Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

Bericht door Bart »

Vanavond maakte de jury van de Nederlandse Spellenprijs 2025 de nominaties voor de NSP 2025 bekend. De prijs wordt dit jaar voor de 25e keer uitgereikt en bekroont gezelschapsspellen die in het Nederlands zijn uitgegeven. De Nederlandse Spellenprijs kent drie categorieën: Familie, Kenners en Experts.

banner 2025 nsp_nominaties.jpg

Genomineerden categorie Familie:
  • Bomb Busters | 999 Games
    • auteur: Hisashi Hayashi
    • spelers: 2 tot 5
    • leeftijd: 12+
    • spelduur: 30 minuten
  • Faraway | White Goblin Games
    • auteurs: Johannes Goupy en Corentin Lebrat
    • spelers: 2 tot 6
    • leeftijd: 10+
    • spelduur: 25 minuten
  • Pixies | Gam’inBIZ
    • auteur: Johannes Goupy
    • spelers: 2 tot 5
    • leeftijd: 8+
    • spelduur: 30 minuten
NSP25_familie.jpg

Genomineerden categorie Kenners
  • Botanicus | 999 Games
    • auteurs: Vieri Masseini en Samuele Tabellini
    • spelers: 2 tot 4
    • leeftijd:10+
    • spelduur: 40 tot 60 minuten
  • Komeet| HOT Games
    • auteur: Peter Prinz
    • spelers: 2 tot 4
    • leeftijd:12+
    • spelduur: 45 tot 75 minuten
  • Pirates of Maracaibo | Geronimo Games
    • auteurs: Alexander Pfister, Ryan Hendrickson en Ralph Bienert
    • spelers: 1 tot 4
    • leeftijd: 12+
    • spelduur: 25 minuten per speler
NSP25_kenners.jpg

Genomineerden categorie Experts
  • Men-Nefer | Keep Exploring Games
    • auteur: Germán P. Millán
    • leeftijd: 14+
    • spelduur: 60 tot 120 minuten
  • SETI | DSV Games
    • auteurs: Tomáš Holek
    • spelduur: 40 minuten per speler
  • Windmill Valley | Board&Dice
    • auteurs: Dani Garcia
    • spelduur: 45 tot 90 minuten
NSP25_expert.jpg

De nominaties werden bekendgemaakt in een video op het YouTube-kanaal van de Nederlandse Spellenprijs. Op de NSP-website kan je per spel een korte spelbeschrijvingen en het juryoordeel lezen.

De Nederlandse Spellenprijs wordt sinds 2001 jaarlijks uitgereikt en wil consumenten wijzen op kwalitatieve titels binnen het brede aanbod van Nederlandstalige bord- en kaartspellen. Sinds 2013 zijn er prijzen voor familie- en expertspellen, en in 2020 werd de categorie kennerspel toegevoegd.

Een vakjury van tien onafhankelijke spellenkenners selecteerde de negen genomineerden uit meer dan honderd titels die tussen 1 juli 2024 en 30 juni 2025 in Nederland zijn verschenen. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit, speelplezier en originaliteit.

De uiteindelijke winnaars in iedere categorie worden op zaterdag 11 oktober 2025 bekendgemaakt en gehuldigd bij Spellenwereld Assen.

Website: De Nederlandse Spellenprijs

Labels:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

Bericht door Duiker »

Ik denk dat Pirates en Seti gaan winnen.
Keep Exploring Games
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van elke categorie heb ik er tot nu toe 1 gespeeld. Namelijk Faraway, Komeet en Winsmill Valley.

Ik denk dat de keuze bij de familie categorie wellicht het lastigst is. Zowel Faraway als Bomb Busters waren/zijn enorm populair toen ze uitkwamen een hebben beide een vrij uniek vernieuwd spel concept. Die spellen zouden het beide evenveel verdienen wat mij betreft.

Bij de kenners verwacht ik Pirates of Maracaibo. Die ligt hier thuis maar ben ik helaas nog niet aan toe gekomen om te spelen.

