Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door siepie »

Wegens vakantie, ja ik weet het dat is heel slecht getimed van mij, heb ik wel bijna dagelijks de lijst bekeken maar hier niet deelgenomen aan de dicsussie. :oops:
Nu de hele lijst bekend is en ik ondanks een lekke band en een tekenbeet weer heelhuids achter mijn laptop zit, kan ik nog mooi even de hele lijst afwerken.

100-91
Gespeeld: 3 (Cubirds, Obsession niet volledig op beurs, Dierenrijk idem)
In bezit: 2 (Cubirds en Take 5!)
In top 20: -

Cubirds hadden we ooit op Zuiderspel geprobeerd, waren niet overtuigd. Maar thuis ontdekte ik het op BGA en ben ik flink verslaafd eraan geweest. Dus toen toch aangeschaft. Ik heb er niet op gestemd, ik vind het leuk, maar geen hoogvlieger.
Obsession staat op de wensenlijst. We hebben het even kort geprobeerd op Spel-o-Polis en dat beviel goed. De hele setting en thema spreken me enorm aan.
Dierenrijk hebben we op Zuiderspel even kort geprobeerd. Op beurzen spelen we niet alles volledig, het gaat ons dan meer om een beeld krijgen van een spel. Dit vond ik ook een leuk spel. Ik weet niet of ik het ga kopen, want we hadden dus net ervoor Ark Nova gekocht. En daar zijn we nog niet aan toegekomen. Ik wil eerst weten hoe die speelt en of Dierenrijk dan voldoende anders is.

90-81
Gespeeld: 2 (Codenames en Qwixx)
In bezit: 1 (Qwixx)

Codenames speel ik weleens bij mijn zus. Dat zijn de momenten dat ik meer partyspellen speel. Ik vind het wel een geinig spel en je kan het wel met iedereen spelen. Dus echt zoiets dat met kerst op tafel kan komen. Twee teams en gaan!
Qwixx, we hadden het kaartspel een keer gratis bij La Chouffe bier. Ik dacht dat we het dobbelspel erbij kregen, wist niet dat er een kaart variant was. Dus later het dobbelspel gekocht. Dit zijn de leuke tussendoor spelletjes. Kan makkelijk mee op vakantie. Je legt het even snel op tafel. Dat vind ik dan handig, op die manier kan je ook als je wat minder tijd hebt, toch een spel doen.

80-71
Gespeeld: 7
In bezit: 7
In top 20: 1 (Sagrada)

Van dit blokje zijn de gespeeld en in bezit hetzelfde.
Lost Cities is alweer een tijdje geleden dat ik die gespeeld heb.
Odin is natuurlijk een forse Rosenberg.
Keer op Keer onlangs in bezit gekregen via de Postcodeloterij. Is voor mij net als Qwixx, echt leuk om zo eens tussendoor te doen of mee op vakantie te nemen.
Sleeping Gods, ja dat is denk ik ons eerste verhalende spel geweest dat we speelden. Lastige vind ik wel om er verder mee te gaan. Je moet toch de tijd hebben en in de stemming ervoor zijn, althans dat merk ik bij mezelf.
Earth, geweldig spel, tableau building, doet me toch ook aan Wingspan denken. Ik vind het hier ook leuk dat de andere speler(s) ook een actie mogen doen, dus actieve en passieve spelersacties.
Sagrada vind ik een heel leuke puzzel. Ik vind ook spellen leuk waarbij er iets anders gedaan wordt met dobbelstenen dan rollen en geluk ermee moeten hebben.
Galactic Cruise, super gaaf spel, doet denken aan Kanban EV, vooral ook door het artwork wat in beide gevallen van Ian O'Toole is. Maar ook wel wat door wat je aan het doen bent in het spel. Ik vind het thema grappig en is leuk verwerkt in het spel.

70-61:
Gespeeld: 4
In bezit: 4

Ook hier is het aantal gespeel en in bezit hetzelfde.
Finspan, ja die kon natuurlijk niet ontbreken in de lijst en ook niet in onze spellenkast. Al dacht ik zelf eerst van wel, maar ja de andere helft heeft me overtuigd. En ik moet zeggen, het is een leuke variant. En voldoende anders ook weer.
Machiavelli, oei dat is ook alweer lang geleden dat ik die gespeeld heb.
Saltfjord, leuk, ook weer een dobbelstenen spel, gecombineerd met worker placement.
Patchwork, leuk 2 spelerspel. Een Uwe Rosenberg die niet draait om mensen eten te geven en dieren te fokken :lol:

60-51
In bezit: 4 (7 Wonders, Agricola, GWT New Zealand, Splendor Duel)

