Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vanavond maakte de jury van de Nederlandse Spellenprijs 2025 de nominaties voor de NSP 2025 bekend. De prijs wordt dit jaar voor de 25e keer uitgereikt en bekroont gezelschapsspellen die in het Nederlands zijn uitgegeven. De Nederlandse Spellenprijs kent drie categorieën: Familie, Kenners en Experts.
Genomineerden categorie Familie:
Bomb Busters | 999 Games
auteur: Hisashi Hayashi
spelers: 2 tot 5
leeftijd: 12+
spelduur: 30 minuten
Faraway | White Goblin Games
auteurs: Johannes Goupy en Corentin Lebrat
spelers: 2 tot 6
leeftijd: 10+
spelduur: 25 minuten
Pixies | Gam’inBIZ
auteur: Johannes Goupy
spelers: 2 tot 5
leeftijd: 8+
spelduur: 30 minuten
Genomineerden categorie Kenners
Botanicus | 999 Games
auteurs: Vieri Masseini en Samuele Tabellini
spelers: 2 tot 4
leeftijd:10+
spelduur: 40 tot 60 minuten
Komeet| HOT Games
auteur: Peter Prinz
spelers: 2 tot 4
leeftijd:12+
spelduur: 45 tot 75 minuten
Pirates of Maracaibo | Geronimo Games
auteurs: Alexander Pfister, Ryan Hendrickson en Ralph Bienert
spelers: 1 tot 4
leeftijd: 12+
spelduur: 25 minuten per speler
Genomineerden categorie Experts
Men-Nefer | Keep Exploring Games
auteur: Germán P. Millán
leeftijd: 14+
spelduur: 60 tot 120 minuten
SETI | DSV Games
auteurs: Tomáš Holek
spelduur: 40 minuten per speler
Windmill Valley | Board&Dice
auteurs: Dani Garcia
spelduur: 45 tot 90 minuten
De nominaties werden bekendgemaakt in een video op het YouTube-kanaal van de Nederlandse Spellenprijs. Op de NSP-website kan je per spel een korte spelbeschrijvingen en het juryoordeel lezen.
De Nederlandse Spellenprijs wordt sinds 2001 jaarlijks uitgereikt en wil consumenten wijzen op kwalitatieve titels binnen het brede aanbod van Nederlandstalige bord- en kaartspellen. Sinds 2013 zijn er prijzen voor familie- en expertspellen, en in 2020 werd de categorie kennerspel toegevoegd.
Een vakjury van tien onafhankelijke spellenkenners selecteerde de negen genomineerden uit meer dan honderd titels die tussen 1 juli 2024 en 30 juni 2025 in Nederland zijn verschenen. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit, speelplezier en originaliteit.
De uiteindelijke winnaars in iedere categorie worden op zaterdag 11 oktober 2025 bekendgemaakt en gehuldigd bij Spellenwereld Assen.
Van elke categorie heb ik er tot nu toe 1 gespeeld. Namelijk Faraway, Komeet en Winsmill Valley.
Ik denk dat de keuze bij de familie categorie wellicht het lastigst is. Zowel Faraway als Bomb Busters waren/zijn enorm populair toen ze uitkwamen een hebben beide een vrij uniek vernieuwd spel concept. Die spellen zouden het beide evenveel verdienen wat mij betreft.
Bij de kenners verwacht ik Pirates of Maracaibo. Die ligt hier thuis maar ben ik helaas nog niet aan toe gekomen om te spelen.
Expert zal Seti wel worden gezien de populariteit. Zelf heb ik daarvan alleen Windmill Valley gespeeld en dat spel is heerlijk en past goed bij Nederland zo met die tulpen en molens. Overigens wordt Windmill Valley via Asmode gedistribueerd.
Voor familie heb ik zowel Pixies als Faraway een keer gespeeld. Lastig om daaruit een keuze te maken.
Botanicus vind ik een erg leuk spel. Zou leuk zijn als die wint in de kennercategorie.
Voor de expertspellen verwacht ik dat SETI wint. Helaas deze nog steeds niet gespeeld, maar gaat zeker wel gebeuren. Ik vind alleen Windmill Valley niet in de expertcategorie horen. Deze 1 keer gespeeld en zou het meer als kennerspel bestempelen.
Naar aanleiding van de nominaties in ons jubileumjaar heeft het Nederlands Dagblad onze voorzitter (Niek Ederveen) en secretaris (Rowdy van Lieshout) geïnterviewd. Afgelopen zaterdag werd het persoonlijke verhaal gepubliceerd: Wie bepaalt wat het beste spel van Nederland wordt?
Wat het beste spel van Nederland wordt? De jury kiest uit honderd spellen, en speelt ze eerst allemaal zelf
Sinds woensdag is bekend welke spellen meedingen naar de Nederlandse Spellenprijs. De juryleden die over die nominaties beslissen, testen daarvoor in een jaar tijd ruim honderd spellen. ‘Wij zijn bloedfanatiek.’
rvlieshout schreef: wo 10 sep 2025, 09:24
Naar aanleiding van de nominaties in ons jubileumjaar heeft het Nederlands Dagblad onze voorzitter (Niek Ederveen) en secretaris (Rowdy van Lieshout) geïnterviewd. Afgelopen zaterdag werd het persoonlijke verhaal gepubliceerd: Wie bepaalt wat het beste spel van Nederland wordt?
Wat het beste spel van Nederland wordt? De jury kiest uit honderd spellen, en speelt ze eerst allemaal zelf
Sinds woensdag is bekend welke spellen meedingen naar de Nederlandse Spellenprijs. De juryleden die over die nominaties beslissen, testen daarvoor in een jaar tijd ruim honderd spellen. ‘Wij zijn bloedfanatiek.’
NB: Als je jezelf aanmeldt voor de nieuwsbrief kun je het artikel gratis lezen.
Hahaha, betaalmuur inderdaad, en op die nieuwsbrief zit ik net niet te wachten eerlijk gezegd. Wel een intrigerende foto trouwens. Terraforming Mars zónder speelbord? Hoe werkt dat?
rvlieshout schreef: wo 10 sep 2025, 09:24
NB: Als je jezelf aanmeldt voor de nieuwsbrief kun je het artikel gratis lezen.
Hahaha, betaalmuur inderdaad, en op die nieuwsbrief zit ik net niet te wachten eerlijk gezegd. Wel een intrigerende foto trouwens. Terraforming Mars zónder speelbord? Hoe werkt dat?
Ik denk dat de man linksvoor op de foto er ook net achter komt dat ze het bord zijn vergeten.