Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Gaan we hier onze eigen lijstjes plaatsen, of maken we daar een nieuw topic voor? Ik heb het idee dat de discussie misschien teveel door elkaar gaan lopen als we zowel de lijst als onze privelijstjes in hetzelfde draadje gooien? (Heb mijn prive top 20 lijstje al klaar staan om te posten, maar ik wil eerst de reacties van anderen peilen of we dat hier doen of niet)

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Na afloop van de top 100 in het spelcafe gedeelte kan iedereen een eigen topic aanmaken met zijn persoonlijke top 20.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

OK, voordat we beginnen aan de kleppers, de zware bassen, het puikje, de giganten, de toppers en verzin zelf maar welke uitdrukking je voor de top 20 wilt bezigen, even de volgende reacties:
- Laten we alsjeblieft deze thread enkel en alleen voor reacties op de Spellengek top 100 gebruiken en proberen niet te kapen door onze eigen ingestuurde lijstjes te verdedigen;
- Ik vind het persoonlijk jammer dat mensen nu al e.e.a. verraden over de inhoud van de top 10 (wie de schoen past ...). Ik kon nl. met de beste wil van de wereld niet bedenken welk spel erin gekomen was en had graag verrast willen worden.

20 - 11
Gespeeld: 9 (allemaal, behalve Great Western Trail). Verdorie, weer geen 10.
In bezit: 9 (idem)
Gestemd: 2 (de Crew, Ticket to Ride Europe).

