Valt wel mee. Spelregels zijn overal wel te vinden geloof ik.darkman schreef:Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
http://www.khbo.be/spellenarchief/VZW/vertalingen.html
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
Valt wel mee. Spelregels zijn overal wel te vinden geloof ik.darkman schreef:Nu weet ik alleen niet of dit spel erg taalafhankelijk is. Enig idee, iemand?
Klopt! De beste beschrijving voor dat luchtje is: veel mensen vinden De Ontembare Stad blijkbaar een leuk spel.Gringo schreef:Volgens mij zit hier een luchtje aan als ik zo de stemmers bekijk hier op het forum.
Zal prima zijn. maar ik wil alleen even aangeven dat er echt wel een luchtje aan KAN zitten. Maar dat houd je niet tegen, ik vind het trouwens prima dat de ontembare stad heeft gewonnen, een keer een Nederlands spel, dat had ik geloof ik nog niet gezegd.Erwin schreef:En die is vervolgens als ongeldige stem uit de database geknikkerd (samen met degenen die meerdere keren hebben gestemd).unborn chikken voice schreef:Ik ken bijvoorbeeld iemand die Alhambra op 1, 2 en 3 heeft gezet.
Nee, veel mensen hebben vaak DOS op nummer 1 gezet. Of ze het leuk vinden is een subtiel verschillende interpretatie die je op basis van het resultaat niet mag trekken omdat je de beweegredenen van de stemmers niet kent. Ik bedoel daar verder niets mee, insinueer daar verder niets mee, laat het ook daarbij.Erwin schreef:Klopt! De beste beschrijving voor dat luchtje is: veel mensen vinden De Ontembare Stad blijkbaar een leuk spel.
Dat is ook precies de reden waarom ik mij verre heb gehouden van een oordeel over het waarom, alhoewel ik het (getalsmatig) vreemd blijf vinden dat vrijwel alle stemmen voor DOS een 'eerste plaats'-stem waren. Wederom: ik laat een theorie over het waarom achterwege, want die kan ik niet geven. Het heeft ook geen zin, want er is niets meer aan te veranderen. Daarom vind ik het posten van stemresultaten een absoluut zinloze excercitie: ik neem aan dat Excel zijn werk goed heeft gedaan en objectieve statistische tests zijn volkomen betekenisloos zonder verder inzicht in wie er heeft gestemd en waarom.Ik word inmiddels een beetje flauw van de insinuaties rond de uitslag van deze verkiezing (hier en op een ander forum). Blijkbaar is het voor sommigen moeilijk te begrijpen dat een (bijna) verdubbeling van het aantal stemmen kan leiden tot de winst van een toegankelijk spel, omdat we nu ook kiezers buiten de harde kern van veelspelers trekken.
Wat natuurlijk erg wrang is voor de auteurs van de andere spellen, want die zijn stuk voor stuk niet-Nederlander en kunnen natuurlijk niet zo makkelijk als Hans van Tol hun spel promoten, los van het feit of het spel leuk is of niet. (Ik kan mezelf---heel cynisch---afvragen of die auteurs het überhaupt wel de moeite waard vinden om in Nederland hun spel voor de NSP te promoten. Ik vind het bijvoorbeeld boekdelen spreken hoeveel aandacht de uitslag op Boardgamegeek krijgt---namelijk vrijwel geen.)De ontwerper van De Ontembare Stad besteedt veel tijd en aandacht aan de promotie van zijn spel. Het lijkt me niet meer dan normaal dat hij met deze aanpak veel spelers weet te enthousiasmeren.
Natuurlijk niet. Maar voor een goed begrip is het wel noodzakelijk dat we weten hoe die auteur tegen andere spellen aankijkt. Als hij uitgesproken strategiespellen consequent als te moeilijk afdoet, is zijn oordeel natuurlijk enigzins gekleurd. Als hij een spel nooit slecht vindt, betekent het alleen dat een 'goed spel' eigenlijk middelmatig is.Ten slotte kijk ik nog even terug naar een recensie in een recente Spielbox. Daar kreeg De Ontembare Stad een goede beoordeling, nota bene van een recensent die zich i.h.a. richt op hardcore multiplayers. Zit daar ook een luchtje aan?
Het verbaast me dat dit punt uitgerekend dit jaar gemaakt wordt. Als het het aantal stemmers groeit, verdampt de invloed van de "kenniskring". In de speciaalzaken zijn dit jaar een paar duizend ansichtkaarten met een foto & tekst van de genomineerde spellen uitgedeeld. Hiermee wilden we nieuwe stemmers interesseren. Ik vermoed dat deze PR-actie effect heeft gehad.darkman schreef:Aangezien het aantal stemmen slechts circa 800 bedraagt is het vrij makkelijk om je gehele kenniskring aan het stemmen te zetten en hiermee de uitslag toch wel degelijk te beinvloeden.