Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

En daar zijn ze dan: de beste tien spellen volgens spelers uit Nederland en Vlaanderen. De negentiende editie al. Sinds vanochtend weten we ook wie dit jaar de hitlijst aanvoert.

Het was tien dagen mooi aftellen. De mooiste spellen zijn hier gepasseerd, niet altijd overeenstemmend mijn -huidige- persoonlijke spellenvoorkeur, maar absoluut een schitterende lijst die perfect weergeeft wat er op spellengebied leeft in de Lage Landen, stukken beter dan de weergave van BGG.

Top-100 van de Lage Landen - 2026, met de ultieme spellentop:
Spellengek Top-100 -2026 | 10-1

spellengektop100.jpg

Bedankt Spellengek voor dit feestelijk jaarlijks gebeuren!

Morgen komen we nog een keertje terug voor de nabeschouwingen van Spellengek Peter Hein. En we kijken ook uit naar het nieuwe hitkrantje van forumgebruiker Mazinho.

Labels:
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Harmonies heb ik geprobeerd leuk te vinden op BGA, maar dat lukte niet. Toch gek als je cascadia wel leuk vindt.

Everdell: een van de weinige workerplacementspellen die ik leuk vind. Altijd een afweging of je gaat voor de optimale kaartcombinatie (en hopen dat die komt) of dat je voor de snellere punten gaat en wellicht andere bonussen kunt krijgen. Ik heb nu 2 uitbreidingen die an sich wel leuk zijn, maar niet echt het spelmechanisme veranderen.

Azul is hier ook een blijvertje. Ik speel het ook wel op BGA en pfftt ik moet nog veel leren om zoveel punten als anderen te krijgen.

Terraforming Mars trekt mij niet, ruimtethema/civilization spel.

Cascadia is leuk in zijn eenvoud. Daardoor kun je je goed focussen op de puzzel zelf
El Dorado hadden we oorspronkelijk gekocht als gezinsspel, maar de kinderen vinden er niet heel veel meer aan. Daardoor komt het minder vaak op tafel, maar als we het spelen, is hete wel een leuke race. Zou niet in mijn top 10 zijn geeindigd, maar ik kan er prima mee leven nu het wel in de top 10 staat.

Castle of Burgundy: hier is mijn liefde voor dice-placementspellen mee begonnen.

Forest Shuffle: wij houden wel van zulke puzzelspellen. Deze bevalt ook. Itt vele anderen hebben we hier geen moeite met de puntentelling.

Ark Nova is echt zo mooi. We waren eerst wat terughoudend, omdat het een moeilijk en lang spel zou zijn. Moeilijk vinden we meevallen. Misschien dat we nog niet de beste combo's maken, maar voor ons speelt het spel vlot. We spelen het alleen met zijn 2'en, dus niet erg als het een avondje spelen is. Ik vind het mooi hoe het echte dierentuinleven nagebootst wordt.

Wingspan: lang niet in huis willen nemen, omdat ik iets tegen vogelaars heb op een of andere manier. Zoals er over het vogelartwork gepraat werd, maakte het er niet beter op. Maar toch kreeg ik het gevoel dat ik toch wel iets moest missen en toen ik het goedkoop 2e hands kon kopen, ben ik overstag gegaan. Wat een leuk spel, we spelen het erg graag. De beschrijvingen van de vogels laten we nog links liggen, maar het spelmechanisme bevalt ons zeer. We hebben ook alle uitbreidingen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Met ongeveer de helft van de spellen uit de top 100 in mijn kast en ongeveer 3/4 gespeeld te hebben ben ik een aardige mainstream top 100 boardgamer. Van de hoogste 10 heb ik eigenlijk niet veel te zeggen dan dat het vrij logisch is dat deze in de top 10 staan. Ik heb ze alle 10 gespeeld en kan mij voorstellen dat als je van de zware titels houdt Ark Nova helemaal geweldig vind.
Mijn nummer 1 is Wingspan en Peter Hein, deze kun je wel degelijk coöperatief spelen. Sterker nog, dat is de modus waarin ik het vaakst heb gespeeld als ik het met 2 speel.

