Nederlandse Spellenprijs 25 jaar

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Nederlandse Spellenprijs 25 jaar

Bericht door Bart »

De Nederlandse Spellenprijs viert haar 25 jarig jubileum. Spelers kunnen stemmen op hun favoriete prijswinnaar van de voorbije 25 jaar.

Sinds 2001 wordt de Nederlandse Spellenprijs uitgereikt: een kwaliteitsetiket voor goede spellen uitgegeven in het Nederlands. Aanvankelijk was de NSP een publieksprijs, maar sinds 2012 worden nieuwe spellen gewikt en gewogen door een vakjury. De voorbije 25 jaar ontvingen maar liefst 41 spellen het kwaliteitslabel van de Nederlandse Spellenprijs. Sinds 2013 wordt er onderscheid gemaakt tussen familiespellen en expertspellen. Vanaf 2020 worden ook aparte prijzen toegekend in de categorie kennersspellen.

NSP25.jpg

Speciaal voor dit jubileum wil de Nederlandse Spellenprijs de oud-winnaars opnieuw in de schijnwerpers plaatsen. Welke NSP-winnaar uit de voorbije 25 jaar is jouw favoriet? Via deze link kom je op de nieuwe website van de NSP. Je kan tot 15 september je stem uitbrengen.

De genomineerden voor de NSP 2025 worden op woensdag 3 september bekendgemaakt. Zaterdag 11 oktober maakt de Nederlandse Spellenprijs dan de winnaars 2025 bekend in de categorieën Familie, Kenners en Expert. De uitreiking zal plaatsvinden in Spellenwereld Assen voor genodigden. Het publiek kan de uitreiking volgen via de livestream van de NSP.

Tijdens de uitreiking in Assen zal ook bekendgemaakt worden welk winnend spel van de voorbije 25 jaar de grote publieksfavoriet is.

Website: De Nederlandse Spellenprijs

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Nederlandse Spellenprijs 25 jaar

Bericht door WTULTC »

Een paar dagen geleden al gestemd en ik dacht: Waar is Wingspan gebleven, maar blijkbaar heeft die niet gewonnen van Rovers van de Noordzee in 2019. Inmiddels is toch wel duidelijk geworden wie ruimschoots de betere is.

Uit de 25 jaar historie heb ik gekozen voor:
- Puerto Rico, blijft een geweldig spel zonder geluk waarbij je zoveel wilt profiteren van de keuzes die anderen maken.
- Azul, zo gestroomlijnd en vrij gemakkelijk kan een spel zijn al had Cascadia hier ook gekund.
- De Crew, dit vind ik eigenlijk het meest bijzondere spel van de afgelopen 25 jaar. Waarom? Dat hier namelijk niet iemand eerder op gekomen. Immers een normaal kaartspel bestaat al zo lang, dus waarom daar geen coöperatieve versie van maken. Dit spel (en zijn vervolg Diepzee) kan ik met de juiste groep mensen die ook kaart slagen spel inzicht hebben urenlang achter elkaar kunnen spelen.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik vond het nog lastig kiezen maar heb ook voor Puerto Rico en Azul gekozen, en daarnaast Cascadia. Puerto Rico is wel al een poos geleden dat we hem speelden maar ik vind het, ook naast alle nieuwe spellen, nog steeds een heel goed spel. Splendor en Rovers van de Noordzee had ook gekund, maar ja, keuzes hè....
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik heb ook gestemd en gekozen voor
agricola: dit blijft een all time favoriet

Orleans. Het leuk is dat deze zowel competitief op de verschillende borden gespeeld kan worden met variatie als coop. Het bagbuilden vind ik gewoon erg leuk!

Sky team: Ik wilde ook graag een kleiner spel kiezen en dat is deze geworden. Maar ik had ook heel graag de crew gedaan toen ik hier net over las, maar daar heb ik op de een of andere manier glad overheen gekeken kennelijk. Hoe dan ook is sky team een fantastisch leuk coop spel met de vele scenario's en mogelijkheden. Ik heb hier altijd plezier mee.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Gestemd op Concordia, Ark Nova en Orleans.

Spellen die alle drie nog op tafel komen
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Net ook gestemd. Agricola en Terra Mystica waren de onbetwiste keuzes voor mij. Voor de derde getwijfeld tussen Puerto Rico en Orleans, en uiteindelijk toch voor het klassiek(er)e Puerto Rico gekozen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Easy Concordia en Hoogspanning.
Beide nog steeds grote favorieten voor mij. Ik heb met mijn vaste medespeler ook een keer een soort competitie voor het favoriete spel gedaan, die door Concordia gewonnen is. Hoogspanning kwam ook erg ver.
De derde stem was voor mij duidelik minder voor de hand liggend. Puerto Rico, Cuba, Orleans misschien, maar uiteindelijk toch voor Marco Polo gegaan.