Ik smokkel hier, we hebben niet GWT maar de New Zealand versie. We hebben het 1 keer gespeeld, dat duurde veel te lang en dat kwam voornamelijk door de handleiding. We hadden grote moeite met dingen snel even terug vinden. En alles icoontjes! Inmiddels hebben we El Paso! gekocht en gespeeld, dat ging een stuk beter. Maar ik geef de grote variant nog niet op!
7 Wonders ooit op Spiel gekocht toen het uit kwam. Ook ergens op een beurs gespeeld. Alleen niet gerealiseerd dat het minimaal met 3 gespeeld moet worden. Dus die staat inmiddels te koop, want komt niet op tafel.
Agricola, lag jaren ongespeeld in de kast en is dit jaar eindelijk gespeeld.
Splendor Duel doet het heel goed hier in huis. We zijn groot liefhebber van 2 speler spellen en dit is een topper.
Niet in bezit, maar wel gespeeld zijn Hitster en Just One. Net als Codenames zijn dat spellen die ik bij mijn zus speel. Pixies op een beurs gespeeld en daarna aantal keren op BGA, wel grappig.

50-41
Gespeeld: 9
In bezit: 8
In top 20: 2 (Meadow en Taveernen)

Sea, Salt & Peper hebben we op Zuiderspel geprobeerd, maar bij ons klikte dit niet.
Hoogspanning, toen we net actief werden online met volgen van bordspellen toen was iedereen altijd bezig over Funkenschlag. Dus toen het eindelijk uit kwam in het Nederlands, hebben we het spel blind gekocht. Alleen het is niet mijn ding bleek na een keer spelen. Het staat op de lijst om een 2e kans te geven voor we besluiten of we het te koop gaan zetten.
Pandemie, ja onze eerste kennismaking met coop. Er ging een wereld voor ons open!
Clank! Catacombs, vrij recent aangeschaft en gespeeld. We waren hier erg benieuwd naar en eerste potje beviel goed.
Wyrmspan, ja Wingspan met draakjes. Het thema trok me niet zo, maar ik moet toegeven dat het artwork wel heel mooi is. Het ging me puur om een iets zwaardere variant van Wingspan.
Meadow, oh wat heerlijk cozy!
7 Wonders Duel, staat inmiddels te koop. Wil niet klikken bij ons. We hebben inmiddels die LOTR variant, die klikte wel. Ja ik weet het, vreemd, maar waar.
Wondrous Creatures, mooi spel, leuk spel.
Taveernen van de oude stad, weer dobbelstenen op een andere manier gebruiken, ik vind het ook leuk dat je modules hebt die het spel steeds verder uitbreiden.

40-31
In bezit: 7
In top 20: 3 (Heat, Leven in de Amazone, Grand Austria Hotel)

Grand Austria Hotel, ja zoals gezegd, leuk weer met dobbelstenen. Datzelfde geldt voor het Witte Kasteel natuurlijk. Maar Grand Austria Hotel stond dus ook in mijn top 20.
Leven in de Amazone ook in mijn lijst, ik dacht eerst aan een soort van Cascadia. Maar het is wel wat meer bleek. Erg leuk ook met het bagbuilding.
Stenen Tijdperk, een iets oudere titel, die nog heel goed mee kan.
Spirit Island, zware jongen, coop, leuk, maar helaas pas 1 keer volledig gespeeld. Ik merk dat de zware en langere spellen gewoon minder snel gespeeld worden. Logisch misschien, maar wel jammer natuurlijk.
Clever, ja dat is natuurlijk eentje weer in de categorie, snel tussendoor en mee op vakantie. Ook online heb ik deze heel veel gespeeld. Ik vind het een leuke puzzel om te zien waar ik de meeste punten kan scoren, de kettingreacties die het oplevert.
Heat, ja al vaker opgemerkt dat ik mijn mening heb bij moeten stellen. Een eerste verkeerde kennismaking op een beurs, maar daarna zelf toch aangeschaft en zit gewoon leuk in elkaar.

30-21
Gespeeld: 4
In bezit: 4
In top 20: 1 (Viticulture)

Ticket to Ride Europe, is een klassieker natuurlijk. Het doet mij aan Risk denken, door de geheime opdrachten die je hebt. Gewoon een leuk spel, niet te moeilijk.
El Grande, tja die lag hier al heel lang in de kast, ongespeeld en nog altijd is ons exemplaar ongespeeld. We hebben deze op Zuiderspel 2 jaar geleden gespeeld met het idee dat scheelt ons zelf de regels lezen. Maar het is natuurlijk niet een spel dat lekker uit de verf komt met 2 spelers. En om die reden staat het te koop.
Viticulture, geweldig spel! Ook zonder Tuscany vind ik het al prima, met is natuurlijk nog beter. Inmiddels de nieuwe uitbreiding ook aangeschaft en die hoop ik snel te spelen. Ik had Viticulture ook in mijn lijst staan.
Endeavor: Diepzee, helaas pas 1 keer gespeeld. Dit is wel een spel wat ik graag meer ga spelen. Het trok me aan doordat je het solo, coop en tegen elkaar kan spelen. Wij hebben het 1 keer coop gedaan, dat verloren we, is niet makkelijk om dat te winnen lijkt het.

