Nederlandse Spellenpijs, op wie stem je en waarom?

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

unborn chikken voice
Grote Dienaar

Re: spel van het jaar 2005

Bericht door unborn chikken voice »

darkman schreef:Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
Valt wel mee. Spelregels zijn overal wel te vinden geloof ik.

http://www.khbo.be/spellenarchief/VZW/vertalingen.html
Bring down the government
they don't, they don't speak for us

Labels:
samsonov13
Locomotief

Bericht door samsonov13 »

Inderdaad niet een taalafhankelijk spel. in de Duitse versie staan er nog namen van gebouwen en geldsoorten op de desbetreffende kaartjes en tegels, maar in de nederlandse versie hebben ze die er afgehaald. eigenlijk wel jammer, want het zag er erg leuk uit!

Overigens verbaas ik mij erover dat Wings of War (althans hier dan) best bekend is en ook nig aardig geliefd is. Zelf vind ik het ook een topspel. :D
Jump out of bed as soon as you hear the alarm clock!! You may also find it useful spending five minutes each morning saying to yourself: "Everyday in everyway I am getting better and better"
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Ik heb Goa gestemd. Het spel past volgens mij heel goed in de "Hall of Fame" van de Nederlandse spellenprijs.
Berry
Joker

Bericht door Berry »

De Ontembare Stad heeft overduidelijk gewonnen.....

De uitslag in cijfers

Titel Punten

1. De Ontembare Stad 1091
2. Goa 738
3. Sint Petersburg 728
4. Alhambra 703
5. Iguazu 576
6. Veel Soeps! 407
7. Keythedral 357
8. Wings of War 292
9. Australia 252
Gringo
Locomotief

Bericht door Gringo »

Volgens mij zit hier een luchtje aan als ik zo de stemmers bekijk hier op het forum :? .
ECHTE MANNEN ETEN GEEN HONING,
DIE KAUWEN OP BIJEN
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Gringo schreef:Volgens mij zit hier een luchtje aan als ik zo de stemmers bekijk hier op het forum :? .
Klopt! De beste beschrijving voor dat luchtje is: veel mensen vinden De Ontembare Stad blijkbaar een leuk spel.

Ik word inmiddels een beetje flauw van de insinuaties rond de uitslag van deze verkiezing (hier en op een ander forum). Blijkbaar is het voor sommigen moeilijk te begrijpen dat een (bijna) verdubbeling van het aantal stemmen kan leiden tot de winst van een toegankelijk spel, omdat we nu ook kiezers buiten de harde kern van veelspelers trekken.

De ontwerper van De Ontembare Stad besteedt veel tijd en aandacht aan de promotie van zijn spel. Het lijkt me niet meer dan normaal dat hij met deze aanpak veel spelers weet te enthousiasmeren.

Ten slotte kijk ik nog even terug naar een recensie in een recente Spielbox. Daar kreeg De Ontembare Stad een goede beoordeling, nota bene van een recensent die zich i.h.a. richt op hardcore multiplayers. Zit daar ook een luchtje aan?

Ter afsluiting: het is prima dat deze winnaar niet jouw favoriet is, smaken verschillen immers. Maar misschien kun je eventuele gedachten over luchtjes beter boven een toiletpot ventileren? :-)
Berry
Joker

Bericht door Berry »

Erwin schreef: Ter afsluiting: het is prima dat deze winnaar niet jouw favoriet is, smaken verschillen immers. Maar misschien kun je eventuele gedachten over luchtjes beter boven een toiletpot ventileren? :-)
Mag ik me daar bij aansluiten?

Ja?

