Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: zo 10 mei 2026, 10:48 Sorry voor de hap tekst, maar ik laat me dit fijne jaarlijks terugkerende spellengeklets niet afnemen.
Hier doe ik het voor!
Afbeelding

Labels:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Een ochtend vol regen, maar wel met de volgende tien spellen.

Dit zijn de nummers 70 tot 61:
Spellengek Top-100 -2026 | 70-61
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mooi lijstje aan spellen op de zware kost na die ik dan ook niet heb gespeeld.
Hier vinden we er ook eentje waarop ik heb gestemd namelijk: Patchwork. Heel goed door zijn eenvoudige regels, maar toch tactische beslissingen.
Ik heb dit spel inmiddels al zo vaak gespeeld dat de knoopjes vaag beginnen te worden door het vele spelen. Dat zegt denk ik genoeg over het spel!
De Crew Diepzee vind ik ook erg goed! Ik houd van slagenspelen, maar de andere waarmee het allemaal begon gaat vermoedelijk ook nog wel voorbijkomen.
Rajas of the Ganges heb ik in het verleden ook op gestemd. Dat je wint als het geld en roemspoor elkaar kruizen vind ik nog steeds bijzonder. Het blijft een leuk spel wat ik graag speel. Finspan heb ik eigenlijk nog maar 1x gespeeld. Ik vind deze wel leuker dan de draken variant, maar vond het gedoe met de eitjes en jonge visjes minder. Dat de vissen echt bestaan vind ik wel leuk. Wellicht toch nog maar weer een kans geven bij iemand die hem in zijn bezit heeft.
Ook Rebirth heb ik nog maar 1x gespeeld. Het is zeker een leuk spel en wil ik graag nog vaker spelen.

70-61
Gespeeld: 6 (Niet: Gloomhaven, Pandemie: Legancy, Gaia Project, Saltford)
In bezit: 4 (De Crew Diepzee, Machiavelli, Patchwork, Rajas of the Ganges)
In top 20: 1 (Patchwork)

80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)
In top 20: -

100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)

Totaal
Gespeeld: 24
In bezit: 17
In top 20: 3 (Scout, Earth, Patchwork)
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Weer wat pareltjes!

Ganges was even geleden waardoor ik hem zowat zou vergeten, maar nu hij hier opduikt krijg ik gelijk zin om te spelen.
Rebirth is mooi uitgevoerd en was ideaal om te spelen in een gemixt ervaren spellengezelschap.
We speelden de basiskant van het speelbord. Een minpuntje is wel dat sommige plekken duidelijk beter zijn.
Zo zijn er soms minder keuzes dan het lijkt, en komt het wat neer op "waar zal iemand anders sneller zijn, en waar heb ik nog even tijd".
Saltfjord komt op mijn probeerlijst door de combinatie van positieve reacties en de sfeer op de cover.
Al is het spelbord een stuk drukker, waardoor een deel van die sfeer daar minde ruit de verf komt.
Rovers van de Noordzee hebben we al een poos. De uitbreiding zou veel meer keuzemogelijkheden geven, maar was lang uitverkocht. De Goblins zorgen voor nieuwe stock, dat brengt misschien kansen met zich mee om 'm uit te proberen.
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Helaas komen Gloomhaven en Pandemic te weinig op tafel. Vooral omdat je meerdere sessies nodig hebt verliest de spelgroep zijn focus.

100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)

90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)

80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)

70-61:
Gespeeld: 5
In bezit: 2 (Pandemic Legacy, Machiavelli)
In top 20: 0

Totaal
Gespeeld: 18
In bezit: 4
In top 20: 3
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

100-91
Gespeeld: 7
In bezit: 1 (Take 5!)