20-11
Gespeeld: 8
In bezit: 8
In top 20:

Carcassonne is hier in huis wel de favoriete klassieker denk ik zo. We hebben meerdere versies en uitbreidingen.
Puerto Rico, helaas nog te weinig gespeeld.
Castle Combo, ja die komt wel even binnen! Leuk spelletje.
Catan, tja die hebben we onlangs ongespeeld verkocht met allerlei uitbreidingen. We hebben nog een paar stand alone versies te koop staan. In het verleden blind gekocht, maar ja je moet met minimaal 3 zijn. Dus dit spelen we thuis niet. Wel bij mijn zus gespeeld. Is natuurlijk een klassieker, voor velen het spel waar de hobby mee begon. Voor mij niet, dat waren Java en Tikal. En eerlijk gezegd ik ben niet een groot Catan fan. Ik vind het dobbelen niet leuk, ik vind de ruilhandel niet leuk.
Seti, hebben we helaas nog niet gespeeld, wel in bezit.
Sky Team, slechts 1 keer pas gespeeld, maar die wil ik echt vaker gaan doen, want ik vind dit wel heel leuk. Ik zag eerst er tegenop dat je niet kan overleggen, maar het thema en hoe dat verwerkt is vind ik echt goed. Ook dat je het steeds moelijker kan maken.
Dominion, ja hier was ik helemaal fan van, voor mij de kennismaking met deckbuilding. Inmiddels is de interesse gezakt, maar blijft om die reden wel in bezit.
De verdwenen ruïnes van Arnak, mooi spel, hebben we nu ook die grote box van.
Bomb Busters hebben we op een beurs geprobeerd, gewoon om te zien wat het is, maar is niet ons ding verder.

10-1
Gespeeld: 9
In bezit: 10
In top 20: 5 (Azul, Cascadia, Castles of Burgundy, Forest Shuffle, Wingspan)

Kleine smokkel, Terraforming Mars niet volledig gespeeld maar op een beurs geprobeerd. Ark Nova hebben we nog niet gespeeld, ik heb die wel op BGA een keer geprobeerd maar had geen idee wat ik aan het doen was nog.
Maar de volledige top 10 hebben we inmiddels in de kast staan. Dus blijkbaar hebben we een goede smaak (zeg ik met een knipoog natuurlijk).

Harmonies, ik dacht eerst dat dit teveel op Cascadia leek, maar bleek voldoende anders. Eentje die ik ook lekker solo vind spelen. Ook op BGA veel gespeeld daardoor.
Everdell, lag helaas lang ongespeeld in de kast, nog te weinig gespeeld, wel heel mooi spel.
Azul, ja een klassieker wat mij betreft. We hebben ook wat varianten nu. Ik vind dit gewoon ook leuk, je kan het met iedereen ook spelen. Speelt goed met 2, al hebben we ook de Duel variant erbij voor net een andere twist.
Cascadia is ook op weg naar die status. Iets lastiger als het gaat om de punten scoring.
De zoektocht naar El Dorado, een leuke ook weer voor iedereen, goede instap denk ik.
Castles of Burgundy, ja die staat bij mij op 1, nog niet lang in bezit, de super dikke uitvoering. Maar gelijk bij eerste keer voelde dit spel zo goed aan!
Forest Shuffle, eentje waarbij ik vooraf bang was voor de puntentelling, maar wat een leuk spel! Inmiddels alle uitbreidingen en Dartmoor!
Wingspan, tja, we hebben met de laatste uitbreiding toch ook maar de nesting box erbij gedaan. Er zijn veel meningen over het spel, maar ik vind het in elk geval een topper. Niet mijn nummer 1, maar ik heb hem wel in mijn lijst staan.

Totaal
Gespeeld: 60
In bezit: 55
In top 20: 12

Al met al kan ik me redelijk vinden in deze lijst. Natuurlijk ontbreken er 8 spellen waar ik wel op gestemd heb! Maar het is een mooie mix. En het levert altijd weer leuke gespreksstof op. Dank dan ook aan de mensen van Spellengek voor het weer organiseren!
Afbeelding

Labels:
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

A nog een fan van dobbelstenen en een liefhebber van kleinere 'vakantie' spellen
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

humske schreef: za 09 mei 2026, 12:06 ja het is weer begonnen!