Bij deze.... 8)
unborn chikken voice
Grote Dienaar

Tsja, ik kan me voorstellen dat je het raar vind dat de Ontembare stad gewonnen heeft, en dat je daarom misschien denkt dat er een luchtje aan zit. Maarja, dat kun je natuurlijk bij elk spel zeggen dat wint waarvan jij niet wilt dat het wint. En ik moet zeggen dat het volgens mij ook wel makkelijk is om er als stemmer een luchtje aan te laten zitten, dus ik geef je niet 100% ongelijk met je opmerking. Ik ken bijvoorbeeld iemand die Alhambra op 1, 2 en 3 heeft gezet.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

unborn chikken voice schreef:Ik ken bijvoorbeeld iemand die Alhambra op 1, 2 en 3 heeft gezet.
En die is vervolgens als ongeldige stem uit de database geknikkerd (samen met degenen die meerdere keren hebben gestemd).
unborn chikken voice
Grote Dienaar

Erwin schreef:
unborn chikken voice schreef:Ik ken bijvoorbeeld iemand die Alhambra op 1, 2 en 3 heeft gezet.
En die is vervolgens als ongeldige stem uit de database geknikkerd (samen met degenen die meerdere keren hebben gestemd).
Zal prima zijn. maar ik wil alleen even aangeven dat er echt wel een luchtje aan KAN zitten. Maar dat houd je niet tegen, ik vind het trouwens prima dat de ontembare stad heeft gewonnen, een keer een Nederlands spel, dat had ik geloof ik nog niet gezegd.
Gringo
Locomotief

Bericht door Gringo »

Erwin schreef:Ter afsluiting: het is prima dat deze winnaar niet jouw favoriet is, smaken verschillen immers. Maar misschien kun je eventuele gedachten over luchtjes beter boven een toiletpot ventileren? :-)
Point taken.
DIE KAUWEN OP BIJEN
darkman
Garnaal

Bericht door darkman »

Even voor de duidelijkheid, er wordt gesproken over circa 800 stemmen wat een verdubbeling inhoud tov vorig jaar. In mijn optiek is dat nog steeds erg weinig. Dan nu het volgende:

Er zal geen luchtje aan zitten maar dat veruit de meeste mensen dit niet voorzien hadden kan toch niet ontkent worden. Aangezien het aantal stemmen slechts circa 800 bedraagt is het vrij makkelijk om je gehele kenniskring aan het stemmen te zetten en hiermee de uitslag toch wel degelijk te beinvloeden. Laat me duidelijk zijn, hier is niks mee, allemaal volkomen legaal, maar met zo weinig stemmen is dit gewoon mogelijk. Ik zeg ook niet dat dit gebeurt is, alleen dat het mogelijk is! Laat ik me alvast maar indekken.

Verder is het mogelijk dat mensen gekozen hebben voor de ontembare stad puur omdat dit door een nederlander ontwikkeld is en zodoende het oranje gevoel hebben hoog gehouden.

Ik noem maar wat redenen hoe deze verrassende uitslag tot stand is gekomen.
Gringo
Locomotief

Bericht door Gringo »

Erwin, ik zie wat je bedoeld met alle verdachtmakingen.
Kan je, om er een punt achter te zetten, ons het stemgedrag niet inzichtelijk maken? Een lijste met tijdstip en keuzes van stemmen? Moet kunnen dacht ik, je zit immers in de jury, kunnen we allemaal weer met een gerust hart gaan slapen.
DIE KAUWEN OP BIJEN
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Erwin schreef:Klopt! De beste beschrijving voor dat luchtje is: veel mensen vinden De Ontembare Stad blijkbaar een leuk spel.
Nee, veel mensen hebben vaak DOS op nummer 1 gezet. Of ze het leuk vinden is een subtiel verschillende interpretatie die je op basis van het resultaat niet mag trekken omdat je de beweegredenen van de stemmers niet kent. Ik bedoel daar verder niets mee, insinueer daar verder niets mee, laat het ook daarbij.
Ik word inmiddels een beetje flauw van de insinuaties rond de uitslag van deze verkiezing (hier en op een ander forum). Blijkbaar is het voor sommigen moeilijk te begrijpen dat een (bijna) verdubbeling van het aantal stemmen kan leiden tot de winst van een toegankelijk spel, omdat we nu ook kiezers buiten de harde kern van veelspelers trekken.
Dat is ook precies de reden waarom ik mij verre heb gehouden van een oordeel over het waarom, alhoewel ik het (getalsmatig) vreemd blijf vinden dat vrijwel alle stemmen voor DOS een 'eerste plaats'-stem waren. Wederom: ik laat een theorie over het waarom achterwege, want die kan ik niet geven. Het heeft ook geen zin, want er is niets meer aan te veranderen. Daarom vind ik het posten van stemresultaten een absoluut zinloze excercitie: ik neem aan dat Excel zijn werk goed heeft gedaan en objectieve statistische tests zijn volkomen betekenisloos zonder verder inzicht in wie er heeft gestemd en waarom.
De ontwerper van De Ontembare Stad besteedt veel tijd en aandacht aan de promotie van zijn spel. Het lijkt me niet meer dan normaal dat hij met deze aanpak veel spelers weet te enthousiasmeren.
Wat natuurlijk erg wrang is voor de auteurs van de andere spellen, want die zijn stuk voor stuk niet-Nederlander en kunnen natuurlijk niet zo makkelijk als Hans van Tol hun spel promoten, los van het feit of het spel leuk is of niet. (Ik kan mezelf---heel cynisch---afvragen of die auteurs het überhaupt wel de moeite waard vinden om in Nederland hun spel voor de NSP te promoten. Ik vind het bijvoorbeeld boekdelen spreken hoeveel aandacht de uitslag op Boardgamegeek krijgt---namelijk vrijwel geen.)