Dan nog de 5 spellen uit mijn lijstje die de top 100 niet hebben gehaald:

- Take Time: ik denk dat dit spel nog iets te recent op de markt is en mijn verwachtingen zijn nu al hoog gespannen dat dit wel eens hoog binnen gaat komen volgend jaar. Het is namelijk een hele leuke originele coöperatief spel waarbij een alpha speler onmogelijk is.
- Skye: een van de beste tegel bied spellen. Ik blijf dit een toppertje vinden die beter is dan Carcassonne.
- King of Tokyo: heerlijk om te spelen en de kaart combinaties maken sinds een monster hem sterk.
- Bunny Kingdom: ik houd van spellen waarbij je allemaal lekker tegelijkertijd bezig bent en zeg nu zelf al die leuke konijntjes op het bord ziet er ook nog eens leuk uit.
- Akropolis: ook een tegel spel. Wel wat licht dan Cascadia en Harmonies, maar deze heeft vind ik meer spelers interactie omdat je directe goede tegels liever niet aan je concurrentie wilt geven en dat tegels die bv wat hoger gebouwd zijn meer kunnen waard zijn is ook goed gevonden.

10-1
Gespeeld: 10
In bezit: 8 (Niet: Terra forming Mars en Ark Nova)
In top 20: 4 (Wingspan, Cascadia, Azul, Harmonies)

20-11
Gespeeld: 9 (Niet: SETI)
In bezit: 4 (Carcassonne, Puerto Rico, Catan, Dominion)
In top 20: 2 (Carcassonne, Puerto Rico)

30-21
Gespeeld: 8 (Niet: Viticulture en Endeavor Diepzee)
In bezit: 5 (TTR Europe, De Crew, Flip 7, Kwakzalvers, Splendor)
In top 20: 2 (TTR Europe, De Crew)

40-31
Gespeeld: 7 (Niet: Grand hotel Austria, Leven in de Amazone, Spirit Island)
In bezit: 3 (Stenen Tijdperk, Clever, Brass)
In top 20: -

50-41
Gespeeld: 6 (Niet: Hoogspanning, Dune, Clank, Wonderous Creatures)
In bezit: 4 (Pandemie, 7 Wonders Duel, Sea salt & paper, Taveenen van de oude stad)
In top 20: 1 (Pandemie)

60-51
Gespeeld: 8 (Niet: LORD: Duel en GWT)
In bezit: 7 (Niet: LORD: Duel, Hitster en GWT)
In top 20: 3 (7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)

70-61
Gespeeld: 6 (Niet: Gloomhaven, Pandemie: Legancy, Gaia Project, Saltford)
In bezit: 4 (De Crew Diepzee, Machiavelli, Patchwork, Rajas of the Ganges)
In top 20: 1 (Patchwork)

80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)

100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)

Totaal
Gespeeld: 72
In bezit: 48
In top 20: 15 (Wingspan, Cascadia, Azul, Harmonies, Carcassonne, Puerto Rico, TTR Europe, De Crew, Pandemie, Scout, Earth, Patchwork, 7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)
Afbeelding
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

70 gespeeld, 29 in bezit, 4 uit mijn eigen top 20

Mooie lijst, wel tijd voor een nieuwe nummer één :lol:

Voor degene die het leuk vinden: mijn eigen ingezonden top 20
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Een prachtige top 10! Alle spellen, op Bourgondië (??x) en El Dorado (37x) na, heb ik meer dan 50 keer gespeeld.

Bourgondië vonden we allemaal erg leuk, maar het laatste potjes is alweer even geleden en het spel heeft ons museale hoekje in de kast niet gehaald. Te droog uiteindelijk. El Dorado is een heerlijke deckbuilder en bordracer en een typische Knizia in die zin dat je met veel vaart en lol tig potjes speelt met heel veel mensen en het daarna toch wel hebt gezien. Hm, nu ik dit schrijf, toch snel weer eens spelen.

