Winnaars Gouden Ludo 2025

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars Gouden Ludo 2025

Bericht door Bart »

2Vrijdagavond werden de winnaars van De Gouden Ludo 2025 bekend gemaakt. De Gouden Ludo wordt jaarlijks georganiseerd door Forum Federatie en bekroont de beste bordspellen - gekozen door de leden van Vlaamse spellenclubs - in de categorieën 2-pelers, familie en expert. In een uitzending op het YouTube-kanaal Meetle werden de winnende titels in deze drie categorieën onthuld.

Gouden Ludo Winnaars 2025.png

In de categorie 2-spelers gaat de trofee naar Sky Team, uitgegeven door 999 Games.
In dit coöperatieve dobbelspel van Luc Rémond besturen beide spelers samen een passagiersvliegtuig, dat ze veilig aan de grond proberen te zetten. Het spel bevat 11 vliegvelden en 21 scenario’s gebaseerd op realistische omstandigheden, zoals wind, ijsvorming en brandstofproblemen.

Eveneens genomineerd in de categorie 2-speler:
  • The Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth, van Antoine Bauza en Bruno Cathala, uitgegeven door Repos Production / Asmodee.
De prijs voor familiespel gaat dit jaar naar Faraway van uitgever White Goblin Games.
Dit kaartspel, ontworpen door Johannes Goupy en Corentin Lebrat, speelt zich af op het eiland Alula. Door kaarten van links naar rechts te spelen, maar in omgekeerde volgorde te scoren, ontstaat een verrassende puntentelling. Volgens de organisatie lagen de finalisten in deze categorie bijzonder dicht bij elkaar.

Andere genomineerden in de categorie familiespel:
  • Botanicus van Vieri Masseini en Samuele Tabellini , uitgegeven bij 999 Games.
  • Fairy Ring ontworpen door Laurence Grenier en Fabien Tanguy , van uitgever Repos Production / Asmodee.
In de categorie expert wint SETI: De Zoektocht naar Buitenaardse Intelligentie van DSV Games.
Dit strategische spel van Tomáš Holek laat spelers een ruimteonderzoeksinstituut leiden dat sondes lanceert, sterren bestudeert en technologie ontwikkelt om buitenaards leven op te sporen.

Waren ook genomineerd als expertspel:
  • Het Onbewuste, van spelontwerpers Laskas, Jonny Pac, Yoma en Antonio Zax, uitgegeven door Keep Exploring Games .
  • Wondrous Creatures van ontwerper C.W. Yeom van uitgever DSV Games.
Op zaterdag 22 november worden op Spel in Antwerpen de Gouden Ludo 2025-trofeeën officieel overhandigd aan de winnende uitgevers.

Wie dit weekend Spel bezoekt, kan de finalisten van de Gouden Ludo 2025 uitproberen op de speciale Gouden Ludo-stand. De organisatie van de Gouden Ludo zal ook aanwezig op Spel-o-Polis op 14 februari 2026.

Labels:
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Re: Winnaars Gouden Ludo 2025

Bericht door helena »

Seti heb ik nooit gespeeld maar in Sky-team en Faraway kan ik me helemaal vinden. Leuk :thumbup:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Op Spel in Antwerpen op zaterdag 22/11 volgde de officiële prijsuitreiking in de demostand van de winnende uitgever. De verantwoordelijken van de Gouden Ludo, van Spel (en organiserende Forum Federatie) samen op de foto met Meetle en uiteraard een afvaardiging van de winnende uitgevers poseren fier met de gewonnen trofee.

GL2025_2spelersk.jpg
Winnaar 2-spelers: Sky Team van 999 Games
Aline (Forum Federatie en Spel), Ilse (de Gouden Ludo), Daphne (999 Games) en Gregory en Celien (Meetle)

GL2025_familiek.jpg
Winnaar familiespel: Faraway van White Goblin Games
Aline (Forum Federatie en Spel), Ilse (de Gouden Ludo), Filip en Griet (White Goblin Games) en Celien en Gregory (Meetle)

GL2025_expertk.jpg
Winnaar expertspel: SETI van DSV Games
Aline (Forum Federatie en Spel), Ilse (de Gouden Ludo), Imke (DSV Games) en Celien en Gregory (Meetle)
GL_spellenk.jpg
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Wel jammer dat zo'n uitreiking dan niet aan wat zwaar gewichten van de betreffende uitgevers is. En ik zie enkel bij White Goblin terug dat ze gewonnen hebben. 999 en DSV hebben nog niet eens de moeite genomen om er over te berichten???

Dit is geen kritiek op de organisatie hoor, ik bedoel dit richting de uitgevers. Komt een beetje arrogant over.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

siepie schreef: zo 23 nov 2025, 10:00 Wel jammer dat zo'n uitreiking dan niet aan wat zwaar gewichten van de betreffende uitgevers is. En ik zie enkel bij White Goblin terug dat ze gewonnen hebben. 999 en DSV hebben nog niet eens de moeite genomen om er over te berichten???

Dit is geen kritiek op de organisatie hoor, ik bedoel dit richting de uitgevers. Komt een beetje arrogant over.
Denigrerend klagen over de rug van enthousiaste medewerkers die namens een uitgever een prijs in ontvangst nemen. Komt een beetje vervelend over.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Serieus? Waar zeg ik iets over de vrijwilligers die de prijs in ontvangst nemen? Dingen lezen die er niet staan, dat is pas vervelend.
Afbeelding
Plaats reactie