Expert zal Seti wel worden gezien de populariteit. Zelf heb ik daarvan alleen Windmill Valley gespeeld en dat spel is heerlijk en past goed bij Nederland zo met die tulpen en molens. Overigens wordt Windmill Valley via Asmode gedistribueerd.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Bomb Busters
pic9076974[1].jpg
BombBuster_spel.jpg

Faraway
pic9079972[1].jpg
Faraway_spel.jpg

Pixies
pic9083773[1].jpg
Pixies_spel.jpg

Botanicus
pic9078078[1].jpg
Botanicus_spel.jpg

Komeet
pic9078107[1].jpg
Komeet_spel.jpg

Pirates of Maracaibo
pic9078367[1].jpg
PiratesMaracaibo_spel.jpg

Men-Nefer
pic9082451[1].jpg
MenNefer_spel.jpg

SETI
pic9083771[1].jpg
Seti_spel.jpg

Windmill Valley
pic9078446[1].jpg
WindmillValley_spel.jpg

foto's: met dank aan Henk Rolleman
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Voor familie heb ik zowel Pixies als Faraway een keer gespeeld. Lastig om daaruit een keuze te maken.

Botanicus vind ik een erg leuk spel. Zou leuk zijn als die wint in de kennercategorie.

Voor de expertspellen verwacht ik dat SETI wint. Helaas deze nog steeds niet gespeeld, maar gaat zeker wel gebeuren. Ik vind alleen Windmill Valley niet in de expertcategorie horen. Deze 1 keer gespeeld en zou het meer als kennerspel bestempelen.
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Naar aanleiding van de nominaties in ons jubileumjaar heeft het Nederlands Dagblad onze voorzitter (Niek Ederveen) en secretaris (Rowdy van Lieshout) geïnterviewd. Afgelopen zaterdag werd het persoonlijke verhaal gepubliceerd: Wie bepaalt wat het beste spel van Nederland wordt?
Wat het beste spel van Nederland wordt? De jury kiest uit honderd spellen, en speelt ze eerst allemaal zelf

Sinds woensdag is bekend welke spellen meedingen naar de Nederlandse Spellenprijs. De juryleden die over die nominaties beslissen, testen daarvoor in een jaar tijd ruim honderd spellen. ‘Wij zijn bloedfanatiek.’

Lees hier online verder

NB: Als je jezelf aanmeld voor de nieuwsbrief kun je het artikel gratis lezen.

Nederlandse Spellenprijs site
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

rvlieshout schreef: wo 10 sep 2025, 09:24 Naar aanleiding van de nominaties in ons jubileumjaar heeft het Nederlands Dagblad onze voorzitter (Niek Ederveen) en secretaris (Rowdy van Lieshout) geïnterviewd. Afgelopen zaterdag werd het persoonlijke verhaal gepubliceerd: Wie bepaalt wat het beste spel van Nederland wordt?
Wat het beste spel van Nederland wordt? De jury kiest uit honderd spellen, en speelt ze eerst allemaal zelf

Sinds woensdag is bekend welke spellen meedingen naar de Nederlandse Spellenprijs. De juryleden die over die nominaties beslissen, testen daarvoor in een jaar tijd ruim honderd spellen. ‘Wij zijn bloedfanatiek.’

Lees hier online verder

NB: Als je jezelf aanmeldt voor de nieuwsbrief kun je het artikel gratis lezen.
Hahaha, betaalmuur inderdaad, en op die nieuwsbrief zit ik net niet te wachten eerlijk gezegd. Wel een intrigerende foto trouwens. Terraforming Mars zónder speelbord? Hoe werkt dat?
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Pura Vida schreef: wo 10 sep 2025, 13:56
rvlieshout schreef: wo 10 sep 2025, 09:24 Naar aanleiding van de nominaties in ons jubileumjaar heeft het Nederlands Dagblad onze voorzitter (Niek Ederveen) en secretaris (Rowdy van Lieshout) geïnterviewd. Afgelopen zaterdag werd het persoonlijke verhaal gepubliceerd: Wie bepaalt wat het beste spel van Nederland wordt?

Lees hier online verder

NB: Als je jezelf aanmeldt voor de nieuwsbrief kun je het artikel gratis lezen.
Hahaha, betaalmuur inderdaad, en op die nieuwsbrief zit ik net niet te wachten eerlijk gezegd. Wel een intrigerende foto trouwens. Terraforming Mars zónder speelbord? Hoe werkt dat?
Ik denk dat de man linksvoor op de foto er ook net achter komt dat ze het bord zijn vergeten.
Plaats reactie