Wat zullen we nu weer eens verzinnen zonder in herhaling te vervallen t.o.v. eerdere jaren?
- Stenen Tijdperk: er zijn een paar spellen die ik niet leuk vind, omdat ik tot de ontdekking ben gekomen ... dat ik er blijkbaar gewoon te stom voor ben (voorbeelden: Medina, Brugge en dus ook Stenen Tijdperk). Ik snap het spelsysteem, kan het ook zeker waarderen net als de look-and feel (leren dobbelbeker!), maar ik heb nooit het gevoel dat ik beheers waar ik mee bezig ben, laat staan dat ik kans maak op de overwinning;
- El Grande: het ultieme meerderhedenspel. Geniaal in al zijn eenvoud, maar af en toe toch een hersenkraker van jewelste. Enige minpunt dat ik kan bedenken, is de mogelijkheid dat er in het begin gelijk een puntenscoor-kaart verschijnt die ervoor zorgt dat een speler op het scorespoor aan de horizon verdwijnt en pas na ronde 9 weer in beeld komt;
- Great Western Trail: dit spel is er niet in geslaagd om mij te verleiden 'om het een keer te proberen'. Waarom niet? Als sla je me dood: boxcover, thema, beschikbaarheid (dit is een non-reden, want het is gewoon beschikbaar op een gremium als BoardGameArena), spelmechanismes, recensies, you name it, maar ik weet het echt niet;
- De Crew: ik weet nog dat ik dit voor het eerst zag en (figuurlijk) geraakt werd door de bliksem: een coöperatief slagenspel! Ik vind slagenspellen leuk en ben gek op coöperatieve spellen: the best of both worlds, kan het mooier? Deze vind ik net iets beter dan opvolger 'Diepzee' (zie aldaar), omdat deze wat rechtlijniger is qua doelen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in een sessie maximaal 5 potjes wil/kan spelen, omdat mijn brein daarna of gesmolten is of in stopverf is veranderd; soms zelfs beide. Niet dat je dan veel moet opruimen ... (beetje zelfspot mag toch wel?);
- Ticket to Ride Europe: even geleden hadden we het over voorganger 'Ticket to Ride - USA' en toen heb ik deze bewust buiten beschouwing gelaten. Waarom? Ik speel deze nog best graag (BGA!), maar - wat ik eerder al stelde - ik vind Nederland en (vooral) Nordic Countries leuker. Heb deze tijdens mijn huwelijk (inmiddels 22 jaar) zo ongeveer grijs gespeeld;
- 7 Wonders Duel: oei, dit vind ik een hele moeilijke om iets zinnigs over te zeggen, maar goed: toch maar proberen. Ten eerste valt deze in de categorie waar 'Stenen Tijdperk' onder valt: als ik win, snap ik nooit waarom; ik doe meestal maar wat. Echter: het is wel een tweepersoons-afgeleide van 7 Wonders, een spel wat ik bijzonder graag speel. De overeenkomsten zijn daar, maar het zijn ergens toch redelijk verschillende/andere spellen. Deze is wat gemener, denk ik. Zal deze niet weigeren als iemand het voorstelt, maar als ik het zelf voorstel, merk ik dat mensen vaak vreemd opkijken ("Gaat het goed met je?", "Heb je gedronken?" en "Wat bezielt je?" zijn drie van de mildere reacties);
- Concordia: dit spel kan ik bijzonder waarderen door het (in de basis) eenvoudige spelverloop (kaartje spelen en doen wat-ie zegt), het regelwerk op een A3-tje en het feit dat het best wel aardig uitziet (m.u.v. de doos). Dat je geen idee hebt hoe goed je aan het spelen bent (lees: wat de tussenstand is), daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik speel om te spelen, winnen is bijzaak;
- Splendor: het verbaast me dat deze nog hoger staat dan de tweepersoons-variant, want die vind ik eigenlijk door de bank genomen wat leuker dan deze. Maar goed: deze is speelbaar met drie en/of vier spelers en 'Splendor Duel' niet. Het spelmechanisme is voor de meeste mensen vrij eenvoudig te behappen en dan verwordt het tot een redelijk aangename race naar de 15 punten. Ferm minpunt vind ik de doos en de inlay: allebei veels te groot. Ik heb de inlay eruit gemikt, de uitbreiding erbij gestopt en nog is de doos nog niet voor de helft gevuld. Foei!;
- Puerto Rico: ik moest denken aan de klassieker 'Child in Time' van Deep Purple: jarenlang in de top 5 van de Radio 2 Top 2000 en nu heel langzaam aan het wegzakken. Hetzelfde geldt voor Puerto Rico: prima spel, vooral bekend door het rollenselectie-mechanisme wat je heel duidelijk in 'Earth' terugziet (voordeel: geen downtime). Ik heb stukken gelezen en geluiden gehoord over dat dit spel 'broken' is als je met iemand speelt die niet goed de in's en out's (de finesses) van dit spel doorheeft. Die mensen zou ik willen vragen: waarom speel je spellen? Om tot elke prijs te winnen en te laten zien hoe goed je wel niet bent of speel je gewoon om een leuke tijd te hebben met de mensen met wie je speelt?;
- Orléans: het spelsysteem kan ik zeker waarderen (bag- i.p.v. deckbuilding), maar in de basis ben ik niet zo kapot van Orléans: ik vind de illustraties niet zo mooi (Middeleeuwse kunst word ik ook niet echt vrolijk van), ik vind 18 ronden voor een spel echt te lang en ik vind de manieren waarop je punten kan scoren wat te beperkt. Hierbij moet ik wel een positieve noot plaatsen: Orléans is voorzien van twee uitbreidingen die echt wel de moeite waard zijn. Zit me nu te bedenken dat ik deze maar weer eens voor het voetlicht moet halen: misschien kan ik SusuQie interesseren?

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Morgen de top 10. Wat erin staat is niet echt een verrassing meer, de volgorde nog wel.
En daarna wordt Bordspelmania overspoeld met draadjes over de verschillende top20-lijstjes; ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Tromgeroffel...