Everdell is een prachtspel. Niet in onze top, maar goed genoeg om af en toe nog eens te spelen, na een eerste golf speeltijd nadat het uitkwam. Beetje eendimensionaal als het gaat om de te maken combinaties en met twee gebeurt er net te weinig in de weide, maar verder is dit natuurlijk een erg mooie tableaubouwer waarin je van bijna niks opbouwt tot bijna teveel. Het asynchrone vind ik ook leuk.

Forest Shuffle op 3 is wel heel hoog, maar deze staat ook in onze top 10. Al meer dan 150 potjes lang is dit ons leukste slechte spel in huis. Ja, Dartmoor is beter en gebalanceerder, maar het origineel speelt zo heerlijk weg, met zulke abnormale puntenexplosies, dat we deze gewoon leuker vinden.

Harmonies, Azul en Cascadia lijken behoorlijk op elkaar. Beide spellen met een gezamenlijk aanbod en een eigen puzzelveldje voor je. Azul het meest interactief, Harmonies het mooiste en Cascadia het meest relaxt. Cascadia is onze favoriet van deze drie en heeft de eigen top gehaald, maar ook de andere twee spelen we met veel plezier.

Ook Terraforming Mars en Ark Nova lijken heel erg op elkaar. Beide zijn het stevige tableaubouwers waar je gerust een uur of anderhalf voor uit moet trekken en waarin je een economie opbouwt met kaarten met ontiegelijk veel symbolen erop. Maar allebei zijn ze verschillend genoeg om vaak te willen spelen. Allebei staan ze in mijn top 10, waarbij ik TM wel met kop en schouders boven alle andere spellen uit zie steken. Nou ja, op een na dan.
Over Wingspan, onze absolute nummer 1, heb ik genoeg gezegd, denk ik. Wiljan merkte al wel terecht op dat er een coöperatieve variant is van dit spel: spelen tegen de 'Automarazzi', te vinden in de Oceanië doos. Werkt erg goed, ook om nieuwe of jongere spelers mee te nemen in de mechanismen. Een dobbelversie lijkt me leuk, maar voorlopig mogen we ons alvast verheugen op 'Wingspan: het snelle kaartspel', dat deze zomer gaat verschijnen. Hopelijk ook bij 999. In een doosje ter grootte van De Crew.

Blijft over de enige ontbrekende topper in de lijst: Race for the Galaxy. Meester Spellengek wil er niet meer over beginnen, zie ik, dus dan doe ik het maar. Ik weet zeker dat dit spel de Spellengek top 100 (weer) zou halen als het beter beschikbaar zou zijn, misschien iets minder duur en joh, doe eens gek, in het Nederlands zou zijn vertaald. Helaas blijft de grote Lehmann in de Lage Landen een grote onbekende.

Ik vond het wederom tien erg leuke ochtenden, waarin het moedeloos makende wereldnieuws even verdrongen werd door vrolijke lijstjes en de woorden daarbij. Dankjewel, Peter Hein!

PS nooit aan gedacht om hier eens een nieuwsitem van te maken op de grote broer van BSM, BGG?
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

WTULTC schreef: zo 17 mei 2026, 11:10 - Take Time: ik denk dat dit spel nog iets te recent op de markt is en mijn verwachtingen zijn nu al hoog gespannen dat dit wel eens hoog binnen gaat komen volgend jaar. Het is namelijk een hele leuke originele coöperatief spel waarbij een alpha speler onmogelijk is.
Ik vind het ook zeer leuk, maar ik vraag me af of hij nog meer aandacht gaat krijgen. Asmodee lijkt wat minder sterk te zijn in het promoten in in ieder geval Nederland. Windmill Valley werd ook groots aangekondigd, maar raakte helaas ook snel weer in de vergetelheid. Zo wel meer voorbeelden.
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Ik heb niet gestemd, maar deze spellen zouden in mijn top 20 hebben gestaan, nu even in alfabetische volgorde:

ark nova
barcelona
castle combo
castles of burgundy
clank catacombs
endeavor diepzee
everdell
faraway
grand austria hotel
hamburg
leven in de amazone
marrakesh
new york zoo
parks
rajas van de ganges
saltfjord
sea salt & paper
village rails
wingspan
windmill valley
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)

