Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2016

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

suzanne24
Geheim Genootschap

Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2016

Bericht door suzanne24 »

Mooie nominaties......moeilijk kiezen.

Marco Polo is wat mij betreft duidelijk....een van mijn favorieten!
Bij de familiespellen zou het gaan tussen Codenames en Avonturenland wat mij betreft....hoewel ik Quadropolis ook heel erg leuk vind. Nou ja....die mogen van mij alle 3 wel winnen :lol:
Afbeelding

Labels:
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Ik weet maar dacht als ik moet stemmen dan zou het deze zijn ;)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

aicirtap schreef:Ik weet maar dacht als ik moet stemmen dan zou het deze zijn ;)
Ik vind het leuk om hier te lezen wat de favorieten van andere spelers zijn.
ouwezeeman
Garnaal
Contacteer:

Bericht door ouwezeeman »

aicirtap schreef: Alchemist ken ik niet maar ben geen fan van dat je een mobiel apparaat moet gaan gebruiken bij een spel.
Tjah het is niet echt nodig maar dan heb je een persoon nodig die alles manueel doet en niet kan meespelen omdat die de oplossing van het spel kent.

Overigens, ik was eerst ook een beetje sceptisch over het gebruik van een smartphone, maar het stoort absoluut niet. Het gebruik ervan is dan ook maar heel beperkt.
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Is de hele lijst waaruit deze spellen zijn gekozen ook bekend?

Niet om het een of ander maar een Codenames is bijv. veel langen het Nederlands te verkrijgen dan Quadropolis die net verkrijgbaar is en waar dus de populairiteit moeilijk te voorspellen is terwijl die bij Codenames wel bekend is bij iedereen (en dus de jury).

Grootste afwezige vind ik Mysterium. Deze lijkt mij toch wel beter als familiespel dan Avonturenland Ook gezien het vrij unieke spelmechanise van Mysterium had dit spel wel een nominatie verdient.

En bij de expert Pandemic Legancy. Ook daar is een NL versie van uit en dit spel scoort op boardgamegeek en overal hoge ogen. Merkwaardig dat het dan niet genomineerd is in Nederland.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dank voor jouw vragen en opmerkingen. Ik reageer op de drie citaten waarbij ik geen inhoudelijk oordeel over niet genomineerde spellen hoef te geven.
WTULTC schreef:Is de hele lijst waaruit deze spellen zijn gekozen ook bekend?
Nederlandstalige spellen die tussen 1 maart 2015 en 1 maart 2016 zijn uitgebracht.
Zie: http://www.spellenprijs.nl/2016/05/04/p ... llenprijs/
WTULTC schreef:Niet om het een of ander maar een Codenames is bijv. veel langen het Nederlands te verkrijgen dan Quadropolis die net verkrijgbaar is en waar dus de populairiteit moeilijk te voorspellen is terwijl die bij Codenames wel bekend is bij iedereen (en dus de jury).
Deze verkiezing draait niet om het voorspellen van populariteit en om het bevestigen van bekendheid bij iedereen, maar om het beoordelen van binnen het tijdvak verschenen spellen.

Bij spellen die pas aan het einde van het tijdvak verschijnen, hebben de juryleden twee maanden de tijd om het spel te testen. Dit lijkt mij genoeg voor een beoordeling.
WTULTC schreef:En bij de expert Pandemic Legancy. Ook daar is een NL versie van uit en dit spel scoort op boardgamegeek en overal hoge ogen. Merkwaardig dat het dan niet genomineerd is in Nederland.
Zie: http://www.spellenprijs.nl/2016/05/21/e ... ominaties/
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Erwin.. Procedures is nog geen lijst uit waar gekozen is volgens mij.

Ik zou graag deze lijst zien, zodat ik weet welke spellen niet of juist wel mee zijn genomen. Zo zit Mysterium bij een kleine uitgever en de genomineerde spellen komen wederom van de grotere uitgevers/distributeurs. Al was dat vorig jaar met Splendor niet het geval, maar dat spel heeft onterecht niet gewonnen vind ik.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

WTULTC schreef:En bij de expert Pandemic Legancy. Ook daar is een NL versie van uit en dit spel scoort op boardgamegeek en overal hoge ogen. Merkwaardig dat het dan niet genomineerd is in Nederland.
Zie: http://www.spellenprijs.nl/2016/05/21/e ... ominaties/[/quote]

Volledig met deze uitleg eens; goed dat Legacy-varianten uitgesloten zijn, anders kunnen we bezig blijven als meer spellen dat gaan uitbrengen.
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

WTULTC schreef: Zo zit Mysterium bij een kleine uitgever en de genomineerde spellen komen wederom van de grotere uitgevers/distributeurs. Al was dat vorig jaar met Splendor niet het geval...
Zowel Splendor als Mysterium komen van Asmodee, die kan je toch geen kleine uitgever noemen.
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef:@ Erwin.. Procedures is nog geen lijst uit waar gekozen is volgens mij.

Ik zou graag deze lijst zien, zodat ik weet welke spellen niet of juist wel mee zijn genomen. Zo zit Mysterium bij een kleine uitgever en de genomineerde spellen komen wederom van de grotere uitgevers/distributeurs. Al was dat vorig jaar met Splendor niet het geval, maar dat spel heeft onterecht niet gewonnen vind ik.
Het ging me niet om een procedure, maar om aan te geven dat wij de tussen 1 maart en 1 maart uitgegeven spellen meenemen. Dat lijkt me voor deze plek voldoende informatie.

Uiteraard was Mysterium een van de spellen op onze 'groslijst'. Volgens mij is dat spel uitgegeven door een bedrijf in de Asmodeefamilie. Daar is volgens mij niets kleins aan.

Splendor heeft vorig jaar onterecht NIET gewonnen? Wellicht helpt deze link jouw geheugen de goede kant op: http://www.spellenprijs.nl/2016/05/05/f ... 5-winnaar/
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

WTULTC schreef:Zo zit Mysterium bij een kleine uitgever en de genomineerde spellen komen wederom van de grotere uitgevers/distributeurs.
Is op zich niet zo verbazingwekkend dat het met name de grote uitgevers/distributeurs zijn toch? Kwaliteit is wat mij betreft belangrijker dan kwantiteit, maar als je meer titels op jaarbasis uitgeeft en daarnaast ook nog eens makkelijker titels uit kunt geven is daarmee de kans dat je de nodige toppers uitbrengt ook groter.

Qua voorkeuren gaat de mijne voor wat betreft de familietitels uit naar Codenames. Blijft leuk en is met iedereen te spelen. Voor wat betreft de experttitels weet ik het niet. Marco Polo vond ik erg leuk, alhoewel ik het idee had dat met name het karakter aan het begin van het spel van erg grote invloed was op het verdere verloop van het spel. Alchemist niet gespeeld. Haspelknecht vond ik goed.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Splendor zat toch ook in een verkiezing met Camel Up! waarbij toen Camel Up! won of ben ik nu in de war met een andere verkiezing.

Efin, ik blijf het jammer vinden dat niet de hele lijst waaruit gekozen is niet on-line komt. Dat zou de integriteit van de spellenprijs namelijk wel ten goede komen. Ook zou dat beter zijn voor de discussie hier, want nu noem ik een spel (Mysterium) waarvan ik niet eens weet of deze op de lijst stond. Ik ben er derhalve maar vanuit gegaan, maar zo zullen er vast nog meer spellen zijn...

Overigens waar valt 7 Wonders Duel onder? Dat spel is ook erg goed ontvangen, maar is een twee persoonsspel en heeft daarom denk ik al minder kans om te winnen volgens mij.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef:Splendor zat toch ook in een verkiezing met Camel Up! waarbij toen Camel Up! won of ben ik nu in de war met een andere verkiezing.

Je bent zeer in de war. :lol:
WTULTC schreef:Efin, ik blijf het jammer vinden dat niet de hele lijst waaruit gekozen is niet on-line komt. Dat zou de integriteit van de spellenprijs namelijk wel ten goede komen.
Een zorgvuldig samengestelde groslijst is inderdaad onderdeel van de integriteit van de Spellenprijs. Daarom steken we veel tijd en energie in die lijst. Zelfs meer tijd dan me lief is, omdat de meeste uitgevers van Nederlandstalige spellen nog niet zo goed zijn in het actief informeren van spellenprijzen.

We zitten nu in het stadium dat de zes genomineerden bekend zijn. Dan vind ik het niet gewenst om de aandacht af te leiden met een groslijst met meer dan 75 spellen.

Ik zal de publicatiewens t.z.t. op tafel leggen bij onze evaluatie van de huidige jaargang. Wie weet, vindt de organisatie het een zinvolle suggestie.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

WTULTC schreef:Splendor zat toch ook in een verkiezing met Camel Up! waarbij toen Camel Up! won of ben ik nu in de war met een andere verkiezing.
Dat was bij het SdJ 2014 in Deutschland
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

codenames juist in deze tijd van 'ieder voor zich' (smartphone, tablet) een interactief spel, met familie, vrienden rond de tafel. De nodige spanning, hilariteit en competitie maken het een top spel. Sterk punt is ook het variabele spelersaantal.

alchemisten is zo veel meer dan de 'app', een goede spannende deductie, workerplacement game.
Plaats reactie