Dit zijn de tien hoogst genoteerde spellen in de Spellengek Top 100 van de Lage Landen - editie 2024:

De Spellengek Top-10 2024.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De top 10 was niet spannend meer. Alleen op welke plaatsten de spellen staan wel.
Arnak, de hype om dit spel heb ik nooit gesnapt. Voor mijn gevoel is het niet veel meer dan voorwerpen verzamelen en vervolgens een van de monsters verslaan. Moet het met van zijn looks hebben.
Dominion, als iemand het voorstelt om te spreken speel ik graag mee. Echter bij mij is het spel inmiddels vanuit de woonkamer naar zolder verhuist en dat is geen goed teken als spellen daar naar toe gaan.
Everdell, staat dit jaar nog wel in mijn top 20. Lang getwijfeld daarover want ik vind het een prachtig spel maar op de een of andere reden zie ik het wel gebeuren dat deze volgend jaar niet meer in mijn top 20 staat.
Azul, toppertje. Eerste versie is doordat deze zo goed gestroomlijnd is voor mij nog steeds de beste versie!
El Dorado, leuk spel wat ik graag speel. Je deck zo goed mogelijk maken om uiteindelijk het snelst vooruit te kunnen.
Terraforming Mars, mooi spel. Wel wat lang en met 2 spelers zit je elkaar op het bord nauwelijks dwars
Ark Nova, wil ik graag spelen. Wel alleen met 2 of 3. Grote kans dat het voor mij dan een eenmalige beleving zal worden omdat het toch wel een spel is dat lang duurt.
Castle of Burgundy, leuk spel. Zelf inmiddels ook in bezit. Echt een Feld spel.
Cascadia, op gestemd want wat is dit een heerlijk spel. De uitbreiding is niet perse nodig al zou ik die nieuwe dieren doelkaarten graag willen hebben want die alleen al zorgen nog meer afwisseling.
Wingspan, mijn nummer 1 van mijn top 20. Ook mijn quote heeft de lijst van Peter Hein gehaald. Destijds met mijn ex speelde ik deze minstens 3 op een avond weg. Niet tegen elkaar maar met elkaar en dan was een dichte kaart voor de autorazzia 7 ipv 6 of minder punten waard. Zelfs dan wonnen we het meerendeel van de potjes.

Morgen zal ik mijn top 20 posten in het spellencafe al zijn daar er al 14 van bekend.

10-1
Gespeeld: 9 (niet: Ark Nova)
In bezit: 7 (niet: Arnak, Ark Nova, Terraforming Mars)
In top 20: 4 (Wingspan, Cascadia, Azul en Everdell)

20-11
Gespeeld: 9 (niet: Great Western Trail)
In bezit: 6 (Stenen Tijdperk, De Crew, TTR Europa, 7 Wonders duel, Splendor, Puerto Rico)
In top 20: 4 (De Crew, TTR Europa, 7 Wonders duel en Puerto Rico)

30-21
Gespeeld: 8 (niet: Spirit island, Viticulture)
In bezit: 5 (It's wonderful world, Catan, Clever, Carcassonne en Kwakzalvers)
In top 20: 2 (It's a wonderful world en Carcassonne)

40-31
Gespeeld: 7 (niet: Gaia Project, Grand Austria Hotel, Dune)
In bezit: 4 (Splendor duel, Ganges, Just One en Istanbul)
In top 20: 1 (Just One)

50-41
Gespeeld: 6 (niet: Pandemie Legacy, Hoogspanning, Barrage en Odin)
In bezit: Agricola, Taverne, Patchwork en Earth
In top 20: 1 (Patchwork)

60-51
Gespeeld: 7 (niet: Race for the Galaxy, Darwin, Maracaibo)
In bezit: 4 (Rovers van de Noordzee, Taipan, 7 Wonders en Pandemie)
In top 20: 2 ( 7 Wonders en Pandemie)

70-61
Gespeeld: 6 (Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow)
In bezit: 4 (Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada)
In top 20: -

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)
In bezit: 1 (Take 5!)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 72
In bezit: 42
In top 20: 14 (Wingspan, Cascadia, Azul, Everdell, Puerto Rico, 7 Wonders duel, De Crew, TT Europe, Carcassonne, It's a wonderful world, Just One, Patchwork, 7 Wonders en Pandemie)
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Zondagavond, weinig te doen, dus laten we gelijk dan maar doorpakken en de top 10 aan onze kritische blik onderwerpen.