90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)

80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)

70-61:
Gespeeld: 5
In bezit: 2 (Pandemic Legacy, Machiavelli)
In top 20: 0

60-51
In bezit: 1 (7 Wonders)

50-41
In bezit: 3 (Hoogspanning, Pandemie, Dune Imperium)

40-31
Gespeeld: 7
In bezit: 1 (Scythe)
In top 20: 3 (Scythe, Spirit Island, Brass)

30-21
Gespeeld: 8
In bezit: 4

20-1
Gespeeld: 15
In bezit: 3
In top 20: 2 (Wingspan, Castles of Burgundy)

Totaal
Gespeeld: 58
In bezit: 18
In top 20: 8 (Dune Imperium Uprising, Rovers van de Noordzee, Terra Mystica,Scythe, Spirit Island, Brass, Wingspan, Burgundy)
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Patries schreef: zo 17 mei 2026, 13:00 Ik heb niet gestemd, maar deze spellen zouden in mijn top 20 hebben gestaan, nu even in alfabetische volgorde: (...)
Gelukkig krijg je volgend jaar, voor de 20ste jubileumeditie van de Spellengek Top-100, opnieuw een kans. :wink:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Patries schreef: zo 17 mei 2026, 12:42
WTULTC schreef: zo 17 mei 2026, 11:10 - Take Time: ik denk dat dit spel nog iets te recent op de markt is en mijn verwachtingen zijn nu al hoog gespannen dat dit wel eens hoog binnen gaat komen volgend jaar. Het is namelijk een hele leuke originele coöperatief spel waarbij een alpha speler onmogelijk is.
Ik vind het ook zeer leuk, maar ik vraag me af of hij nog meer aandacht gaat krijgen. Asmodee lijkt wat minder sterk te zijn in het promoten in in ieder geval Nederland. Windmill Valley werd ook groots aangekondigd, maar raakte helaas ook snel weer in de vergetelheid. Zo wel meer voorbeelden.
Windmill Valley kon je afgelopen SpellenSpektakel tegen een mooi prijsje kopen op de stand van Asmodee. Het is een goed spel, maar als ik Take Time daartegen af zet dan vermoed ik dat Take Time langer een blijvertje is. Het is vernieuwend. Een ronde (klok) duurt niet lang. Het is dan wel geen slagenspel maar ik vergelijk het een beetje met de Crew. De opdrachten (klokken) worden steeds moeilijker en rondes duren ongeveer even lang als de Crew. Dus ook veel afwisseling en perfect om een bordspellen avondje mee af te sluiten al heeft het een enorm 'nog een potje (klok)' gehalte.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Dit jaar geen lijst ingestuurd en ook geen zin/inspiratie gehad om elke dag te reageren op de tien gepresenteerde spellen, te meer omdat ik niet in herhaling wilde vallen t.o.v. vorig jaar.

Maar een samenvatting wil ik wel proberen ...

100 - 91
Gespeeld: 5 (Marco Polo, Port Royal, Take 5, Cubirds, Slay the Spire)
In huis: 3 (Port Royal, Take 5, Slay the Spire)
Opmerkingen: Marco Polo de deur uitgedaan, omdat ik Marco Polo II beter vind. Slay the Spire is mijn ontdekking, doordat mijn jongste zoon idolaat is van de videogame en mij wees op het bestaan ervan.

