Spellengek Top-100 2013 - de resultaten (en jullie commentar

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100 2013 - de resultaten (en jullie comme

Bericht door henk.rolleman »

Mooie binnen komers op de lijst, Peter bedankt voor de verwerking van alle data.

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Mijn mening over de spellengek top 100 van 2013:

100 Carson City: 2x gespeeld. Workerplacement met een western thema, een geslaagde combinatie. De duels zijn heel leuk en altijd spannend.

99 Genius: 5x gespeeld. Abstract tegellegspel met een geniale eenvoud.

98 Thurn und Taxis: 4x gespeeld. Leuk om routes aan te leggen en zo punten te scoren. Dit spel kan echter niet tippen aan het veel betere Ticket To Ride.

97 Hanze: 1x gespeeld. Bij Hanze heb ik een dubbel gevoel. Ik vind het een goed spel, maar ik word er niet echt wild van. Voor mij zit er te weinig afwisseling in dit spel. Elke beurt doe je steeds dezelfde acties: schip verplaatsen, eventueel fiches verkopen of marktkramen plaatsen en dan maar hopen dat de fiches voor jou gunstig liggen.

96 Wizard: Ongespeeld. Dit kleine kaartspelletje zou ik graag eens willen spelen. Zeker omdat ik ook fan ben van slagenkaartspellen zoals Wiezen en Manillen. Toch staat dit eenvoudig kaartspel niet hoog op mijn verlanglijst.

95 Spel der Tronen: Ongespeeld. Het lijkt een leuk spel, maar de lange speelduur schrikt mij wat af.

94 Genoa: 1x gespeeld. Leuk onderhandelingsspel dat jammergenoeg iets te lang duurt.

93 Dungeon Lords: Ongespeeld. Dit spel zou ik graag eens willen spelen. Workerplacement met fantasy-thema.

92 Through the Ages: Ongespeeld. Te lange speelduur.

91 Yinsh: 11x gespeeld. Yisch is een absolute topper in het abstract genre. Enkel Quoridor vind ik nog iets leuker dan Yinsh. Yinsh liet me inzien dat er meer is dan een potje dammen.

90 Glory to Rome: Ongespeeld. Na het bekijken van een filmpje over het spel Glory to Rome is dit spel van mijn wenslijst gegaan. Het zag er veel te ingewikkeld uit voor een kaartspel. Het gaf me een beetje een Race for the Galaxy-gevoel, een ander zwaar kaartspel dat ik niet graag speel.

89 Kaiser: Ongespeeld. Dit spel werd me al een aantal keer aangeraden. Het staat niet hoog om mijn verlanglijst, maar deze breinbreker wil ik ooit wel eens spelen.

88 Blokus: Ongespeeld. Ik kan volledig mis zijn, maar een spel waarbij je tetris-blokjes op een bord moet plaatsen om zo je tegenstander klem te zetten spreekt me niet zo erg aan.

87 Formel Fun: Ongespeeld. Of toch gespeeld? Ik heb dit spel zelf nagemaakt, een bord uit karton, oorringen als speelfiguren en gewone speelkaarten. Ik heb het de naam “Ditterio’s Race” gegeven en dit spel werd vroeger vaak gespeeld. Nu is het een beetje in de vergetelheid geraakt door andere, betere racespellen zoals Formula D en Demarrage!

86 Ginkgopolis: Ongespeeld. Dit spel wil ik wel eens spelen.

85 Morgenland: 2x gespeeld. Blind bieden en dan in spanning wachten op het resultaat. Heerlijk spel dat veel vaker op tafel zou moeten komen!

84 Sid Meier’s Civilization: Ongespeeld. De lange speelduur houdt me tegen.

83 Crokinole: 1x gespeeld. Dit spel heb ik nog maar pas in mijn bezit, maar ik ben er nu al van overtuigd dat dit spel nog vaak gespeeld zal worden. Fantastisch fingerflicking spel dat een leuke afwisseling is voor mijn Pitchcar-racebanen.

82 Kingsburg: Ongespeeld. Dit spel zou ik graag eens spelen.

81 In de ban de Ring: Ongespeeld. Dit coöperatief spel heeft nooit op mijn wenslijst gestaan omdat het thema mij niet echt aanspreekt. Ik ben ook geen fan van de boeken of films.

80 Seasons: 5x gespeeld. Dit kaartcombo-spel is een topper dat bijna even goed is als Dominion. Ik heb Seasons enkel online gespeeld en daar speelt het heel goed. Als dit spel ooit verschijnt met Nederlandstalige spelregels, is de kans groot dat dit spel in mijn spellencollectie zal belanden.

