Hallo ,heb even een vraag.Als ik een landtegel neerleg en daarmee een complete weg vorm krijg ik daar dan punten voor als er geen horige op staat ? of mag ik op die laatste gelegde landtegel een horige plaatsen zodat ik meteen de punten van de nieuwe weg krijg ? (stonden geen horige op die weg )
mvg Henry
carcassonne vraag
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
henry70
- PIONier
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: carcassonne vraag
Dat is correct.
Op de tegel die je legt mag je een horige daar plaatsen waar het mag. Dus als dat op de weg is omdat er nog geen andere horige op diezelfde weg (op aansluitende tegels) staat, dan mag dat.
Als die weg dan gelijk ook klaar is, dan mag je gelijk de score van de weg tellen en de horige terug in je voorraad nemen. Heel efficient gebruik van horigen dus.
Op de tegel die je legt mag je een horige daar plaatsen waar het mag. Dus als dat op de weg is omdat er nog geen andere horige op diezelfde weg (op aansluitende tegels) staat, dan mag dat.
Als die weg dan gelijk ook klaar is, dan mag je gelijk de score van de weg tellen en de horige terug in je voorraad nemen. Heel efficient gebruik van horigen dus.
-
henry70
- PIONier
oké bedankt , in principe hoef je dan geen horige te plaatsen om dat die toch weer meteen terug gaat naar de voorraad omdat je punten gekregen hebt.Hier ging mijn vraag om.
mvg Henry.
mvg Henry.
-
Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
Als je geen horige meer hebt wanneer je de tegel legt, kan je die punten niet krijgen.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
N2xU
- Grote Dienaar
Je moet dan wel nog een horige ter beschikking hebben; geen horige -> geen punten.henry70 schreef:oké bedankt , in principe hoef je dan geen horige te plaatsen om dat die toch weer meteen terug gaat naar de voorraad omdat je punten gekregen hebt.Hier ging mijn vraag om.
mvg Henry.
-
rober
- Standaard moderator
Officieel moet je wel een horige plaatsen.
In de praktijk zal het vaak niet gebeuren omdat men dat te veel gedoe vindt.
Het is dus maar net wat je onderling afspreekt wat je fijn, handig, overzichtelijk vindt.
Maar speel je bv met de uitbreiding met de draak, dan is het wel van belang, omdat eerst de draak kan gaan bewegen voordat je scoort, en je horige dus eventueel opgegeten kan worden.
In de praktijk zal het vaak niet gebeuren omdat men dat te veel gedoe vindt.
Het is dus maar net wat je onderling afspreekt wat je fijn, handig, overzichtelijk vindt.
Maar speel je bv met de uitbreiding met de draak, dan is het wel van belang, omdat eerst de draak kan gaan bewegen voordat je scoort, en je horige dus eventueel opgegeten kan worden.
All is fair in love, war and Carcassonne

-
henry70
- PIONier
bedankt allen ,het duidelijkste is de horige plaatsen.