea. Iemand die het al voldoende heeft gespeeld voor een oordeel?
Voor een volledig oordeel is het bij ons nog te vroeg, maar de eerste indruk na vier potjes is goed. In vergelijking met het 'oude' endeavor is een en ander wat vriendelijker, maar vooral meer tactisch geworden. Je moet net wat meer inspelen op wat er gebeurd en mogelijk is, ten opzichte van de eerdere endeavors.

Persoonlijk vind ik hem fijner spelen dan de vorige, maar daar zijn de meningen hier thuis over verdeeld.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef:Of een spel Kenners is, kan me niet roesten eigenlijk, maar waar ik wèl benieuwd naar ben is Endeavor: deep sea. Iemand die het al voldoende heeft gespeeld voor een oordeel?
Het is een goed spel. Heb nu 4 potjes gespeeld.
De scenarios zorgen ervoor dat het wel steeds anders speelt omdat je echt een ander doel hebt.

Co op en Solo niet gespeeld.

Met 2 zijn niet alle scenarios even leuk. Als je heel diep of heel wijdt moet ontdekken voor de punten lukt dat met 2 gewoon niet. Met 4 spelers komt het bord veel verder open en is de concurrentie echt groter op de verschillende acitievelden.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Blij met Bomb Busters als winnaar! Over Endeavor: Deep Sea gesproken; het was voor mij de eerste ervaring met een Endeavor-spel (heb de voorgaande nooit gespeeld). De eerste keer vond ik het ontdekken wel aardig, maar ik was niet overtuigd. Een tweede potje deed me inzien dat het allemaal nogal 13-in-een-dozijn is. Door de vele verschillende tegels en diverse missies wordt er enorm de indruk gewekt van variatie, maar eigenlijk vond ik het tweede potje al nagenoeg gelijk aan het eerste (en dan speelden we nog een verdere/moeilijkere missie, niet missie 2, anders had het nog een intro/opbouw kunnen zijn). Het spel ziet er grafisch mooi uit en heeft mooie materialen, misschien speelt dat voor veel mensen ook mee tegenwoordig? Inhakend op wat ik hier verder lees; wij spelen wel altijd met 2 spelers en wellicht is het daar niet geschikt voor ondanks het volgens de spelregels wel kan. Mocht dat het geval zijn, dan vind ik dat een jammerlijke keuze; had het spel als uitgever dan 3-5 spelers gehouden, net als de voorganger.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

endeavor alleen coop en met 2 gespeeld en dat bevalt heel goed! In het begin was het behalen van de doelen erg lastig maar we merken dat we het al beter doen en meer doelen halen. Dus geef vooral niet op! Leuk ook dat er echt verschillende scenarios zijn met verschillende focus.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Jaarlijks organiseert het spellenmagazine Fairplay een "scoutaction" op Spiel: een populariteitstest van de nieuwste spellen op de beursvloer. Vorig jaar eindigden zowel Bomb Busters als Endeavor: Deep Sea als hoogste in hun respectieve categorieën.

Zoals jullie hierboven konden lezen sleepten beide spellen een Spiel des Jahres trofee in de wacht. Dit najaar dus zeker de Fairplay Scoutaction in het oog houden.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Edwin84 schreef: ma 14 jul 2025, 20:27
Erwin schreef: Faraway is in mijn optiek wel degelijk een kennerspel, maar dan van het lichte soort. Prima ingedeeld, had van mij ook mogen winnen (al ben ik tevreden met Endeavor).
Echt? Je speelt 8 kaarten set collection en dan achteruit scoren. Wat is daar Kenners spel aan?
Elke keer dat ik Faraway aan niet zo ervaren spelers uitleg, zitten er weer mensen tussen die dat achteruit scoren echt niet kunnen begrijpen. Dus ik snap die Kenners-indeling wel, al had het wat mij betreft niet gehoeven.
Wel een fantastisch spel trouwens. (Al is Endeavor ook erg leuk, dus ik ga niet klagen over de uitslag.)
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Mac-S schreef: do 17 jul 2025, 11:35 Elke keer dat ik Faraway aan niet zo ervaren spelers uitleg, zitten er weer mensen tussen die dat achteruit scoren echt niet kunnen begrijpen.
Dit is precies mijn ervaring. Zelfs bij mensen die wel vaak een spel doen gaat dit regelmatig mis als ze het voor het eerst spelen.
Afbeelding
Plaats reactie