79 Flash Point: Fire Rescue: 4x gespeeld. Dit spel komt niet vaak meer uit de kast. Het is een goed coöperatief spel, maar het wordt zwaar overschaduwd door het veel betere Pandemie.

78 Amon-Ra: 1x gespeeld. Het is inmiddels al zo lang geleden dat ik dit spel speelde dat ik er mij nog maar weinig van kan herinneren. Ik weet wel nog dat ik het een goed biedspel vond. Dit spel zou ik graag nog eens willen spelen.

77 Cartagena: 2x gespeeld. Ik vind dit spel maar zus en zo. Niet slecht, maar ook niet echt goed. Net als het vergelijkbare Atlantis is dit niet echt mijn type spel.

76 Kardinaal & Koning: Ongespeeld. Ik kijk er naar uit om dit spel eens te kunnen spelen.

75 Wikinger: Ongespeeld. Als echte spellenfreak wil ik ook dit spel graag eens uitproberen.

74 Torres: Ongespeeld. Dit spel staat heel hoog op mijn “wil-ik-wel-eens-spelen-lijst”.

73 Can’t Stop: 14x gespeeld. Verslavend dobbelspelletje dat heel snel speelt. Nog een keer gooien of stoppen? Het is telkens heel verleidelijk om nog eens een gokje te wagen.

72 Acquire: Ongespeeld. Ondanks de vele positieve commentaren over dit spel, spreken het thema en het spelbord mij niet echt aan. Toch zal ik niet weigeren als ik dit spel ooit eens ergens kan spelen.

71 Stoom: 1x gespeeld. Er zijn zo van die spellen die ik heel leuk vind, maar toch niet vaak speel. Stoom is er één van. Al hoop ik dat ik dit spel binnenkort nog eens op tafel kan leggen.

70 Agricola: 2 spelers: Ongespeeld. Deze tweespelervariant van Agricola heb ik nog niet gespeeld en ik heb ook geen behoefte om dit spel te spelen.

69 Robo Rally: 1x gespeeld. Dit spel wordt door velen verguisd, ook door mij. Ik vond er niets aan.

68 Ghost Stories: Ongespeeld. Dit coöperatieve spel (dat blijkbaar heel moeilijk te winnen valt) staat te pronken in mijn spellenkast. Ik hoop het spoedig eens te kunnen spelen.

67 Diplomacy: Ongespeeld. Als dit spel niet langer dan 6 uur zou duren, had het waarschijnlijk al lang in mijn spellenkast gestaan. Toch zou ik graag eens een Diplomacy-ervaring meemaken (als ik eens goed uitgeslapen ben).

66 Take 5!: 7x gespeeld. Geweldig, kort, eenvoudig kaartspel dat ik nog steeds met veel plezier speel.

65 Regenwormen: 1x gespeeld. Als ik dit leuke dobbelspel in mijn bezit zou hebben, had ik dit spel allicht al veel vaker gespeeld.

64 Troyes: Ongespeeld. Dit spel zou ik graag eens online uittesten op Board Game Arena, maar eerst even de tijd vinden om me door de spelregels te ploeteren.

63 Hacienda: 1x gespeeld. Leuk tegellegspel waarbij je zoveel mogelijk punten moet proberen te scoren met je tegels.

62 Perudo: 12x gespeeld. Fantastisch! Het leukste dobbelspel dat ik ooit heb gespeeld.

61 Hanabi: 4x gespeeld. Leuk, coöperatief kaartspel. Veel plezier voor weinig geld.

60 Colosseum: Ongespeeld. Dit spel wil ik wel eens spelen.

59 Age of Empires III: Ongespeeld. Dit spel heeft al vaak op mijn wenslijst gestaan, maar ik heb het (nog) niet gekocht. De lange speelduur hield me wat tegen. Dit spel zou ik echter heel graag eens spelen.

58 Maharadja: 3x gespeeld. Na El Grande het allerbeste meerderhedenspel dat ik ooit speelde. Een topper!

57 1830: Ongespeeld. Te zwaar en te lange speelduur. Dit spreekt me niet echt aan.

56 Ora et Labora: Ongespeeld. Ik ben niet zo’n fan van Uwe Rosenberg. Zowel Le Havre, Agricola als Boonanza vind ik wat overroepen. Daarom heb ik sterk het gevoel dat ik ook Ora et Labora geen topper zal vinden.

