Nederlandse Spellenpijs, op wie stem je en waarom?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Alhambra gaat bij mij op 1, met de uitbreidingen er bij een onzettend leuk spel!, Mooie vormgeving, niet te grote doos en bij mijn speel vrienden valt het ook goed in de smaak.
Op twee Iguazu, ziet er mooi uit, orgineel om op de doos zelf te spelen en het spel nodigd uit om te spelen. Een mooi familie spel voor jong en oud.
Op drie Goa, lekker veel strategie en de combinatie van een de veiligronde en het opbouwen van plantages spraken mij erg aan. De vormgeving zag er werderom goed uit.
St Petersburg, waar ik veel goede verhalen over hoorde vielt mij tegen.
Ik let veel op vormgeving en daarom viel St Petersburg bij mij niet echt in de smaak. Ik heb het inmiddels een paar keer gespeeld maar het kon mij en mijn spelvrienden niet boeien. Ze hadden hiervoor misschien een handzame verpaking kunnen maken inde vorm van het kaartspel van Catan doos.
Op twee Iguazu, ziet er mooi uit, orgineel om op de doos zelf te spelen en het spel nodigd uit om te spelen. Een mooi familie spel voor jong en oud.
Op drie Goa, lekker veel strategie en de combinatie van een de veiligronde en het opbouwen van plantages spraken mij erg aan. De vormgeving zag er werderom goed uit.
St Petersburg, waar ik veel goede verhalen over hoorde vielt mij tegen.
Ik let veel op vormgeving en daarom viel St Petersburg bij mij niet echt in de smaak. Ik heb het inmiddels een paar keer gespeeld maar het kon mij en mijn spelvrienden niet boeien. Ze hadden hiervoor misschien een handzame verpaking kunnen maken inde vorm van het kaartspel van Catan doos.
Labels:
-
RDEurope (JHG Hendriks)
- Sojaboon
[1] Wings of War
[2] Keythedral
Op 1.
Wings of War vindt ik persoonlijk een fantastisch spel.
Snel, afwisselend. Leuk om met zijn 2en te spelen, maar ook met 8en.
Op 2.
Keythedral is een aardig spel.
Op Iguazu ken ik de andere spelen niet, maar Iguazu is gewoon B O R I N G. Niks voor mij.
[2] Keythedral
Op 1.
Wings of War vindt ik persoonlijk een fantastisch spel.
Snel, afwisselend. Leuk om met zijn 2en te spelen, maar ook met 8en.
Op 2.
Keythedral is een aardig spel.
Op Iguazu ken ik de andere spelen niet, maar Iguazu is gewoon B O R I N G. Niks voor mij.
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
-
JPM
- Joker
Ontembare stad
Leuk om te zien dat er veel sympathie is voor de Nederlandse spellenmaker, ik ken Hans (The Gamemaster himself) persoonlijk en ik kan zeggen dat het een fijne vent is die keihard werkt aan z'n spellen en alles wat daarbij komt kijken. Al bijna een jaar verkoop ik zijn spellen (ook Blockit) bij mij op de zaak en geef ik ook vaak samen met hem demo-avonden. Tuurlijk ken ik ook Keythedral en Wings of War, beide van PS-games, mijn hoofdleverancier. Ik moet zeggen dat Wings of War erg origineel is, maar zorg voor een groot speloppervlak (nadeel is het gemakkelijk vaak onbedoeld valsspelen met kaartjes verschuiven).
Keythedral zit goed in elkaar, maar laat zo af en toe toch eens die duitse spelmakers links liggen, die krijgen al zoveel aandacht. Dus kies voor De ontembare Stad een origineel goed uitgebalanceerd spel wat wedijvert met Catan.
Keythedral zit goed in elkaar, maar laat zo af en toe toch eens die duitse spelmakers links liggen, die krijgen al zoveel aandacht. Dus kies voor De ontembare Stad een origineel goed uitgebalanceerd spel wat wedijvert met Catan.
Spellenwinkel als hobby begonnen.
-
unborn chikken voice
- Grote Dienaar
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Re: Ontembare stad
Hoebedoelu?JPM schreef:Keythedral zit goed in elkaar, maar laat zo af en toe toch eens die duitse spelmakers links liggen, die krijgen al zoveel aandacht.
Keythedral is ontworpen door een Brit.