90 - 81
Gespeeld: 8 (alles m.u.v. Dune Imperium - Uprising en Nemesis)
In huis: 7 (zie boven en zet Dixit er maar bij)
Opmerkingen: geen behoefte om de twee spellen te spelen die ik nog niet gedaan heb. Mijn persoonlijke favorieten zijn Root en Taipan/Tichu (waarom kan hiervoor geen automa ontworpen worden?)

80 - 71
Gespeeld: 6 (Lost cities, Odin, Love Letter, Keer op keer, Terra Mystica, Earth)
In huis: 6 (Raad eens ....)
Opmerkingen: Earth is mijn favoriet, Terra Mystica komt weer wat vaker op tafel door de automa (ik heb wat moeite met het vinden/maken van spellenvrienden). Ben enigszins geïnteresseerd in Sleeping Gods (ondanks de zwaarte) en absoluut niet in Galactic Cruise (vanwege de zwaarte en het thema).

70 - 61
Gespeeld: 3 maar, nou moe (De crew: Missie diepzee, Machiavelli, Patchwork)
In huis: 3 (ja, dezelfde)
Opmerkingen: De Crew is mijn favoriet in dit segment, Rebirth en Saltsfjord zeggen mij niks, Gloomhaven zou ik wel eens willen proberen (maar niet bezitten); Finspan niet, omdat ik tevreden ben met Wingspan.

60 - 51
Gespeeld: 8 (LOTR Duel for Middle-Earth, Just One, Istanbul, 7 Wonders, Agricola, Pixies, Splendor Duel, It's a wonderful world)
In huis: 6 (LOTR Duel for Middle-Earth, Just One, Istanbul, 7 Wonders, Agricola, Splendor Duel)
Opmerkingen: LOTR Duel for Middle-Earth heeft ervoor gezorgd dat het spel waar dit van is afgeleid (7 Wonders Duel), nooit meer op tafel komt. Voor de rest geen bijzonderheden t.o.v. vorig jaar.

50 - 41
Gespeeld: 4 (Hoogspanning, Pandemie; Sea, salt & paper; 7 Wonders Duel)
In huis: 4 (zie vorige regel)
Opmerkingen: Wat voor Finspan gold, geldt ook voor Wyrmspan. Pandemie en Hoogspanning zijn mijn favoriet; de laatste wil ik erg graag nog wel eens doen, maar mijn spellenmaatjes haken af op het beroep wat er op hun (hoofd)rekenkracht gedaan wordt.

40 - 31
Gespeeld: 5 (Stenen tijdperk, Spirit island, Clever, Heat, Concordia)
In huis: 5 (idem)
Opmerkingen: Niets wat ik t.o.v. de lijst van vorig jaar niet genoemd heb of het moet zijn dat ik de tweepersoons afgeleide van 'Het witte kasteel' geprobeerd heb en dat ik daar echt geen zinnige lijn in kon ontdekken: weet niet of de meerspelervariant hetzelfde probleem heeft. Favorieten in dit segment: Heat, Concordia en Spirit island.

30 - 21
Gespeeld: 8 (alles m.u.v. de Kwakzalvers van Kakelenburg en Endeavor: Diepzee)
In huis: 7 (zie vorige regel en voeg Ticket to Ride daaraan toe)
Opmerkingen: Persoonlijke favoriet is Viticulture, alhoewel ik zonder morren bij een potje Flip7 zal aansluiten. De spellen die ik niet gespeeld heb in dit segment, lokken me ook niet. Bovendien probeer ik nog steeds minder mee te surfen op de wave-of-the-new en mijn spellencollectie in te krimpen.

20 - 11
Gespeeld: 7 (Carcassonne, Puerto Rico, Castle Combo, Catan, Sky Team, Faraway, Dominion)
In huis: 6 (Carcassonne, Puerto Rico, Castle Combo, Sky Team, Faraway, Dominion)
Opmerkingen: Persoonlijke favoriet is Dominion en dat zal altijd wel zo blijven. Bomb busters wil ik wel eens proberen; Seti (thema en zwaarte) en Arnak hoeven van mij niet zo nodig.