55 Ra: 4x gespeeld. Heel leuk biedspel. Jammergenoeg denkt mijn vriendin Barbara hier anders over.

54 Jambo: 2x gespeeld. Dit tweepersoonskaartspel kon me niet echt bekoren. Al is het zeker geen slecht spel.

53 Verboden Eiland: 2x gespeeld. Heel leuk coöperatief spel dat ik heel graag nog eens zou willen spelen. De luchtigere versie van Pandemie.

52 Imperial 2030: 1x gespeeld. Dit is een goed spel, maar ik vond het te pittig en te langdradig.

51 Notre Dame: Ongespeeld. Dit spel wil ik graag eens spelen. Pieter? Ik ben benieuwd of ik dit spel even leuk zal vinden als het Koopmanshuis of even slecht als In the Year of the Dragon. Ook allebei van Stefan Feld.

50 Endeavor: 1x gespeeld. Leuk spel, dit mag vaker op tafel komen.

49 Lords of Waterdeep: 1x gespeeld. Toen ik het spel de eerste keer zag vreesde ik het ergste, maar deze vrees was ongegrond. Lords of Waterdeep is een heel goede worker placement met fantasy element.

48 De Mol / The Resistance: 12x gespeeld. Eén van mijn favorieten. Het beste discussiespel ooit.

47 Hanzesteden: 1x gespeeld. Dit spel verdient geen schoonheidsprijs, maar qua spelmechanismen is Hanzesteden een topper.

46 De Kathedraal: 1x gespeeld. Het is al een tijdje geleden dat ik dit spel speelde. Ik herinner me nog dat ik het niet zo leuk vond. Was ik te moe of lag het aan het spel? Ik weet het nog steeds niet. Wat ik wel weet, is dat de kans klein is dat ik dit spel nog vaak zal spelen, zeker gezien de grote concurrentie in de workerplacement spellen.

45 Weerwolven van Wakkerdam: 15x gespeeld. Altijd fun en een aanrader voor grote groepen.

44 Lancaster: 1x gespeeld. Dit spel staat in mijn top 3 van mijn favoriete spellen ooit en dit na slechts 1 keer spelen. Lancaster mag gerust nog veel vaker op tafel komen. Alle spelmechanismen grijpen op een fantastische manier in elkaar en de spanning is steeds te snijden.

43 Puerto Rico Kaartspel: 2x gespeeld. Goed kaartspel, maar het kan niet tippen aan zijn grote broer: Puerto Rico het bordspel.

42 Im Jahr des Drachen: 1x gespeeld. Dit vind ik één van de vervelendste spellen uit deze top 100, maar het kan aan mij liggen...

41 Lost Cities: 16x gespeeld. Leuk tweepersoonskaartspel. Ik ben fan van de kaartspellen van Knizia.

40 Fresco: 2x gespeeld. Leuk workerplacement spel, maar zeker niet het beste in dit genre. Het thema zit wel heel goed in dit spel. Op tijd opstaan om verf te mengen en het fresco te restaureren.

39 Small World: 2x gespeeld. Dit is zeker geen slecht spel, maar bij mij (en mijn medespelers) pakte de mayonnaise niet. Ik heb dit spel dan ook geruild voor Pitchcar. Hiervan heb ik nog geen moment spijt gehad.

38 Tai Pan: Ongespeeld. Dit spel zou ik heel graag eens spelen. Eline?

37 Sint Petersburg: Dit spel ben ik momenteel online turnbased aan het spelen. Ik kan nog geen definitief oordeel vellen over dit spel, maar de eerste inruk is positief.

36 Love Letter: Ongespeeld. Van alle spellen die ik niet bezit, is dit het spel dat ik het liefst wil aankopen.

35 Kolonisten van Catan Kaartspel: 2x gespeeld. Goed spel zonder meer.

34 Cuba: 1x gespeeld. Over dit spel ben ik niet zo enthousiast. Waarschijnlijk moet ik het wat vaker spelen om het spel beter te kunnen appreciëren.

33 Yspahan: 5x gespeeld. Dit vind ik een heel leuk familiespel. Heel eenvoudig qua regels, maar er zijn toch voldoende tactieken mogelijk. Bovendien is het heel spannend om te kijken welke ogen je gooit met de dobbelstenen.

32 Kingdom Builder: Ongespeeld. Dit spel wil ik graag eens spelen.

31 Goa: Ongespeeld. Dit biedspel wil ik graag eens spelen. Eline?

30 Brass: Ongespeeld. Deze breinbreker wil ik ook graag eens spelen. Pieter?

29 Eufraat & Tigris: Ongespeeld. Dit spel staat in mijn spellenkast. Nu alleen nog de spelregels lezen en het spel eens op tafel leggen.