90-81
Gespeeld: 8
In bezit: 3 (Codenames, Qwixx, Dixit)

80-71
In bezit: 3 (Lost Cities, Odin, Love Letter)

70-61
In bezit: 3 (Gloomhaven, Finspan, Machiavelli)

Totaal
Gespeeld: 31/40
In bezit: 10
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

61-70

The Crew speel ik met enige regelmaat op de spellenavond. Vooral als we wachten op binnenlopers, totdat een andere tafel klaar is of zo op het einde. Je kunt zo lang spelen als je het zelf wilt. Ik vind het leuk en heb er ook wel gevoel voor.

Finspan heb ik niet: ik hou het bij Wingspan. Als ik ook nog aan afgeleide spellen moet denken, loopt mijn kast te snel vol. Misschien wel een keer spelen als iemand anders het heeft.

Machiavelli: wij hebben een heel oude versie. Blijft zo nu en dan leuk, maar voorspelbaar als je elke keer met dezelfde speelt. Omdat de doos zo klein is, mag hij voorlopig blijven, maar zal wellicht het veld moeten ruimen bij plaatsgebrek.

Saltfjord ben ik fan van. Ik hou van dice placement. Een leuke puzzel wat je eerst doet. Ga je eerst voor meer vulling van je tableau of ga je sneller voor de andere acties. Helaas vindt mijn man het niets en op de spellenavond zijn de meningen ook verdeeld. Maar er zijn gelukkig ook liefhebbers en ik probeer mijn man nog enthousiast te maken (door hem te helpen met een potje).

Rajas ook hartstikke leuk, want dice-placement. Ik kom alleen altijd dobbelstenen te kort.

Patchwork heb ik zelf de light-versie van. Op BGA speel ik de gewone versie. Ik win best vaak: ik heb het idee dat ik door heb wanneer ik voor tiles met knopen moet gaan en wanneer voor goedkope grote tiles.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Reeds de vijfde dag van de countdown. Met de met de publicatie van de plaatsen 60 tot 51 deze ochtend zijn we al halverwege de Spellengek Top-100 editie 2026.

Klik hier door naar de spellen op plaatsen 60 tot 51:
Spellengek Top-100 -2026 | 60-51
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

100-91
Gespeeld: 7
In bezit: 1 (Take 5!)

90-81
In bezit: 3 (Codenames, Qwixx, Dixit)

80-71
In bezit: 3 (Lost Cities, Odin, Love Letter)

70-61
In bezit: 3 (Gloomhaven, Finspan, Machiavelli)

60-51
In bezit: 3 (Just One, 7 Wonders, Pixies, It's a Wonderful World)

Totaal
Gespeeld: 39/50
In bezit: 13
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Ik heb Istanbul het dobbelspel. Het gewone Istanbul wel een keer gespeeld, maar dat leek me niet leuk voor 2 spelers. Daarom voor de dobbelsteenversie gegaan. Op zich wel leuk als het op tafel komt, maar als we het niet meer zouden hebben, zouden we het ook niet missen. Dus ook een kanshebber om ooit de kast te verlaten.

Agricola en 7wonders ook een keer gespeeld, maar in de genres zijn er ook nieuwere titels waardoor ik niet deze spellen zelf hoef te hebben.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

We zijn alweer op de helft van de lijst aanbeland. De nummers 60-51 vallen goed in mijn straatje want 3 daarvan staan in mijn eigen top 20, waarvan It’s a Wonderfull World het hoogste op plaats 4 gevolgd door 7 Wonders op 5 dat ooit mijn persoonlijk lijstje aanvoerde. Ik speel beide nog steeds erg graag. Met name omdat je zo fijn allemaal gelijktijdig speelt wat bij Just One eigenlijk ook het geval is op degene die het woord moet raden na. Istanbul komt ook nog regelmatig op tafel. Vaak meerdere per jaar. Het blijft inderdaad een heerlijk racespelletje, maar het meest uit dit lijstje komt Pixies de laatste tijd op tafel. Heerlijk spelletje met prachtige kaarten dat mooi in elkaar steekt.