10 - 1
Gespeeld: 8 (alles m.u.v. Everdell en Ark Nova)
In huis: 7 (zie vorige regel en voeg Harmonies daaraan toe)
Opmerkingen: Geen, of het moet zijn dat ik Everdell en Ark Nova best wel eens wil proberen, maar niet zo nodig hoef aan te schaffen.

Totaal
Gespeeld: 62
In huis: 54

Goed, dat waren mijn two cents voor de lijst; reacties zijn uiteraard welkom.
Bedankt aan de Spellengekkies dat ze toch weer de moeite hebben genomen om de lijst en alles wat daarbij komt, te organiseren. Mochten ze in de buurt zijn, dan mogen ze gerust een blik werpen op mijn collectie.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Traditioneel geeft Peter Hein de dag na de bekendmaking van de top-10 nog een korte nabeschouwing.

Bij de nabeschouwing toch ook steeds een beetje droefheid om een aantal spellen die dit jaar (net) niet een plekje wisten te halen in de Top-100. Onvermijdelijk is dat als er jaar na jaar goede nieuwe spellen op de markt verschijnen; nieuwelingen die -meestal- terecht hun plaats in de lijst innemen voor een korte of langere periode.
En precies dat vernemen we volgende jaar graag opnieuw van jou... bij de twintigste editie.

Top-100 van de Lage Landen - 2026, de restjes:
Spellengek Top-100 -2026 | de restjes

spellengektop100.jpg

Bedankt Peter Hein om jaar na jaar deze Spellengek Top-100 van de Lage Landen te organiseren!
Samen met zo veel andere spelers in Nederland en Vlaanderen heb ik ook dit jaar opnieuw uitgekeken naar het dagelijks aftellen en de samenstelling van de lijst. En deze Top-100 zal ongetwijfeld ook spelers aansporen om bepaalde spellen extra aandacht te schenken.

Lees ook op Bordspelmania:
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Dit draadje heeft me 17,50 euro gekost: ik heb Taveernen van de oude stad op mp gekocht. Schade valt dus mee en valt onder het eigen risico. Declareren heeft geen zin dus :)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Patries schreef: ma 18 mei 2026, 10:51 Dit draadje heeft me 17,50 euro gekost: ik heb Taveernen van de oude stad op mp gekocht. Schade valt dus mee en valt onder het eigen risico. Declareren heeft geen zin dus :)
Nu alleen nog de uitbreiding 'Kamers te huur' op de kop proberen te tikken want die maakt het spel wel beter vind ik.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik had geen zin om statistiekjes handmatig te doen, maar ik zie in het Restjes-artikel een linkje staan die de Top-100 met je BGG-account vergelijkt... handig! (En hulde voor degene die het heeft gebouwd!)
Ik heb er dus 70 van de 100 gespeeld (en nog wel meer die ik alleen op Boardgamearena of Yucata heb gespeeld, maar dat log ik dan weer niet op BGG) en 26 in de kast staan.

Maar ik merk dat mijn smaak en de top-100 de laatste jaren steeds verder uit elkaar zijn gegroeid. Dat komt vooral door de opkomst van het genre "puzzelen in je eigen tableau/spelersbordje" wat mij doorgaans maar matig kan bekoren (al zijn er altijd uitzonderingen). De klassieke middelzware eurogames, waarvan ik er nog een stuk of wat in mijn eigen lijstje had gezet, verdwijnen langzaam maar zeker uit de lijst (al zie ik Goa volgend jaar wel weer terugkeren want nieuwe editie).

Uiteindelijk heeft precies de helft van mijn lijstje de top-100 gehaald, met Arnak (#11) als hoogste - al had dat eigenlijk El Dorado (#5) moeten zijn, maar die was ik even vergeten dus die heb ik niet ingezonden :lol:

Peter Hein en team, hartelijk dank weer voor de moeite om deze lijst samen te stellen.