28 Tikal: 2x gespeeld. Leuk actiepuntenspel dat ik met plezier speel. Altijd spannend om te bekijken welke tegel je trekt en welke acties je kan doen.

27 Memoir 44: 19x gespeeld. Dit spel staat in mijn top 5 van mijn favoriete spellen. Een oorlogsspel met een heel aangename speelduur en makkelijk te spelen. Veeeeeeeeeel leuker dan Risk.

26 Boonanza: 21x gespeeld. Dit spel heb ik iets te vaak gespeeld. Daardoor heeft het wat van zijn charme verloren en speel ik het iets minder graag. Toch blijft dit een goed kaartspel. Van alle spellen in deze lijst heb ik Boonanza het vaakst gespeeld.

25 Die Burgen von Burgund: Ongespeeld. Ook dit spel van Stefan Feld zou ik, net als Notre Dame, graag eens willen spelen. Pieter?

24 Race for the Galaxy: 2x gespeeld. Ik ga eerlijk zijn, voor dit pittig kaartspel ben ik niet slim genoeg. Ik snapte er niets van. Misschien wil ik dit ooit wel eens opnieuw proberen. Volharden in de boosheid.

23 King of Tokyo: 13x gespeeld. Dobbelstenen gooien en op die manier elkaar afmaken. Kort, eenvoudig en leuk!

22 Trajan: Ongespeeld. Ik ben heel benieuwd om dit spel eens te spelen.

21 Ticket to Ride Europe: 1x gespeeld. Leuk spel, maar geef mij maar de Amerikaanse versie.

20 Dixit: 19x gespeeld. Dixit heb ik zelf niet, wel Dixit Odyssey, Dixit 2 en Dixit 3. Dit partyspel blijft leuk, ook na 19 keer spelen.

19 Le Havre: 1x gespeeld. Goed spel, maar de eerste keer dat we dit spel speelden duurde het meer dan 4 uur. Iets teveel van het goede.

18 Alhambra: 2x gespeeld. Middelmatig spel. Met 3 spelers valt het nog mee, maar met 5 of 6 spelers wordt de geluksfactor veel te hoog. In dat geval kan je alleen maar hopen dat de juiste kleur op een kaart voor jou wordt omgedraaid en niet voor je neus door een andere speler wordt weggenomen. Dit vind ik één van de meest overgewaardeerde spellen ooit.

17 Machiavelli: 9x gespeeld. Topper! Altijd spannend wanneer iedereen zijn rol onthult.

16 Het Dorp: 1x gespeeld. Leuk worker placement spel. Een leuk, nieuw element is dat je werkers nu ook kunnen sterven.

15 Vorsten van Florence: 1x gespeeld. 1 speelbeurt is veel te weinig voor dit prachtig spel. Dit zou ik graag meer spelen.

14 Pandemie: 17x gespeeld. Het beste coöperatieve spel dat ik ooit speelde. Het is altijd net winnen of net verliezen. Pandemie is een topper en dat zal het altijd blijven.

13 Caylus: 3x gespeeld. Dit is een goed spel, maar niet eenvoudig om het goed te spelen. De lange speelduur is een nadeel.

12 Carcassonne: 3x gespeeld. Het lijkt ondertussen al een eeuw geleden dat ik Carcassonne speelde. Dit mag vaker op tafel.

11 Tzolk’in: Ongespeeld. Opnieuw een worker placement. Opnieuw een spel dat ik graag zou uitproberen.

10 Ticket to Ride: 10x gespeeld. Dit is het spel dat ik op tafel zou leggen als er mensen op bezoek komen die zelden of nooit een spel spelen. Dit valt altijd in de smaak.

9 Terra Mystica: Ongespeeld. Dit spel staat ongespeeld in mijn kast. Ik hoop daar weldra verandering in te brengen. Eerst de spelregels maar eens lezen.

8 Kolonisten van Catan: 10x gespeeld. Dit spel is uitgegroeid tot een klassieker. Heel leuk spel om te spelen. Met beginners zou ik het basisspel aanraden, met gevorderde spelers verkies ik Kolonisten van Catan met de uitbreiding Steden en Ridders.

7 El Grande: 7x gespeeld. Dit is het beste meerderhedenspel aller tijden en na Puerto Rico mijn favoriet spel aller tijden. Altijd een genot om te spelen.