60-51
Gespeeld: 8 (Niet: LORD: Duel en GWT)
In bezit: 7 (Niet: LORD: Duel, Hitster en GWT)
In top 20: 3 (7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)

70-61
Gespeeld: 6 (Niet: Gloomhaven, Pandemie: Legancy, Gaia Project, Saltford)
In bezit: 4 (De Crew Diepzee, Machiavelli, Patchwork, Rajas of the Ganges)
In top 20: 1 (Patchwork)

80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)

100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)

Totaal
Gespeeld: 32
In bezit: 24
In top 20: 6 (Scout, Earth, Patchwork, 7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik pak maar weer even twee dagen in één, want wat gaat het hard! In de lijst van 70 tot en met 51 staat er maar één in mijn eigen top 20: Gaia Project. Met afstand ons beste zware spel, dat beter en beter wordt naarmate je het vaker speelt; van hersenkraker in de eerste ronden tot een ware puntenexplosie in de laatste ronden. Hoofdpijn. Zitvlees. Huilen en juichen. Fantastisch.

Pandemie legacy en Gloomhaven trekken me allebei niet. Heb niks met dit soort spellen, wat geen waardeoordeel over de spellen zelf is, hoewel het steeds weer opnieuw weggooi materiaal maken onder de vlag van Pandemic mij wel stoort. Heb wel Jaws of the Lion een paar keer geprobeerd, maar toen was ik wel klaar. Respect voor de makers, dat wel. Dat laatste geldt ook de Crew serie. Niks voor mij maar knap. Letterlijk 43x geprobeerd leuk te vinden.
Rebirth: een hele leuke en typische Knizia: geniaal eenvoudig, met veel interactie en leuk gepuzzel, maar uiteindelijk toch net te licht of te dunnetjes allemaal. Na enkele potjes denk je: mwah, laat maar, ik ken het nu wel. Machiavelli was ooit een vaste tafelgast waar ik ook kwam, maar intussen hebben we vredelievender gezelschap. Ik heb de oude versie met die fijn aanvoelende snoepjes. Hij blijft, maar wordt nooit meer gespeeld. Finspan dan: een hele goeie eenvoudige versie van Wingspan. Meer rechttoe rechtaan en toch voldoende bite (uitkijken voor de graten). Patchwork is een tweepersoons favoriet bij ons. Komt nog steeds in vlaagjes van enkele potjes achter elkaar op tafel. Rosenbergs beste spel, juist omdat hij zich wist in te houden denk ik.
Lord of the Rings: Duel heb ik bewust links laten liggen. Het zal ongetwijfeld een hele goeie tweespeler zijn, want die Cathala kan dat als geen ander. Maar ik heb het thema nooit echt toegelaten en legde het boek al heel snel weer weg destijds. En we hebben al 7 Wonders Duel in huis.

Just One is een favoriet in onze familie, inclusief opa's en oma's. Niks geen spel voor taalnerds, sorry Peter Hein, want iedereen van elk niveau kan dit spel meedoen. Het gaat veel meer over het associëren met méérdere woorden, dan dat het bij Just One gaat om de betekenis van al die woorden. Dit is nou echt zo'n spel dat je kunt spelen van 8 tot 99 jaar. Datzelfde geldt voor Hitster, helemaal eens met Peter Hein, ook bij ons is er één in huis die niks met muziek heeft (raarrr) en dit spel dus niks vindt, maar verder kan en wil iedereen meedoen en zit er voor elke generatie wel wat tussen.
De vergelijking tussen 7 Wonders en It's a wonderful world is snel gemaakt, maar toch vind ik in tegenstelling tot de anderen hier 7 Wonders de betere. Ja, IaWW vraagt meer hersens en puzzelvermogen, maar het soepele van 7 Wonders blijft toch langer overeind. Daarnaast begint de lichte onbalans in de kaarten in IaWW na enkele tientallen potjes (oké, nerd alert, excuus) gewoon te storen, daar waar we dat bij 7 Wonders minder zien. IaWW is bij ons alweer de deur uit, terwijl 7 Wonders nog met enige regelmaat op tafel komt. Splendor Duel is een hele goeie alweer van Cathala. Misschien wel beter dan het origineel inderdaad, maar toch sla ik ook hier de soepelheid van het origineel iets hoger aan. Great Western Trail: stom thema en zoals iedereen heb ook ik kennelijk een allergie op bepaalde ontwerpers. Agricola heb ik al sinds de Middeleeuwen van de bordspelgeschiedenis niet meer gespeeld en Istanbul heb ik altijd overgeslagen (het dobbelspel vind ik alleraardigst, maar ook niet meer dan dat). Pixies vind ik grappig, maar qua herspeelbaarheid toch te matig in vergelijking met andere kleine kaartspelletjes die ongetwijfeld nog voorbij gaan komen in deze top 100.