-
samsonov13
- Locomotief
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Ehh... Wat je stemt moet je natuurlijk zelf weten, maar bij mijn weten ging het bij de nominatie alleen om het basisspel. Ik vind het dan wat flauw om bij je oordeel de uitbreidingen te betrekken.henk.rolleman schreef:Alhambra gaat bij mij op 1, met de uitbreidingen er bij een onzettend leuk spel!, Mooie vormgeving, niet te grote doos en bij mijn speel vrienden valt het ook goed in de smaak.
-
cymric
- Wu Feng
Ik moet eerlijk zeggen dat De Ontembare Stad voor een nederlands ontwerp grote klasse is. Als we uitsluitend nederlandse ontwerpen zouden moeten beoordelen won dit spel de facto.JPM schreef:Keythedral zit goed in elkaar, maar laat zo af en toe toch eens die duitse spelmakers links liggen, die krijgen al zoveel aandacht. Dus kies voor De ontembare Stad een origineel goed uitgebalanceerd spel wat wedijvert met Catan.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het een goed spel vind. Ik vind er teveel geluk in zitten: ik trok bij mijn proefspelletje (met de eenvoudige regels) alleen maar belastingkaarten waardoor mijn ontwikkeling gewoon niet van de grond kwam. Ik had geen schijn van kans tegen de uiteindelijke winnaar die ongestoord verder bouwde. Het spijt me zeer, maar ik wil graag een spel waar ik het gevoel heb dat alleen ík verantwoordelijk ben voor mijn nederlaag. Een beetje geluk mag best, dat houdt het spel levendig en interessant. Maar het grijpt bij De Ontembare Stad te diep in, alhoewel minder diep dan bij Kolonisten van Catan. (Ik vind dat een afschuwelijk spel: het is me meermaals overkomen dat ik 10-15 minuten lang niets kon doen en lijdzaam mocht toezien hoe anderen mooie plekjes inpikten. Ik doe een spel omdat ik bézig wil zijn, niet omdat ik zo graag geforceerd niets doe.)
En dan moet ik concluderen dat spellen als Keythedral en Goa gewoon beter in elkaar zitten, het ongetwijfeld bijzonder harde bloed-zweet-en-tranenwerk van Hans van Tol ten spijt.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
Musti
- Regenmaker
Keythedral. Een topspel met een beperkte geluksfactor (alhoewel de extra kaarten je wel flink de das om kunnen doen) en een interessant spelmechanisme.
Is hier al veel op het tafel verschenen en zal nog geregeld worden gespeeld.
Is hier al veel op het tafel verschenen en zal nog geregeld worden gespeeld.
We worden niet te oud om te spelen. We worden wel oud omdat we niet spelen.
-
Berry
- Joker
Maar dat was dus een proefspelletje, waarbij je heel toevallig veel pech hebt gehad. De dobbelsteen kan natuurlijk niet altijd de goede kant op vallen. Over het algemeen is de bouwstenen opbrengt redelijk goed verdeeld. Wat je dan misschien de volgende keer als je het spel speelt beter kan doen is zorgen dat je zelf een stadsgebouw hebt gebouwd (die heb je getrokken als je zoveel belasting moest betalen in je eigen beurt) die een redelijke opbrengst genereert. Heb je minstens 5 bouwstenen (die je mag houden bij een belastinginning) + de opbrengst van je stadsgebouw over, waarmee je dus echt wel wat verder komt in je spel. Probeer het gewoon nog eens en laat dan weten wat je er echt van vindt.cymric schreef:Maar dat wil niet zeggen dat ik het een goed spel vind. Ik vind er teveel geluk in zitten: ik trok bij mijn proefspelletje (met de eenvoudige regels) alleen maar belastingkaarten waardoor mijn ontwikkeling gewoon niet van de grond kwam. Ik had geen schijn van kans tegen de uiteindelijke winnaar die ongestoord verder bouwde.
-
darkman
- Garnaal
spel van het jaar 2005
Persoonlijk vind ik GOA toch wel heel goed. Deze wordt het voor mij!
Verder had ik in het begin hoge verwachtingen van Wings of War maar na het een keer gespeeld te hebben viel het me toch erg tegen.
Sint petersburg is ook erg leuk maar haalt het niet bij Goa.
