Boonanza: Isla La Boonita

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

prima! dank je wel!

Nog 1 ding waar ik momenteel aan twijfel.
Is het toegestaan om je geoogste bonen in een handelsschip te laden en daar te verkopen terwijl je niet aan de beurt bent?

Het probleem wat ik zie zit hem namelijk hier:
Stel je hebt een akker met 2 bruine bonen en je hebt een handelsschip met 2 bruine bonen.
Wanneer iemand met een piratenschip jouw handelsschip aanvalt, kun je kiezen: bonen verkopen of 1 bonenkaart afstaan.
aangezien je de bonen niet kunt verkopen omdat het geen muntje oplevert, zou je zo gezien, 1 kaart moeten afstaan. Is het dan echter toegestaan om de bonen van je akker te oogsten en op je schip te laden en daarna deze 4 bonen op je handelsschip te verkopen?

----
Je mag bonen van een schip afhalen, zelfs als je ze niet kan verkopen, als je ze dan maar direct in een ander beschikbaar schip stopt.
Ik mis eerlijk gezegd even het nut van het "van handelsschip overladen in een ander handelsschip". tenzij je toevallig 2 dezelfde bonensoorten in beide schepen hebt.

Labels:
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

P.T. schreef:Is het toegestaan om je geoogste bonen in een handelsschip te laden en daar te verkopen terwijl je niet aan de beurt bent?
Ik denk van wel. Je mag oogsten terwijl je niet aan de beurt bent. Je mag verplaatsen naar een schip i.p.v. verkopen bij oogsten. Je mag lading verkopen als je niet aan de beurt bent.
Is het dan echter toegestaan om de bonen van je akker te oogsten en op je schip te laden en daarna deze 4 bonen op je handelsschip te verkopen?
Ik zie geen reden waarom dat niet zou mogen.

Ik mis eerlijk gezegd even het nut van het "van handelsschip overladen in een ander handelsschip".
Dat lijkt me ook niet echt zinnig. Ik vermoed dat de regel vooral bedoeld is voor het piratenschip.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

EvilBro schreef:
Is het dan echter toegestaan om de bonen van je akker te oogsten en op je schip te laden en daarna deze 4 bonen op je handelsschip te verkopen?
Ik zie geen reden waarom dat niet zou mogen.
Ik ook niet, maar het dwingt je wel van te voren tot het beslissen of je je akker leeg haalt en naar je schip verplaatst of dat je lekker kunt afwachten of het nodig is.

Voorbeeld:
2 bruine bonen op je schip.
2 bruine bonen op je akker.
1 bruine boon vooraan in je hand.
(3 bruine bonen = 1 muntje, 5 bruine bonen = 2 muntjes).

stel je mag enkel in je eigen beurt overladen:
a) ik laat de 2 bonen van mijn akker in het schip. Dit geeft mij later de mogelijkheid bij een piratenaanval dat ik kan kiezen om ze 1) te verkopen 2) een boon af te staan.
b) ik laat de bonen op mijn akker liggen. Ik kan dan straks mijn boon in mijn hand op het veld leggen. Als mijn schip wordt aangevallen verlies ik een boon. Zo niet dan heb ik in mijn volgende beurt 5 bonen op mijn schip liggen.

Stel je mag altijd overladen:
1) ik wordt aangevallen, ik sta een boon af en doe verder niks
2) ik oogst mijn bonen en verplaats ze naar mijn schip
3) Als ik niet wordt aangevallen, kan ik lekker mijn boon uit mijn hand in mijn beurt neerleggen en kan ik de 3 bonen op het akkerveld rustig naar het schip verplaatsen.
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

P.T. schreef:Ik ook niet, maar ...
Ik snap de gevolgen als het zo is dat je niet op elk moment mag verplaatsen naar een schip. Het punt dat ik maakte was dat het volgens de regels lijkt te mogen en dat het er dus niet toe doet wat de gevolgen zouden zijn als de regels anders zouden zijn...
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Hmm, ik heb um nu een keer gespeeld, ik was niet onder de indruk. Maar ik hoop het nog wel minstens twee keer te spelen, al was het maar om een zuiverder oordeel te kunnen vellen.
Groet ;-)