Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
De jury van de verkiezing Speelgoed v/h Jaar heeft vandaag de winnaars van 2015 bekendgemaakt. Deze prijs is zoals gebruikelijk verdeeld in meerdere leeftijdscategorieën. De winnaars van de verschillende categorieën zijn via de gebruikelijke publieksverkiezing bepaald. De winnaars van 2015 zijn:
Commentaar: in de Speelgoed van het Jaar loterij van 2015 zijn de gezelschapsspellen – behoudens een scheetje van Goliath – weggevaagd. Deze jaargang laat zien dat we blij mogen zijn met de Nederlandse Spellenprijs als onafhankelijke juryprijs.
Bordspellen moeten binnen een categorie vaak concurreren met onzinnig en vaak veel populairder speelgoed. Zo moest vorig jaar een prima bordspel (ik weet even niet meer welk, maar het was van 999 games) de strijd aanbinden met de plastic elastiekjes-rage. Raden wie er won...
Richard van Vugt schreef:Bordspellen moeten binnen een categorie vaak concurreren met onzinnig en vaak veel populairder speelgoed. Zo moest vorig jaar een prima bordspel (ik weet even niet meer welk, maar het was van 999 games) de strijd aanbinden met de plastic elastiekjes-rage. Raden wie er won...
Een paar jaar geleden was de categorie 12+ exclusief bedoeld voor spellen, tegenwoordig is het weer een ouderwetse mix van appels en peren. Dan hoeft er maar een stuk technisch speelgoed in de mand te liggen en de spellen hebben geen schijn van kans.
Na een eenmalige aparte spellenprijs en een paar jaren beschermde status voor de 12+ categorie sneeuwen de spellen weer onder.
Misschien zijn spellen gewoon niet zo populair als jij denkt. Als je al een beschermde status moet hebben, dan is dat ten opzichte van het andere speelgoed niet echt eerlijk.
Het gaat om het speelgoed van het jaar. En er is nu eenmaal meer speelgoed dan alleen bordspellen
Ik heb de 12+ groep mee mogen helpen testen, maar ik begrijp werkelijk waar niet waarom die drone gewonnen heeft.
Ik vond de kwaliteit al niet denderend en 3 kwartier opladen voor 6-8 minuten vliegen was niet heel fantastisch. Hij zou hier waarschijnlijk na een paar keer spelen in de kast verdwijnen. Dan kan je beter de El Grande Big Box aanschaffen.
RoyalRumble69 schreef:Misschien zijn spellen gewoon niet zo populair als jij denkt. Als je al een beschermde status moet hebben, dan is dat ten opzichte van het andere speelgoed niet echt eerlijk.
Het gaat om het speelgoed van het jaar. En er is nu eenmaal meer speelgoed dan alleen bordspellen
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Duh. Mijn reactie is juist gebaseerd op het feit dat spellen in een mix met speelgoed niet populair zijn.
Ten tweede pleit ik niet voor een beschermde status, maar geef ik aan dat het opheffen van de beschermde status (aparte categorie is overigens een betere term) gevolgen heeft.
Ik ben overigens geen voorstander van deze appels en peren verkiezing.
De adviesprijs was voor alle artikelen in de 12+-categorie in ieder geval ongeveer gelijk. Dat kun je van de categorie tussen 10 en 11 jaar niet zeggen. 400 euro voor een of andere robot vs. Machi Koro. Guess who won.
RvdH83 schreef:De adviesprijs was voor alle artikelen in de 12+-categorie in ieder geval ongeveer gelijk. Dat kun je van de categorie tussen 10 en 11 jaar niet zeggen. 400 euro voor een of andere robot vs. Machi Koro. Guess who won.
Ik sprak jaren geleden een jurylid van die club. Hij deed de suggestie dat de veelal jonge stemmers met name kozen voor het product wat ze zelf graag wilden winnen. Dan verbaast het niet dat coole toys vaak bovenaan staan.
Ik zal binnen de jury eens een balletje opgooien en pleiten voor herinvoering van een aparte categorie voor bordspelen. Want zoals het nu gaat, is er voor uitgevers ook geen eer te behalen om mee te doen met het hele circus, waar per nominatie ook nog eens flink voor betaald moet worden.
Richard van Vugt schreef:Ik zal binnen de jury eens een balletje opgooien en pleiten voor herinvoering van een aparte categorie voor bordspelen. Want zoals het nu gaat, is er voor uitgevers ook geen eer te behalen om mee te doen met het hele circus, waar per nominatie ook nog eens flink voor betaald moet worden.
Zit jij nog steeds in de jury?
(Zag je naam niet meer staan op de website)
Ik vind machi koro en el gaucho ook niks. Snap ook niet waarom ze genomineerd zijn.
Het is wel de vraag in welke leeftijdscategorie ik mijn mening mag geven. Mijn vrouw zou zeggen 6-7 jaar gok ik. Dan vind ik dat schetenspel ook een betere keus.
Logisch lijkt me, de kinderen mogen naast een robot een paar spellen uitproberen.
Hun reactie: "De spelregels zijn niet zo duidelijk".
Hehe, ik lees de spelregels altijd eerst op mijn gemak en in alle rust door, en deze kinderen moeten terwijl ze het spel opzetten de spelregels gaan doorlezen.
Althans dat maak ik eruit op, als ze een goede uitleg zouden hebben gekregen van iemand die het spel goed kent zouden ze niet in de spelregels hebben hoeven lezen.