6 Stenen Tijdperk: 10x gespeeld. Eén van de meest toegankelijke worker placements en bovendien erg leuk.

5 7 Wonders: 12x gespeeld. Dit kaartspel is fantastisch. Niet te moeilijk, strategisch en het speelt verrassend vlot. De uitbreiding Leaders maakt dit spel nog leuker. De Cities-uitbreiding moet ik nog uittesten.

4 Dominion: 18x gespeeld. Eén van de leukste kaartspellen uit de lijst.

3 Hoogspanning: 2x gespeeld. Deze topper speel ik veel te weinig. Jammer.

2 Agricola: 4x gespeeld. Goed spel, maar voor mij geen absolute topper.

1 Puerto Rico: 13x gespeeld. Puerto Rico blijft mijn nummer 1. Dit spel heeft alles.
Iedereen die dit spel al heeft gespeeld en het licht heeft gezien, zal dit kunnen beamen.

Van de top 100 heb ik reeds 65 spellen gespeeld. (66 spellen als je formel fun aka ditterio's race meetelt).
In 2012 speelde ik 27 spellen uit de spellengek top 100.
In 2011 speelde ik 2 spellen uit de spellengek top 100.

Van de top 100 heb ik 44 spellen in mijn bezit. (45 spellen als je formel fun aka ditterio's race meetelt).

De volgende spellen mis ik in deze top 100: Quoridor, Bang!, Tinners’ Trail, Revolver, Mr.Jack, Coloretto, Asara, Pitchcar, Het Koopmanshuis, Keltis, Formula D, De Koningsburcht, The Island en Demarrage!
Laatst gewijzigd door ditterio op do 16 mei 2013, 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Iemand heeft niets te doen op dit moment :lol:

Leuke feedback en mooi werk van Peter
Afbeelding
WeckoJ
Veenboer

Bericht door WeckoJ »

Spellen gespeeld uit de top 100: 14 spellen (zie spellen hieronder)
Spellen in bezit uit de top 100: 11 spellen (Ticket to Ride: Europe, Tzolk'in en Puerto Rico heb ik niet in bezit maar wel gespeeld)

Ik ben nog relatief nieuw zeker wat gevorderde spellen betreft en ben ook pas vanaf begin dit jaar aan het bijhouden hoe vaak ik spellen heb gespeeld. Take 5! bijvoorbeeld heb ik wel behoorlijk vaak gespeeld maar dat was voor dit jaar. De meeste spellen heb ik pas dit jaar voor het eerst gespeeld dus dat klopt dan wel. Ik speel niet zovaak als ik zou willen, mijn vriendin heeft er niet altijd zin in en aangezien ik in een ploegendienst werk is het ook wat lastiger te plannen. Hieronder dan mijn gespeelde spellen:

Kaiser (89): [4x gespeeld] Staat hier wel zo ongeveer op een goede plaats. Is een leuk spel vooral omdat je ook goed moet op letten wanneer je niet zelf aan de beurt bent. Acties van de andere spelers hebben veel effect op de actie die je zelf moet gaan doen.

Amon-Ra (78): [1 x gespeeld] Ook dit spel staat wel ongeveer waar het hoort naar mijn mening. Leuk tactisch spel waar je voor jezelf bezig bent maar toch zeker rekening moet houden met je medespelers vooral met het bieden en het offeren.

Take 5! (66): [niet gespeeld] Dit is dus een spel die ik wel behoorlijk vaak heb gespeeld maar dit jaar nog niet. Het is wel een van de betere familiespelletjes. Het is simpel uit te leggen en voor veel mensen goed te begrijpen. Korte potjes en vooral veel lol en onverwachte uitkomsten maken dit spel leuk. Voor mij persoonlijk wel wat te veel geluk. Ik had dit spel overigens absoluut niet in de top 100 verwacht laat staan hoger dan Kaiser en Amon-Ra. Kennelijk zijn er dan toch ook veel familie-spelers stemmen geweest.

Kolonisten van Catan Kaartspel voor 2 personen (35): [niet gespeeld] Ook dit spel heb ik vooral vorig jaar veel gespeeld. Mijn vriendin heeft helaas de laatste tijd niet zovaak zin om te spelen. Het is een van de beste 2 persoon spellen die ik ken. Nadeel is wel dat het een grote ruimte nodig heeft.

Cuba (34): [3 x gespeeld] Erg tof spel, voor mij persoonlijk had dit spel wel in de top 10 gemogen. Vind dit spel persoonlijk namelijk leuker dan Puerto Rico. Heb het dus 3 x gespeeld en ben er nog steeds niet uit wat nu de beste tactiek is om te winnen, dat geeft wel aan dat het een vrij complex spel is. En laat ik daar nu van houden!