Verder heb ik Alhambra, Australia, Veel soeps en Iguazu niet gespeeld. Misschien dat ik Alhambra in Essen op de kop tik voor weinig geld, daar schijnt ie flink in de aanbieding te gaan. Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
De ontembare stad 1 keer gespeeld, maar had het idee dat we de spelregels verkeerd hebben opgevat want er was werkelijk niets aan. Aangezien de reacties vertellen dat dit toch best een leuk spel is, hoop ik maar dat we iets verkeerd hebben gedaan.
Verder had ik in het begin hoge verwachtingen van Wings of War maar na het een keer gespeeld te hebben viel het me toch erg tegen.
Sint petersburg is ook erg leuk maar haalt het niet bij Goa.
Verder heb ik Alhambra, Australia, Veel soeps en Iguazu niet gespeeld. Misschien dat ik Alhambra in Essen op de kop tik voor weinig geld, daar schijnt ie flink in de aanbieding te gaan. Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
De ontembare stad 1 keer gespeeld, maar had het idee dat we de spelregels verkeerd hebben opgevat want er was werkelijk niets aan. Aangezien de reacties vertellen dat dit toch best een leuk spel is, hoop ik maar dat we iets verkeerd hebben gedaan.
-
cymric
- Wu Feng
Het maakt niets uit of dit een proefspelletje was: immers de kaarten in de trekstapels trekken zich hier niets van aan. Je bent als speler helemaal afhankelijk van de kaartvolgorde, alhoewel je een beetje terug kunt slaan met de (overigens nog steeds erg willekeurige) invloeds- en gebeurteniskaarten. Verder bepalen de kaarten ook nog eens in belangrijke mate je inkomsten. Als de kaarten niemand uitzonderen kun je best lol beleven aan DOS, maar dat is het 'm nou juist: ze zúllen uitzonderen. Ik heb geen behoefte aan spellen die zo wispelturig zijn.Berry schreef:Maar dat was dus een proefspelletje, waarbij je heel toevallig veel pech hebt gehad. De dobbelsteen kan natuurlijk niet altijd de goede kant op vallen. Over het algemeen is de bouwstenen opbrengt redelijk goed verdeeld.cymric schreef:Maar dat wil niet zeggen dat ik het een goed spel vind. Ik vind er teveel geluk in zitten: ik trok bij mijn proefspelletje (met de eenvoudige regels) alleen maar belastingkaarten waardoor mijn ontwikkeling gewoon niet van de grond kwam. Ik had geen schijn van kans tegen de uiteindelijke winnaar die ongestoord verder bouwde.
Geen zin in, ik loop al achter met de spellen die ik wel leuk vind en waar ik meer controle over mijn doen en laten heb.Probeer het gewoon nog eens en laat dan weten wat je er echt van vindt.
-
Berry
- Joker
Gelukkig is dat je goed recht. Ik ben in ieder geval blij dat je de moeite hebt genomen om je redenatie toe te lichten. Veel plezier met het inlopen van je achterstand. Misschien dat je het nieuwe spel van Hans van Tol wel leuk vind: SKYLINE. kijk maar eens op zijn website www.thegamemaster.nl voor een indruk....cymric schreef:Geen zin in, ik loop al achter met de spellen die ik wel leuk vind en waar ik meer controle over mijn doen en laten heb.berry schreef:Probeer het gewoon nog eens en laat dan weten wat je er echt van vindt.
-
cymric
- Wu Feng
Re: spel van het jaar 2005
Als ik me goed herinner is Alhambra niet taalafhankelijk en staat er vrijwel geen tekst op de kaarten. Maar ik zou het spel evengoed proberen voor je het koopt: het begin is leuk en er zitten grappige mechanieken in, maar het gaat maar door en door en door... Sommigen zweren bij de uitbreidingen, dus wellicht dat die het wat meer sjeu geven.darkman schreef:PMisschien dat ik Alhambra in Essen op de kop tik voor weinig geld, daar schijnt ie flink in de aanbieding te gaan. Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
Je bent niet de enigeDe ontembare stad 1 keer gespeeld, maar had het idee dat we de spelregels verkeerd hebben opgevat want er was werkelijk niets aan. Aangezien de reacties vertellen dat dit toch best een leuk spel is, hoop ik maar dat we iets verkeerd hebben gedaan.