100-91: alle 10 gespeeld, 2 in bezit (scout en marco polo)

Elk jaar merk ik weer dat ik veel speel, en veel verschillende spellen speel. Nieuwe, oudjes, van alles door elkaar. Van deze 10 heb ik er echter maar 2 in eigen bezit, scout en marco polo. Vooral scout komt gemakkelijk op tafel en is favoriet wel. Maar ook Slay the spire doe ik erg graag. Er is nu net de computergame deel II uit, en dat wakkert ook weer de zin aan om het bordspel weer op tafel te krijgen bij de vriend die het heeft :).

90-81 8 gespeeld, 5 in bezit.
Qwixx is by far het meest gespeelde spel uit deze 10 in de lijst. Met familie komt het nog regelmatig op tafel, al is Hitster dit jaar wel het meest gespeelde 'spel'. Tai pan/ tichu is ook een van mijn favorieten, al is het even geleden dat dit de tafel heeft gevonden. Ik zal er weer eens een lans voor breken in mijn spelgroepje.
Tzlokin is altijd een van mijn favorieten geweest en ik heb de mooie tandwielen ook laten beschilderen en daardoor zijn ze nog mooier geworden. Ik heb m dit jaar nog gespeeld en hoop dat ie nog eens op tafel komt!

In deze lijst bevinden zich 2 spellen die ik nog niet heb gedaan. De basis dune: imperium en uitbreiding heb ik wel gespeeld, maar uprising nog niet. Wie weet komt het een keer, maar ik ga er niet specifiek moeite voor doen. De gewone dune vond ik immers prima, maar niet fantastisch zoals anderen dit vinden.
Nemesis is een spel wat ik nooit zal spelen, (mogelijke) hidden traitors is een mechaniek waar ik echt heel slecht op ga en die spellen vermijd ik. Zelfs in het kleinste spelletje kan ik hier echt niet tegen, laat staan een groter spel waar je meer tijd mee bezig bent.
Aanvullend hierop: enigszins wat later dan anderen. Ik doe er nu pas weer 2 en daarna lees ik weer verder (heb vele berichten hierover dus nog niet gelezen om de spoilers te voorkomen. Alleen de nr heb ik wel al gezien ;). lekker verder in mijn eigen tempo.

80-71 9 gespeeld, 6 in bezit.

Galactic cruise vind ik een fantastisch spel! Thema is tof, zeker sinds ik vorig jaar op de bordspellencruise ben geweest en ik bijna elk spel wel de bordspellen thema kaart krijg :). Mechanieken vind ik fijn werken en het valt voor mij precies leuk allemaal. 1 uitbreiding in huis, wie weet volgt er nog meer.
Zonde dat de andere grotere spellen in dit rijtje zoals Terra Mystica zo zakken! Dat vind ik ook wel echt een toppertje en met de fan factions die in 2025 zijn uitgebracht weer een hoop nieuws te ontdekken.

61-70
10 gespeeld, 4 in bezit (Pandemic legacy is toch echt weggedaan na gespeeld te hebben en Gloomhaven wel uitgespeeld, maar is exemplaar van een van de anderen van de groep).

Meest favoriet uit dit lijstje is zeker de crew, gaat nooit vervelen! Of het nou deze versie is of de oorspronkelijke. Gloomhaven uitgespeeld, was tof! Nu halverwege met Frosthaven inmiddels.
En afgelopen week kennis gemaakt met Rebirth die dus niet op mijn lijstje is verschenen maar ik was heel positief verrast over dit spel! Erg leuk!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Een late reactie van mij: bedankt weer voor alle moeite om deze top 100 tot stand gebracht te hebben, leuk hoor!
In plaats van wat ik er allemaal wel in heb staan aan eigen keuzes (weinig) of wat ik er allemaal van gespeeld heb (veel) even alleen maar een korte opsomming van spellen die op mijn lijst stonden en niet in de top-100, maar die naar mijn mening:
- ondanks dat ze al (wat) langer bestaan toch aan te raden zijn: Isle of Cats, Miyabi, Men-Nefer en Genius 3D
- er misschien niet op staan omdat ze nog niet zo lang op de markt zijn maar er toch op zouden moeten staan: Toy Battle, Dewan en Take Time
- omdat ze niet in het nederlands zijn uitgekomen en wellicht daarom niet zo bekend zijn toch zeker aan te raden zijn: World Wonders, Tower Up en Zenith