Boonanza (26): [1 x gespeeld] Ook hier geld dat 1 x gespeeld niet geheel waar is, heb het zeker wel een x of 10 gedaan. Ja is een grappig spel, de eerste keer denk je wat een uitleg allemaal maar als je eenmaal speelt is het eigenlijk vrij simpel en zeker toegankelijk voor de hele familie. Niet zo heel moeilijk en voor mij dus persoonlijk vreemd dat dit spel zo hoog staat. Vind het wel leuker dan Take 5! maar verder vind ik alle titels hierboven en hieronder (op Ticket to Ride en Pandemie na) leuker!

Ticket to Ride: Europe (21): [4 x gespeeld] Ik weet dat dit spel erg gewaardeerd wordt, maar daar sluit ik me absoluut niet bij aan. Als ik dit spel gewonnen heb dan denk ik echt niet: Dat heb ik eens goed gedaan! Nee, ik denk wat heb ik dan toch enorm geluk gehad! Dat stoort me echt heel erg aan dit spel. In eerste instantie moet je al geluk hebben met het verkrijgen van de goede kleur kaartjes en daarnaast ook nog eens met de opdrachten die je krijgt. Verder snap ik wel hoor dat mensen het leuk vinden, je zit elkaar lekker in de weg en je bent lekker bezig met spoorlijntjes maken maar nee dit is niet mijn ding en verdient wat mij betreft ook absoluut geen vermelding in de top 100 laat staan 21e.

Machiavelli (17): [3x gespeeld] In werkelijkheid zal het dichter in de buurt van de 20 komen. Ja, dit spel staat hier prima wat mij betreft. Erg leuk spel en zeker met de uitbreiding erbij zeer tof om te spelen. Grootste voordeel: ook goed met 6 te spelen!

Pandemie (14): [niet gespeeld] Heb dit spel 1x gespeeld bij vrienden van me. Kan er daardoor eigenlijk te weinig over zeggen, maar als je begrijpt dat ik niet zo heel erg fan ben van co-op spellen zal je begrijpen dat het nooit mn favoriet zal worden.

Carcassone (12): [1 x gespeeld] Ook hier zal het eerder richting 10-20 gaan. Dit spel staat wel wat hoger dan ik dacht maar dat die er in staat verbaast me niks. Weer zo'n spelletje wat je makkelijk kan spelen met je familie omdat het goed toegankelijk is. Niks mis mee, maar ik ben meer van de wat ingewikkeldere spellen.

Tzolk'in (11): [1 x gespeeld] Eigenlijk is dat 3 x. Tof spel, je moet echt heel goed nadenken over de zetten die je doet, zeker wanneer je je poppetjes van het bord afhaalt. Leuk tactisch spel, staat denk ik wel goed op zn plaats hier.

De Kolonisten van Catan (8): [6 x gespeeld] Dit moet toch minstens een keer of 30 zijn. Dat zegt ook eigenlijk meteen dat ik het er dus wel mee eens ben. Het basisspel zelf speel ik eigenlijk zelden tot nooit maar de uitbreidingen zijn ook gewoon een stuk toffer om te doen. Elk potje is weer anders en zeker met de uitbreidingen Zeevaarders en Kooplieden en Barbaren genoeg verschillende scenarios waarvan er veel toch wel erg leuk zijn om te spelen. Ik houd niet zoveel van spelletjes waar geluk een grote factor speelt, maar ik vind het wel meevallen met dit spel. Speel het namelijk vaak met dezelfde personen en het zijn toch wel erg vaak dezelfde 2 die er net wat boven uit steken, kortom die geluksfactor speelt zijn rol maar als je goed speelt kom je vaak toch wel goed voor de dag.

7 Wonders (5): [1x gespeeld] Dit klopt, heb hem namelijk nog maar een paar dagen geleden gekocht. Natuurlijk erg moeilijk om echt een goed oordeel te geven na 1 x spelen maar ik vond het erg tof. Dat het ook goed speelt met 6 spelers vind ik echt een enorm pluspunt voor dit spel aangezien wij vaak met 5 of 6 zijn en veel spellen niet met meer dan 4 te spelen zijn.