Weet niet of het ook nog interessant is te speculeren wat de uiteindelijke ranking gaat zijn. Ik verwacht niet dat mijn keuzes hoog gaan komen iig.
Ik vermoed voor de bottom 5:
Cartagena, Ontembare Stad, Maharadja, Lancaster, Cuba
Deels toch wel spellen die wat mij betreft ingehaald zijn door interessantere alternatieven (Cartagena), deels nog steeds waardevolle titels wat mij betreft die toch in de vergetelheid zijn geraakt (Cuba met name - al moet daar eigenlijk wel de uitbreiding bij).

En de top 5:
Ark Nova, Forest Shuffle, Azul, Andor, Cascadia
Dus toch de, wat mij betreft, recentere familievriendelijke tableau builders (en Andor :P ).

Tenminste, aangenomen dat ook enige niet-hardcore bordspelers de stemming weten te vinden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dat Wingspan er niet bij staat omdat het vergetelijke Rovers dat jaar heeft gewonnen, is natuurlijk de lacher van het jaar 2019 en een van de weinige missers van de NSP. Ik heb dan maar gestemd op Concordia, Cascadia en Gaia Project.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Het publiek heeft ook, achteraf natuurlijk makkelijk gezegd, interessante keuzes gemaakt zo te zien.
2001: Machiavelli ipv Carcassonne
(2002 was kennelijk een mager jaar want ik zie geen hele duidelijke sterke concurrent voor Cartagena)
2004: Maharadja ipv Ticket to Ride
2005: Ontembare Stad ipv Sint Petersburg of eventueel Keythedral
(2009 pittig jaar, winnaar Agricola ipv Pandemie, Stenen Tijdperk en Dominion)
2011: Hanzesteden, argument kan gemaakt worden voor 7 Wonders

Bij de jaren met de door de jury toegekende prijzen kan ik inderdaad geen jaar vinden met een apartere keuze dan Rovers ipv Wingspan (en je weet wat ik van Wingspan vind - ik probeer dit wat meer van een afstand te bekijken).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik denk niet dat ze een hele ranking zullen laten zien, maar het is wel leuk om hierover te speculeren.

Zelf denk ik dat de wat recentere spellen de top 5 zullen halen. Simpelweg omdat deze bij de meeste mensen nog vers in het geheugen liggen en ik denk dat mensen die nog niet zo lang in de hobby zitten niet alle klassiekers hebben gedaan. Ik ga bewust voor de wat toegankelijkere spellen, want ik denk dat uiteindelijk meer op die spellen wordt gestemd dan het stevigere werk omdat lang niet iedereen het stevigere werk speelt.

Top 5:
1. Cascadia
2. Forest Shuffle
3. Azul
4. Qwixx
5. The Crew

Onderaan komen de spellen die in de vergetelheid zijn geraakt. Waar ook geen herdruk van is geweest. Dat wil overigens niet zeggen dat het slechte spellen zijn. Lancaster vind ik bijv. wel een goed spel de keren dat ik het heb gespeeld. Echter het heeft denk ik zoals de meeste uit het rijtje de tand destijds niet echt overleeft.

Top 5 onderaan:
1. De ontembare stad
2. Avonturenland
3. Lancaster
4. Maharadja
5. Droomhuis
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Leuk om op te stemmen! Minder leuk dat ik te snel was en niet had gelezen dat je er op drie mocht stemmen, oeps… Heb wel even gewikt en gewogen en uiteindelijk besloten op The Crew te stemmen; gewoon omdat het zo uniek is en ik er al vele avonden plezier aan heb beleefd! Als ik zorgvuldig had gelezen, had ik nog op Sky Team en Orleans gestemd, al was Terra Mystica voor mij een grote concurrent van de laatste geweest. Verder eigenlijk weinig keuzestress want veel van de andere populaire spellen sluiten totaal niet aan bij mijn smaak. O, en Wingspan mis ik totaal niet :lol:, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat die in deze lijst van 25 thuis had gehoord ;).
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Gisteren maakte de Nederlandse Spellenprijs bekend dat "Ark Nova" door het publiek verkozen werd als "Winnaar van de winnaars". Ark Nova blijkt vandaag de populairste titel te zijn van de winnaars NSP van de voorbije 25 jaar.
Lord Leuber
Party Animal

Klopt het dat hiervan niet de hele lijst bekend is maar alleen de winnaar? Was er op zich wel benieuwd naar geweest.

Ik had de winnaar bij mijn verwachte top 5 staan dus ben niet verbaasd, al zou ik 'm zelf daar uiteraard niet plaatsen...
Plaats reactie