De vraag is wat je wilt belonen: het beste spel, of het spel met de beste PR. Bij een klein stemvolume als bij de NSP zou je daar rekening mee willen houden, maar dat is in de praktijk onmogelijk. Het enige wat helpt is meer stemmen en dán vind ik het een hele prettige ontwikkeling dat het aantal stemmen ten opzichte van vorig jaar is verdubbeld---volgend jaar gaan we zeker over de 1000 heen.
Ten slotte kijk ik nog even terug naar een recensie in een recente Spielbox. Daar kreeg De Ontembare Stad een goede beoordeling, nota bene van een recensent die zich i.h.a. richt op hardcore multiplayers. Zit daar ook een luchtje aan?
Natuurlijk niet. Maar voor een goed begrip is het wel noodzakelijk dat we weten hoe die auteur tegen andere spellen aankijkt. Als hij uitgesproken strategiespellen consequent als te moeilijk afdoet, is zijn oordeel natuurlijk enigzins gekleurd. Als hij een spel nooit slecht vindt, betekent het alleen dat een 'goed spel' eigenlijk middelmatig is.

Het moet me van het hart dat ik (in het algemeen, niet meer in antwoord op Erwin) de ophef over DOS ook niet interessant vind. Ik weet wat ík goed of prut vind en daar heb ik de uitslag van de NSP niet bij nodig. Daarentegen is dit qua PR voor het bordspel in Nederland een geweldige uitslag; iedereen loopt al jaren te mekkeren over hoge prijzen en een gebrek aan nederlandse titels. Wellicht dat dit bedrijven aanspoort eens wat beter te kijken naar de nederlandse markt en dat de prijzen voor echte nederlandse uitgaven eindelijk eens tot een acceptabel niveau zakken.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

darkman schreef:Aangezien het aantal stemmen slechts circa 800 bedraagt is het vrij makkelijk om je gehele kenniskring aan het stemmen te zetten en hiermee de uitslag toch wel degelijk te beinvloeden.
Het verbaast me dat dit punt uitgerekend dit jaar gemaakt wordt. Als het het aantal stemmers groeit, verdampt de invloed van de "kenniskring". In de speciaalzaken zijn dit jaar een paar duizend ansichtkaarten met een foto & tekst van de genomineerde spellen uitgedeeld. Hiermee wilden we nieuwe stemmers interesseren. Ik vermoed dat deze PR-actie effect heeft gehad.

Een algemene opmerking (niet als kritiek op jouw reactie):

Ik vind het opmerkelijk dat dergelijke argumenten op tafel komen in een jaar waarin 1) het aantal stemmen bijna is verdubbeld en 2) een spel heeft gewonnen dat blijkbaar niet de favoriet is van veel stemmende veelspelers. Misschien wordt het tijd dat de stemmende veelspelers eraan wennen dat zij langzamerhand een minderheid worden... :-)
Laatst gewijzigd door Erwin op di 04 okt 2005, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.