Dominion (4): [13 x gespeeld] Aan het aantal keren gespeeld zie je eigenlijk al meteen dat dit mijn favoriet is dit jaar. En eigenlijk niet alleen dit jaar, maar dit is momenteel echt het beste spel dat ik ken. Ondanks dat het niet heel moeilijk is en dus vrij toegankelijk is het echt niet het geluk wat de doorslag geeft. Slim spelen is wat tot succesvol is. Goed nadenken over hoe je dek er uit moet zien en vooral letten op een goede balans in je dek. Voor mij dus eigenlijk de absolute nummer 1, maar kan wel leven met een 4e plaats.

Puerto Rico (1): [1 x gespeeld] Ja, nog maar 1x gespeeld maar daar komt echt wel verandering in. Het is echt een tof spel! Zelfs een vriend van me vond het goed te doen en ik vermoed eigenlijk dat die Cuba net té zal gaan vinden. Kan dus wel begrijpen dat het een hoge plek heeft in de top 100 omdat het voor een expert-spel nog behoorlijk toegankelijk is voor de wat minder veel spelers. Misschien dat ik hier volgend jaar een wat beter oordeel over kan geven wanneer die 1 misschien wel al iets van 6 tot 10 is geworden.
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Bij de helft was ik blijkbaar afgehaakt met dagelijks posten. Daarom nu maar een geheel overzicht :

100-91:

Spellen uit mijn top 20: 0
Spellen die ik gespeeld heb: 3 (Genoa, Thurn und Taxis en Wizard)
Spellen in mijn bezit : 3 (Thurn und Taxis + Carson City en Wizard (extreme))
Spellen inmiddels niet meer in mijn bezit: 1 (Genoa)
Mijn favoriet uit deze reeks: Thurn und Taxis
Zou ik graag eens spelen: Dungeon Lords

90-81

Spellen die ik gespeeld heb: 4 (Glory to Rome, Kaiser, Blokus(duo) en Kingsburg)
Spellen in mijn bezit : 3 (Glory to Rome, Kaiser en Kingsburg)
Spellen inmiddels niet meer in mijn bezit: 1 (Blokus(duo))
Mijn favoriet uit deze reeks: Kingsburg (viel net buiten de top 10)
Zou ik graag eens spelen: Morgenland

80-71

Spellen die ik gespeeld heb: 1 (Amon-Ra)
Spellen in mijn bezit : 1 (Amon-Ra)
Spellen inmiddels niet meer in mijn bezit: 0
Mijn favoriet uit deze reeks: Amon-Ra
Zou ik graag eens spelen: Wikinger, Seasons en Flashpoint

70-61

Spellen die ik gespeeld heb: 3 (Regenwormen, Hacienda en Hanabi)
Spellen in mijn bezit : 3 (Regenwormen, Hacienda en Hanabi)
Mijn favoriet uit deze reeks: Regenwormen
Zou ik graag eens spelen: Agricola: 2 spelers en Ghost Stories

60-51

Spellen uit mijn top 20: 1 (Colosseum op nummer 7)
Spellen die ik gespeeld heb: 2 (Colosseum en Jambo)
Spellen in mijn bezit : 2 (Colosseum en Jambo)
Mijn favoriet uit deze reeks: Colosseum
Zou ik graag eens spelen: Het verboden eiland

50-41

Spellen uit mijn top 20: 1 (Lords of Waterdeep op nummer 3)
Spellen die ik gespeeld heb: 6 (Endeavor, Lords of Waterdeep, Hanzesteden, De Kathedraal, Weerwolven van Wakkerdam en Lost Cities)
Spellen in mijn bezit : 3 (Lords of Waterdeep, Puerto Rico kaartspel en Lost Cities)
Mijn favoriet uit deze reeks: Lords of Waterdeep
Zou ik graag eens spelen: Puerto Rico kaartspel

40-31

Spellen uit mijn top 20: 1 (Cuba op nummer 5)
Spellen die ik gespeeld heb: 8 (Small World, Tai Pan, St Petersburg, Love Letter, KvC het kaartspel, Cuba, Yspahan, Kingdom Builder en Goa)
Spellen in mijn bezit : 6 (Small World, Love Letter, KvC het kaartspel, Cuba, Yspahan en Goa)
Mijn favoriet uit deze reeks: Cuba
Zou ik graag eens spelen: Fresco

30-21

Spellen uit mijn top 20: 1 (King of Tokyo op nummer 1)
Spellen die ik gespeeld heb: 4 (Boonanza, Race for the Galaxy, King of Tokyo en TTR Europa)
Spellen in mijn bezit : 2 (King of Tokyo en Trajan)
Mijn favoriet uit deze reeks: King of Tokyo
Zou ik graag eens spelen: Trajan