10 - 1
Gespeeld: 7 (Dominion, Azul, De Zoektocht naar El Dorado, Terraforming Mars, Castles of Burgundy, Cascadia, Wingspan)
In bezit: 6 (Dominion, Azul, De Zoektocht naar El Dorado, Terraforming Mars, Castles of Burgundy, Wingspan)
Gestemd: 3 (Dominion, Castles of Burgundy, Wingspan)

De laatste loodjes; nee, correctie, dat klinkt als of dit een verplichting is i.p.v. iets wat ik erg leuk vind/vond om te doen:
- De verdwenen ruïnes van Arnak: al vaker tegenaan gelopen, maar er zijn gewoon een fors aantal spellen die mateloos populair zijn en op de een of andere manier er niet in slagen om mij te boeien; dit is er één van, Great Western Trail, Scythe en Raja's van de Ganges zijn andere voorbeelden. De oorzaak zit 'm zeker in de persoonlijk opgelegde beperking om de cult of the new te mijden en daarnaast proberen om meer aandacht te besteden aan de spellen die ik zelf heb. In dit segment zullen we verderop nog een aantal titels tegenkomen die hieraan voldoen;
- Dominion: dit is mijn op één na favoriete spel en mijn favoriete spel wat ik gemiddelde bordspelers durf voor te zetten. Ik bezit 13 van de 15 uitbreidingen (Alchemisten en Nocturne niet vanwege het thema) en heb daardoor gegarandeerd elke sessie een volkomen ander spel. Het is niet eens de sport van het winnen, maar het is de sport om een zo goed mogelijk kaartendeck te maken of om het spel zo snel mogelijk uit te maken waar ik warm voor draai. Dat de illustraties compleet inconsequent en af en toe aartslelijk zijn, doet niets af aan het spelplezier;
- Everdell: Wat ik over Arnak schreef, geldt ook voor Everdell. Daarnaast heb ik serieuze twijfels over de grote hoeveelheid kaarten i.c.m. het feit dat je voor de werking van een aantal kaarten specifieke andere kaarten nodig hebt. Daarnaast lijkt de meegeleverde boom mij een onhandige gimmick: als je ongelukkig zit qua tafelschikking, zit je constant tegen een halve meter rechtop staand karton aan te kijken. Niet bevorderlijk voor het spelplezier;
- Azul: ik vind dit abstracte tegelverzamelspelletje er wonderschoon uitzien, lekker weg spelen, af en toe hemeltergend gemeen zijn en makkelijk toegankelijk te wezen voor wie into bordspellen is. Doet me in de verte aan Splendor denken en was nummer 21 op mijn persoonlijke lijst;
- De Zoektocht naar El Dorado: dhr. Knizia kwamen we al drie keer tegen in de onderste regionen en hier hebben we zijn meest favoriete creatie. Ik snap dat - vanwege de laagdrempeligheid -, maar denk toch elke keer na een potje 'Is dit het nou?'. Ik vind deckbuilden leuk (Dominion!), ik vind racen leuk (Heat!), maar deze combinatie is voor mij wat te licht. Blijkbaar ben ik geen doorsnee familiespel-speler;
- Terraforming Mars: laten we zeggen dat de liefde bekoeld is. Toen dit net uitkwam, vond ik het helemaal geweldig, maar nu ik er zo op terugkijk vraag ik me af waarom. Het materiaal is niet heel denderend (blokjes waar de verf afbladdert, flinterdunne kartonnen speelbordjes) en als je dat niet gelooft, moet je maar eens kijken hoeveel upgrade-packs er aangeboden worden. Het spel zelf is op zich niet verkeerd, maar ik knap af op het SF-thema en er is een spel dat hier erg op lijkt en wat ik 100x liever speel...;
- Ark Nova: zie mijn tekst over Arnak en Everdell. Hierbij wil ik nog opmerken dat ik erg heen en weer geslingerd word door het feit dat de een het een topspel vind, terwijl de ander het maar een Terraforming Mars/Wingspan-afgeleide met extra spek eraan vindt. Ik heb te veel twijfels;
- Castles/Burgen of/von Burgundy/Burgund: ingenieus puntensprokkelspel waarbij je in de basis niet meer nodig hebt dan twee doodgewone dobbelstenen. Ik hoor veel klagen over de kleuren van de huidige versie: die mensen zou ik graag willen wijzen op de allereerste versie die vooral uit de kleuren lichtgroen, lichtblauw, lichter groen en lichter blauw bestond. Ik speel deze graag: leuk puzzelspel met een te behappen geluksfactor (die bovendien te beperken is doordat je met de dobbelsteenwaarden mag 'foefelen');
- Cascadia: deze heb ik onlangs voor het eerst mogen spelen en het smaakte naar meer. Dit is een mooi uitgevoerd, eenvoudig te leren familiespel (pak een tegel en een beestje en maak daarvan een zo goed mogelijk scorend landje) met een thema wat tegenwoordig helemaal hot is (natuur). Hoef 'm zelf niet zo nodig te hebben (heb meer dan genoeg), maar zal voor een sessie zonder morren aanschuiven;
- Wingspan: tja, blijkbaar is het bon ton om succesnummers af te branden (Puerto Rico, Wingspan, Bohemian Rhapsody, enfin: kies uw eigen voorbeeld) en dat zie je met Wingspan zeker gebeuren. Ik vind dat onterecht: het is een leuk spel om te doen, het ziet er mooi uit en het zit slim in elkaar; je kan mopperen over het feit dat er weinig manieren zijn om je tegenstander de duvel aan te doen, maar Peter Hein heeft dit 'spot on' omschreven: in de Benelux heeft de meerderheid van de bordspellenspelers daar niet als eerste behoefte aan.

Goed, dat was 'm weer voor dit jaar. Ik heb genoten van de lijst, zelfs al was deze voor het laatste kwart niet heel erg verrassend, maar dat geeft niet. Spellengek(kers), bedankt voor het organiseren en hopelijk zien we mekaar eens tijdens het doen van een spel (zover wonen we niet uit elkaar)......
Laatst gewijzigd door Alterno op wo 15 mei 2024, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Zoals ik al verwacht had is de top 10 niet echt mijn top 10: 6 gespeeld, 3 in bezit (en 2 de deur uit gewerkt), 1 uit mijn top 20 (oh boy, maar 2 van mijn top 20 in deze top 100....)
Ik zal proberen het kort te houden:

Arnak - Deed ik na aanschaf op basis van een tip zo snel mogelijk weer de deur uit. Voorspelbare one trick pony. Nee, het interesseert me geen biet als een uitbreiding het spel 'beter' maakt. "You can polish a turd, but it stays...."
Dominion - Bewust nooit gespeeld. Na het lezen van de regels wist ik genoeg. Inmiddels zijn er genoeg deckbuilders verschenen die ik wel ok of zelfs goed vindt dat ik het niet erg vind om dood te gaan zonder deze 'klassieker' ooit gespeeld te hebben.
Everdell - Zal ik eerst moeten spelen voordat ik zeker weet dat het inderdaad niet mijn ding is. Ziet er wel fraai uit. Maar irriteerde me al genoeg aan die onhandige toren in Frostpunk om te weten dat ik die boom irritant ga vinden bij 4 spelers.
Azul - Top filler. Echt goed. Met fijne klikkie klakkie tegels. En je kunt elkaar zo lekker dwarszitten, heerlijk.
El Dorado. Heb ik iets gemist vorig jaar? Heb jaren geleden de helft van mijn Knizia spellen verkocht vanwege opplakthema. Maar vooruit, ik wil 'm best proberen. Slecht zijn zijn spellen nooit namelijk.
Terraforming Mars. De enige van deze 10 die ook in mijn top 20 stond. Altijd leuk om te doen, ook al kun je pech hebben met de kaarten die je wel/niet krijgt. Want ik speel 'm nog steeds zonder draften vanwege trage spelers. (Kost gewoon teveel tijd, al dat gemuts over kaartjes.)
Ark Nova. Leuk spel, maar dit jaar bizar hoog genoteerd. Want veel te veel multiplayer solitaire. Wat de reden is dat ik 'm tot nu toe vermeden heb om met meer dan 2 spelers te doen. Heb het wel specifiek voor twee spelers gekocht, want best leuk puzzelen verder hoor.
Castles of Burgundy is van Stefan Feld. Deze nooit gespeeld want ik ben al jaren geleden gestopt met zijn spellen te spelen omdat ik 0 speelplezier uit zijn puntensoepjes kreeg na 8 spellen.
Cascadia. Leuker dan ik had verwacht. Eigenlijk niet mijn soort spel maar speelt lekker weg. Als het ooit in de aanbieding komt mag het in mijn collectie.
Wingspan heb ik na 5 potjes verkocht omdat ik niet verwachtte ooit nog zin te hebben om 'm nog een keer te doen. Ziet er best fraai uit, maar vind 't zwaar middelmatig en veel te geluksgevoelig qua kaartencombo's.

Mocht je mijn gezeur nu echt zat zijn, of benieuwd naar wat ik dan wel fantastisch vind kun je dat elders hier lezen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Een prachtige top 10 weer. Dank Peter Hein voor het organiseren, ordenen, beschrijven. Het leverde weer erg leuk leesvoer op, óók in dit draadje trouwens. Afbranden of de hemel in prijzen en alles ertussenin: mits goed verwoord kan ik daar erg van genieten. En het was goed verwoord en dus genieten geblazen. Ik doe nog even mee voor de nummers 10 tot en met 1:

Arnak: niet veel toe te voegen aan Mike zonder puntje. Meer dan 10 potjes geprobeerd leuk te vinden (in mijn eentje, met 2 en met 3 spelers) en toen verkocht. "Wisselkantoor in de jungle" noemde ik zelf dit spel eens. En dat is het, niks meer dan dat wat mij betreft. Vermoeiend.
Dominion: komt niet vaak meer op tafel, maar gaat nooit weg. Ik blijf de korte spannende race erg leuk vinden. Wel alleen de basis graag, al die uitbreidingen doen me helemaal niks.
Everdell: Eigenlijk ook best een eendimensionaal spel, net als Arnak wat dat aangaat, maar daar kunnen we hier bij tijd en wijlen dan weer wél van genieten. Ondanks die inderdaad idiote boom, die de kinderen overigens schitterend vinden (context is everything, they say). De synergie tussen de kaarten is misschien wat dit spel voor ons zo leuk maakt.
Azul: Prachtig spelletje met lekkere stenen. Vooral met twee spelers uitstekend tactisch te spelen.
El Dorado: leuk spel, zonder meer, maar valt na enkele tientallen potjes toch wat terug omdat je het wel hebt gezien allemaal, zeg maar.
Terraforming Mars: onze nummer 2 in de eigen top 10. Blijft maar op tafel komen, met twee, drie, vier en vijf spelers. Vooral met 4 en 5 is het spel in soms maar 5 of 6 generaties klaar. Supergoeie engine builder. Wel ook hier in huis zonder draften, want drafting = dragging. En met al die kaarten middelt het geluk zich toch wel uit + draften geeft slechts 'schijn-controle'.
Ark Nova: onze nummer 3 in de eigen top 10. Gisteravond nog gespeeld met zijn drieën. In punten kwamen twee spelers gelijk uit. Dan speel je een leuk spelletje hoor.
Castles of Burgundy: tweedehands gekocht, 11 keer gespeeld en weer verkocht. In eerste instantie erg leuk, maar héél snel te saai allemaal. En gortdroog, dat ook. Niks geen 'grote drie' materiaal, deze.
Cascadia: daar heb ik genoeg over gezegd hier geloof ik. Intussen met uitbreiding, dat het spel niet nodig heeft maar die wél heel leuk is. Heerlijk spel en in onze eigen top 10.
Wingspan: ook onze eigen nummer 1. Ruim 600 potjes in een paar jaar zegt genoeg: voor ons is dit een verslavend spelletje geworden. Het opbouwen van je tableau en het knallen met superbeurten, de schitterende en thematisch zeer rake vogelkaarten, de speelduur en interactie... maak mij maar wakker voor een spelletje.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Traditioneel kan je de dag na de publicatie van de ultieme tien bij Spellengek nog terecht voor een korte nabeschouwing:

Spellengek Top-100 2024: de restjes
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: @Knipoog: leuke top 20, maar misschien iets verwarrend omdat het hier over dé top 100 van Spellengek gaat. Maar niet getreurd, na de bekendmaking van álle 100 kunnen we in eigen draadjes in het Spellencafé los op onze eigen top 10 of 20, en op die van de anderen. Omdat dat ideetje bij enkelen goed viel, zal ik dat ergens vanavond of morgen wel in gang zetten.
Dat is ondertussen gebeurd. Toch wil ik graag deze oproep van Pura Vida nog even herhalen.

Heb je meegewerkt aan de Spellengek Top-100 door het insturen van je lijstje met favoriete spellen, dan kan je jouw persoonlijke top-20 delen met de spellengemeenschap van de Lage Landen in het BSM-Spellencafé.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vandaag de restjes.

Ondanks mijn stem op Bunny Kingdom is deze na 2 jaar toch helaas uit de lijst verdwenen.
Ook Love Letter heeft het veld moeten ruimen en dat is toch wel een geliefd kort spelletje dacht ik.
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Bedankt Peter Hein!!
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ben wat laat bij het feestje (ook vergeten een top 20 in te sturen), maar bij deze mijn stats :-)

10-1
Gespeeld: 10
In bezit: 7 (De Verdwenen Ruïnes van Arnak, Dominion, Everdell, Terraforming Mars, Ark Nova, Cascadia, Wingspan)
In top 20: 4 (Ark Nova, Terraforming Mars, Lost Ruins of Arnak, Everdell)

20-11
Gespeeld: 10
In bezit: 4 (De Crew, 7 Wonders duel, Splendor, Orléans)
In top 20: 1 (Orléans)

30-21
Gespeeld: 8 (niet: Spirit island, Brass: Birmingham)
In bezit: 5 (It's wonderful world, Catan, Clever, Carcassonne en Scythe)
In top 20: 1 (Scythe)

40-31
Gespeeld: 8 (niet: Splendor Duel, Dune: Imperium)
In bezit: 4 (Forest Shuffle, Gaia Project, Ticket to Ride, Just One)

50-41
Gespeeld: 9 (niet: Barrage)
In bezit: 1 (Odin)

60-51
Gespeeld: 6 (niet: De Betoverde Torens, Het Witte Kasteel, Darwin’s Journey, Maracaibo)
In bezit: 2 (Pandemie, 7 wonders)
In top 20: 1 ( 7 Wonders)

70-61
Gespeeld: 9 (Teotihuacan)
In bezit: 6 (Tapestry, Underwater Cities, Dixit, Lost Cities, Meadow, Sea Salt & Paper)
In top 20: 1 (Underwater Cities)

80-71
Gespeeld: 8 (niet: Roll for the Galaxy, Sleeping Gods)
In bezit: 2 (Machiavelli, Sky Team)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr, Gloomhaven: Jaws of the Lion)
In bezit: 3 (Clans of Caledonia, Terraforming Mars: Ares Expedition, Take 5!, )

100-91
Gespeeld: 9 (niet: My City)
In bezit: 4 (Flamme Rouge, TTR Legacy, Gloomhaven)

Totaal:
Gespeeld: 83
In bezit: 38
In top 20: 8 (Ark Nova, Terraforming Mars, Lost Ruins of Arnak, Everdell, Orléans, Scythe, 7 wonders, Underwater Cities)
Afbeelding
Plaats reactie