Heb ik ze nou alle 20 gehad? Dacht het wel. Of nee, Saltfjord nog vergeten. Niks over te melden wat de top 100 meester niet al heeft gedaan. :thumbup:
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: di 12 mei 2026, 12:58 Pandemie legacy en Gloomhaven trekken me allebei niet. Heb niks met dit soort spellen, wat geen waardeoordeel over de spellen zelf is, hoewel het steeds weer opnieuw weggooi materiaal maken onder de vlag van Pandemic mij wel stoort. Heb wel Jaws of the Lion een paar keer geprobeerd, maar toen was ik wel klaar. Respect voor de makers, dat wel. Dat laatste geldt ook de Crew serie. Niks voor mij maar knap. Letterlijk 43x geprobeerd leuk te vinden.
Ben je geen liefhebber van coöps of zijn het toevallig deze spellen die je minder vindt? Als je van slagenspellen houdt kan ik me nauwelijks voorstellen dat je De Crew niks vindt, tenzij coöps niet je ding zijn.
Pura Vida schreef: di 12 mei 2026, 12:58 Just One is een favoriet in onze familie, inclusief opa's en oma's. Niks geen spel voor taalnerds, sorry Peter Hein, want iedereen van elk niveau kan dit spel meedoen. Het gaat veel meer over het associëren met méérdere woorden, dan dat het bij Just One gaat om de betekenis van al die woorden. Dit is nou echt zo'n spel dat je kunt spelen van 8 tot 99 jaar.
De meeste mensen met wie ik dit speel vinden het erg leuk, net als Codenames. Maar bij beide spellen heb ik gemerkt dat het nadenken over het goede woord sommigen echt teveel denkkracht kost, wat ten koste gaat van de luchtige stemming die essentieel is bij partyspellen.
Pura Vida schreef: di 12 mei 2026, 12:58 Saltfjord nog vergeten. Niks over te melden wat de top 100 meester niet al heeft gedaan. :thumbup:
Ik had aanvankelijk gemist dat Satfjord een bewerking is van Santa Maria. Dat vond ik echt niks, al was het thema daar ook debet aan.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, interessant je vergelijking wat betreft 7 Wonders en IaWW. Ik heb het juist met 7 Wonders dat met name je focussen op de groene kaarten een mindere strategie is.
Meestal win ik op de hoeveelheid aan blauwe kaarten, maar goed ik heb dan ook ruim 80 potjes 7 Wonders gespeeld. Ik heb 7 Wonders nog wel in mijn top 20 staan, maar vind de light versie 7 Wonders Architect bijna beter al staat die dit jaar niet in mijn top 20. Ik ben benieuwd hoe je IaWW een onbalans hebt gevonden en wat dan altijd je winnende strategie is en welke kaarten je overpowerd vind.

@ Peter Hein, tot 19 mei (ik ben benieuwd naar je praatje).
Afbeelding
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)

90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)

80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)

70-61:
In bezit: 2 (Pandemic Legacy, Machiavelli)

60-51
In bezit: 1 (7 Wonders)

Totaal
Gespeeld: 23
In bezit: 6
In top 20: 3