20-11

Spellen die ik gespeeld heb: 6 (Le Havre, Alhambra, Machiavelli, Het Dorp, Carcassonne en Tzolk'in)
Spellen in mijn bezit : 7 (Le Havre, Machiavelli, Het Dorp, De Vorsten van Florence, Caylus, Carcassonne en Tzolk'in)
Mijn favoriet uit deze reeks: Tzolk'in
Zou ik graag eens spelen: De Vorsten van Florence en Caylus

10-1

Spellen die ik gespeeld heb: 6 (TTR, KvC, Stenen Tijdperk, 7 Wonders, Dominion en half potje Agricola)
Spellen in mijn bezit : 7 (KvC, Stenen Tijdperk, 7 Wonders, Dominion, Agricola en Puerto Rico)
Mijn favoriet uit deze reeks: 7 Wonders
Zou ik graag eens spelen: Terra Mystica, El Grande, Hoogspanning en Puerto Rico

Totaal:

Spellen uit mijn top 20: 4
Spellen die ik gespeeld heb: 43
Spellen in mijn Bezit: 37

Uiteindelijk een mooi score voor iemand die pas een jaar echt in het wereldje zit, al zeg ik het zelf :mrgreen:

Mijn ingestuurde top 10:

1. King of Tokyo
2. River Dragons
3. Lords of Waterdeep
4. Belfort
5. Cuba
6. Noblemen
7. Colosseum
8. Takenoko
9. Jamaica
10. Moddervarkens

Ik heb geselecteerd op spelplezier. Deze spellen leg ik graag op tafel met wie ik ook speel.
Afbeelding
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

Peter Hein bedankt voor alle tijd en moeite die je in de top-100 gestopt hebt. :clap:

Mijn top-10

1 agricola (2)
2 through the ages (92)
3 klaverjassen (-)
4 goa (31)
5 lords of waterdeep (49)
6 hanzesteden (47)
7 st petersburg (37)
8 kolonisten kaartspel (35)
9 el grande (7)
10 jambo (54)

11 t/m 20:

7 wonders (5), caylus (13), im jahr des drachen (42), endeavour (50), wikinger (75), glory to rome (90), brug naar de hemel (-), firenze (-), targi (-), boomtown (-)

TOP-100 2013

aanwezig in de spellenkasten: 90
niet aanwezig:
Het dorp, colloseum, roborally, agricola-2 zijn aanwezig bij spelvrienden.
smallworld, ik heb het origineel (vinci)
stoom, ik heb het origineel (age of steam)
flashpoint, ik heb genoeg coops..
crokinole, dexterity game? pass
formul fun, onbeschreven blad
dungeon lords, voor mij een net niet spel

ongespeeld: (en dus veel om naar uit te kijken de rest van dit jaar :D )

terra mystica (9)
tzolkin (11)
burgen von burgund (25) komt as zaterdag op tafel!
taipan (38)
love letter (36)
de weerwolven van wakkerdam (45)
ora et labora (56)
1830 (57)
hacienda (63)
troyes (64)
diplomacy (67)
ghost stories (68)
can't stop (73)
torres (74)
seasons (80)
in de ban van de ring (81)
civilization sid meier (84)
ginkgopolis (86)
kaiser (89)
genua (94)
hanze (97)

Het is voor ""nieuwe"" spellen altijd moeilijk zich een plaats op de al ruim gevulde speeltafel te verwerven.
Svennos
Team Bordspelmania

Bericht door Svennos »

De top 100 vind ik een héél mooi initiatief. Al 2 jaren op rij helaas zelf geen top 20 kunnen inzenden...
Volgend jaar zend ik ongetwijfeld opnieuw mijn top 20 in, al is het maar om Time's up! weer in de top 100 te krijgen: een grandioos spel in het genre van de partyspellen, dat m.i. absoluut in de top 100 thuishoort.

Als ik de lijst bekijk: inmiddels toch al veel gespeeld uit de lijst (86/100) :-)
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik ga toch weer wat vooruit t.o.v. vorig jaar zo te zien. Alleen blijkbaar iets meer gekocht dan gespeeld. :wink:

Vorig jaar:
In bezit: 52
Gespeeld: 63

Dit jaar:
In bezit: 60
Gespeeld: 67
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Ook wij boeken vooruitgang tegenover vorig jaar!

Dit jaar:

Gespeeld: 53
In Bezit: 30
Spellen uit onze Top-20: 18 (Ralda) & 19 (Els)

Vorig jaar

Gespeeld: 22
In onze collectie: 17
Uit onze top-10: 9
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen